Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:56

Celiien schreef:
Op die fiets :j

Tjah, nuttig is het niet, maar je verdiend je geld; je bent op werk, doet wat je geacht wordt te doen, en gaat weer naar huis.

ehh...volgens mij is dit precies wat Shadow bedoelt. Je werkt, en DUS is het goed? Ongeacht het feit dat je dan dus in principe voor "nietsdoen" een tientje per uur krijgt? (want verdienen zou ik het dan niet willen noemen?) of ongeacht het feit dat je andere mensen dupeert om er zelf beter van te worden? dan is het wel goed? want je werkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:56

Geryon schreef:
Emmaa_ schreef:

Ik heb me er nooit in verdiept maar toen ik bovenop mijn ADHD verhaal kwam halen over mijn PTSS kreeg ik te horen dat als ik het zou willen ik in aanmerking zou komen voor wajong.

Van wie kreeg je dat te horen? Vanaf 2010 kreeg je enkel een uitkering als zo'n stoornis je leven ernstig zou beïnvloeden en met de verwachting voor langere tijd. En dat is zo te horen bij jou niet aan de orde geweest dus zou jij helemaal niet in aanmerking zijn gekomen voor een wajong. Vanaf januari al helemaal niet meer, daarvoor moet je ziek zijn voor alitjd.

Dat er veel mensen rondlopen met een wajong kan kloppen, want voor 2010 kreeg je best makkelijk een wajong. Nu echter totáál niet meer.

Nou weet jij gelukkig niet wat de rede is dat ik PTSS heb en hoe veel last ik daarvan heb in het dagelijks leven..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:57

Ik heb even gekeken... het minimumloon van mijn leeftijd ligt 50 euro lager dan een wajong uitkering. :')
Dan is het heeeel aantrekkelijk om lekker van dat geld biertjes te drinken en zwart bij te beunen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:58

Shadow0 schreef:
Celiien schreef:
Wat bedoel je met nuttig en niet nuttig werk? Ik volg je even niet :=

Een paar voorbeeldjes van nutteloos werk: Shadow0 @ [NM] Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Wat mij betreft is nuttig werk, werk wat de maatschappij een helpt om leuker te worden en beter te functioneren. Niet nuttig werk is werk dat alleen maar bestaat om de illusie te houden dat je werkt maat dat eigenlijk niet iets beter of leuker maakt.

Maar wij vinden het nu niet erg, als je werkt is het goed. Wat dat werk ook is. Of je werk nu bestaat uit het verhandelen van kleding die gemaakt is door kinderhanden (en het verzinnen van manieren om te doen alsof je dat niet weet), of het verkopen van zinloze verzekeringspolissen aan makkelijk te beinvloeden mensen (zoals ouderen of mensen met een lager iq), of het maken van hele verkeerde inschattingen in een verantwoordelijke functie... je werkt, dus het zal wel goed zijn en we stellen er geen vragen over. En dan is het ook niet erg als je de regels uitbuit om zoveel mogelijk voor jezelf te houden en zo min mogelijk bij te dragen aan de maatschappij (door belastingen bv.)

Oke leg even het verband met de hele discussie uit?

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:59

dems75 schreef:
Celiien schreef:

Tjah, nuttig is het niet, maar je verdiend je geld; je bent op werk, doet wat je geacht wordt te doen, en gaat weer naar huis.

ehh...volgens mij is dit precies wat Shadow bedoelt. Je werkt, en DUS is het goed? Ongeacht het feit dat je dan dus in principe voor "nietsdoen" een tientje per uur krijgt? (want verdienen zou ik het dan niet willen noemen?) of ongeacht het feit dat je andere mensen dupeert om er zelf beter van te worden? dan is het wel goed? want je werkt?

Waarom zou je andere mensen ermee duperen(is dat een woord?) omdat jij werkt? Lees ook even mijn eerdere antwoord hierop. Helaas is daar niet meer op gereageerd.

Citaat:
Maar "wij" als belastingbetalers betalen niet degene die daar werken. Dan kan het me inderdaad niks schelen of diegene iets nuttigs doet. Al zit diegene de hele dag uit zijn neus te peuteren. De werkgever wil daar schijnbaar voor betalen. Dat hoef ik en amdere belastingbetalers niet te doen
Laatst bijgewerkt door joyenbeau op 17-05-15 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:59

KoudbloedKim schreef:
, omdat hij zich uit de naad werkt en hierdoor goed verdiend, mij moet onderhouden omdat ik de pech heb gehad om chronisch ziek te worden?

