respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:23

Mjah, in die tactiek komt de bad cop meestal later nog een keer aan bod. Ik wacht rustig af ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:41

Je moet natuurlijk eerst doodgaan. De dreiging nú natuurlijk, maar de afrekening komt pas nadat dat niet meer te verifieren is...

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:43

Kuggur schreef:
Blue_Eyes schreef:
Mijn geloof is dan 'jezushoudtvanallemensenmaardwingttotniets'? :=

Interessante definitie van "niet dwingen".
Je staat vrij er niet in te geloven, helemaal je eigen keus....oh ja, als je het waagt niet in mijn goddelijke status te geloven, en je aan mijn dogma´s te onderwerpen dan ben wél voor eeuwig verdoemd...
Doe wat je wil, maar als je niet doet wat ík wil dan is je straf gruwelijk.

kuchjehova'sgetuigenkuch

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:53

Ik kan mij persoonlijk niet indenken dat een liefdevol persoon als God gewild zou hebben dat mensen op grond van afkomst, religie, geaardheid, etc. niet geaccepteerd worden. Omdat dat te pas en te onpas gebeurt, en ik dit associeer met het geloof in God omdat grote groepen mensen het als zodanig verkopen en zich daarop baseren bij het uitsluiten, afkeuren of zelfs verbannen of vermoorden van een ander, geloof ik niet. Ik wens niet geassocieerd te worden met dit soort praktijken. Dat staat los van het gegeven (wat niet bewezen, noch weerlegd kan worden) of God het zo heeft gewild. Wat God heeft gewild is in mijn ogen niet meer relevant sinds de praktijk sterk afwijkt van die wil die er basis geweest zou moeten zijn... Mijns inziens is theorie irrelevant als de praktijk er niet op aansluit.

Het verbaast me overigens ook hoezeer mensen zich laten leiden door een geschrift. Wil niet zeggen dat ik dat niet respecteer of accepteer. Ik kan het zelf gewoon niet goed begrijpen. Als je je door je hart laat leiden, zonder al die uienschillen die er omheen groeien als gevolg van input van buitenaf (waardoor mensen niet meer in staat zijn de kern te zien van een persoon), kom je volgens mij nog altijd tot de beste resultaten als het gaat om liefde en harmonie.
Een klein kind dat die input van buitenaf niet gehad heeft, die nog niet te horen heeft gekregen dat bijvoorbeeld homofilie afkeurenswaardig is of een ander geloof des duivels zou zijn, is puur en zal vanuit die puurheid nooit tot een oordeel komen over dat soort zaken. Dat geldt natuurlijk voor alles, dat is logisch. We worden gevormd naarmate we ouder worden. Nature en nurture. Ik baal dat die puurheid slijt. Dat mensen vaak niet meer vanuit die puurheid kunnen denken en voelen.
Empathie, compassie, inlevingsvermogen, etc haal je in mijn ogen niet uit een boek. Ik zou me wel kunnen voorstellen dat een geschrift een verlengstuk is van je eigen hart en ziel. Dat je vanuit je eigen gevoel een gescrhift vindt dat aansluit bij wat je als puur mens als voelt en denkt. Met de kanttekening dat een puur kind, dat geen enkele input van buitenaf heeft gehad en met geen enkele dwang of drang is aangezet tot het lezen ervan met een specifieke bril op, een geschrift anders zal benaderen en interpreteren en eerder ter discussie zal stellen en niet zal oordelen.
Andersom is dat voor mij onbegrijpelijk: ik kan mij niet inbeelden hoe hart en ziel, je gevoel en verstand, een gevolg kunnen zijn van een geschrift. Dwang, drang of opvoeding spelen in mijn ogen altijd een rol als het wel het geval is.

