Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Onali schreef:PlantsTho schreef:Wat is voor jou het grote verschil tussen een hond en een lam? Of om het wat the chargeren: Waarom aai je de een en eet je de ander?
Daar zijn onze voorouders mee begonnen?
Die maakten het verschil tussen gebruiksdieren en dieren houden om te eten en te gebruiken, wol en leer.
Wat ik trouwens ook begrijp is dat roofdieren een hele aparte smaak hebben in tegenstelling tot prooidieren.
mysa schreef:De discussie wordt wel wat wijdlopig... voor mij is de kern vraag: Waarom eten wij dieren? Waarom fokken wij ze met als doel ze te doden om ze op te eten, al dan niet na een leven in erbarmelijke omstandigheden?
Waarom?
Froukje schreef:https://vrouw.nl/artikel/opinie/61623/b ... _content=/
Nog een reactie op het stukje bij Pauw gisteren.
pien_2010 schreef:Dakplaat je reageert op een heel klein stukje. Ik kijk, althans dat probeer ik meer naar het geheel en dan met name naar omslag naar (bd ) biologische landbouw in combinatie met minder eten van vlees of stoppen met vlees ad kant vd consument. Dat stukje negeer je vandaar mijn links van gerenomeerde kranten om je te laten zien wat het effect is .
Of anders gezegd, ook al is de actie imo mislukt, kritisch kijken naar onze vleesindustrie en consumeer gedrag is helemaal niet zo verkeerd.
Shaggy09 schreef:PlantsTho ik krijg het gevoel dat je radicalisme aan het verheerlijken bent.
Of jij het nou wel of niet eens bent met de actie die word gevoerd, dit kan niet. Die lui
hebben de wet overtreed door een varkensstal te bezetten. In Nederland heb je het recht om te
demonstreren en dat mag op veel plekken. Doe dat dan ook.
Anders kun je de gele hesjes ook wel goedpraten.
secricible schreef:Wat wil je nou zeggen plantstho? Dat we ook best honden kunnen eten?
Het antwoord op je vraag is simpel: cultuur.
Een inwoner van india kijkt ons aan alsof we gek zijn geworden bij een runderbiefstukje. En een chinees eet hond als dat hem wordt voorgeschotelt. In sommige landen eet mijn insecten, in nederland gruwelt men er over het algemeen van.
Cultuur bepaalt welke dieren wij eten en welke we aaien. Wat is nu je punt?
PlantsTho schreef:Misschien goed om toe te voegen dat ik met radicaal vooral bedoel dat het buiten de norm van wat men gewend is bevalt, niet per definitie buiten de wet. Ik denk wel als je naar grote (emancipatie)issues kijkt dat er altijd een vorm van radicalisme bij komt kijken, zoals bijvoorbeeld bij de suffragette beweging.
PlantsTho schreef:Waarschijnlijk niet op het gebied van dierenrechten denk je niet?
Maar ik ken nog wel verhalen van boerenprotesten waarbij bijvoorbeeld wegen geblokkeerd werden voor betere prijzen of andere dingen die boeren belangrijk vinden. Dat zijn ook radicale acties. Dus er zijn ook zeker boeren die radicale actie belangrijk vinden.
PlantsTho schreef:Waarschijnlijk niet op het gebied van dierenrechten denk je niet?
Citaat:Maar ik ken nog wel verhalen van boerenprotesten waarbij bijvoorbeeld wegen geblokkeerd werden voor betere prijzen of andere dingen die boeren belangrijk vinden. Dat zijn ook radicale acties. Dus er zijn ook zeker boeren die radicale actie belangrijk vinden.
PlantsTho schreef:Dat cultuur naar mijn mening een vreemd excuus is om dieren verschillend te behandelen. Hypotetisch gezien zou je het dan ok vinden dat, als we een hond hier van straat halen en deze naar een land sturen waar het sociaal geaccepteerd om honden te eten, hij daar opgegeten wordt.
Jennyj01 schreef:Maar dat is toch het hele punt. Die welzijnskwesties zijn hier helemaal niet zo zo goed. En dan maar steeds naar andere landen kijken maakt juist dat die enorme bedrijfs blindheid in eigen land blijft bestaan.