Zou mijn man geen seconde over na hoeven denken (en Maarten ook niet trouwens), dat doe je gewoon als je voor elkaar gekozen hebt.
Draai het eens om, jij bent gezond, Maarten overkomt iets waardoor hij niet meer kan werken. Dan doe jij dat toch ook?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:00

Celiien schreef:

Maar dat is toch raar? We maken ons druk over de 'verspilling' van geld aan uitkeringstrekkers, maar niet om dit soort verspilling? Want dan heet het werk en dan is het ineens geen probleem?

(En niet alleen het geld is raar, maar het is ook zo'n rare omgang met mensen. Het is toch een absurde maatschappij als mensen in een kantoor niks zitten te doen en dat we dan zeggen dat ze tenminste wel iets nuttigs doen?)

Tigear

Geryon schreef:
Celiien schreef:
Ik denk dat een Wajong geschikt moet zijn voor je eigen levensonderhoud. Daar moet ook in principe een dagje weg bij kunnen. Paarden onderhouden vind ik daarvoor niet geschikt. Maar om dan te zeggen 'dat je met de Wajong ook leuke dingen moet doen', komt dan bij mij heel verkeerd over, en dan zeg ik neenee, daar is imo de Wajong niet voor bedoeld, zeker niet icm die situatie.

Volgens mij is dit geen antwoord op je vraag. Waarom kan iemand met een wajong wel leuke dingen doen plus een paard onderhouden, en 99% van de mensen niet? Dat is in ieder geval niet omdat mensen met een wajong meer krijgen dan die 99% verdient, want mensen met een wajong krijgen juist minder dan die 99%. Waarom zou een wajong in hemelsnaam te hoog zijn als mensen die MEER geld krijgen (verdienen) al niet leuke dingen kunnen doen en een paard kunnen onderhouden?

Je kan niet stellen dat een bedrag te hoog is als er mensen zijn die er slim mee om kunnen gaan en zo een paard te kunnen houden. Het mereldeels van de uitkeringstrekkers kan er namelijk GEEN paard van onderhouden. Moet het allemaal nog krapper? Moeten ze als zwervers leven?

Aah, sorry, op zon'n manier.
Nee, maar ik vind wel dat er restricties op moeten komen. ik bedoel ieder zijn hobby's, uiteraard, maar je kan ook een verzorgpaard nemen bij wijze van, ipv een eigen paard wat gewoonweg een luxe goed is en veel geld kost. zij zijn inderdaad misschien beter in het verdelen van inkomsten, maar zoals ik al zei, Wajong is om van te leven, niet om luxe goederen te van onderhouden.

KoudbloedKim schreef:
Daar zit wat in.

KoudbloedKim schreef:
Tendance schreef:

Dan snap ik je hele reactie op Celien niet, want dit is volgens mij precies waar zij juist op doelt.
Dan moet ze dat anders formuleren, want zo komt het niet over.

Zo komt het precies over, alleen gebruiken we nu een andere situatie, maar in principe op hetzelfde neerkomt als die van jou.[/quote]

Wajong is een vergoeding voor het 100% afgekeurd zijn, je mag er mee doen waar je gelukkig van word en dus ook een paard van houden als je daar genoeg voor kan sparen. Zoals eerder gezegd in het topic word het zelfs door psychiaters aangeraden om een huisdier of paard te nemen als je 100% afgekeurd bent.

Snorlex

Als ik daar op in mag haken KBK :)

Je hebt helaas de pech om chronisch ziek te zijn. Je krijgt daarom een uitkering. Helemaal prima! Maar die uitkering is niet bedoeld om paarden van te onderhouden.
Jij en je vriend kiezen ervoor om zelfs 3, straks 4 paarden in bezit te hebben.
Dat is een keuze die jullie samen maken en dat mag maar als jullie samenwonen kan je vriend kosten overnemen, waardoor de hoogte van jouw uitkering daalt, stukje teruggeven aan de samenleving. :)
Dat jullie daarbij zoveel paarden houden is jullie 'probleem'.
Een probleem klinkt een beetje cru. Zo bedoel ik het natuurlijk niet. Maar het is wel een stukje nemen van verantwoording voor jullie eigen keuzes. Je geeft namelijk geld uit van de gemeenschap en daar ben je naar mijn mening toch wat meer 'verantwoording' over verschuldigd. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:02

Ik lees hele andere dingen. :+

"Wat is Wajong?
Wajong is de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten. UWV voert de wet uit. Met Wajong krijgen jonggehandicapten ondersteuning om makkelijker werk te vinden of te behouden. En de wet ondersteunt werkgevers om Wajongers in dienst te nemen en te houden."