Er zouden meer onbeschreven bladeren moeten zijn............ Heel simpel gezegd: een onbeschreven blad ziet een mens als een mens. En voegt daar niet een oordeel aan toe op basis van een boek. Als ik door de stad wandel en een gelukkig stel zie, zie ik een gelukkig stel. Een ander ziet dat niet meer zodra het om bijvoorbeeld twee mannen gaat. (ik neem bewust steeds maar dit voobeeld om het te verduidelijken, ik wil het echter niet veralgemeniseren.... Dus ik zeg niet dat alle gelovigen tegen homo's zijn, het is slechts een voorbeeld van dat een mens tegen homofilie kan zijn op basis van een boek, en vervolgens de mens achter de homo niet meer ziet).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:25

Mooi verwoord Gummie, sluit ik me bij aan! :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:38

En alwéér vond ik net zo'n foldertje van de JG in de bus. Ze hebben me wéér niet thuis aangetroffen en willen me nu uitnodigen voor een bijeenkomst..... zijn ze helemáál besodemieterd!! Ze geven niet op, irritante opdringerige lui! Ik word al kwaad als ik dat fiets foldertje op de mat zie liggen. En dan vragen ze zich af waarom mensen agressief van ze worden. Ze moeten het wagen om nú aan de deur te komen, dan gaat de hel letterlijk lós!

Staat er in hun sprookjesboek (net in het topic gelezen, vond m wel passend :) ) dat ze zoveel mogelijk mensen moeten stalken, irriteren? Krijgen ze daar bonuspunten voor ofzo? Ik denk dat ik die lui morgen eens ga bellen, en daar gaan ze niet blij mee zijn. En er gaat een briefje op de deur, dat JG moeten máken dat ze uit mijn tuin komen.

Zo, tijd voor een pilsje. Even afkoelen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:43

gummie schreef:
Ik kan mij persoonlijk niet indenken dat een liefdevol persoon als God gewild zou hebben dat mensen op grond van afkomst, religie, geaardheid, etc. niet geaccepteerd worden.

Hoe kom je erbij dat god een "liefdevol persoon" is, zeker het oude testament niet doorgenomen....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:49

Nogal simpel:
Johannes 3:16 schreef:
Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven,...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:53

En vervolgens aan een kruis laten doodmartelen als onderdeel van zijn plan...Liefhebbend? Brrrrr

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:57

Dat is juist de grootste daad van liefde van allemaal...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:28

Vind je dat niet, ehm, nogal griezelig?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:33

Het idee vind ik akelig. Maar je leest ook duidelijk in de Bijbel dat Jezus er zelf voor kiest om dat te doen, weet dat dat zijn missie op aarde is en hoewel Hij het moeilijk vindt, het toch doet. Er toch voor kiest om voor ons te sterven. Er zijn genoeg mooie gelijkenissen gemaakt door mensen die het heel duidelijk uitleggen en waar ik echt kippenvel van krijg. Google maar eens op het verhaal van de brugwachter, ik denk dat je dat zo vindt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:52

Ik geloof dat het tijd is dit topic te verlaten... ipv praten over het wel of niet respecteren van gelovige pipo's, wordt er hier alleen nog maar gepredikt. Brrrr....! :r

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:14

Er worden toch gewoon dingen gevraagd? Dan leggen we t uit :)

Je aversie tegen de JG vind ik overigens wel heel ver gaan... Of doe je ook zo tegen alle kinderpostzegel, oliebollen en clubactielotenverkopers die ongevraagd aan je deur komen?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:33

Kuggur schreef:
gummie schreef:
Ik kan mij persoonlijk niet indenken dat een liefdevol persoon als God gewild zou hebben dat mensen op grond van afkomst, religie, geaardheid, etc. niet geaccepteerd worden.

Hoe kom je erbij dat god een "liefdevol persoon" is, zeker het oude testament niet doorgenomen....

