Orkaan Irma

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorus

Berichten: 13263
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Orkaan Irma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 08:51

Ongelofelijk. Normale jaren hoor je over maximaal 1 zeer zware verwoestende orkaan. Als er al een zo zwaar over land raast. En nou dient nummer drie zich in korte tijd al aan. En nog over hetzelfde gebied ook....

Anoniem

Re: Orkaan Irma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:17

Hoop dat het een belletje doet rinkelen bij mensen...

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:19

Resistance schreef:
Hoop dat het een belletje doet rinkelen bij mensen...

Vrees van niet, zijn 101 manieren om dit ook maar vooral niet aan onszelf te linken _-:(

Janneke2

Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:20

Brrr, ja.
Telkens zijn de Carribben waar de armste mensen wonen de klos.
(Nu ja, Houston en andere stukken Florida hebben het ook te verduren gekregen.)

Te vrezen valt, dat dit het nieuwe normaal aan het worden is, we hebben een nieuw klimaat, met onder andere warmer zeewater.


@ Resistance en Azmay: "tussen deze hoop en vrees leeft de mens", zei mijn oma dan.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 19-09-17 09:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:20

Normaal zijn het er ook meerderen per jaar, maar hoor je er niks over omdat ze of geen bekend grondgebied raken, of uberhaupt niet aan land komen.

https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... re-termijn

In 1950 bijvoorbeeld waren het er ook erg veel. Het verschilt heel erg per jaar, maar het gemiddelde ligt rond de 15 tropische stormen (met uitgroei mogelijkheid) per jaar ongeveer.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:05

Azmay schreef:
Resistance schreef:
Hoop dat het een belletje doet rinkelen bij mensen...

Vrees van niet, zijn 101 manieren om dit ook maar vooral niet aan onszelf te linken _-:(


Pff echt he.. kan er zo boos om worden. En gekke Trump heel veel milieu verbeterende maatregelen afschaffen %)

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:34

Resistance schreef:
Hoop dat het een belletje doet rinkelen bij mensen...


Ik hoop het ook, anders is dit alleen nog maar het begin...

8nnemiek

Berichten: 43513
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Orkaan Irma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:43

Ik denk dat de meeste mensen eerst flink wakker geschud moeten worden. En tegen die tijd is het waarschijnlijk gewoon te laat om het broeikaseffect stil te zetten, laat staan terug te draaien.

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:46

8nnemiek schreef:
Ik denk dat de meeste mensen eerst flink wakker geschud moeten worden. En tegen die tijd is het waarschijnlijk gewoon te laat om het broeikaseffect stil te zetten, laat staan terug te draaien.


Volgens mij is het al redelijk te laat, zelfs als we nu onmiddelijk geen vlees meer zouden eten, geen benzine zouden stoken en groene stroom zouden gaan gebruiken is het maar de vraag of we het al niet te veel verpest hebben inmiddels..

8nnemiek

Berichten: 43513
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Orkaan Irma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:49

Daar ben ik ook bang voor idd. Met de snelheid waarmee de poolkappen smelten en het methaangas wat daarbij vrij komt zitten we gewoon vast in een stroomversnelling en het wordt hoog tijd dat men een aantal knappe koppen aan het werk zet om een goede oplossing te vinden, als die er al is.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:53

Dit ligt echt niet alleen aan klimaat verandering maar ook aan perfecte omstandigheden die een orkaan kunnen vormen. Ik ontken het niet hoor. Maar zoals al gezegd werd is t niet iets nieuws.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Orkaan Irma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:57

Welke is dit dan?

Afbeelding

En die daar zuidelijk is dan de nieuwe?

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:58

sureido schreef:
Dit ligt echt niet alleen aan klimaat verandering maar ook aan perfecte omstandigheden die een orkaan kunnen vormen. Ik ontken het niet hoor. Maar zoals al gezegd werd is t niet iets nieuws.


De oceaan word warmer, voed dat die ellendige orkanen niet?
Heb wel een klok horen luiden maar verder.. :')

8nnemiek

Berichten: 43513
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:59

Sureido, Natuurlijk is een orkaan een natuurverschijnsel van alle tijden, maar het weer wordt toch echt extremer. Drie orkanen binnen zo'n korte tijd na elkaar, dat maak je niet vaak mee. Het ene weerrecord na het andere komt op het nieuws voorbij.
Maar vooral in de moestuin merk ik duidelijk verschil met 20 jaar geleden.

Roosje01

Berichten: 10763
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:03

Het zit ze idd niet mee maar dat is ook wel een beetje het risico van in een orkaan gebied gaan wonen. Het ene jaar is idd erger dan het andere.

Ghostattack

Berichten: 11269
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:10

sureido schreef:
Welke is dit dan?

