Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:01

Wat wil je nou zeggen plantstho? Dat we ook best honden kunnen eten?

Het antwoord op je vraag is simpel: cultuur.
Een inwoner van india kijkt ons aan alsof we gek zijn geworden bij een runderbiefstukje. En een chinees eet hond als dat hem wordt voorgeschotelt. In sommige landen eet mijn insecten, in nederland gruwelt men er over het algemeen van.
Cultuur bepaalt welke dieren wij eten en welke we aaien. Wat is nu je punt?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:07

PlantsTho ik krijg het gevoel dat je radicalisme aan het verheerlijken bent.
Of jij het nou wel of niet eens bent met de actie die word gevoerd, dit kan niet. Die lui
hebben de wet overtreed door een varkensstal te bezetten. In Nederland heb je het recht om te
demonstreren en dat mag op veel plekken. Doe dat dan ook.
Anders kun je de gele hesjes ook wel goedpraten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:15

Onali schreef:
PlantsTho schreef:
Wat is voor jou het grote verschil tussen een hond en een lam? Of om het wat the chargeren: Waarom aai je de een en eet je de ander?

Daar zijn onze voorouders mee begonnen?
Die maakten het verschil tussen gebruiksdieren en dieren houden om te eten en te gebruiken, wol en leer.

Wat ik trouwens ook begrijp is dat roofdieren een hele aparte smaak hebben in tegenstelling tot prooidieren.

Feitelijk is dat cultureel bepaald. Er zijn natuurlijk landen waar hond gegeten wordt.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:31

De discussie wordt wel wat wijdlopig... voor mij is de kern vraag: Waarom eten wij dieren? Waarom fokken wij ze met als doel ze te doden om ze op te eten, al dan niet na een leven in erbarmelijke omstandigheden?

Waarom?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:41

mysa schreef:
De discussie wordt wel wat wijdlopig... voor mij is de kern vraag: Waarom eten wij dieren? Waarom fokken wij ze met als doel ze te doden om ze op te eten, al dan niet na een leven in erbarmelijke omstandigheden?

Waarom?

Omdat zo nu een dan een stuk vlees gezond is en past bij het dieet wat ik vele voorvaders van mij ook al aten. Schijnbaar met succes als hun genen nu nog bestaan :)

Het fokken is efficiënter en gestructureerder dan dat iedereen zelf op jacht gaat. Hoewel ik wild ( van een bevriende jager, dus echt wild) ook wel lekker vind.

Dieren zijn een waardevolle voedingsbron en lokaal te vinden.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:48

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:51

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:53

pien_2010 schreef:
Dakplaat je reageert op een heel klein stukje. Ik kijk, althans dat probeer ik meer naar het geheel en dan met name naar omslag naar (bd ) biologische landbouw in combinatie met minder eten van vlees of stoppen met vlees ad kant vd consument. Dat stukje negeer je vandaar mijn links van gerenomeerde kranten om je te laten zien wat het effect is .

Of anders gezegd, ook al is de actie imo mislukt, kritisch kijken naar onze vleesindustrie en consumeer gedrag is helemaal niet zo verkeerd.

Sorry het was niet als negeren bedoeld hoor, ik reageerde inderdaad alleen op dat ene stukje om aan te geven dat onderzoekers anders vinden. De combinatie met minder vlees eten gaat ook niet op, omdat een koe buiten veel ernstiger schijt ( :')) dan binnen. Ik wilde daar alleen mee aangeven hoe krom sommige onderzoeken zijn, want met logisch verstand weet iedereen beter.
De effecten van onderzoeken die het NRC noemt vind ik ook niet helemaal kloppen.
Ik heb daar recent nog iets over gevonden, moet ik even zoeken.

Kritisch kijken naar consumeer gedrag ben ik het helemaal mee eens

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:23

Shaggy09 schreef:
PlantsTho ik krijg het gevoel dat je radicalisme aan het verheerlijken bent.
Of jij het nou wel of niet eens bent met de actie die word gevoerd, dit kan niet. Die lui
hebben de wet overtreed door een varkensstal te bezetten. In Nederland heb je het recht om te
demonstreren en dat mag op veel plekken. Doe dat dan ook.
Anders kun je de gele hesjes ook wel goedpraten.

