Schoten in tram Utrecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:28

Robijntjah schreef:
Ik wou net edit-en Serenity, dat dit voor ons, in deze bewuste situatie zo was. En dus niet voor iedereen, in elke situatie zo is.

Iets genuanceerder dus, het schoot mij alleen even verkeerd, juist door de pijnlijkheid van de hele situatie.

Ik heb maandag ook gemerkt dat ik, in tegenstelling tot mijn collega´s die in die zin niet iets soortgelijks hebben meegemaakt, het veel lastiger los kon laten. Alles met schietpartijen of iets in die strekking heeft een zeer naar effect op een aantal mensen binnen ons gezin opgeleverd... Dat werd wel even heel duidelijk.

Misschien ook wel zo fijn van mijn kant om te benadrukken dat mijn reactie in geen enkele zin bedoeld was als kritiek op jouw tekst, je zette me vooral aan het denken en herinnerde me aan een onderwerp waar ik veel mee bezig ben geweest.

Daarnaast, even offtopic maar wil ik toch zeggen; ontzettend naar voor je dat je niet alleen op een zo'n gruwelijke manier iemand hebt moeten verliezen, maar ook dat je dus inderdaad nog steeds de oplevingen in het verdriet hebt als een gelijkende situatie zich voordoet. Wat dat betreft kan ik alleen maar zeggen dat, voor iemand die schreef dat het gewoon even verkeerd schoot, je het echt nog mooi netjes kon verwoorden. Sterkte!

Anoniem

Re: Schoten in tram Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:31

En dan bied dit soort communicatie me toch weer een heleboel steun en dergelijke hierin, open staan voor elkaars perspectief en hoe het komt dat iemand zo denkt als hij of zij doet en waarom zaken ervaren worden zoals ze ervaren worden.

Iets met verzachtend enzo, fijn!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:39

Ik val bijna van mijn stoel dat we in dit land al op het niveau zijn gekomen dat we een ongeval (een ongeluk dat voor het slachtoffer en de nabestaanden gruwelijk is, maar zeker ook voor de 'dader' die dit nooit gewild heeft) gaan vergelijken met bewust een aantal mensen het leven uitschieten.

En dat alleen maar omdat je niet mag zeggen dat iemand van turkse komaf is? Daarvoor gaan we ongevallen vergelijken met het doelbewust vermoorden van mensen?

Hoeveel mensen weten hier trouwens NL casussen op te noemen die eerwraak/relationele problemen betreffen die op deze manier 'uit de hand liepen' waardoor random meerdere mensen werden neergeschoten?
Die zijn er niet zoveel.
Het leek wel erg veel op een aanslag en dan ga je toch geen risico's nemen? Ehh lieve mensen: we weten niet wat het was en wie..dus loop allemaal rustig door en als je boem hoort ben je te laat? Tuurlijk schaal je eerst hoog in, afschalen kan altijd nog. Als je op gaat schalen nadat er op een andere plek weer een paar zijn neergeschoten ben je wat te laat..

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:45

Robijntjah schreef:
En dan bied dit soort communicatie me toch weer een heleboel steun en dergelijke hierin, open staan voor elkaars perspectief en hoe het komt dat iemand zo denkt als hij of zij doet en waarom zaken ervaren worden zoals ze ervaren worden.

Iets met verzachtend enzo, fijn!

Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat het voor jou anders binnen komt... sterkte.

Ik heb dat ook met reanimaties. Mijn vader is al jaren (stuk of 30) hartpatiënt en ik denk vaak dat ik daaraan gewend ben. Maar niet lang geleden zag ik I.R.L. weer een reanimatie en dat kwam zo binnen. Ineens zie ik dan mijn vader daar liggen, terwijl ik dat van gegevens weet (van de 4x dat hij weer terug gehaald is inmiddels) maar nog nooit gezien heb.

Apart toch wel hoe het mensenbrein werkt in veel opzichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:57

Ik volg deze discussie al even, en wil echt even zeggen dat ik de manier waarop de discussie gaat ontzettend fijn vind! Open voor elkaars perspectief, en geen persoonlijke aanvallen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:07

Sunnda schreef:
Ik val bijna van mijn stoel dat we in dit land al op het niveau zijn gekomen dat we een ongeval (een ongeluk dat voor het slachtoffer en de nabestaanden gruwelijk is, maar zeker ook voor de 'dader' die dit nooit gewild heeft) gaan vergelijken met bewust een aantal mensen het leven uitschieten.

