Abortus, hoe denkt bokt er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:08

Shadow0 schreef:
Het is je niet verboden om het uit te spreken, toch? Heeft de politie je aangehouden? Zijn er anderen die zich hierin hebben gemengd die zijn opgepakt?

Ik gebruik VPN en woon in het buitenland, dus misschien duurt het wat langer voor de politie hier aankomt. Ik hou mijn hart vast en de gordijnen dicht.

Mungbean

Re: Abortus, hoe denkt bokt er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:25

Het verlangen van iets zonder instemming heb ik ook nog niemand zien promoten in dit topic.
Dat zou ik ook nooit voorstaan :n

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:33

Shadow0 schreef:
enzino schreef:
Dingen niet mogen uitspreken omdat het twijfel zaait.
Oei.

Het is je niet verboden om het uit te spreken, toch? Heeft de politie je aangehouden? Zijn er anderen die zich hierin hebben gemengd die zijn opgepakt?

Het staat mensen alleen ook vrij om daar weerwoord aan te geven.

Het staat mensen zelfs vrij om te wijzen op de mogelijke onoprechte intenties: vragen wordt namelijk met regelmaat gebruikt om te manipuleren: het zijn dan dus geen vragen met interesse in het antwoord, maar vragen als stijlmiddel om minder opvallend te zijn dan een openlijke uitspraak.

Maar ondertussen mag ik rustig tot de conclusie komen dat als je antwoord op de vraag 'mag iemand van een ander mens verlangen dat die zich 9 maanden aan ingrijpende fysieke en psychische veranderingen met grote sociale impact onderwerpt zonder dat die persoon daarmee instemt' niet meteen 'nee natuurlijk niet' is, dat je wat mij betreft wat ethische afslagen over zelfbeschikking en fysieke integriteit hebt gemist.

Iemand mag de vraag stellen - en ik mag mijn reactie geven.
Je weet het mooi te verdraaien.

Het zou je sieren wanneer je gewoon bij de feiten blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:36

Je kan inderdaad niet altijd zeggen Shadow, met welke intentie iemand een vraag stelt... Dat blijft gissen. En ondertussen mag elke vraag gesteld worden, al heb ik soms ook twijfels bij de motivaties, maar kan dat niet voor waarheid aannemen.

naomi_rabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:32

Ik heb een dubbele mening.
Aan de ene kant ben ik er voor, want niet iedereen is in staat een kind op te voeden, en in sommige gevallen is het kind niet levensvatbaar.
En aan de andere kant heeft het kind er zelf niet voor gekozen leven te krijgen, dus wie zijn wij om het het leven af te pakken.

Ik vind dat het moet kunnen, maar alleen als het noodzakelijk is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:34

Wie zijn wij om leven op te dringen?
Genoeg mensen die helemaal niet willen leven. En toch worden ze verplicht.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 11:39

Leven is niet zaligmakend.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:03

Helemaal mee eens Lieveli en Ayasha
Zelfbeschikkingen baas over eigen lichaam is een groot goed.
Moeten we ook echt zo houden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:35

Maar een nog ongeboren baby kan zelf niet zeggen wat hij wil.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:38

Ik vind het maar lastig.

Wanneer ben ik voor:
Wanneer het kind niet levensvatbaar is en/of een zodanige aandoening heeft dat deze een wiegendood zal sterven.

Grijs gebied:
Wanneer sprake is van een daadwerkelijk ongeluk (lees: zwanger door de pil heen/condooms scheurt) of seksueel misbruik. Ik vind dit moeilijk, omdat in dit geval de ouders geen invloed hebben kunnen uitoefenen op deze voortplanting, maar het kind hier niks aan kan doen.
Daarnaast heb je natuurlijk de vaak zwakbegaafde ouders die niet in staat zijn een kind op te voeden. Maar dat is een andere discussie, en bovendien zijn er ook alternatieven: adoptie.

