Waarom discrimineert Geert Wilders wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:05

CtjeLief schreef:
Ik noem dat: feit dat Nederlanders engels/duits/frans leren op school.. En in andere landen leert men geen Nederlands.. Ben ook in andere landen op vakantie geweest, zoals in Denemarken, daar waren ook Nederlanders, maar die hoorde ik toch echt niet in het Deens bestellen, wel in Engels ;) Dus in mijn ogen gaat die vergelijking niet helemaal op!

In Frankrijk en Spanje kom je met engels ook vaak niet uit. Men hoeft om mij echt niet perse nederlands te spreken, maar je moet je wel op de een of andere manier verstaanbaar kunnen maken.

Waarom moeten de meeste nederlanders dan allemaal duits en frans en engels op school leren, waarom is dat ingevoerd, andere landen doen dat toch ook niet, waarom moeten wij dat dan wel?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:09

Blue_Eyes schreef:
Je zult er verbaasd over staan hoe gemakkelijk kinderen tweetalig kunnen worden, als het maar consequent wordt toegepast en ze jong genoeg beginnen. Dus nee, dat probleem zie ik - als taaldocent - absoluut niet.

Ik ben ook taaldocent...ik zie het probleem wel en ik merk het zelf ook. Het hangt er maar net vanaf hoe intensief de andere taal gebruikt wordt...

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:13

Citaat:
Waarom moeten de meeste nederlanders dan allemaal duits en frans en engels op school leren, waarom is dat ingevoerd, andere landen doen dat toch ook niet, waarom moeten wij dat dan wel?

Omdat wij onszelf niet verstaanbaar kunnen maken in onze eigen taal..
Maar dan nog, wat heeft dat met andere landen te maken? Ons land leert ons dat gelukkig.. Andere landen niet allemaal, en dan nog?

(ik snap nooit zo goed waarom er vergelijking moet worden gemaakt met een ander land, want dat is imo niet relevant)

Adil

Electra63 schreef:
Adil, ik zie dat jij in Duitsland woont en misschien werkt?
Spreek je dan alleen nog maar Duits (ook thuis) of spreek je thuis met je partner/kinderen/ouders ook Nederlands?

Ik werk en studeer in Nederland, waar ik ook geboren en getogen ben, maar woon in Duitsland. Met mijn vriend spreek ik Duits, met mijn vrienden ook...Vaak thuis ook met de rest van mijn familie, uit fatsoen tegenover mijn vriend en de vriend van mijn zus (ook Duits). Echter wanneer deze er niet zijn spreken we gewoon Nederlands.

Ik merk wel dat ik last heb van "Nederduits", Nederlands spreken met een Duitse zinsbouw, of het net niet zo goed kunnen verwoorden in het Nederlands als in het Duits...Andersom ook...Ik denk ook dat dit heel erg normaal is. De schakel moet gewoon om en dan gaat het wel weer... :j

Adil

Heino schreef:
Ik merkte dat toen ik 2 weken terug een weekje in Duitsland was bepaalde woorden alweer fout ging schrijven :') Gaat echt zoooo snel als je er niet continu op let.

:j

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:14

Heino schreef:
Maar als het goed is komen ze dan ook niet van school af. Dus wat dat betreft mag men op scholen ook strenger zijn vind ik. Denk dat je daarmee het taalprobleem echt een heel groot stuk reduceert :)

Helemaal mee eens, Heino!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:24

Heino schreef:
Adil18 schreef:
En waarom mag ik dan niet, iemand die zelf naar een ander land is verhuist en zich netjes aan heeft gepast, van andere buitenlanders verlangen dat zij zich aanpassen wanneer ze in Nederland willen wonen?

