Abortus: voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:12

Sammie schreef:
Er heerst hier een beetje een cultuur van als ik niet de juiste (financiële) middelen ervoor heb dan maar weg, maar je kan een kind niet behoeden voor alle nare dingen die de wereld in petto heeft. Een kind heeft er echt geen last van hoor als ie niet jaarlijks op vakantie kan, of niet in merkkleding kan lopen of niet de nieuwste ds, game cube, wii en weet ik het allemaal heeft. En kinderen kunnen ook best opgroeien zonder op een sportclub te kunnen zitten of een fiets van 2000 euro te hebben. Ik begrijp dat mensen het beste willen, maar af en toe zie ik hier opmerken voorbij komen dat ik het een beetje door vind slaan. Als je dan in de veronderstelling bent dat je alles kunt plannen en behoeden is de opmerking dan maar zorgen dat je niet zwanger wordt makkelijk gemaakt. (maar dan weten mensen wel opeens de weg te vinden naar variabelen die hun leven kunnen treffen zoals 1% kans door de pil heen zwanger te worden enz. enz.)

Als het kind met andere kinderen in aanraking komt die al die dingen wel hebben, heeft het kind er wel degelijk last van. 'Wij zijn lekker naar Spanje geweest op vakantie, jij niet!' 'Ik heb lekker een iPhone, jij niet!'
Sorry, maar dat het kind er geen last van heeft is op zich waar, als deze opgroeit tussen kinderen die dat ook allemaal niet hebben. Anders heb je gegarandeerd een gepest kind, en dat is wel het laatste wat je wil.
Verder kan ik mezelf nauwelijks onderhouden, hoe moet ik in godsnaam rondkomen als ik ook nog een kind heb? Ik loop dus niet in merkkleding, ben al vijf jaar niet meer op vakantie geweest, doe alleen boodschappen bij de Lidl. Mijn schoenen zijn kapot en ik heb geen geld voor nieuwe.

Dus, ja, financiële redenen zijn er echt wel om abortus serieus te overwegen. Want liefde vult geen kindermaagjes, helaas.

Sammie

Re: Abortus: voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:46

Zelfs rijke kinderen worden gepest. Nee pesten wens je niemand toe, maar om daarom toch maar abortus te plegen want als ie geen nikes aankan wordt ie gepest. En pesten is zo vervelend.. Lees het nou zelf eens terug… ? Enig idee hoe apart het klinkt. Je bent dus verplicht om je kinderen merkkleding te geven, 2x op vakantie te gaan want anders wordt ie raar aangekeken op school??? Gelukkig zijn niet alle scholen zo waar merkkleding hoog in het vaandel staan, en anders vinden kinderen altijd wel een reden om iemand te pesten. Misschien zelfs wel dankzij de nikes, de adidas en poeha erom heen. Dat bedoel ik dus met je kan de kinderen niet behoeden voor alle narigheid in de wereld. Ook rijke kinderen kunnen gepest worden. Om te pesten hebben kinderen geen eens een reden voor nodig. Om je haar bijvoorbeeld. De dag dat we, als we rijk genoeg zijn, een kant en klaar kind kunnen uit kiezen, met niet pestbaar haar, ogen, bril, lichaamsvorm enz. zal hopelijk toch nooit komen.

En in Nederland is er nog altijd een armoedegrens zodat je kind niet met een leeg maag rondloopt. Dus dat hoeft niet eens. Nu is dat geen reden en niet de ideale start om wel (bewust) aan kinderen te beginnen, maar je hoeft ook niet rijk te zijn om kinderen op te kunnen voeden. En kinderen hebben écht geen merkkleding, vijf verschillende computers, een i-phone vanaf hun twaalfde jaar, een dure fiets, 2x per jaar op vakantie en weet ik het allemaal nodig om op te groeien. Ik vind het eigenlijk best spijtig dat er mensen zijn die dat hier wel vinden.