En dat alleen maar omdat je niet mag zeggen dat iemand van turkse komaf is? Daarvoor gaan we ongevallen vergelijken met het doelbewust vermoorden van mensen?

Hoeveel mensen weten hier trouwens NL casussen op te noemen die eerwraak/relationele problemen betreffen die op deze manier 'uit de hand liepen' waardoor random meerdere mensen werden neergeschoten?
Die zijn er niet zoveel.
Het leek wel erg veel op een aanslag en dan ga je toch geen risico's nemen? Ehh lieve mensen: we weten niet wat het was en wie..dus loop allemaal rustig door en als je boem hoort ben je te laat? Tuurlijk schaal je eerst hoog in, afschalen kan altijd nog. Als je op gaat schalen nadat er op een andere plek weer een paar zijn neergeschoten ben je wat te laat..

Natuurlijk is moord de ergste misdaad die iemand kan plegen of waar je slachtoffer van kunt worden. En natuurlijk wordt er groot opgeschaald wanneer en een vuurwapen gevaarlijke gek door de stad loopt. Waar ik op doel is vooral de politieke reactie. We leven al jaren in een enorme staat van angst. En de ervaring leert inmiddels dat dit soort gebeurtenissen steevast aangegrepen worden om nog draconischere wetgeving er door te drukken. Helaas blijf je altijd halve gekken houden. Want hoe meer er over deze man naar buiten komt hoe meer het er alle schijn van heeft dat hij behoorlijk ziek in zijn hoofd is.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:07

[quote="corine1981]
Uhm, maar ik heb het over de uitspraak van Rutte, niet die van StalNollie...

Je kunt natuurlijk net zolang zoeken op verschillende betekenissen van een woord tot je je passende inhoud vindt. Een snelle zoektocht en overal staat het woord politiek in...
En ik mis tot nog toe nog steeds het politieke doel van deze mafkees.[/quote]

Je zet je tekst letterlijk onder een quote van StalNollie, ik kan nergens uithalen dat het over een uitspraak van Rutte gaat. Vandaar mijn reactie.

De definitie van terrorisme komt rechtstreeks van de site van de NCTV.
Het is niet zo dat ik verzin dat ook zonder politieke doelen iemand geen terrorist kan zijn.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:09

Afgelopen weekend kwam ik onderweg terug van een concert in middle-of-nowhere Drenthe nog een politieauto tegen. Drie doden bij een ongeluk. Dat hakt er ergens wel in, maar voelt voor mij toch anders dan drie doden bij een schietpartij in het OV. Alle slachtoffers wisten niet wat hen zou gebeuren. Het is beide vreselijk willekeurig. En tóch.

Je hebt met alle aanslagen de laatste tijd al een soort onderbuikgevoel dat Nederland er goed vanaf is gekomen. België, Duitsland, de UK: allemaal hebben ze er ervaring mee gehad. En wij niet. Vaak denk je er niet bij na. Je gaat rustig shoppen, je bezoekt optredens, je doet wat je leuk vindt. Zo'n situatie als dit haalt die verborgen angst omhoog. Gelijk ga je denken aan al die keren dat je daar was, en "misschien had ik dit kunnen zijn.." Het is zo willekeurig. Zo wrang dat iemand kiest of jij tijdens je tramreis blijft leven of niet.

En juist daarom moet je voorzichtig zijn in een situatie. Op alle fronten. Het OM en de politie hebben de taak om de veiligheid te waarborgen van inwoners, de journalisten en het publiek moeten het bij de feiten hebben.

Sowieso een dikke pluim voor dit topic. Ik vind dat jullie het netjes doen, en het is inderdaad bijzonder dat er met zo'n beladen onderwerp geen groene hulk bij hoeft te komen. :j

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:21

Sunnda schreef:

Die zijn er niet zoveel.

Uhm, ik geloof dat je nu een aantal van de onderwerpen die we hier hebben besproken onterecht samenvoegd tot een conclusie.