site van uwv:
U kreeg al op jonge leeftijd een ziekte of handicap. En u heeft daardoor moeite met het vinden of houden van werk. Dan heeft u misschien recht op Wajong.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 17-05-15 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

dems75

Celiien schreef:

ehh...volgens mij is dit precies wat Shadow bedoelt. Je werkt, en DUS is het goed? Ongeacht het feit dat je dan dus in principe voor "nietsdoen" een tientje per uur krijgt? (want verdienen zou ik het dan niet willen noemen?) of ongeacht het feit dat je andere mensen dupeert om er zelf beter van te worden? dan is het wel goed? want je werkt?[/quote]

Waarom zou je andere mensen ermee duperen(is dat een woord?) omdat jij werkt? Lees ook even mijn eerdere antwoord hierop. Helaas is daar niet meer op gereageerd.[/quote]

Nee, je snapt de hele insteek niet. Je dupeert mensen als je misbruik maakt van andere mensen ten bate van jezelf. Dus kinderarbeid zie ik als duperen van kinderen. Het aansmeren van dure polissen aan oudere mensen, zie ik als duperen en zo kan ik nog wel even doorgaan...

Anoniem

LadyMadonna schreef:
[naam] schreef:
, omdat hij zich uit de naad werkt en hierdoor goed verdiend, mij moet onderhouden omdat ik de pech heb gehad om chronisch ziek te worden?

Zou mijn man geen seconde over na hoeven denken (en [naam] ook niet trouwens), dat doe je gewoon als je voor elkaar gekozen hebt.
Draai het eens om, jij bent gezond, [naam] overkomt iets waardoor hij niet meer kan werken. Dan doe jij dat toch ook?
Natuurlijk, maar daar gaat het ook niet om.
Het gaat erom dat ik chronisch ziek ben en daar als het ware een schadevergoeding voor krijg.
Ik vind dat niet verkeerd. :n

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:03

Shadow0 schreef:
Celiien schreef:

Maar dat is toch raar? We maken ons druk over de 'verspilling' van geld aan uitkeringstrekkers, maar niet om dit soort verspilling? Want dan heet het werk en dan is het ineens geen probleem?

(En niet alleen het geld is raar, maar het is ook zo'n rare omgang met mensen. Het is toch een absurde maatschappij als mensen in een kantoor niks zitten te doen en dat we dan zeggen dat ze tenminste wel iets nuttigs doen?)

Dit is ook wat er bij iedereen baan gebeurt of niet?
Er wordt blijkbaar een inschatting gedaan van de benodigde tijd en ze doen er minder lang over, nou prima, maar ze krijgen betaald voor de werklast, niet voor de tijdslast.

Laurie

Snorlex schreef:

Je hebt helaas de pech om chronisch ziek te zijn. Je krijgt daarom een uitkering. Helemaal prima! Maar die uitkering is niet bedoeld om paarden van te onderhouden.
Dat is een keuze die jullie samen maken en dat mag maar als jullie samenwonen kan je vriend kosten overnemen, waardoor de hoogte van jouw uitkering daalt, stukje teruggeven aan de samenleving. :)
Een probleem klinkt een beetje cru. Zo bedoel ik het natuurlijk niet. Maar het is wel een stukje nemen van verantwoording voor jullie eigen keuzes. Je geeft namelijk geld uit van de gemeenschap en daar ben je naar mijn mening toch wat meer 'verantwoording' over verschuldigd. :)

Netjes verwoord!

Geryon

Celiien schreef:
Geryon schreef:

Volgens mij is dit geen antwoord op je vraag. Waarom kan iemand met een wajong wel leuke dingen doen plus een paard onderhouden, en 99% van de mensen niet? Dat is in ieder geval niet omdat mensen met een wajong meer krijgen dan die 99% verdient, want mensen met een wajong krijgen juist minder dan die 99%. Waarom zou een wajong in hemelsnaam te hoog zijn als mensen die MEER geld krijgen (verdienen) al niet leuke dingen kunnen doen en een paard kunnen onderhouden?

Je kan niet stellen dat een bedrag te hoog is als er mensen zijn die er slim mee om kunnen gaan en zo een paard te kunnen houden. Het mereldeels van de uitkeringstrekkers kan er namelijk GEEN paard van onderhouden. Moet het allemaal nog krapper? Moeten ze als zwervers leven?

Aah, sorry, op zon'n manier.
Nee, maar ik vind wel dat er restricties op moeten komen. ik bedoel ieder zijn hobby's, uiteraard, maar je kan ook een verzorgpaard nemen bij wijze van, ipv een eigen paard wat gewoonweg een luxe goed is en veel geld kost. zij zijn inderdaad misschien beter in het verdelen van inkomsten, maar zoals ik al zei, Wajong is om van te leven, niet om luxe goederen te van onderhouden.