Het doet er niet toe wat iemand in het geschrift is, wat er toe doet is wat mensen geloven. Zoals ik al zei: verschil tussen theorie en praktijk. En ik lees zo hier en daar dat men ervan uitgaat dat God liefdevol is, dus dan neem ik dat even als startpunt.
Als ik als beginpunt had genomen dat God een kwade geest is, dan had dat voor de kern van wat ik vind geen verschil gemaakt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:38

Blue_Eyes schreef:
Het idee vind ik akelig. Maar je leest ook duidelijk in de Bijbel dat Jezus er zelf voor kiest om dat te doen, weet dat dat zijn missie op aarde is en hoewel Hij het moeilijk vindt, het toch doet. Er toch voor kiest om voor ons te sterven. Er zijn genoeg mooie gelijkenissen gemaakt door mensen die het heel duidelijk uitleggen en waar ik echt kippenvel van krijg. Google maar eens op het verhaal van de brugwachter, ik denk dat je dat zo vindt.

En wij mogen ons niet laten euthaniseren....
Ik heb trouwens geen gelijkenissen nodig om de theologie van de bijbel te begrijpen, toch bedankt.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 23:01

GamblersCup schreef:
Ik geloof dat het tijd is dit topic te verlaten... ipv praten over het wel of niet respecteren van gelovige pipo's, wordt er hier alleen nog maar gepredikt. Brrrr....! :r

ik snap je wel maar dat is hun overtuiging niet de jouwe take it or leave it je kan gewoon mee praten zonder dat je je daar te veel van aan trekt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 23:19

Tja respect voor gelovigen. Ik denk dat het er over het algemeen wel is hoor. Ik zelf ben niet gelovig. Mijn ouders wel. Moest vroeger ook altijd naar de kerk met kerst enzo. Wat vreselijk. Mijn ouders zijn volgens mij katholiek, wat dat dan ook in wezen mag er is een god en verder reikt me kennis over het geloof eigenlijk niet. Maar goed ik ben gewoon mezelf en vloeken ja dat doe ik wel niet erg veel volgens mij. Maar ik zou me niet inhouden als er gelovige bij zijn. Hun kunnen wel gelovig zijn maar als ik dat niet ben moeten hun ook respecteren dat ik niet geloof en dat wel mag. Weleens bij een vriendin geweest die waren erg gelovig en die deden met het eten altijd een stukje lezen volgens mij de bijbel ofzo echt geen idee wat hun geloof was en bidden voor het eten. Ik deed dan wel mee maar moet eerlijk zeggen dat ik toch niet op me gemak zat. Maar hun huis dus ik pas me gewoon aan.
Verder wat ik wel erg vindt en mezelf "boos" over kan maken is dat gelovige van een ander geloof een ander geloof weer niet respecteren.
Even een klein vb wat echt gebeurd is.
Er was iemand overleden mensen die naar de kerk gaan een van de kinderen is (volgens mij)Jehova en die mogen niet in de kerk komen of in ieder geval is niet hun ding. De vader werd dus begraven, mis in de kerk maar de dochter en dat gezin ging niet in de kerk. Dat vindt ik respectloos. Je kan toch wel even je eigen geloof opzij zetten en eens niet aan jezelf denken en gewoon voor je eigen moeder de kerk binnen stappen. Daar kan ik me boos om maken mensen die star overtuigd zijn van hun geloof. Bedoel is het geloof dan zo egoïstisch? Dat je nota bene niet het respect hebt voor het geloof van je ouders en daarom de kerk toch maar even binnen gaan ook al sta je niet achter dat geloof.
Ik ben dan wel niet gelovig en ga alleen naar de kerk als er een doop is of als er iemand overleden is maar dat doe ik in geval van overlijden voor de nabestaande niet voor mezelf.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 23:20

verootjoo schreef:
Je aversie tegen de JG vind ik overigens wel heel ver gaan... Of doe je ook zo tegen alle kinderpostzegel, oliebollen en clubactielotenverkopers die ongevraagd aan je deur komen?