Tuurlijk mag dat, dat moet zelfs vind ik. Ik krijg alleen in dergelijke topics nogal eens de indruk dat het vooral van één kant moet komen, de kant van de "nieuwkomers". En dat als zij zich niet aanpassen, ja, waarom zou je dan een stap in hun richting zetten? Waarom niet elkaar helpen? Waarom niet sámenleven? En ja, dat moet van allebei de kanten komen. Maar ik blijf erbij dat het best lastig gemaakt wordt voor veel allochtonen om hier te integreren. Waarom zou men Nederlands leren wanneer de Marrokaanse folders op het gemeentehuis liggen? Waarom zou men proberen een baan te zoeken wanneer je Marrokaanse diploma's hier niets waard zijn en/of je nog altijd gediscrimineerd wordt bij sollicitaties? Ik vind dat geen excuses, maar wel verklaringen. Waar we zo simpel iets aan zouden kunnen doen.

Maar waarom praten sommige mensen dan na 30/ 40 jaar nog geen woord nederlands? Het is ook niet zo dat het de schuld is van de autochtone nederlanders dat de nieuwe niet altijd even goed integreren.
Ik behandel iedereen even vriendelijk, buitenlander of niet, we hebben vrij veel buitenlanders in de familie en vriendenkring, dus kleur en geloof maakt me niet zo veel uit.
Maar het zijn de dingen dat bijvoorbeeld een kerstboom wordt gezien als christelijk teken en daarom niet wordt geplaatst om mensen van een ander geloof niet voor het hoofd te stoten, gebeurde ook bij een overleg van VN, het kruis op de mijter van sinterklaas wordt in twijfel getrokken. De tekens van geloven van het 'vroege' nederland. Dat kan eigenlijk niet meer, volgens een hoop mensen, maar tegelijktijd mag iemand die een burka aan heeft voor het geloof wel met dat ding op de pasfoto, terwijl een ander met het haar achter de oren en een chagrijnig hoofd op de foto moet. Hoofddoeken zijn toe gestaan, terwijl een ander uit fatsoen zijn hoofddeksel af moet doen. Die uitingen van geloof mogen allemaal wel en wordt er van die kant ook gedacht of de autochtonen daar misschien aanstoot aan nemen?
Gelijke monniken gelijke kappen, mag het ene geloof niet in het openbaar, mag het andere ook niet, moet de een met compleet goed herkenbaar gezicht op de foto, moet een ander dat ook, zijn hoofddeksels niet toegestaan, dan hoofddoeken ook niet.
Maar zo gaat het niet, de christelijke geloven en aanverwante tradities mogen liever niet vertoond in het openbaar, maar andere geloven mogen dat wel, het buigt wat door aan een kant en ik vind het niet netjes dat met dat soort dingen, tegemoet wordt gekomen aan de nieuwe nederlanders en de rest moet er maar aan wennen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-05-10 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:25

Mindim schreef:
Heino schreef:

Tuurlijk mag dat, dat moet zelfs vind ik. Ik krijg alleen in dergelijke topics nogal eens de indruk dat het vooral van één kant moet komen, de kant van de "nieuwkomers". En dat als zij zich niet aanpassen, ja, waarom zou je dan een stap in hun richting zetten? Waarom niet elkaar helpen? Waarom niet sámenleven? En ja, dat moet van allebei de kanten komen. Maar ik blijf erbij dat het best lastig gemaakt wordt voor veel allochtonen om hier te integreren. Waarom zou men Nederlands leren wanneer de Marrokaanse folders op het gemeentehuis liggen? Waarom zou men proberen een baan te zoeken wanneer je Marrokaanse diploma's hier niets waard zijn en/of je nog altijd gediscrimineerd wordt bij sollicitaties? Ik vind dat geen excuses, maar wel verklaringen. Waar we zo simpel iets aan zouden kunnen doen.