Ik snap na jouw eerdere betoog over je financiële situatie waarom je je aangesproken voelt, maar financieel staat tussen haakjes. Heb (helaas) veel gekkere dingen voorbij zien komen in dit topic, dus het was nog niet eens specifiek op jouw eerdere post gericht.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:08

Nee ik snap dat je niet een kind moet volstoppen met allerlei dure dingen. Het was meer zo van, financieel niet sterk staan kan een kind wel degelijk last van hebben.
Armoedegrens... Tja... mijn vriend krijgt een uitkering vanwege 80-100% arbeidsongeschikt te zijn en toch presteren ze het om 900 euro van hem terug te vorderen (belastingdienst) omdat hij teveel verdient of zoiets geks. Hij doet nauwelijks nog wat leuks, elke poging van hem om weer aan het werk te geraken en zo een beetje een hoger inkomen te kunnen genereren (hij staat al 2 jaar 1000 euro rood zodat hij toen zijn rijbewijs kon halen) wordt de prullenbak in geveegd. Dus nee, daar heb ik weinig vertrouwen in :)

Hoe het ook zij, ik geloof niet dat het kind er ook maar íéts van merkt, als het tijdig geaborteerd wordt. Het zijn vooral de mensen in de omgeving die het erg vinden voor de ongeboren vrucht. En ik moet zeggen dat ik het ook niet echt leuk zou vinden om later te horen dat mijn ouders op de armoedegrens hebben moeten leven om mij maar te laten komen. Natuurlijk zou ik blij zijn met mijn leven (dat veronderstel ik in elk geval :P ) maar ik zou het toch erg vervelend vinden.

Oh en ik bedenk me nog iets, de medicatie die mijn vriend nu heeft tast oa zijn sperma aan. Dus als ik nu zwanger blijk is het kind waarschijnlijk meervoudig gehandicapt. Ook niet iets om naar uit te kijken :n

Maar goed, ik ben het wel erg op mezelf aan het betrekken nu. Sorry! Ik vind het kort gezegd niet eerlijk tegenover mezelf, mijn vriend of het kind om geen abortus te nemen als ik nu zwanger blijk.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:14

Eigenlijk vind ik dat iedere reden om wel/geen abortus te plegen, alleen op mezelf betrekking zou mogen hebben.
Ik lees in dit topic zoveel, ja, maar al het meisje/de vrouw dit, dan...

Ik geloof dat we niet kunnen en mogen oordelen over de redenen en omstandigheden die een ander tot abortus doen besluiten.
Net zo min als we kunnen oordelen over de redenen waarom een ander een kind afstaat, eigenlijk.

Maar dat komt misschien omdat ik zoveel ellende om mij heen gezien heb, dat ik wel denk dat ieder kind dat ongewenst op de wereld komt en geen liefde ontvangt, of slecht verzorgd wordt, er één teveel is.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:54

maura schreef:
Dit suggereert dat vrouwen die geen kinderen willen 'simpel' denken over abortus. Maar dat is volslagen onzin. Dat jíj voor je zwangerschap 'simpel' dacht over abortus zegt uitsluitend iets over jóu en niets over of andere vrouwen, al dan niet met kinderwens, 'simpel' denken over abortus. En dat soort onzin kan nogal irritant zijn.

Ik baseer dat "simpel denken" op uitspraken als "ik ben voor, het is toch maar een klompje cellen dat je weghaalt". Als je er zo over denkt, dan weet je niets van hoe een embryo/ foetus zich ontwikkelt. En het geeft niet als je daar niets van weet, maar als je dan zo'n mening ventileert, dan is het niet vreemd als iemand anders die gedachte aan een "klompje cellen" probeert bij te stellen. Er is bij, pak 'em eens beet, een zwangerschap van 16 weken geen sprake meer van "een klompje cellen", maar van een kind dat beweegt, licht en donker kan waarnemen, het spijsverteringskanaal werkt... wie weet of er sprake is van gevoel, bewustzijn? Soms zijn deze foetussen al uitgesproken duimzuigers, sommigen bewegen heel druk, anderen heel rustig, sommigen proberen zich af te keren van fel zonlicht op je buik, anderen juist niet. Als het puur reactie op een prikkel is, zonder bewuste aansturing vanuit de foetus zelf, dan zouden ze toch allemaal op precies dezelfde manier moeten reageren? Net als een plant, die vanzelf naar het licht toe groeit, eenvoudigweg omdat zijn cellen hem daartoe dwingen?

Natuurlijk denkt niet iedereen er simpel over, mijn boodschap is aan degenen die dat wél doen, in de hoop dat ook zij een nuance aan kunnen brengen.

Er zijn altijd situaties waarin abortus wel moet kunnen, het is een bijzonder persoonlijke keuze.

