Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Blue_Eyes schreef:Zoals er mensen zijn die vinden dat je als christen een lange zwarte rok moet dragen, en mensen die vinden dat dat niet nodig is en toch christen zijn, zo zal het ook met burka's zijn. Er zullen moslims zijn die de burka onnodig vinden en moslims die hem onontbeerlijk vinden. Dat staat hen vrij, vind ik.
Jessicajoann schreef:gummie het gaat ook over bivakmutsen en met petjes/helmen mag in je veel winkels al niet komen.
Van burka word meteen een heel probleem gemaakt zoals alles als het met geloof te maken heeft.
Jessicajoann schreef:Tja en misschien geloof ik wel in naaktloperij.
randalinpony schreef:@Gummie:
Oh, van mij mag iedereen trouwen met wie hij maar wil. Trouwens als je met meerdere vrouwen wil samenleven, dan houdt niemand je tegen hoor. Anton Heiboer had geloof ik zon 5 vrouwen en volgens mij deden daar ook vrij weinig mensen echt moeilijk over.
Zolang de vrouwen (of voor mijn part mannen) in kwestie vrijwillig 1 partner willen delen, waarom niet? Zolang ze er mij maar niet mee lastig vallen.
Ik durf trouwens te wedden dat we dit soort zaken allang vrij verdekt in nederland hebben.
Net zoals gedwongen uithuwelijking en eerwraak, dát vind ik dan wel weer heel ernstig en de slachtoffers daarvan krijgen een heel pak minder bescherming dan ene meneer Wilders.
Die meisjes die uit de dwang van hun godsdienst/cultuur stappen en hun leven riskeren omdat ze de rechten opeisen die ze als Nederlandse vrouw hebben, dat zijn de echte helden van de Islam (wereldwijd zijn de meiden bezig aan een stille emancipatieslag!)
En die zouden we meer moeten koesteren.
Daarnaast zijn de meisjes die het recht opeisen zich te kleden volgens hun eigen normen, die zeggen: 'hé, ik maak een overwogen keuze om een niqab te dragen, ik heb in vrijheid gekozen om te leven naar de regels van mijn godsdienst en ík vind dat gezichts/haarbedekking daarbij', hoort moedige mensen die een statement maken tegen een verbod dat in mijn ogen om alle verkeerde redenen wordt ingevoerd.
Wanneer een vrouw wordt gedwongen om het ding te dragen zou de overheid haar onverwijld te hulp moeten schieten.
randalinpony schreef:De Nederlandse wet is de grens, makkelijk zat.
Nou is wetgeving nogal kneedbaar en aan verandering onderhevig, dat zie je maar in het geval van de boerka, waarbij dan ook nog tamelijk oneigenlijke politieke motieven een rol spelen.
Een discussie daarover is interessant maar ook erg ingewikkeld omdat wetgeving nooit rationeel is, maar ook altijd op allerlei emotionele grondslagen berust.
Zo mag men in Nederland niet in den blote kont over straat. Niet omdat de veiligheid daardoor in het geding zou komen (het is immers erg lastig om op een bloot lichaam nog wapens te verbergen al is het ook niet onmogelijk - maar daar moet je maar niet over nadenken) maar omdat de zedelijkheid dan geschonden zou worden. En dat heeft alleen maar te maken met wat wij gewend zijn, denk ik dan.
En volgens mij gaat deze discussie nou al 34 blz. over waarom de grens ligt waar die ligt, of waar hij volgens sommigen zou moeten liggen.
slokkie schreef:Omdat voor de ene er voldoende nutsvoorzieningen zijn gecreëerd om hun keuze te belijden waar voor de ander de mogelijkheid tot zulks voorzieningen afketsen op vooroordelen.
Nudistenkamp, daar zouden we allemaal wel een kijkje willen nemen.
Burkakamp, associatie al qaida is al gelegd voordat je dit leest.
gummie schreef:slokkie schreef:Omdat voor de ene er voldoende nutsvoorzieningen zijn gecreëerd om hun keuze te belijden waar voor de ander de mogelijkheid tot zulks voorzieningen afketsen op vooroordelen.
Nudistenkamp, daar zouden we allemaal wel een kijkje willen nemen.
Burkakamp, associatie al qaida is al gelegd voordat je dit leest.
Maar mij wordt nooit wat gevraagd... Ik koppel boerka's niet aan al Qaida. Ik koppel Al Qaida namelijk aan criminelen. Zoals ik hooligans ook niet koppel aan voetbal, maar aan criminaliteit. Simpelweg omdat het een in beginsel niets meer met het ander te maken heeft.
randalinpony schreef:En dat heeft alleen maar te maken met wat wij gewend zijn, denk ik dan.
Heino schreef:Dat denk ik ookIn Italië moet je baas echt niet met "je" aan proberen te spreken, terwijl dat hier vrij normaal is in de meeste branches. Is het een beter dan het ander? Neuh. Zo zie ik het ook met blote armen in een kerk. Ik zie er niets respectloos aan, maar de Pieterskerk in Rome kom je er niet mee in hoor. Burka's net zo. Mijn ding is het niet, omdat ik gewend ben mensen in het gezicht te kunnen kijken. Daarom vind ik ze niet fijn. Maar als een ander ze wel fijn vindt, lekker dragen dan
Tussen "niet fijn vinden" en "gevaarlijk" of "moet verboden worden" ofzo zit nog een heel groot verschil.
Lusitana schreef:In belgie is de boerka verboden omdat dit valt onder "kleding die het identificeren van de persoon onmogelijk maakt" en dit heeft dus verder helemaal niets met geloof te maken. Ze kunnen zoveel bedekken als ze willen, maar niet hun gezicht. Dat gaat nl ook op voor mensen van andere geloven of zonder geloof.
Als dit een wet is in een land, lijkt mij dat je je daar gewoon aan hebt te houden, ongeacht wat je geloof is.
Naar mijn weten staat er niks in heilige boeken over de boerka.
Daarbij is hij vooral om ongewenste geilheid van de man te voorkomen.
Het is ergens van de gekken dat een vrouw niet een stukje huid kan tonen omdat een man je dan als prostituee ziet en erop moet.
Dat is zelfs hier in Portugal zo, waar bijna niemand gesluierd gaat, maar blote benen of schouders wel degelijk als provocerend worden gezien en een vrijbrief tot ongewenste intimiteiten, al is dat alleen maar opmerkingen.
Ik voel me dus best solidair met boerka dragers, ik begrijp welke bescherming ze geven, maar ik vind gewoon dat we de mannen moeten opvoeden, en niet de vrouwen maar moeten bedekken! Dit is in mijn ogen een strijd die meer nut heeft dan de boerka willen houden, omdat het op een breder vlak doorrimpelt en los staat van geloof. Voor mij mogen boerkadragers meer doen aan gelijkheid, die volgens mij wel degelijk ook in de islam bestaat, ipv geloven dat ze iets voor god doen door er een te dragen.