Wanneer ben ik tegen:
Anderszijds zijn zoveel mensen ontzettend laks in hun anticonceptie. Het argument dat het veel geld kost vind ik zó ongelofelijk. Als je het geld niet hebt anticonceptie te gebruiken, neem je toch niet alsnog het risico het leven van een kind te moeten beëindigen, omdat jij zo nodig seks moet hebben? Nee, sorry.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:57

De abortus wet is hier gelukkig heel duidelijk in.
Ongewenst zwanger is recht op abortus.

Ik begrijp de morele bezwaren maar er is hier al uitgebreid over gesproken en gelukkig is het net als donatie van organen, je geeft ze zonder enige zeggenschap waar diegene aan moet voldoen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:02

anjali schreef:

Nee dus kiest de moeder.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:03

Willl65 schreef:
De abortus wet is hier gelukkig heel duidelijk in.
Ongewenst zwanger is recht op abortus.

Ik begrijp de morele bezwaren maar er is hier al uitgebreid over gesproken en gelukkig is het net als donatie van organen, je geeft ze zonder enige zeggenschap waar diegene aan moet voldoen.

Ja maar door te zeggen wat jij in je eerste 2 zinnen zegt maak je de volledige discussie dood. Lijkt mij niet de bedoeling van dit topic.

Juist alle meningen zijn welkom mits onderbouwd en op een nette manier geventileerd.

Ik ben pro abortus, maar wel met kanttekeningen als:
* het is geen voorbehoedsmiddel, na 2x dien je het zelf te betalen
* abortussen tot 12 weken prima om welke reden de zwangere ook maar heeft (zo simpel denk ik er niet over maar anders wordt het wel een heel verhaal)
* abortus boven de 12 weken alleen op medische indicatie (dus niet meer via een abortuskliniek)

Maar een onderwerp als deze heeft net als alle ethische onderwerpen voorstanders en tegenstanders.
Vind ik prettig! Maar laat elkaar in de waarde in de discussie, hoeft je het niet voor eens te zijn of te worden.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:07

ik ben pro voor eigen keus wel/geen abortus. Als iemand een ongeboren kind niet wil (om welke reden dan ook)`dan vind ik het goed dat deze uitweg erin.

Wel vind ik bij "veel"plegers (meer dan 1x om niet medische gronden) dat er andere voorzorgs- maatregelen moeten worden getroffen.

1x een ongeluk kan gebeuren...2x....tja sorry dan ben je gewoon niet goed bezig

Immers abortus/overtijds behandelingen/curretage zijn niet bedoeld als voorbehoedsmiddelen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:13

lieveli schreef:
anjali schreef:

Nee dus kiest de moeder.

Inderdaad. Er zijn genoeg schrijnende verhalen te vinden over kinderen waarbij de ouders belissingen maken waar het kind onder lijd, een leven lang vaak. Alsof dat zoveel beter is dan uberhaupt nooit geboren worden.

ual_95 maar een kind dat levenslang gehandicapt is of ongewilt toch dwingen te laten komen is wel dikke prima? :?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:25

Ayasha schreef:
ual_95 maar een kind dat levenslang gehandicapt is of ongewilt toch dwingen te laten komen is wel dikke prima? :?

Dus hierbij concludeer jij eigenlijk dat een levenslang gehandicapt kind geen recht heeft op leven en niet gelukkig kan zijn? Vind ik wel een beetje kort door de bocht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:30

ual_95 schreef:
Ayasha schreef:

Dus hierbij concludeer jij eigenlijk dat een levenslang gehandicapt kind geen recht heeft op leven en niet gelukkig kan zijn? Vind ik wel een beetje kort door de bocht.

