christel1857 schreef:De bijbel was perfect geweest als zelfs de grootste domoor het zou kunnen snappen, zonder interpretatiefouten te maken.
Nee, jij had de bijbel misschien perfect gevonden als er geen interpretatiefouten te maken zouden zijn. IK vind iets dat iedere domoor kan snappen over het algemeen niet de moeite waard, omdat ik die dingen zelf ook wel had kunnen bedenken. Ik lees om in aanraking te komen met nieuwe gedachten en inzichten.
Citaat:
Maar dat is het imo niet. De grondslag van alle ellende is het feit dat je de bijbel op 100000 manieren kunt interpreteren, dat er volledige studies zijn naar deze teksten en nog steeds is er niet 1 persoon die tegen mij durft te zeggen: Luister christel, de bijbel is heel duidelijk. Dit is wat er staat, zo moet je het interpreteren. en alle anderen hebben het fout.
Waarom vind je het belangrijk dat er 1 en hooguit 1 goede visie is? Waarom zouden er niet meerdere mogelijkheden zijn die elk hun eigen waarde hebben?
Citaat:
En daar ligt nou juist het grote probleem van het scheppingsverhaal. De één zegt dat het de absolute waarheid is, de ander zegt dat het ruimer geinterpreteerd moet worden, de ander geeft aan alles een symbolische betekenis. Wat is het nou?
Het is dat wat mensen beslissen dat het is, en het is niet de waarheid maar de keuze die daarin belangrijk is. Als je kiest om iets symbolisch of letterlijk op te vatten zegt dat niet alleen iets over de tekst, maar ook erg over je persoonlijke insteek. Ik ben geen voorstander van letterlijke interpretaties, omdat ik vind dat alles dat er vanuit gaat dat er 1 en slechts 1 uitleg juist is, de werkelijkheid tekort doet.
Citaat:
Waarom heeft de schrijver van dit boek niet gewoon heel duidelijk opgeschreven: dit is er gebeurd, dit is de waarheid. dit is goed, dit is fout. zo moet je tegen god praten, zo maak je god blij, zo kom je in de hemel etc.
Waarom zou je dat willen dan? Ik zie daar de meerwaarde volstrekt niet van? Waarom heb je behoefte aan een dergelijke universele gids met regels, en waarom vind je het niet kunnen dat de bijbel meerdere interpretaties kan ondersteunen?