Heino schreef:
Tuurlijk mag dat, dat moet zelfs vind ik. Ik krijg alleen in dergelijke topics nogal eens de indruk dat het vooral van één kant moet komen, de kant van de "nieuwkomers". En dat als zij zich niet aanpassen, ja, waarom zou je dan een stap in hun richting zetten? Waarom niet elkaar helpen? Waarom niet sámenleven? En ja, dat moet van allebei de kanten komen. Maar ik blijf erbij dat het best lastig gemaakt wordt voor veel allochtonen om hier te integreren. Waarom zou men Nederlands leren wanneer de Marrokaanse folders op het gemeentehuis liggen? Waarom zou men proberen een baan te zoeken wanneer je Marrokaanse diploma's hier niets waard zijn en/of je nog altijd gediscrimineerd wordt bij sollicitaties? Ik vind dat geen excuses, maar wel verklaringen. Waar we zo simpel iets aan zouden kunnen doen.
Maar waarom praten sommige mensen dan na 30/ 40 jaar nog geen woord nederlands? Het is ook niet zo dat het de schuld is van de autochtone nederlanders dat de nieuwe niet altijd even goed intergreren.
Ik behandel iedereen even vriendelijk, buitenlander of niet, we hebben vrij veel buitenlanders in de familie en vriendenkring, dus kleur en geloof maakt me niet zo veel uit.
Maar het zijn de dingen dat bijvoorbeeld een kerstboom wordt gezien als christelijk teken en daarom niet wordt geplaatst om mensen van een ander geloof niet voor het hoofd te stoten, gebeurde ook bij een overleg van VN en andere geloven, het kruis op de mijter van sinterklaas wordt in twijfel getrokken. De tekens van geloven van het 'vroege' nederland. Dat kan eigenlijk niet meer, volgens een hoop mensen, maar tegelijktijd mag iemand die een burka aan heeft voor het geloof wel met dat ding op de pasfoto, terwijl een ander met het haar achter de oren en een chagrijnig hoofd op de foto moet. Hoofddoeken zijn toe gestaan, terwijl een ander uit fatsoen zijn hoofddeksel af moet doen. Die uitingen van geloof mogen allemaal wel en wordt er van die kant ook gedacht of de autochtonen daar misschien aanstoot aan nemen?
Gelijke monniken gelijke kappen, mag het ene geloof niet in het openbaar, mag het andere ook niet, moet de een met compleet goed herkenbaar gezicht op de foto, moet een ander dat ook, zijn hoofddeksels niet toegestaan, dan hoofddoeken ook niet.
Maar zo gaat het niet, de christelijke geloven en aanverwante tradities mogen liever niet vertoond in het openbaar, maar andere geloven mogen dat wel, het buigt wat door aan een kant en ik vind het niet netjes dat met dat soort dingen, tegemoet wordt gekomen aan de nieuwe nederlanders en de rest moet er maar aan wennen.