Niemand hier heeft aangegeven dat er niet zo hoog ingeschaald had moeten worden. Niemand hier heeft kritiek op de essentie van het werk dat de politie en veilgiheidsdiensten hebben geleverd. We hebben zaken besproken als; hoe moeten we de geschiedenis van de dader lezen en hoe kijken we tegen de rol van het rechtssysteem hierin aan (en voorkomen dat we conclusies trekken die niet juist zijn), hoe voelen we ons bij de diverse reacties uit de politiek/het publiek, wat is een goede manier om hier als maatschappij op te reageren, wat is de impact om iemand op basis van zn afkomst aan te duiden terwijl we dat bij andere mensen niet doen. Wanneer heeft het benoemen van uiterlijke kenmerken nut (daderprofiel) en wanneer niet (nieuwsbericht zonder opsporingsverzoek). We hebben het gehad over de beleving van een gebeurtenis als dit, en de beleving van het verliezen van iemand, of het ervaren van verlies in je naaste omgeving. Allemaal zonder dat het ene een gevolg zou hebben voor het ander, maar allemaal onderwerpen die als gezamenlijke deler gemeen hebben dat ze opkomen in het gesprek n.a.v. wat er maandag is gebeurd.

Misschien begrijp ik je niet helemaal goed, maar je berichtje voelt voor mij niet helemaal juist binnen de context van de al bestaande discussie. Voel je overigens vrij om, als ik het niet goed begrijp of opvat, daarover meer uitleg te geven.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:41

Verschrikkelijk wat er is gebeurd.
Ben er serieus wel even naar van geweest en het komt zo best dichtbij.

corine1981 schreef:
Nee, dat interpreteer je echt niet goed, ik bedoel de "alles is de schuld van de islam en het immigratiebeleid van de andere partijen". Dat geloven vind ik inderdaad dom, is mijn mening.

Nederlands is een Westers land.
Een hele andere cultuur als de Oosterlijke landen.
En het is nu eenmaal zo dat de Westerse cultuur nu eenmaal haaks tegenover de Oosterlijke cultuur staat.
Ik weet zeker dat vele Nederlanders het heus goed bedoelen, goed willen doen, maar als je dagelijks rondloopt tussen mensen die die minachtend zijn naar vrouwen, die erg heersend overkomen, welke een bepaalde sfeer uitstralen dan krijg je weerstand.
Ik praat het niet goed maar denk niet dat iemand zit te wachten om onderdrukt te worden en zijn/haar mening niet meer te mogen geven.
Daar hebben onze ouders/grootouders te hard voor gevochten.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:46

Woestein schreef:
En het is nu eenmaal zo dat de Westerse cultuur nu eenmaal haaks tegenover de Oosterlijke cultuur staat.
Ik weet zeker dat vele Nederlanders het heus goed bedoelen, goed willen doen, maar als je dagelijks rondloopt tussen mensen die die minachtend zijn naar vrouwen, die erg heersend overkomen, welke een bepaalde sfeer uitstralen dan krijg je weerstand.
Ik praat het niet goed maar denk niet dat iemand zit te wachten om onderdrukt te worden en zijn/haar mening niet meer te mogen geven.

Mag ik daarop toch even aanmerken dat we als Westerse cultuur ook geen lieverdjes en engeltjes zijn? Over vrouwonvriendelijk gesproken hebben we hier ook nog heel wat werk aan de winkel. Het toont zich echter op een veel minder directe manier.

Dat gezegd hebbende, ik vind het jammer dat je ervan uitgaat dat de mensen vanuit een andere cultuur het niet eens zouden zijn met de hier heersende normen en waarden. Zeker als je erbij stilstaat dat een groot deel van de groep die zich in het Westen heeft gevestigd dit mede doet omdat ze hopen hier wel veiligheid en geborgenheid te vinden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:57

Woestein schreef:

corine1981 schreef:
Nee, dat interpreteer je echt niet goed, ik bedoel de "alles is de schuld van de islam en het immigratiebeleid van de andere partijen". Dat geloven vind ik inderdaad dom, is mijn mening.

Ik werk als vrouw zijnde veel met onze allochtone medelanders en heb dit nog nooit ervaren.