Neen, dat maak jij er van, gelieve me die woorden niet in de mond te leggen.
Ik verheerlijk en romantiseer het leven van iemand met een handicap alleen niet zoals veel anderen hier in het topic doen. Alleen maar omdat ze naar de buitenwereld veelal erg positief en sterk over komen. Ja je hebt weinig keuze he als je er mee zit. In een hoekje zitten huilen helpt ook niet. Maar dat maakt het nog niet zo'n prachtig bestaan waar ze voor zouden kiezen als ze de keuze gehad hadden.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:32

ual_95 schreef:
Wanneer ben ik tegen:
Anderszijds zijn zoveel mensen ontzettend laks in hun anticonceptie. Het argument dat het veel geld kost vind ik zó ongelofelijk. Als je het geld niet hebt anticonceptie te gebruiken, neem je toch niet alsnog het risico het leven van een kind te moeten beëindigen, omdat jij zo nodig seks moet hebben? Nee, sorry.

Ik vat dit stukje net iets anders op dan Ayasha(kan ook zijn dat ik net iets verkeerd lees), maar stel je voor, je hebt echt geen geld om een kind te onderhouden, en met de bijstand word het ook heel krap. Wil je zon kind dat vanaf moment 0 in armoede laten opgroeien? Geen goede voeding, geen goede zorg, geen opvang, geen bezoekjes naar de kliniek, geen goede kleding/speelgoed/hulpmiddelen, geen goede Luiers.
Voor mij is geen geld ook een hele goede reden om een abortus te nemen. Ik ben het met MarliesV eens, na een X aantal tijd, bij een abortus waar het kind gezond zou zijn en je het wel kon financieren, dat het dan niet meer vergoed word, abortus is geen anticonseptie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:37

Ik denk dat wij het wel degelijk hetzelfde opvatten. :) Ik reageer alleen ook nog op een ander stuk. :) (nl de handicap, als het niet ernstig genoeg is dat ze er dood aan gaan, dat ze daarom het kind dat leed niet mogen besparen. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:38

ual_95 schreef:
Ayasha schreef:

Recht zeker... Wil je het die persoon aandoen? Tja...

Ik ken inderdaad 1 cliënt die gelukkig is. :j
En ik zit nu heel hard te denken maar van de 100+ cliënten die ik ken is hij de enige die echt blissfully ignorant is...

De rest wordt geteisterd door de frustratie dat hun hoofd alles kan maar hun lijf niet meewerkt (lichamelijk gehandicapten) of een onbegrip van de wereld om zich heen, het ervaren van te hoge eisen.... Die zijn bijna allemaal agressief richting anderen of zichzelf omdat ze zich niet kunnen uiten zoals jij en ik.

Die hebben dan wel niet allemaal het begrip van hun beperking maar die hoger niveau hebben zijn onder anderen ook de cliënten die willen leren autorijden of die zelfstandig willen wonen, willen trouwen en een kind willen...

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:41

Ayasha schreef:
Neen, dat maak jij er van, gelieve me die woorden niet in de mond te leggen.
Ik verheerlijk en romantiseer het leven van iemand met een handicap alleen niet zoals veel anderen hier in het topic doen. Alleen maar omdat ze naar de buitenwereld veelal erg positief en sterk over komen. Ja je hebt weinig keuze he als je er mee zit. In een hoekje zitten huilen helpt ook niet. Maar dat maakt het nog niet zo'n prachtig bestaan waar ze voor zouden kiezen als ze de keuze gehad hadden.

Ik leg je de woorden niet in de mond, maar probeer jouw stelling te begrijpen, en voor zover ik het begreep ben ik het nou eenmaal niet met je eens.

Verheerlijken is één ding, maar verslechteren en dramatiseren kan ook. Het zijn net als jij en ik gewoon mensen, en ik denk dat zij, ondanks een handicap, een prima kwaliteit van leven kunnen hebben. Dit zou hen ontnomen worden bij een abortus. Ik denk persoonlijk niet dat iemand die een arm mist bij de geboorte, zich de hele dag zit af te vragen waarom hij niet zo'n 'prachtig' bestaan heeft. Daarbij vraag ik mij af wat jij dan vindt als bij de geboorte blijkt dat een kind gehandicapt is. Is zijn leven dan ook al gelijk niet kwalitatief genoeg om te mogen bestaan? Heel veel handicappen kunnen nieteens getest/gezien worden tijdens een zwangerschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:43

ual_95 schreef:
Verheerlijken is één ding, maar verslechteren en dramatiseren kan ook. Het zijn net als jij en ik gewoon mensen, en ik denk dat zij, ondanks een handicap, een prima kwaliteit van leven kunnen hebben.