Ik heb volgens mij al meerdere keren aangegeven dat ik niet achter deze actie sta. Ik verheerlijk radicalisme (=acties/handelingen buiten de norm, niet per definitie buiten de wet, gericht op verandering van een (sociale) norm, in dit geval diergebruik) niet, maar ik denk dat het wel onderdeel is wat verandering (sneller) in gang kan zetten.

secricible schreef:
Wat wil je nou zeggen plantstho? Dat we ook best honden kunnen eten?

Het antwoord op je vraag is simpel: cultuur.
Een inwoner van india kijkt ons aan alsof we gek zijn geworden bij een runderbiefstukje. En een chinees eet hond als dat hem wordt voorgeschotelt. In sommige landen eet mijn insecten, in nederland gruwelt men er over het algemeen van.
Cultuur bepaalt welke dieren wij eten en welke we aaien. Wat is nu je punt?

Dat cultuur naar mijn mening een vreemd excuus is om dieren verschillend te behandelen. Hypotetisch gezien zou je het dan ok vinden dat, als we een hond hier van straat halen en deze naar een land sturen waar het sociaal geaccepteerd om honden te eten, hij daar opgegeten wordt.
Laatst bijgewerkt door PlantsTho op 16-05-19 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:32

Maar moet je dat willen? Vraag ik me af. Wat nou als jij de boer in kwestie zou zijn, denk je dan ook nog steeds dat radicalisme iets is wat 'nodig' is?

Van de zijlijn roepen is makkelijk, tot je zelf slachtoffer bent. Dan praat je wel anders.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:49

Waarschijnlijk niet op het gebied van dierenrechten denk je niet?

Maar ik ken nog wel verhalen van boerenprotesten waarbij bijvoorbeeld wegen geblokkeerd werden voor betere prijzen of andere dingen die boeren belangrijk vinden. Dat zijn ook radicale acties. Dus er zijn ook zeker boeren die radicale actie belangrijk vinden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:50

PlantsTho schreef:
Misschien goed om toe te voegen dat ik met radicaal vooral bedoel dat het buiten de norm van wat men gewend is bevalt, niet per definitie buiten de wet. Ik denk wel als je naar grote (emancipatie)issues kijkt dat er altijd een vorm van radicalisme bij komt kijken, zoals bijvoorbeeld bij de suffragette beweging.

Kun je concrete voorbeelden noemen van andere, recentere issues die opgelost zijn door radicale acties toe te passen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:51

PlantsTho schreef:

Maar ik ken nog wel verhalen van boerenprotesten waarbij bijvoorbeeld wegen geblokkeerd werden voor betere prijzen of andere dingen die boeren belangrijk vinden. Dat zijn ook radicale acties. Dus er zijn ook zeker boeren die radicale actie belangrijk vinden.

Maar waren met die acties ook dieren bij betrokken die niet de goede zorg kregen op dat moment?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:58

Of mensen als die vergelijking beter is.

Radicale acties waar dieren of mensen slechter van worden kunnen gewoon niet. Ook niet als je daarmee wel je zin krijgt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 00:14

PlantsTho schreef:

Nee waarom zou je dan ineens de wet mogen overtreden op zo'n radicale manier? Beetje raar vind je zelf ook niet? De wet gaat boven alles, en dat is maar goed ook anders was het een puinhoop in dit land.

Citaat:

Bedankt voor het verhaal. Ik vind alle acties die te ver gaan niet kunnen. Of dat de boer het nou doet of de activist.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 00:19

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 00:24

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 03:44

PlantsTho schreef:
Dat cultuur naar mijn mening een vreemd excuus is om dieren verschillend te behandelen. Hypotetisch gezien zou je het dan ok vinden dat, als we een hond hier van straat halen en deze naar een land sturen waar het sociaal geaccepteerd om honden te eten, hij daar opgegeten wordt.