Maar waarom praten sommige mensen dan na 30/ 40 jaar nog geen woord nederlands? Het is ook niet zo dat het de schuld is van de autochtone nederlanders dat de nieuwe niet altijd even goed intergreren.
Ik behandel iedereen even vriendelijk, buitenlander of niet, we hebben vrij veel buitenlanders in de familie en vriendenkring, dus kleur en geloof maakt me niet zo veel uit.
Maar het zijn de dingen dat bijvoorbeeld een kerstboom wordt gezien als christelijk teken en daarom niet wordt geplaatst om mensen van een ander geloof niet voor het hoofd te stoten, gebeurde ook bij een overleg van VN en andere geloven, het kruis op de mijter van sinterklaas wordt in twijfel getrokken. De tekens van geloven van het 'vroege' nederland. Dat kan eigenlijk niet meer, volgens een hoop mensen, maar tegelijktijd mag iemand die een burka aan heeft voor het geloof wel met dat ding op de pasfoto, terwijl een ander met het haar achter de oren en een chagrijnig hoofd op de foto moet. Hoofddoeken zijn toe gestaan, terwijl een ander uit fatsoen zijn hoofddeksel af moet doen. Die uitingen van geloof mogen allemaal wel en wordt er van die kant ook gedacht of de autochtonen daar misschien aanstoot aan nemen?
Gelijke monniken gelijke kappen, mag het ene geloof niet in het openbaar, mag het andere ook niet, moet de een met compleet goed herkenbaar gezicht op de foto, moet een ander dat ook, zijn hoofddeksels niet toegestaan, dan hoofddoeken ook niet.
Maar zo gaat het niet, de christelijke geloven en aanverwante tradities mogen liever niet vertoond in het openbaar, maar andere geloven mogen dat wel, het buigt wat door aan een kant en ik vind het niet netjes dat met dat soort dingen, tegemoet wordt gekomen aan de nieuwe nederlanders en de rest moet er maar aan wennen.

Inderdaad, Mindim...!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 23:28

Mindim schreef:
Maar waarom praten sommige mensen dan na 30/ 40 jaar nog geen woord nederlands? Het is ook niet zo dat het de schuld is van de autochtone nederlanders dat de nieuwe niet altijd even goed intergreren.

Volgens mij kwam de eerste generatie allochtonen hier met het idee na een paar jaar weer weg te gaan. Dus denk dat dat al minder motiveert, zeker wanneer de enige taak die je hebt voor de kinderen zorgen is. Daarnaast denk ik dat wat ik al eerder noemde Nederlands spreken niet heel erg gestimuleerd is. Er werden tolken ingezet en dergelijke en nu nog steeds folders in het Arabisch verspreid. Poging van Nederland om aardig te zijn die niet zo heel snugger was, achteraf gezien.

Dat tweede heb ik nooit beweerd en zal ik ook nooit doen, want ben ik het absoluut niet mee eens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:28

CtjeLief schreef:
Citaat:

Maar dan nog, wat heeft dat met andere landen te maken? Ons land leert ons dat gelukkig.. Andere landen niet allemaal, en dan nog?

(ik snap nooit zo goed waarom er vergelijking moet worden gemaakt met een ander land, want dat is imo niet relevant)

Grieken kunnen zich goed verstaanbaar maken in hun eigen taal en de fransen ook, spanjaarden wel in een groot deel van de wereld. Dus jou beredenering gaat niet op, want die leren het niet. Wij spreken veel talen, heel sociaal vind ik in vergelijking met andere landen, daarom haal ik er een ander land bij. Ach over andere landen hadden we het hier ook nog niet ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:35

Heino schreef:
Mindim schreef:

Volgens mij kwam de eerste generatie allochtonen hier met het idee na een paar jaar weer weg te gaan. Dus denk dat dat al minder motiveert, zeker wanneer de enige taak die je hebt voor de kinderen zorgen is. Daarnaast denk ik dat wat ik al eerder noemde Nederlands spreken niet heel erg gestimuleerd is. Er werden tolken ingezet en dergelijke en nu nog steeds folders in het Arabisch verspreid. Poging van Nederland om aardig te zijn die niet zo heel snugger was, achteraf gezien.

Dat tweede heb ik nooit beweerd en zal ik ook nooit doen, want ben ik het absoluut niet mee eens :)

Maar als je hier al veertig jaar woont, gaat er dan niet eens een lampje branden. Ze kunnen toch zelf ook initiatief tonen? Ze hoeven toch niet telkens op een handreiking van de overheid te wachten. Men start al initiatieven op om meer mensen aan het nederlands te krijgen, er is zelfs een reclamespot over op het moment. De taal leren is nummer 1 om te kunnen integreren. Dat zou men zelf toch ook moeten willen, doe je dat niet, wil je imo liever niet integreren. Mannen zorgen niet voor de kinderen, dat doen de vrouwen.