Maar besef je dan niet dat het bedrag hetzelfde zou blijven? Als die mensen hun paard weg zouden doen en normaal zouden gaan leven (ipv als bijna zwerver zodat ze hun paard kunnen onderhouden), zouden ze op hetzelfde bedrag uitkomen. Dus, wat maakt het uit?

Emma, dat weet ik inderdaad niet en ik wil ik ook niet zeggen dat het wel mee valt. :(:) Alleen uit jouw berichten blijkt dat jij kon en kan werken (volgens mij?) dus heeft jouw ptss je niet zodanig beïnvloed dat dat gewoon écht niet meer lukte.

MarlindeRooz schreef:
Ik heb even gekeken... het minimumloon van mijn leeftijd ligt 50 euro lager dan een wajong uitkering. :')
Dan is het heeeel aantrekkelijk om lekker van dat geld biertjes te drinken en zwart bij te beunen.

Dit klopt niet! Wajong is 75% van het minimumloon van jouw leeftijd. Het kan dus NOOIT hoger zijn. Je hebt niet goed gekeken denk ik.

Shadow0

Snorlex schreef:

Mensen mogen zelf kiezen hoe ze hun geld besteden! Ook als je chronisch ziek bent mag je gewoon kiezen wat je met je geld wilt doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:04

Vind jij het wel goed dat die schadevergoeding zo hoog is dat jij er 1 of 2 paarden van kan onderhouden?

Ik vind dat hartstikke prima, moeten mensen zelf weten trouwens. De een heeft een auto en rookt en de ander heeft een paard. Maar ik snap serieus niet hoe je dat doet.

Geryon

MarlindeRooz schreef:

"Wat is Wajong?
Wajong is de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten. UWV voert de wet uit. Met Wajong krijgen jonggehandicapten ondersteuning om makkelijker werk te vinden of te behouden. En de wet ondersteunt werkgevers om Wajongers in dienst te nemen en te houden."

site van uwv:
U kreeg al op jonge leeftijd een ziekte of handicap. En u heeft daardoor moeite met het vinden of houden van werk. Dan heeft u misschien recht op Wajong.

Wet werk en arbeidsondersteuning bestaat niet meer vanaf 2015. ;) Enkel nog voor de mensen die vóór 2015 een wajong hebben gekregen. :)

Tendance

Snorlex schreef:

Eens

dems75

Snorlex schreef:

Maar die uitkering is niet bedoeld om paarden van te onderhouden.

Waar staat dat precies in de wet?

Er is verschil tussen "ik vind" en " het is"
Laatst bijgewerkt door dems75 op 17-05-15 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:05

Geryon schreef:
MarlindeRooz schreef:

"Wat is Wajong?

site van uwv:

Wet werk en arbeidsondersteuning bestaat niet meer vanaf 2015. ;) Enkel nog voor de mensen die vóór 2015 een wajong hebben gekregen. :)

Daarom staat dat NU nog op de site van het UWV???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:05

Geryon schreef:
[naam], dat weet ik inderdaad niet en ik wil ik ook niet zeggen dat het wel mee valt. :(:) Alleen uit jouw berichten blijkt dat jij kon en kan werken (volgens mij?) dus heeft jouw ptss je niet zodanig beïnvloed dat dat gewoon écht niet meer lukte.

Weet dat je het niet zo bedoelde hoor! En klopt. Ik heb het geluk dat het bij mij een bewuste keuze is om wel door te gaan met studeren en werken. Ik zou het erbij kunnen laten en dan zou ik (volgens mijn psychiater, niet bevestigd door het uwv) een wajong kunnen krijgen. Maar omdat werken/studeren mij juist verlichting geeft op mijn symptomen wil ik dit gewoon niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:06

Snorlex schreef:
Als ik daar op in mag haken [naam] :)

Zegt wie?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:06

Geryon, Het gros van deze mensen (foto's bewijzen het) leven niet als zwerver.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:07

KoudbloedKim schreef:
]Natuurlijk, maar daar gaat het ook niet om.
Het gaat erom dat ik chronisch ziek ben en daar als het ware een schadevergoeding voor krijg.
Ik vind dat niet verkeerd. :n

Een soort van schadevergoeding, die je van het rijk krijgt.... Is het rijk verantwoordelijk voor jouw chronische ziekte?
Ik weet niet in hoeverre jij het echt een schadevergoeding vind of dat het een beetje ongelukkige woordkeus is, vandaar zo (want we moeten alle berichten naar jou toe zorgvuldig formuleren willen we antwoord krijgen...)