Nee, want die stalken me niet, die zijn niet vervelend en als je die aan de deur verteld dat je geen interesse hebt gaan ze gewoon weg en komen ze niet terug. Hoewel we hier geen kinderpostzegels of oliebollen hebben, maar dat terzijde :+
Die JG komen nu wekelijks aan de deur, ophouden doen ze niet al heb ik dat de eerste keer dringend verzocht en als je steeds extremere flyers in je bus krijgt omdat ze je niet treffen (vandaag met drie jezus afbeeldingen met een enorme tekst "Welke heb jij in huis? Geen één? Dan is het verstandig naar de bijeenkomst te komen" Lazer toch op!) Ze zijn vervelend, ze gaan niet direct weg als je dat zegt en ze blijven terugkomen. Na ruim een jaar irritatie ben ik boos op die lui, héél boos.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 23:27

GamblersCup schreef:
verootjoo schreef:

Nee, want die stalken me niet, die zijn niet vervelend en als je die aan de deur verteld dat je geen interesse hebt gaan ze gewoon weg en komen ze niet terug. Hoewel we hier geen kinderpostzegels of oliebollen hebben, maar dat terzijde :+
Die JG komen nu wekelijks aan de deur, ophouden doen ze niet al heb ik dat de eerste keer dringend verzocht en als je steeds extremere flyers in je bus krijgt omdat ze je niet treffen (vandaag met drie jezus afbeeldingen met een enorme tekst "Welke heb jij in huis? Geen één? Dan is het verstandig naar de bijeenkomst te komen" Lazer toch op!) Ze zijn vervelend, ze gaan niet direct weg als je dat zegt en ze blijven terugkomen. Na ruim een jaar irritatie ben ik boos op die lui, héél boos.

Eigenlijk wel erg dat je je geloof op zo'n manier moet verkopen terwijl er al duidelijk geen interesse is als ze je al een jaar stalken.
Ik heb altijd het idee als mensen ergens in willen geloven gaan ze zelf wel opzoek hoef je toch niet huis aan huis te verkondigen.
Zegt mij eigenlijk eerlijk gezegd al dat het niet echt om het geloof gaat als je zo vaak bij dezelfde mensen langs moet gaan. Hier komen ze zo'n 2x per jaar ze snappen op een gegeven moment toch wel dat het geen zin heeft.
Of ze zijn niet zo slim of ze hebben niets beters te doen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 23:35

Die JG zijn niet de enige heb ik gemerkt. Mijn tante zat vroeger bij een heel andere sekte... eh, geloof noemen jullie het, en ging ook langs de deuren. Was je niet thuis, kreeg je een cassettebandje in je brievenbus. Ik kreeg er toen al de kriebels van, je kunt toch niet zomaar ongevraagd jouw geloof aan andere mensen op gaan dringen? Wie denk je wel niet dat je bent? Tot iemand het een keer spuugzat is natuurlijk, dan mag je de consequenties accepteren/innen. En hier zitten ze er tegenaan...

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 02:55

Nou nou Gamblerscup als je zo blijft typen moet straks je samen met mij en een heleboel andere gezellige mensen knakworsten roosteren boven het hellevuur.. En marshmallows <3 . Met een biertje erbij tegen de dorst.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 08:13

Ik heb helemaal niet die slechte ervaringen met JH.... Ze komen af en toe aan de deur, zijn zeer beleefd en als je geen interesse hebt laten ze je met rust. Dat ze zo nu en dan opnieuw aanbellen (paar keer per jaar), kan ik begrijpen vanuit de opdracht die zij (vanuit hun godsdienst/ geloof) hebben meegekregen. Maar de dwang en opdringerigheid die hierboven wordt omschreven, heb ik nooit zo ervaren :) Ik heb respect voor die mensen die op een nette, kalme, respectvolle wijze een poging doen hun geloof te verspreiden :) Ik luister ook aandachtig, omdat ik weet wat hun bedoelingen zijn. En ik kan altijd gewoon aangeven wat ik wel of niet geloof. En dan vertrekken ze vriendelijk en rustig weer :)

@ Blue eyes: citaten van Johannes zijn voor gelovigen relevant, en dat begrijp ik. Alleen voor een niet-gelovige, die de bijbel ziet als niet meer dan een door mensen op mensen overgedragen geschrift, is antwoorden met een citaat van Johannes een vorm van cirkelredeneren.