Wat mij opvalt is dat veel mensen heel snel iets invullen voor een ander en zich snel minachtig voelen door het gedrag van anderen verkeerd te interpeteren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:04

Een vrouwonvriendelijje gedachtegang heeft voornamelijk met het geloof te maken. Je ziet het helaas ok terug bij orthodoxe christenen en joden. Kijk bijvoorbeeld eens naar een mannetje zoals Van der Staaij. Daar was ook heel veel druk van buitenaf voor nodig om dit standpiunt gewijzigd te krijgen.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:10

Serenity350 schreef:
Woestein schreef:

Mag ik daarop toch even aanmerken dat we als Westerse cultuur ook geen lieverdjes en engeltjes zijn? Over vrouwonvriendelijk gesproken hebben we hier ook nog heel wat werk aan de winkel. Het toont zich echter op een veel minder directe manier.

Dat gezegd hebbende, ik vind het jammer dat je ervan uitgaat dat de mensen vanuit een andere cultuur het niet eens zouden zijn met de hier heersende normen en waarden. Zeker als je erbij stilstaat dat een groot deel van de groep die zich in het Westen heeft gevestigd dit mede doet omdat ze hopen hier wel veiligheid en geborgenheid te vinden.

Zeg niet dat de Westerse mensen lieverdjes zijn, ook hier zijn er genoeg extremen te vinden.

Ben geboren en getogen in Rotterdam, heb echt hele goede mensen gekend uit verschillende landen en culturen.

En ik zal nooit iemand veroordelen op ras, huidskleur of geloof.
Wel vorm ik mijn mening over hoe ze mij behandelen, hoe ze tegenover anderen zijn.
En de manier waarop, vaak zelfs in Nederland geboren extreme Moslims, omgaan met westerse gebruiken doet mij denken dat zulke mensen beter in een land zouden kunnen gaan wonen waar die gebruiken "normaal" zijn.

Of met zijn allen op een eilandje hier ver weg want ik denk bijna zeker dat geen enkel land op zulke mensen zit te wachten.

Moet trouwens ook aan iets denken wat een oom en tante van mij zeiden.
Die gingen elk jaar een paar weken op vakantie naar een dorp in Turkije.
Hadden daar vaste Turkse vrienden en ook die kwamen wel eens naar Nederland.
En wat die Turkse mensen zeiden was "Het uitschot gaat naar Nederland want daar is makkelijk geld te krijgen..."
En dit was 20 a 25 jaar geleden.

Was het allemaal uitschot?
Natuurlijk niet.
Zaten genoeg goede tussen, net zoals er slechte Nederlanders zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:17

Maar hoe kan het dan toch dat 90% van de daders die voorbij komen in een program als ,,opsporing verzocht,, van niet westerse afkomst zijn?

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:22

Benzz schreef:
.
Ik werk als vrouw zijnde veel met onze allochtone medelanders en heb dit nog nooit ervaren.

Wat mij opvalt is dat veel mensen heel snel iets invullen voor een ander en zich snel minachtig voelen door het gedrag van anderen verkeerd te interpeteren.

Ik heb van dichtbij mee gemaakt hoe een bepaalde groep meer en meer respectloos omging met de autochtone Nederlander.
Van verwensingen tot spugen in het gezicht.
Van dreigingen tot daadwerkelijk geweld.
En het is niet dat ik daardoor elke medelander op een bepaalde manier behandelt of dat ik een vooroordeel heb over hoe ze zullen zijn.
Ik gebruik mijn nuchtere gezonde verstand.
Maar als extreme Moslims zich zo gedragen hoe ver kan je dat accepteren, veranderen of er mee omgaan?
Zijn we daarin te tolerant, willen we teveel aardig gevonden worden?
Hoe ver ga je daar mee in?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:28

Citaat:
Je zet je tekst letterlijk onder een quote van StalNollie, ik kan nergens uithalen dat het over een uitspraak van Rutte gaat. Vandaar mijn reactie.

Sorry voor je aanname bedoel je?
Ik vind het nogal bot hoe je erop reageert.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:32

Popstra schreef:
Maar hoe kan het dan toch dat 90% van de daders die voorbij komen in een program als ,,opsporing verzocht,, van niet westerse afkomst zijn?

