Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:37

Shadow0 schreef:
Neem het zwartepietprotest zelf. Zelfs al is het voor velen hier een ongewenste mening: het is een toegestane mening, die in een vrij land geuit mag worden. Toch werd de demonstratie op een nogal onreglementaire manier onmogelijk gemaakt. Amnesty International heeft daar duidelijke kritiek op gegeven: http://www.volkskrant.nl/binnenland/amn ... ~a4415978/

Je noemt hier een krant die in het afgelopen jaar verschillende artikelen heeft gepubliceerd die maar half waar zijn. Het is niets anders dan goedkope media om verkopen te stimuleren. Helaas...

We wonen in een vrij land, waar men een mening mag uiten tot het belang van de ander geschaad gaat worden. Amnesty is verder geheel niet media geil dus het is een zeer betrouwbare bron toch?

Ik heb diep respect voor de handhavers en de beslissingsbevoegden in het geheel. De mening van een van de partijen is op dermate wijze gepresenteerd dat het belang van de andere partij in niet proportioneel gedrang kwam. Nadrukkelijk en openlijk protesteren kan een prima manier zijn om de openbare orde te bedreigen.

Vreedzaam is een term voor het niet gebruiken van geweld. Termen als "vrijheid onderdrukken" in deze context gebruiken kan maar ik heb echt een ander beeld van iets wat vreedzaam en eerlijk is. Er wordt stelselmatig een vertekend beeld gegeven om de publieke opinie te beïnvloeden en druk uit te oefenen op op de voorstander. Het ene recht wordt ingezet om het voor de ander te beperken. Voor mij is dat ook geweld, er is sprake van een duidelijk verlies van respect naar de andere partij. Ik hoop, eerlijk en oprecht, dat geen van ons allen hoeft te ervaren wat onderdrukking betekend in de landen die jij noemde.

Het hele verhaal is uiteindelijk natuurlijk een grote gemiste kans. De overheid moet gaan handhaven wat de media/retail domineren. Well done! Well done! Over misbruik van vrijheid en machtsmisbruik gesproken.

Electra63

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 19:55

Iemand al de foto gezien op oa Instagram, waar Sylvana opgehangen wordt aan een boom ivm ZP.
Ik hoop dat de makers van dit soort foto's vervolgd worden.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 01:45

Ik heb niet alle reacties gelezen in dit topic maar ik ben heel benieuwd naar de emotie achter het fenomeen "piet". Willen een paar van de voorstanders misschien uitleggen wat voor gevoel het geeft als deze traditie aangepast wordt? Dus stel je voor de zwarte variant van piet verandert echt op alle officiële landelijke tv programma's en evenementen. Hoe voel je je daar dan bij en waarom?
Ik denk dat we elkaars gevoelens echt serieus moeten nemen en niet weg moeten zetten als aanstellerij. Als je aan elkaar kan uitleggen wat je ervaart en waarom, en vervolgens empathie voor elkaar kunt voelen, bereik je al zo veel meer op menselijk niveau.

Ik zal even vertellen hoe ik mij erbij voel.

Pakweg 4 jaar geleden kreeg ik voor het eerst lucht van de discussie. Mijn eerste reactie was: wat een onzin. Laat het zoals het is, ik vond zwarte Piet altijd leuk en mijn klasgenootjes met mij, dus waarom nu opeens dat gezeur.

Dit was mijn eerste reactie en ik heb dat nog vrij lang volgehouden, ben elke fase doorlopen - van negeren tot petities ondertekenen en overal mn mening verkondigen - maar ben nu uiteindelijk van gedachte veranderd. Waarom? Omdat ik mezelf afvroeg wat ik zo belangrijk vind aan de kleur van de schmink van Pieten. Het antwoord op die vraag is; eigenlijk niets. Toen ging ik me bedenken; als anderen zich rot voelen door de kleur van de schmink, en het mij niets uitmaakt, waarom zou ik dan tegen de verandering zijn?
Kijk je kan allerlei argumenten voor de laatste vraag aandragen, maar ik voel me cultureel gezien niet bedreigd door kleurverandering. Kijk als Sinterklaas afgeschaft zou worden dan hebben we het over heel iets anders, maar dat is niet het geval en Piet zelf blijft ook vast nog heel wat jaartjes grappig en lief zijn voor kinderen. Maakt de kleur dan echt zo heel veel uit?

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 02:10

Lillith24 schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen in dit topic maar ik ben heel benieuwd naar de emotie achter het fenomeen "piet". Willen een paar van de voorstanders misschien uitleggen wat voor gevoel het geeft als deze traditie aangepast wordt? Dus stel je voor de zwarte variant van piet verandert echt op alle officiële landelijke tv programma's en evenementen. Hoe voel je je daar dan bij en waarom?
Ik denk dat we elkaars gevoelens echt serieus moeten nemen en niet weg moeten zetten als aanstellerij. Als je aan elkaar kan uitleggen wat je ervaart en waarom, en vervolgens empathie voor elkaar kunt voelen, bereik je al zo veel meer op menselijk niveau.

