Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jessix schreef:Je bent geheel off topic vragen aan het stellen. Wat kan het jou schelen of mijn hengsten dekken of niet? En ik ben zo beleefd je korte antwoorden te geven om niet nog verder off topic te gaan. Dus nogmaals, ja zeker houd ik me met mijn eigen paarden aan mijn eigen principes. Is dat waar je benieuwd naar bent?
vuurneon schreef:Klopt; wat normaal is is nu eenmaal puur afhankelijk van de cultuur. In een dorp in Afrika is het niet vreemd als je als 14 jarige trouwt en kinderen krijgt. Daar vinden ze ons weer abnormaal![]()
Hier hebben kinderen een eigen slaapkamer, ik heb mensen ontmoet die uit een gat uit Afrika kwamen en die vinden het pure kindermishandeling om kinderen niet eeuwig op de ouderlijke slaapkamer te houden.
En ook met moord zo; als je vroegah iemand doodstak omdat ie je huis binnenviel? Prima, dat magnu mag je amper iets doen.
Door te beseffen hoe grote rol cultuur speelt, kun je alles beter in context plaatsen. Tenminste; ik wel. Daarom zal ik ook niet snel iemand uitmaken voor gek als die zijn brievenbus elke keer bespringt.
Tieneke schreef:En is het voor mens-mens anders voor jou? Neem mijn voorbeeld met bv. een hersendode, ik bedenk maar wat. Waarom zou dit wel of niet toelaatbaar zijn voor jou?
Tieneke schreef:Ik had het over beide, misschien niet even duidelijk uit elkaar gehaald.
Ik vind het gewoon ridicuul om het goed te keuren onder het mom van "in andere culturen is het ook ok", om dan vervolgens te gaan zeggen dat kindermisbruik slecht is, terwijl dat in andere culturen ook ok is. Dat is niet consequent, dan maak je nog steeds zelf een onderscheid dat voor anderen in die andere culturen totaal waardeloos is. Het blijft altijd een eigen oordeel.
Tieneke schreef:Het aangeleerde kan dus eigenlijk nooit volledig weggedrongen worden om een puur rationele visie te hebben...? Dit blijven toch altijd deels zeker gevoelskwesties, denk ik...
Vjestagirl schreef:0152141488 schreef:Undercover in Nederland kijk ik.
Ik walg, een man wilt zijn behoeften uiten op honden.
Er waren ook andere beeld materiaal, iemand zei: ja, als HET wilt doen met een paard moet je suikerklontjes meenemen, dat vinden ze lekker. En dan vlug er in.
Het zou je paard zijn die verkracht wordt. Het zou je hond zijn die aangerand wordt.
Ik vind dit walgelijk.
Opzich, als het je eigen dier is, en je doet t geen pijn (en ik vermoed dat je het snel genoeg merkt als je het wel pijn doet) dan zie ik het probleem niet zo...