Dat is inderdaad een lastig gegeven waarvan ik denk dat het niet slim is om daar voor de kop in het zand te steken zoals altijd is gebeurt. Wanneer er in bepaalde gemeenschappen sprake is van hogere criminaliteit dan zou dat bespreekbaar gemaakt moeten worden. Helaas heeft de politiek dit altijd onder het tapijt willen schuiven waarmee ze partijen als de PVV en de FVD de wind in de zeilen gegeven hebben. Heel jammer dat een criminoloog zich hierover niet kan uitspreken zonder in een bepaalde hoek gedrukt te worden.

https://www.ad.nl/binnenland/overheid-e ... ~aaf87f04/

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:32

Ik heb van al mijn moslim collega's (En dat zijn er veel) er 1 tussen zitten die vrouwen inderdaad uitschot vindt.
Hij zal nooit zwaaien (goed gebruik onder collega's :x ), spuugt voor je op de grond, zegt niets tegen vrouwen en mannen die geen moslim zijn. geeft vrouwen geen hand en ik verwacht van hem niets wanneer ik half dood voor hem neer zou vallen.

Maarrrr, hij wordt ook niet voor vol aangezien door zijn mede gelovigen. Die snappen dat ook niet.

Ik moet overigens wel zeggen dat ik verschillende collega's (voornamelijk Turken) heb die de islam een gevaarlijk geloof vinden en weleens waarschuwen...
Maar ja, het is als met een boek lezen, (of bokt) je leest erin wat je wilt lezen denk ik...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:44

corine1981 schreef:
Ik moet overigens wel zeggen dat ik verschillende collega's (voornamelijk Turken) heb die de islam een gevaarlijk geloof vinden en weleens waarschuwen...

Er wordt nogal eens vergeten dat Islam een religie is en geen bevolkingsgroep of zelfs een ras. Er zijn genoeg blanke Nederlanders die zich tot dat geloof bekeerd hebben. Kritiek op een religie hoeft daarom nog geen racisme te zijn. Je kunt immers ook kritiek op de Katholieke kerk hebben zonder voor racist uitgemaakt te worden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:50

Woestein schreef:

En ik maar denken dat die Thierry Baudet een echte Nederlander was...

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:50

Dat wordt zeker door een hoop Nederlanders vergeten. Daarom zijn populistische uitspraken zoals Wilders roept in mijn ogen best gevaarlijk.
Op zich heeft hij overigens soms best een goed punt, wanneer hij dieper op de materie in gaat is het geeneens altijd heel gek, maar die vreselijke oneliners... :(

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:07

Zijn l.ullige gedrag heeft volgens mij best wat stemmen gekost voor Baudet. Ik zelf heb hem uitgesloten, heb hier ook al meerdere bokkers gezien die in eerste instantie FvD wilden stemmen maar daar ook op terug zijn gekomen.

Ik vind het jammer, de FvD is eigenlijk een partij met veel potentie. Als Baudet zich wat vriendelijker had opgesteld en zich wat minder stug en opstandig had gedragen had hij een nog hoger resultaat in de peilingen denk ik zo..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:08

Ik ben van de zomer in Sri Lanka geweest, en daar zin ook echt weleens ruzies en opstootjes, maar over het algemeen leeft boeddhisten, hindoeisten, christenen, moslims, atheisisten, joden, etc allemaal vreedzaam naast elkaar.
Waarom kan het daar wel?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:26

LadyMadonna schreef:
Ik ben van de zomer in Sri Lanka geweest, en daar zin ook echt weleens ruzies en opstootjes, maar over het algemeen leeft boeddhisten, hindoeisten, christenen, moslims, atheisisten, joden, etc allemaal vreedzaam naast elkaar.
Waarom kan het daar wel?

Goede vraag. Er zijn meer landen waar dit zo is.

Misschien is het ook wel "onze" eigen schuld, de ooit binnen gehaalde gastarbeiders heeft Nederland nooit écht betrokken bij de samenleving. Velen van die generatie spreken onze taal nog steeds niet. Ik denk dat er teveel is blijven liggen daar.

En aan de andere kant is het hier een soort walhalla wanneer je eenmaal binnen bent, gratis geld, tof man. Een dak boven je hoofd, tuurlijk trekt dat mensen aan (beetje gechargeerd maar toch...).

We hebben ook nog keurig iedereen zowat bij elkaar gezet, dus zoek je elkaar op ipv je buren.

Een paar dingen van een veel groter geheel waar het mee begonnen is denk ik...