Nee want mijn cultuur bepaald juist dat ik dat niet oké vindt... En aangezien de welzijnsstandaard voor dieren in landen als China extreem laag is zou ik daar niet mee accoord gaan.
Maar ik heb geen moeite met het opeten van een dier, en zou theoretisch gezien ook geen moeite hebben met een systeem waarbij honden gefokt worden voor het vlees (even los van dat ik het een walgelijk idee vindt om hond te eten), mits dat op een manier gebeurt dat de hond voldoende welzijnskwaliteit heeft. Een dier heeft geen weet wat er gebeurt net zijn lichaam na de dood. Die denkt niet "Ik ben hier om opgegeten te worden".
Zaak is dus tijdens de fok voldoende levensstandaard te bieden, maar tegen het fokken voor vlees ben ik niet. Ook niet als dat hypothetisch een hond zou zijn als dat hier cultureel geaccepteerd vlees zou zijn.

En die welzijnsstandaard vind ik op dit moment oké. Ik zou toejuichen dat hij verder omhoog gaat maar daarvoor zal de consumptie moeten dalen en de kosten van vlees omhoog moeten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 06:58

Maar dat is toch het hele punt. Die welzijnskwesties zijn hier helemaal niet zo zo goed. En dan maar steeds naar andere landen kijken maakt juist dat die enorme bedrijfs blindheid in eigen land blijft bestaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:00

Jennyj01 schreef:
Maar dat is toch het hele punt. Die welzijnskwesties zijn hier helemaal niet zo zo goed. En dan maar steeds naar andere landen kijken maakt juist dat die enorme bedrijfs blindheid in eigen land blijft bestaan.

Wat is er niet goed dan? En wat is het punt?
Dat konden die activisten nl ook al bij pauw niet vertellen...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:06

Kom op zeg. Hoe vaak hebben we nu gelezen. De boeren willen wel anders maar kunnen niet. Dus ze weten zelf ook echt wel dat het niet normaal is. Maar als jij het prima vind dat een moeder zeug 3(!) weken zich niet normaal kan bewegen net nadat ze is bevallen. Dieren geen daglicht zien. En bij het minst of geringste letterlijk dood ziek worden omdat ze geen enkele weerstand hebben kunnen opbouwen. Prima lekker door gaan zoals je bezig bent. Maar wees dan ook zo flink om te zeggen dat het je geen flikker kan schelen hoe het met die dieren gaat. Als jij maar voor te weinig geld je vol kan eten. En ga hier dan niet een beetje met insinuerende vragen om de waarheid heen lopen draaien. Want dat vind ik zo vreselijk hypocriet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:18

Ik eet niet eens varkensvlees en ook geen supermarktvlees :')

Ik koop mijn vlees netjes van koeien en kippen die nog geen 5km van mijn huis opgegroeid zijn. En bij lange na niet elke dag.

En nee, ik vind niet dat die dieren het slecht hebben. En nee, ik vind ook dat varkens het niet slecht hebben :n

En áls je wel vindt dat het anders moet dan moet je idd bij de consument zijn. ;) verbetering kan altijd want niks is perfect. Dat is m’n eigen leven ook niet. Maar daar hangt een prijskaartje aan natuurlijk en dat moet de consument betalen.

En de ‘waarheid’, die zal wel ergens in het midden liggen ;)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:24

Het is duidelijk dat jij er dan andere normen en waarden op na houd. En ook weer bijzonder dat jij je kip en koe toch niet uit dergelijke bedrijven eet. Wat natuurlijk prima kan als je het allemaal zo goed geregeld vind.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:33

Wie zegt dat het niet zo'n bedrijf is Jenny01?
ze geeft aan geen supermarktvlees te eten, dan kan uit verschillende hoeken bekeken worden. Misschien gunt ze juist de boer de eerlijke prijs wel die hij van de supermarkt niet krijgt.

Een paar jaar terug bij de melkkoeien. De kostprijs per liter was hoger dan de liter prijs die ze voor de melk kregen. Boeren draaide daardoor echt flink verlies iedere maand. En dan moest er niets gebeuren, bv een andere koe die een ks nodig had ed.
Hoe moeten ze dan verbeteren? Die schuld lag bij melkfabrieken en consument, niet bij de boer

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:38

Het is een visuele cirkel. Waarin alle partijen schuldig zijn aan de ontstane situatie. Dus ook de boeren. Het is niet zo dat die daar geen aandeel in hebben. En zoals eerder aangekaart is het ook niet voor niks dat de sector zo zwaar gereguleerd is. Blijkbaar kan de sector minder goed met de vrijheid om gaan.