[ [url=m/kRNUUQ.png]Afbeelding[/url] ]

En die daar zuidelijk is dan de nieuwe?


Die grote is Jose :)

Quir

Berichten: 17400
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:14

http://google.org/crisismap/2017-irma?h ... 9%2Clayer8

Deze is wel duidelijk. :) als je op de orkaan klikt zie je welke het is met info.

Klimaatverandering, dat is gewoon een proces van opwarmen en afkoelen, dat is niets nieuws. De mens veroorzaakt dat ook niet, dat is onzin, ze versnelt het hooguit.

Overigens vind ik niet dat je daarom niet zuinig moet zijn met de aarde, natuur, milieu, etc. In tegendeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:26

Quir schreef:
http://google.org/crisismap/2017-irma?h ... 9%2Clayer8

Deze is wel duidelijk. :) als je op de orkaan klikt zie je welke het is met info.

Klimaatverandering, dat is gewoon een proces van opwarmen en afkoelen, dat is niets nieuws. De mens veroorzaakt dat ook niet, dat is onzin, ze versnelt het hooguit.

Overigens vind ik niet dat je daarom niet zuinig moet zijn met de aarde, natuur, milieu, etc. In tegendeel.


Helemaal mee eens. Het is vaker gebeurd dat de aarde opwarmt en weer afkoelt. En uiteraard ben ik het er ook mee eens dat we wel voorzichtig moeten zijn met de aarde, maar voorkomen kunnen we niet.

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Orkaan Irma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:36

Hmm in de docu Chasing Ice hadden ze een mooie grafiek zitten over de temperatuur en de deeltjes CO2, dat varieerde inderdaad mooi met de tijd. Gemeten uit het ijs.
Tot ik geloof 50 jaar geleden, toen ging het ineens met een rotgang omhoog en in 2006 zaten we geloof ik op 5x hoger dan het ooit geweest is.

Is overigens toch wel een leuke docu als je eens niets te doen hebt :')
Maar begint wel wat offtopic te gaan :o

8nnemiek

Berichten: 43513
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:40

Quir schreef:
De mens veroorzaakt dat ook niet, dat is onzin, ze versnelt het hooguit.

Maar dat is juist het probleem, dat die opwarming zo versneld wordt en de oceanen zo ver opwarmen dat er ijs smelt wat miljoenen jaren opgesloten heeft gezeten. Dat betekent toch dat de natuurlijke opwarming van de aarde nooit zo erg is geweest als nu.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Orkaan Irma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:53

Ik ben er ook niet honderd procent in thuis, maar ik heb me er ooit als tiener eens in verdiept. De aarde heeft altijd periodes gehad van extreme afkoeling en extreme opwarming. Ze laten lekker dramatische grafiekjes zien van de laatste 2000 jaar, en ja, dan gaat de temperatuur extreem schrikbarend omhoog. Maar als je de opwarmingsgrafieken van de afgelopen honderd duizenden jaren gaat bekijken dan zie je dat wij in een hele normale piek zitten.

We moeten er natuurlijk wel voor zorgen dat we niet doorschieten met die piek. :)*

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:00

AbbyBlues schreef:
Ik ben er ook niet honderd procent in thuis, maar ik heb me er ooit als tiener eens in verdiept. De aarde heeft altijd periodes gehad van extreme afkoeling en extreme opwarming. Ze laten lekker dramatische grafiekjes zien van de laatste 2000 jaar, en ja, dan gaat de temperatuur extreem schrikbarend omhoog. Maar als je de opwarmingsgrafieken van de afgelopen honderd duizenden jaren gaat bekijken dan zie je dat wij in een hele normale piek zitten.

We moeten er natuurlijk wel voor zorgen dat we niet doorschieten met die piek. :)*

Moet wel eerlijk toegeven dat ik nu geen zin het om mijn bronnen te checken :o
Afbeelding
Afbeelding

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:07

:+

Afbeelding


Afbeelding

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:09

AbbyBlues schreef:
:+

[ [url=m/pyKWjd.png]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/gc33BX.png]Afbeelding[/url] ]


Daar heb je het al :')
Maar ergens vind ik het wel logisch dat het erger word, de vraag is dan wie daadwerkelijk gelijk heeft.
Want iemand jongleert met de cijfers, maar wie? -O-

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:11

Azmay schreef:
AbbyBlues schreef:
:+

[ [url=m/pyKWjd.png]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/gc33BX.png]Afbeelding[/url] ]


Daar heb je het al :')
Maar ergens vind ik het wel logisch dat het erger word, de vraag is dan wie daadwerkelijk gelijk heeft.
Want iemand jongleert met de cijfers, maar wie? -O-



Ik zeg ook, ik ben er helemaal niet in thuis. Maar dat was even 2 minuten google werk. :')
Volgens mij zijn de geleerden er zelf ook nog niet helemaal over uit.