Ik zal even vertellen hoe ik mij erbij voel.

Pakweg 4 jaar geleden kreeg ik voor het eerst lucht van de discussie. Mijn eerste reactie was: wat een onzin. Laat het zoals het is, ik vond zwarte Piet altijd leuk en mijn klasgenootjes met mij, dus waarom nu opeens dat gezeur.

Dit was mijn eerste reactie en ik heb dat nog vrij lang volgehouden, ben elke fase doorlopen - van negeren tot petities ondertekenen en overal mn mening verkondigen - maar ben nu uiteindelijk van gedachte veranderd. Waarom? Omdat ik mezelf afvroeg wat ik zo belangrijk vind aan de kleur van de schmink van Pieten. Het antwoord op die vraag is; eigenlijk niets. Toen ging ik me bedenken; als anderen zich rot voelen door de kleur van de schmink, en het mij niets uitmaakt, waarom zou ik dan tegen de verandering zijn?
Kijk je kan allerlei argumenten voor de laatste vraag aandragen, maar ik voel me cultureel gezien niet bedreigd door kleurverandering. Kijk als Sinterklaas afgeschaft zou worden dan hebben we het over heel iets anders, maar dat is niet het geval en Piet zelf blijft ook vast nog heel wat jaartjes grappig en lief zijn voor kinderen. Maakt de kleur dan echt zo heel veel uit?

Exact Dit. Ik heb ook al honderd keer gevraagd waarom Piet per se zwart moet zijn.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 07:23

Wat ik vooral erg vind is dat door deze discussie niemand meer weet wat wel of niet kan, goedgekeurd wordt, etc. Toevallig zapte ik vorige week langs het sinterklaasjournaal. Wat ik daar zag was een explosie van verschillende soorten pieten, het ging helemaal nergens meer over. Het leek imo een bijelkaar geraapt zooitje.

Waar ik stiekem wel om moest lachen was een kleuren piet met... Zwarte handschoenen :') .

Oftewel: er zit voor mij geen logica meer in en het lijkt dat niemand meer weet wat te doen. Dus krijg je vanalles doorelkaar in de hoop om iedereen blij te maken. Maar dat kan je natuurlijk niet.

Ik ben gek op zwarte piet en ja zou het erg jammer vinden als ie zou verdwijnen. Maar nog belangrijker vind ik dat het weer een echt kinderfeest wordt. Want het gaat toch om de kinderen? Niet om ruziënde volwassenen die zich gedragen als kinderen...

Enige wat ik meer zou willen zien is een logische groep pieten, met het liefst ook hier en daar nog een zwarte piet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 07:48

Mijn mening: Ik keek vroeger net als de meeste kinderen naar Bart Peeters en zwarte piet, een kinderserie waarin een enkele zwarte piet in allerlei verhalen speelde, en die zwarte piet die had een gezicht, die was herkenbaar, dat was net als sinterklaas een echt bestaand sprookjesfiguur. Een echt persoon die grappig en eerlijk was. Een clown, iemand waar je niet bang voor hoefde te zijn, en die het eeuwige leven had. Ga je ineens de schmink van dat gezicht af halen, dan is die complete illusie gewoon weg voor die kinderen. Stel je voor dat sinterklaas ineens van de stoomboot komt zonder baard en mijter, gewoon een kale, oude kerel.. De kinderen zouden niet weten wat hun overkwam. Dat is sinterklaas toch niet? Zelfde geldt voor zwarte piet. Iemand zonder donkere schmink is zwarte piet niet. Je maakt het sprookje kapot voor de jonge kinderen.

Daarnaast vind ik het voor mezelf niet erg als er blanke pieten komen, maar de manier waarop het door een kleine groep minderheden wordt doorgeduwd vind ik echt niet kunnen. Sinterklaas koppelen aan een slavendrijver, ons Nederlanders racisten noemen, dat is gewoon grote onzin, die mensen hebben er niks van begrepen en door die hun zin te geven bevestig je juist hun verkeerde ideeën. Sunterklaas wás geen slavendrijver maar kocht kindslaven vrij, en kinderen zíen geen neger in een piet, die zien een sprookjesfiguur die zwart is door de roet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 08:18

Die gekleurde pieten zijn idioot idd := de kinderen vragen hier wat er met die pieten gebeurd is. 'Zijn die ziek ofzo?' Ja schat, ze zijn nog een beetje misselijk van de boot denk ik :+

Roetveegpiet is helemaal prima wat mij betreft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 08:52

Ierpier schreef:
Exact Dit. Ik heb ook al honderd keer gevraagd waarom Piet per se zwart moet zijn.