Het verschil tussen de Koran en de bijbel is, zo heb ik geleerd, dat de Koran het letterlijke woord van God is dat ook als zodanig dient te worden nageleefd (aldus moslims). Terwijl de bijbel niet het letterlijke woord van God is, maar een geschrift gebaseerd op wat volgens mensen het verhaal van o.a. Jezus en de bedoeling van God is. Dat is een wezenlijk verschil. Als een citaat uit de Koran wordt aangehaald, dan wordt dat gezien door moslims als het letterlijke woord van God. Het is een handleiding tot hoe men dient te leven, het zijn gedragsregels. Een citaat uit de bijbel wordt gezien als een overlevering van een mens op een mens. Door de tijd heen aangepast in taalgebruik en interpretatie. Het is een richtlijn, geen gedragsregel. Het is een geloofsuiting, geen strikte letterlijke norm. Zo heb ik dat althans geleerd tijdens mijn opleidingen. Maar ik kan het uiteraard verkeerd hebben!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:18

Gummie ik had daar al wat over gezegd, in de bijbel staat ook dat elk woord in de bijbel door God gegeven is

Maar dan nog kan je als niet gelovige dat ter discussie stellen, van de koran net zo goed trouwens.
Bij de koran worden ook dingen verschillend geïnterpreteerd, ook binnen de moslim gemeenschap zijn er verschillende stromingen

Ik kan als christenen prima praten over geloof met b.v een moslim, kan juist heel interessant zijn. Je staat open voor elkaars ideeën zonder dat je de ander daarin wil veranderen. Ik heb bij niet gelovigen vaak het idee dat ze bang zijn/ denken dat wanneer geloof ter sprake komt je ze gelijk wilt bekeren etc... Nou dat hoeft van mij niet maar in een gewoon gesprek over levensdoel, toekomst, geluk, verleden, passie enz komt geloof soms ook naar voren bij mij en wil ik daar wat over vertellen, net zo goed mag die ander mij dingen vertellen die mij minder interesseren of zelfs tegenstaan

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 10:01

trustHim schreef:
Gummie ik had daar al wat over gezegd, in de bijbel staat ook dat elk woord in de bijbel door God gegeven is

Maar dan nog kan je als niet gelovige dat ter discussie stellen, van de koran net zo goed trouwens.
Bij de koran worden ook dingen verschillend geïnterpreteerd, ook binnen de moslim gemeenschap zijn er verschillende stromingen

Ik kan als christenen prima praten over geloof met b.v een moslim, kan juist heel interessant zijn. Je staat open voor elkaars ideeën zonder dat je de ander daarin wil veranderen. Ik heb bij niet gelovigen vaak het idee dat ze bang zijn/ denken dat wanneer geloof ter sprake komt je ze gelijk wilt bekeren etc... Nou dat hoeft van mij niet maar in een gewoon gesprek over levensdoel, toekomst, geluk, verleden, passie enz komt geloof soms ook naar voren bij mij en wil ik daar wat over vertellen, net zo goed mag die ander mij dingen vertellen die mij minder interesseren of zelfs tegenstaan

Ik vind dat ook altijd heel interessant. Ik geloof dus niet, maar ik vind het wel heel interessant om opvattingen van anderen daarover te horen. En wat hun idee erbij is, en gevoel.
Ik vind het een heel mooi iets dat iemand zo ergens in gelooft, ik heb dat alleen zelf niet en daar geen behoefte aan (en daar is dan ook altijd respect voor heb ik gemerkt).