Mag ik vragen wat jouw ervaring met deze doelgroep is? :)

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:47

maava schreef:
Ik vat dit stukje net iets anders op dan Ayasha(kan ook zijn dat ik net iets verkeerd lees), maar stel je voor, je hebt echt geen geld om een kind te onderhouden, en met de bijstand word het ook heel krap. Wil je zon kind dat vanaf moment 0 in armoede laten opgroeien? Geen goede voeding, geen goede zorg, geen opvang, geen bezoekjes naar de kliniek, geen goede kleding/speelgoed/hulpmiddelen, geen goede Luiers.
Voor mij is geen geld ook een hele goede reden om een abortus te nemen. Ik ben het met MarliesV eens, na een X aantal tijd, bij een abortus waar het kind gezond zou zijn en je het wel kon financieren, dat het dan niet meer vergoed word, abortus is geen anticonseptie.

Ik ben geen harteloos persoon verder, en ik begrijp dit natuurlijk ook. Zo zou ik ook denken. Maar toch vind ik het een soort nalatigheid van de ouders als er niet geanticipeerd wordt. En jij hebt het over een kind onderhouden, ik over het maken van een kind. Ik ben van mening, dat als jij geen geld hebt voor anticonceptiemiddelen, je niet het risicio moet lopen zwanger te raken en dus een abortus moet ondergaan omdat je een kind geen financieel 'goed' leven kan bieden. Een pakje condooms kost iets van 2 euro voor 3 stuks?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:50

Dat vraag ik me ook af. Want zelfs op de korte stage die ik liep tussen mentaal gehandicapten kwam ik tot de conclusie dat die "ze zijn zo gelukkig" opmerkingen nergens op slaan... Ja, een uitzondering zal er zijn. Maar op mijn stage zat er geen enkele en in mijn familie is er één iemand met syndroom van down die uiterlijk idd heel happy toont maar die wel degelijk met veel depressies kampt.
Als het kind er eenmaal is, dan moet je het doen met wat je gekregen hebt, en dat bedoel ik veel minder grof dan het hier nu staat dus lees even verder zodat ik dat kan verduidelijken: Ik bedoel dus dat het kind het er dan mee zal moeten doen. Wanneer het op latere leeftijd een handicap zou verwerven zal het ook moeten leven met die handicap. Maar als je op voorhand al weet dat het kind bij geboorte met een handicap zal "moeten leven". Dan vind ik het heel normaal dat je als ouders gaat afwegen of ze dat een kind wel willen aan doen. Niet omdat het geen recht van leven heeft. Wel omdat je een beslissing maakt die het kind zijn of haar hele leven zal beïnvloeden en je moet dan gewoon kiezen tussen het minste van twee kwaden... Nooit geboren worden en daar dus ook geen besef van hebben want bewust zijn van zichzelf en de toekomst zijn ze nog niet wanneer er abortus gebeurt of het kind een leven lang dwingen te leven met een handicap waar het zich wel degelijk zeer bewust van zal zijn, van alle beperkingen en mogelijke pijnen (mentaal en fysiek) en nooit helemaal in de maatschappij passen.
Want je kan het wel mooier maken dan het is maar daar schiet niemand iets mee op, de triestige waarheid zoals ik ze zie is, dat er steeds minder plek is voor invaliden in deze maatschappij.
Houden van betekent soms ook laten gaan en een verschrikkelijk moeilijke, oneerlijke keuze maken voor een ander wezen, dat weten juist wij ruiters toch maar al te goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:52

Ik moet me toch echt volledig bij Ayasha aansluiten.