En ik heb in dit topic al 100x uitgelegd dat het (oa voor mij) niet gaat om de kleur... En zo blijven we allemaal 100x hetzelfde vertellen zonder dat er echt inzicht in elkaars mening ontstaat.. Hoewel, ik begrijp prima de argumenten tegen zwarte piet.. maar andersom heb ik het idee dat het niet zo is.. beetje 1 richtings verkeer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:07

Ik moet zeggen dat ik juist nu ben omgedraaid naar 100% voor zwarte piet. Vorig jaar kon ik (met moeite) nog leven met roetveeg-piet, dit jaar niet meer. Het gaat me nu echt te ver allemaal, en zwarte piet moet zwart blijven, en dan niet perse zwart van het roet, maar egaal zwart. Zwarte piet komt uit afrika, en was nou eenmaal een zwart persoon met kroeshaar, een vrijgekochte slaaf.

En misschien is het wel doordat er meer blanke slaven waren dat de tegen-groepering bedacht heeft dat de blanken daarom meer recht hebben om de piet te vertegenwoordigen? Maar ik ben het daar niet mee eens. Je kan van de grote vriendelijke reus ook niet plots de kleine vriendelijke dwerg maken. En aladin kan ook niet plots door russische caracters vervangen worden. Dat haalt de magie van de verhalen af, net zoals bij zwarte piet gebeurd wanneer die niet meer zwart is. Want dan kan tante truus geen piet meer zijn zonder herkent te worden, net als de buurvrouw wordt dan ook herkend.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:06

Shanna schreef:
Ik moet zeggen dat ik juist nu ben omgedraaid naar 100% voor zwarte piet. Vorig jaar kon ik (met moeite) nog leven met roetveeg-piet, dit jaar niet meer. Het gaat me nu echt te ver allemaal, en zwarte piet moet zwart blijven, en dan niet perse zwart van het roet, maar egaal zwart. Zwarte piet komt uit afrika, en was nou eenmaal een zwart persoon met kroeshaar, een vrijgekochte slaaf.

En misschien is het wel doordat er meer blanke slaven waren dat de tegen-groepering bedacht heeft dat de blanken daarom meer recht hebben om de piet te vertegenwoordigen? Maar ik ben het daar niet mee eens. Je kan van de grote vriendelijke reus ook niet plots de kleine vriendelijke dwerg maken. En aladin kan ook niet plots door russische caracters vervangen worden. Dat haalt de magie van de verhalen af, net zoals bij zwarte piet gebeurd wanneer die niet meer zwart is. Want dan kan tante truus geen piet meer zijn zonder herkent te worden, net als de buurvrouw wordt dan ook herkend.

Ik dacht dat het gros van voorstanders van zwarte Piet juist zo stellig beweren dat Piet zo bruin is vanwege de roet. Heb jij toevallig een bron waaruit blijkt dat zwarte Piet zijn oorsprong vindt in Afrika en een vrijgekochte slaaf was? Of zijn er mensen die ervan overtuigd zijn dat zwarte Piet bruin is door het roet, die daar een bron van hebben?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:37

Het staat sowieso ook op wikipedia, al schijnt het niet helemaal zeker te zijn waar zwarte piet nu echt vandaan komt.
Citaat:
Hij zou een Ethiopische zwarte slaaf zijn die door de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra werd vrijgekocht.
Dit verhaal is te vinden bij Anton van Duinkerken, “De Geschiedenis van Sinterklaas”, feuilleton in De Tijd, 15 november 1947 – 7 januari 1948. Deze geromantiseerde biografie werd aangekondigd als "een verhaal, dat berust op de oude levensbeschrijvingen van de goed-heilige man"

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:00

Die mensen die hebben echt een paar chromosomen in de knoop.... maar zij is ook niet representatief voor de hele pro-zwarte-piet beweging...

Zo hebben alle partijen er wat 'bijzondere' karakters tussen zitten.. helaas..

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:03

Ik vraag me af, als alle donkere mensen moeilijk doen om zwarte piet.. en vinden dat iedereen gelijk is..

Waarom zijn er nu alleen maar witte pieten en geen zwarte pieten meer? Nu word alsnog verschil gemaakt!!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:26

Cer schreef:
Die mensen die hebben echt een paar chromosomen in de knoop.... maar zij is ook niet representatief voor de hele pro-zwarte-piet beweging...

Zo hebben alle partijen er wat 'bijzondere' karakters tussen zitten.. helaas..

Beschamend.....die hele setting. Een klein clubje mensen staat gebruik te maken van artikel 7 (meningsuiting) en 9 (demonstratie) van onze GRONDWET. Ze staan op de plek waar ze volgens de overheid moeten staan en zwaaien (na enige discussie) alleen met de bordjes waarmee ze mogen zwaaien. En dan moeten ze dit soort dingen over zich heen laten komen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:56

Wat wil je daar nou mee zeggen Cowboy55 :? Werkelijk :?