De discussie over bewustzijn vind ik wel weer een heel interessante overigens, maar die hoort eigenlijk niet meer in dit topic thuis. Wellicht een afsplitsing voor maken?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:07

De reacties op prikkels die je noemt zijn reflexen. En die zijn niet bij iedereen hetzelfde, nee :) Sommigen kunnen fel licht beter verdragen dan anderen, sommige mensen kunnen moeilijker stil zitten dan anderen.
Natuurlijk is een foetus een uniek mensje, maar dat wil niet zeggen dat het al effectief 'leeft'. 16 weken mag je trouwens volgens mij al geen abortus meer plegen (shoot me if I'm wrong).

De hersenen hebben overigens minimaal 24 weken nodig om fatsoenlijk te ontwikkelen als ik me goed herinner. Bewustzijn kan ik me nauwelijks iets bij voorstellen op dat moment. Dit heeft prikkels nodig om zich te ontwikkelen, prikkels die je nauwelijks krijgt in de baarmoeder. (Vandaag college hersenen gehad :o )

Feit blijft dat het kind voor 24 weken niet levensvatbaar is (of toch nauwelijks). Ik zeg dus niet dat het op dat moment ineens *poef* wel een kind is en daarvoor niet, maar ik wil alleen de discussie 'het is maar een klompje cellen' vs 'het is al een kind' wat nuanceren.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 16:24

Lastig onderwerp. Bij verkrachting sowieso voor. Waneer het mij zou overkomen zou ik er voor zijn als ik niet in staat ben fatsoenlijk voor het kind te kunnen zorgen. Dan de vraag wat is fatsoenlijk? Ik zou het kind een beter leven willen geven dan dat ik gehad heb. Op dit moment zou ik er niet klaar voor zijn en ik vraag me af wanneer dan wel. Tuurlijk is het makkelijk kletsen als je niet in de situatie zit dat je zoiets moet beslissen.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 19:55

sowiezo voor, als je t vroeg zat doet, vermoord je niks

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:23

Magrathea schreef:
Natuurlijk is een foetus een uniek mensje, maar dat wil niet zeggen dat het al effectief 'leeft'. 16 weken mag je trouwens volgens mij al geen abortus meer plegen (shoot me if I'm wrong).

Mag tot (of tot en met?) de 24ste week, vandaar de beruchte 20-weken echo: dat is ongeveer het laatste moment dat je een volledige check kan doen of het kind goed en gezond lijkt te zijn gebouwd en zo niet nog even bedenktijd hebt voor een besluit over het wel of niet afbreken van de zwangerschap.

Levensvatbaarheid is overigens ook maar relatief. Ik denk dat het 100 jaar geleden niet mogelijk was om zelfs een kind wat op 30 of 32 weken geboren werd in leven te houden. Nu is de techniek/ gezondheidszorg al zo ver ontwikkeld, dat bij een bevalling op 24 weken het al mogelijk blijkt om het kindje in leven te houden. In lang niet alle gevallen weliswaar, maar de artsen doen hun uiterste best. Wie weet kan dat in de toekomst nog wel eerder, waardoor de grens van levensvatbaarheid steeds vroeger in de zwangerschap kan komen te liggen (wie weet kunnen we straks wel kinderen in een lab kweken :+ Oh jakkie, moet ik niet aan denken.... -O- )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 21:57

22 weken (sociaal) en 24 weken bij uitzondering..(gezondheid)

Wat ergens vreemd is want er zijn baby's die met 22-25 weken al in leven gehouden kunnen worden. (Waarbij ik niet durf te zeggen of het kind daar ''gezond'' uit zou kunnen komen.)

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 19:21

Ik ben voor abortus. Zelf heb ik 2 kids rondlopen (en kunnen er geen meer komen). Weet ook wat het is om een natuurlijke miskraam te hebben (of een abortus).

Een abortus plegen omdat je je kind geen merkkleding kunt geven, is een heel dom uitvlucht. (in mijn ogen) Dat is omdat de moeder er dan zelf zo sterk aan twijfelt dat ze de 'schuld' (ja het is de moeder die erover beslist) op iets anders wilt schuiven en niet op haarzelf. Dat het niet gaat wegens financiële redenen, daar kan ik inkomen. Maar bezint eer ge begint he.
Je raakt niet zomaar zwanger. Je bent er altijd met 2 voor.
Als het door verkrachting is, geen commentaar op abortus.
Maar als het voor beide met toestemming is (sex dan, heb het niet over kids), dan ben je toch hopelijk al goed genoeg voorgelicht dat je weet wat de voorbehoedsmiddelen zijn. Dus bij laatste is het heel vaak, en spreek van eigen ondervinding, een nalatigheid bij de moeder en vader. :o
(Ik weet dat je kunt zwanger worden tijdens pilgebruik, je moet maar 2 dagen het niet innemen en je bent al niet meer 'safe' bezig. Door zo'n 2 dagen heb ik mijn oudste (en gewenste) dochter rondlopen, die we nu zeker niet meer kunnen missen. Ze draagt wel geen merkkleding, maar denk niet dat ze daar veel last van heeft.)

Hier in België zijn ze redelijk streng toch in het ziekenhuis op het vlak van abortus. Om sociale redenen gaat het maar tot week 14, nadien moet het kind een ongeneeslijke afwijking hebben om een abortus te laten plaatsvinden. De 'levens' kwestie is hier dan niet van sprake, want j zit nog ver onder die 22 weken.

sistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 19:26

Ligt bij mij ook totaal aan de situatie. Een klasgenootje van mij is serieus al 3 keer zwanger geweest en heeft het 2 keer geloof ik weg laten halen, of 1 keer en daarna op een andere manier weg laten halen. Dan denk ik meer zoiets van: dan ga je maar de pil slikken of neem je een condoom.

Maar er zijn ook zeker wel situaties waarin ik wel degelijk kan begrijpen dat er naar een abortus gegrepen wordt. Zwanger door anti-conceptie die gefaald heeft, zwanger door aanranding etc. Ook als iemand uit ongeluk (zoals bijvoorbeeld de bovenstaande redenen) zwanger raakt en dan al weet dat zij er niet voor kan zorgen of de zwangerschap niet kan hebben, dat soort dingen, kan ik wel begrijpen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:20

heb niet mee gelezen maar plant gewoon een reactie.

Maar ik ben voor abortus. Stel je word verkacht en zwanger? Vind ik dat je het recht hebt om het weg te halen.

Als jij lichamelijk niet in staat bent om een kind te baren? Gebroken rug bijvoorbeeld? Dan vind ik dat jij het recht hebt, om de baby weg te halen.

Als je het financieel niet kan opbrengen? Vind ik dat je het recht hebt om het ongeboren kind weg te halen.

Maar ter alle tijden, behalve verkrachting, wel met bewezingen van doktoren of dat het condoom het niet heeft volgehouden.

De pil vind ik geen veilige voorbehoedsmiddel. Condoom wel, voor maar 98% Want een ongeluk zit in een klein hoekje

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:15

Ik vind het grappig dat wanneer je een paard geen ideale situatie kan bieden. Je er geen mag hebben, maar met een kind is het geen probleem. :D

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:20

Er zijn genoeg vrouwen en meisjes die zwanger worden en niet eens voor zichzelf kunnen zorgen. Zou je zo'n kind het dan aan moeten doen...?

Mocht ik ooit zwanger raken, laat ik (zeg ik nu) ook abortus plegen. We werken beide meer dan fulltime en de vrije uurtjes die ik heb, breng ik bij mijn paarden door. Ik wil niet vast zitten aan de verzorging van een kind. Ik vind het egoïstisch als kinderen hele dagen op school en in de opvang zitten. Neem ze dan niet.

Ook ik ben voor abortus.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:25

maralyn schreef:
heb niet mee gelezen maar plant gewoon een reactie.

Maar ik ben voor abortus. Stel je word verkacht en zwanger? Vind ik dat je het recht hebt om het weg te halen.

Als jij lichamelijk niet in staat bent om een kind te baren? Gebroken rug bijvoorbeeld? Dan vind ik dat jij het recht hebt, om de baby weg te halen.

Als je het financieel niet kan opbrengen? Vind ik dat je het recht hebt om het ongeboren kind weg te halen.

Maar ter alle tijden, behalve verkrachting, wel met bewezingen van doktoren of dat het condoom het niet heeft volgehouden.

De pil vind ik geen veilige voorbehoedsmiddel. Condoom wel, voor maar 98% Want een ongeluk zit in een klein hoekje

Waarom dit?

De pil en het condoom zijn overigens wel veilger dan 99% hoor..
Probleem is dat je ze GOED moet gebruiken. Een condoomverpakking voorzichtig open maken en hem voorzichtig omdoen is voor veel mensen toch lastig in het heetst van de strijd :+. En je hebt zat pilgebruiksters die toch zwanger worden door de pil heen en ddan zeggen 'nee ik slik de pil hoor, heel stipt!' Maar dan even niet meer weten dat ze een keer in de eerste week de pil te laad had ingenomen, dan is dat het 'gevaarlijkst'.. Dus daardoor komen die fabeltjes.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:39

het is bewezen dat de mannencondoom, wanneer deze goed word omgedaan maar 98% ipv 100% veiligheid bied, want dat kan namelijk niet. Er kan altijd gewoon wat mis gaan.
De pil was maar 80 of 96%...

Niets is 100% zeker, laat dat voorop staan. Ken ook mensen die door de pil en condoom zwanger zijn geworden en goed gebruikte. Dus dat is dan een mening.

Maar dei cijfers, zijn door onderzoekers bewezen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 15:54

Dan had ik echt ondertussen al meerdere keren zwanger moeten zijn geweest :\

Maar dat ben ik niet. Waarom? Omdat ik mijn pil zeer stipt slik en als ik hem toch een keer vergeet, gebruikt mijn vriend een condoom, en dat doet hij correct.
Nee, even serieus, die cijfers kunnen niet anders dan gebaseerd zijn op mensen die de pil niet goed gebruiken, of waarbij hij niet goed werkt. Of ik ben gewoon niet vruchtbaar :')

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 16:50

Kan ook zijn dat je sperme hebt gekregen voor of na je ovulatie, nee dan word je ook niet zwnger.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:15

Sperma leeft tot een week in de baarmoeder en ik heb zelfs begrepen dat er spontaan een eisprong plaats kan vinden bij een gezonde vrouw die erg opgewonden is. Dus dat is geen reden..

De pil doet drie dingen:
- Baarmoeder moeilijk doordringbaar maken voor zaadcellen
- Onderdrukken van eisprong
- Baarmoederslijmvlies ongeschikt maken voor een eitje om zich in te nestelen.

Kijk eens op deze site:
http://www.anticonceptiemethoden.nl/index.php?p=52
Hier staat dat de kans dat je na een jaar lang het middel gebruiken zwanger bent geworden/geweest, voor de pil 0,35% is en voor een condoom 2% (er even vanuit gaande dat de 280 mensen die genoemd worden een slecht merk hebben gebruikt, het niet goed hebben gebruikt etc). Dus als je het beiden goed gebruikt is de kans dat je na een jaar zwanger bent 0,007% . De kans dat je na 10 jaar condoom- en pilgebruik minstens 1x zwanger bent geweest is 6,8%. Dat is echt niks... :)
Fijne gedachte.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:25

Veiligheid van de pil is 99(,9)% (mits je stipt inneemt).. Vergeet je ''m een keer of ben je ziek (maar mensen geven liever de schuld aan ik ben door de pil heen zwanger geworden dan dat ze zich realiseren dat je ''m te laat, onjuist of niet hebben ingenomen) dan worden de kansen anders, maar daar wordt in de bijsluiter dus voor gewaarschuwd. Elke dag op 't zelfde tijdstip gedurende zoveel dagen.. etc. etc.

Ik zou mijn kansen liever op de pil dan op het condoom zetten.

En 80% of 96% is nogal een verschil..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:34

Ik zet helemaal geen kansen op voorbehoedsmiddelen, ik geruik ze met hoe ze zijn voorgeschreven.

Ik gebruik dus en en. Dus pil en condoom. En als ik dan zwanger word, nou dat moet dan wel heel apart zijn. Maar goed, ongeluk zit in een klein hoekje.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 19:45

:(:)

Geen seks hebben voorkomt ook dat soort ongelukjes :+

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 22:22

:)) Da's wel wat veel gevraagd hé.

De pil is leuk en aardig, maar ik geloof niet dat-ie zo gezond is...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:31

Hij bestaat al best lang, als er serieuze bijwerkingen van zouden zijn zou dat intussen wel aan het licht zijn gekomen.
Bovendien zijn het hormonen die erin zitten. Meer niet. Geen gekke chemische toverstofjes :')

Ik vermoed dat ik 'm binnen 5 jaar niet meer slik, dus ik maak me er ook niet zo heel druk over :)