RoodZonnetje

Re: Waarom discrimineert Geert Wilders wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 23:37

Maar wat nou als je eigk geen Nederlands nodig hebt? Als je de hele dag bij de kinderen bent en voor ze zorgt. Het huis schoonmaakt, kookt. Als je man alle geldzaken regelt, het contact met de school heeft en afspraken met de tandarts regelt?
Volgens mij ligt het probleem van geen Nederlands kennen voornamelijk daar. En ja dat is niet netjes, maar heb je er echt last van? Ik denk dat dit probleem zich vanzelf wel weer oplost omdat tegenwoordig alle kinderen verplicht Nederlands leren op school :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:40

Maar Heino, reageer dan ook eens op de rest van mijn post, wat vind je daarvan. Ik doel hiermee op het gelijke monniken, gelijke kappen gedeelte.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:42

Heino schreef:
Maar wat nou als je eigk geen Nederlands nodig hebt? Als je de hele dag bij de kinderen bent en voor ze zorgt. Het huis schoonmaakt, kookt. Als je man alle geldzaken regelt, het contact met de school heeft en afspraken met de tandarts regelt?
Volgens mij ligt het probleem van geen Nederlands kennen voornamelijk daar. En ja dat is niet netjes, maar heb je er echt last van? Ik denk dat dit probleem zich vanzelf wel weer oplost omdat tegenwoordig alle kinderen verplicht Nederlands leren op school :)

Oudergesprekken op school...? Naar de dokter...? Boodschappen doen...? Telefonische aanbiedingen voor een betere en goedkopere telefoonaansluiting ( :+ )?Leraar die opbelt dat je kind ziek op school zit, of iemand hem/haar a.u.b. op kan halen...? Aanvragen en ophalen van een paspoort (volgens mij moet je dit nog altijd persoonlijk doen)...? Naar de fotograaf om foto's voor je nieuwe paspoort te laten maken..? Iemand de weg kunnen vragen/wijzen...?

Je ontkomt er niet aan hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:43

Heino schreef:

Ik zie dat je niet erg geemancipeert bent. Tja, wat moet ik hier nou op zeggen. Men hoeft niet te integreren zolang we er maar geen last van hebben? :roll:

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:52

Zegt toch niet iets over de emacipatie van Heino zelf.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 00:16

Mindim schreef:
Maar Heino, reageer dan ook eens op de rest van mijn post, wat vind je daarvan. Ik doel hiermee op het gelijke monniken, gelijke kappen gedeelte.

Dat heb ik al eerder gezegd (maar daar leest men over heen lijkt het), ik vind ook dat er af en toe te veel tegemoet gekomen wordt aan mensen die moeten integreren. Maar op andere vlakken juist weer niet.

Je begrijpt mijn punt niet. Zou jij Tibetaans leren wanneer je in Tibet woont maar eigenlijk prima zonder kan? Hoe motiverend is dat? En probeer je dan even in te leven, en je eigen referentiekader even aan de kant te zetten. Vind je het werkelijk raar dat iemand die de taal niet nodig heeft niet erg gemotiveerd zal zijn uitgebreid taallessen te volgen?

En waarom ik niet geëmancipeerd ben snap ik ook niet :P

Adil: ik denk dat een hele hoop van die dingen geregeld kunnen worden door een ander of met hulp van een ander. Mensen zijn nou eenmaal lui :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-10 00:17

Ik zal trouwens maar weer even benadrukken dat ik geen Moslim ben, dat ik ook slechte punten aan de Islam zie en dat ik het ook slecht vind dat sommige mensen geen Nederlands (willen) leren. En dat ik vind dat men af en toe te veel rekening houdt met allochtonen en dat het niet allemaal van een kant hoeft te komen. Ik probeer alleen te begrijpen waarom bepaalde dingen gaan zoals ze gaan.

Voor het geval men dat weer vergeten was :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 06:15

CtjeLief schreef:
Citaat:

Nee, zodra het niet meer in je straatje past is het niet relevant. ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 06:19

Heino schreef:

Ja, en dan sta je tegen kinderen van 7 jaar te praten, die als tolk dienen, wat de ouders wel en niet moeten doen en wat de bedoeling is van het gebeuren. Dat is toch ook van de gekke, makkelijk is het wel natuurlijk! :j Voor andere mensen is dit toch heel vervelend! :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 06:23

Adil18 schreef:
Heino schreef:

Oudergesprekken op school...? Naar de dokter...? Boodschappen doen...? Telefonische aanbiedingen voor een betere en goedkopere telefoonaansluiting ( :+ )?Leraar die opbelt dat je kind ziek op school zit, of iemand hem/haar a.u.b. op kan halen...? Aanvragen en ophalen van een paspoort (volgens mij moet je dit nog altijd persoonlijk doen)...? Naar de fotograaf om foto's voor je nieuwe paspoort te laten maken..? Iemand de weg kunnen vragen/wijzen...?

Je ontkomt er niet aan hoor...

Juist, en dit komt nog veel te vaak voor! :j
Mijn vriendin in leerkracht en de mensen zijn onverstaanbaar of komen gewoon niet opdagen of staan ineens voor je neus op een tijdstip wat helemaal niet mogelijk is en niet afgesproken. Dat is toch voor beide partijen niet fijn? Je wilt als ouder toch weten hoe het met je kind op school gaat?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 06:25

Inderdaad, het klinkt misschien een beetje hard zoals ik het zeg.
maar in nederland wonen is nederland spreken, niet 100% natuurlijk maar de basis om jezelf te kunnen redden moet er wel inzitten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 06:36

SteffiiY schreef:
Inderdaad, het klinkt misschien een beetje hard zoals ik het zeg.
maar in nederland wonen is nederland spreken, niet 100% natuurlijk maar de basis om jezelf te kunnen redden moet er wel inzitten.

Idd, een basis is toch wel erg belangrijk! :j

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 06:38

En dan kunnen ze zeggen van ja de mensen die hier al lang wonen die gaan we nu geen nederlands meer leren enz want die zijn al te lang hier.
Als men nooit Nederlands praat, zal men het ook nooit leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:22

Heino schreef:
Dat heb ik al eerder gezegd (maar daar leest men over heen lijkt het), ik vind ook dat er af en toe te veel tegemoet gekomen wordt aan mensen die moeten integreren. Maar op andere vlakken juist weer niet.

Je begrijpt mijn punt niet. Zou jij Tibetaans leren wanneer je in Tibet woont maar eigenlijk prima zonder kan? Hoe motiverend is dat? En probeer je dan even in te leven, en je eigen referentiekader even aan de kant te zetten. Vind je het werkelijk raar dat iemand die de taal niet nodig heeft niet erg gemotiveerd zal zijn uitgebreid taallessen te volgen?

En waarom ik niet geëmancipeerd ben snap ik ook niet :P

Adil: ik denk dat een hele hoop van die dingen geregeld kunnen worden door een ander of met hulp van een ander. Mensen zijn nou eenmaal lui :)

Ja, ik zou tibetaans leren inderdaad. Mijn kinderen gaan in dat land naar school, mijn man werkt in dat land. Ik zou de boodschappen moeten doen. Als mijn kind ziek is op school, moet men mij dat duidelijk kunnen maken, ook moet ik duidelijk kunnen maken wat mijn kind of mezelf mankeert, mocht ik een dokter nodig hebben. Ik wil niet afhankelijk zijn van een ander. Je plaatst je zelf ook in een soort van isolement met de maatschappij waarin je leeft. Ik snap ook niet wat dat met mijn referentiekader te maken heeft, als ik dat raar vind ja.

Misschien ben je best geemancipeerd, maar het stukje wat je hier over schrijft getuigt er niet van.

En als de mensen te lui zijn, dan moeten ze maar een schop onder de kont hebben.