"en dan moeten ze dit soort dingen over zich heen laten komen"... ocharme..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:05

Cer schreef:
Wat wil je daar nou mee zeggen Cowboy55 :? Werkelijk :?

"en dan moeten ze dit soort dingen over zich heen laten komen"... ocharme..

Wat ik wil zeggen is dit wat mij betreft een beschamende situatie is. Deze mensen doen niks fout in een democratie. Vervolgens worden ze voor rotte vis uitgemaakt, bedreigt, er wordt naar ze geslagen en het demonstreren wordt hen zo-goed-als onmogelijk gemaakt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:08

Je kiest er toch zelf voor om te gaan demonstreren op een kinderfeest, en daarmee het feest voor sommige kinderen te verpesten. Dan weet je toch dat je boze ouders en grootouders over je heen krijgt. Dat praat natuurlijk niet goed hoe sommige mensen zich gedragen := Maar de actie van de anti-anti-pieten mensen vond ik wel goed :)) Gewoon er voor gaan staan en juichen zodat de kinderen er niks van meekrijgen, zonder te gaan lopen schelden of met borden zwaaien, top :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:14

ja, mee eens...dat het een beschamende situatie is :j
maar dan nog snap ik je punt in deze niet hoor...
Het is een heeeeel klein demonstratietje met relatief 'klein' opstoot-achtig-iets.. maar goed, alles is teveel natuurlijk..

Het uitlichten van zo'n 'aparte' figuur.. overigens vraag ik me wel af wat bijv. de kinderbescherming hier van zou vinden.... Of zij nou geschikt is als moeder betwijfel ik ten zeerste..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:29

Cer schreef:
ja, mee eens...dat het een beschamende situatie is :j
maar dan nog snap ik je punt in deze niet hoor...
Het is een heeeeel klein demonstratietje met relatief 'klein' opstoot-achtig-iets.. maar goed, alles is teveel natuurlijk..

En daarom stoor ik me er ook zo aan. Hier is eigenlijk niks aan de hand. Gewoon mensen die gebruik maken van hun grondrechten en precies dat doen en laten wat ze volgens de regels moeten doen en laten. Totdat allerlei hansworsten racistische kreten beginnen te slaken (die mevrouw in de eerste shots en die op hol geslagen ma op het einde) en beginnen te slaan (die jonge gast met die hoodie) of te dreigen (die zelfbenoemde leider van de tegenbeweging).

En dan voor mensen gaan staan om het ze zo moeilijk mogelijk te maken hun mening te uiten......iets te veel 'gesundes Volksempfinden' naar mijn smaak. :r

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:57

Jongens, jullie trappen weer vol in het sensatie nieuws.
Er is een bijzonder slecht gedragende vrouw die men lekker groot uitlicht en dan lijkt het of de hele menigte zo was.

Bijde partijen hebben deelnemers die zich misdragen op een of andere wijze.
Negeer de schreeuwers, luister naar de rustige betogers.

De belangrijkste reden dat er 2 kampen zijn is omdat de discussie enkele jaren geleden overwegend 'weg met zwarte piet' was. Te radikaal en slecht over de gevolgen nagedacht.
Had men het direct anders ingekleed met sinpele schmink reductie dan was er lang niet zoveel ophef geweest.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 08:23

Sizzle schreef:
Er is een bijzonder slecht gedragende vrouw die men lekker groot uitlicht en dan lijkt het of de hele menigte zo was.

Jullie?
Ik ben niet degene die deze roepende in de woestijn eruit pikt en uitvergroot...
er IS niet eens een menigte... :? er staan een handjevol mensen...

En dat is idd het sensatiemakende nieuws.. eigenlijk gaat het nergens over, maar geef t een platform, gooi t op social media en het lijkt heel wat..

Overigens vind ik nog steeds dat die mevrouw geen moeder mag zijn, maar ja, dat mag iedereen gewoon hier, is ook een recht..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 08:27

Als je je niet aangesproken voelt hoef je het ook niet persoonlijk te nemen he.
Ik heb nergens specifiek jouw naam geschreven.

Ik snap zo'n moeder ook niet, lekker voorbeeld ben je dan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 08:31

Sizzle schreef:
Als je je niet aangesproken voelt hoef je het ook niet persoonlijk te nemen he.
Ik heb nergens specifiek jouw naam geschreven.

Nou ja, er waren eigen maar twee mensen hier die het over dat filmpje hadden, vandaar :')

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 08:36

Sizzle schreef:

Er was heel wat meer dan dat....maar laat maar joh.....wordt hier erg moe van en de dag is nog veel te lang om nu al erg moe te worden.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 22-11-16 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt