Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
maaikemuis schreef:Die gebruikte het voor ons, we reden er iig geen auto van! Wij gingen op 4 jarige leeftijd al in het andere dorp naar school (heerlijke tijd van de verzuiling). In die tijd liep de KB overigens cumulatief op, hoe meer kinderen hoe meer geld.
Mams geeft ook hard toe dat ze het niet echt nodig hadden om de maand door te komen met twee koters.
Toch vraag ik me dat wel eens af. Mijn moeder was na mijn geboorte fulltime huismoeder. Hoe deden mijn ouders dat toch op 1 salaris.
Citaat:Toch vraag ik me dat wel eens af. Mijn moeder was na mijn geboorte fulltime huismoeder. Hoe deden mijn ouders dat toch op 1 salaris.
Mindim schreef:_sparta_ schreef:Maar dat is meestal het geval, er niet mee om kunnen gaan. Je ziet in programma's op tv waar mensen klagen dat ze zo weinig te besteden hebben bijna altijd sigaretten liggen. Een luxe platte tv. Vaak nog een dvd recorder eronder en mooie stereo set. Allemaal van dat soort luxe dingen. Auto voor de duur terwijl ze in de stad wonen en dan alles ook met de fiets kan. Al die dingen bij elkaar dan kun je veel besparen.
Ik erger me altijd dood aan die programma's iig. Daar hoeft geen extra geld heen, naar dat soort mensen. Die moeten leren de paasei naar de nering te zetten. Misschien dat in die gezinnen de kbs niet aan het kind wordt besteed, maar op de grote hoop gaat, terwijl de mensen in Vjestagils voorbeeld het wel aan het kind besteden.
Het is maar net een kwestie van opvoeding.
_sparta_ schreef:Je bent niet de enige die netjes belasting betaald en hard werkt.
Dat doen mensen zonder kinderen vaak ook wel. Vaak zelfs nog meer.
Delphi schreef:_sparta_ schreef:Je bent niet de enige die netjes belasting betaald en hard werkt.
Dat doen mensen zonder kinderen vaak ook wel. Vaak zelfs nog meer.
Zeker weten en die hebben ook recht op bijv. zorgtoeslag, huurtoeslag enz. Wat ik bedoel is dat het gewoon wettelijk bepaald is en ik er recht op heb en me er niet schuldig over hoef te voelen. Vanwege ons eigen bedrijf sla je gewoon achterover van de belastingaanslagenen dan vind ik het fijn dat je een financiele meevaller krijgt in de vorm van kinderbijslag of kindgebonden budget.
mariellede schreef:Vjestagirl, huurtoeslag is in principe ook een eigen keus je kunt ook in een goedkoper/kleiner huis gaan wonen.
en als je ziet wat je als ZZP-er nog extra aan zorgtoeslag moet betalen.
Vjestagirl schreef:mariellede schreef:Vjestagirl, huurtoeslag is in principe ook een eigen keus je kunt ook in een goedkoper/kleiner huis gaan wonen.
en als je ziet wat je als ZZP-er nog extra aan zorgtoeslag moet betalen.
Tenzij er geen goedkopere of kleinere huizen beschikbaar zijn... Dat klinkt namelijk wel makkelijk, maar ik geloof dat heel Nederland weet dat er een gigantisch tekort is aan huurhuizen, zeker in de lagere prijscategorie...
Vjestagirl schreef:Ja, maar daar heb jij ook allemaal recht op... Alleen is kinderbijslag een bijslag die je krijgt voor een keuze, die je maakt omdat je het leuk vind. Alle andere toeslagen zijn voor dingen waar je buiten je schuld mee opgescheept zit, die je overkomen.
Zou het niet veel eerlijker zijn als dat geld naar de zorg gaat, waar iedereen er aanspraak op kan maken? Niet alleen mensen met kinderen, maar ook mensen die geen kinderen kunnen krijgen, de kinderen zelf, de bejaarden, iedereen?
En dat het wettelijk bepaald is, daar ging deze hele discussie nou net over.
dipstaartje schreef:Vjestagirl schreef:Tenzij er geen goedkopere of kleinere huizen beschikbaar zijn... Dat klinkt namelijk wel makkelijk, maar ik geloof dat heel Nederland weet dat er een gigantisch tekort is aan huurhuizen, zeker in de lagere prijscategorie...
er zijn wel goedkopere huizen maar mensen die meer zijn gaan verdienen blijven wonen in een huis wat eigenlijk te goedkoop is.
of zoals mijn schoonmoeder in een 5 kamer woning blijft wonen in haar uppie terwijl mensen met gezinnen er om staan te springen.
Vjestagirl schreef:Ja, maar daar heb jij ook allemaal recht op... Alleen is kinderbijslag een bijslag die je krijgt voor een keuze, die je maakt omdat je het leuk vind. Alle andere toeslagen zijn voor dingen waar je buiten je schuld mee opgescheept zit, die je overkomen.
Zou het niet veel eerlijker zijn als dat geld naar de zorg gaat, waar iedereen er aanspraak op kan maken? Niet alleen mensen met kinderen, maar ook mensen die geen kinderen kunnen krijgen, de kinderen zelf, de bejaarden, iedereen?
En dat het wettelijk bepaald is, daar ging deze hele discussie nou net over.
Breghje schreef:NOu ben ik eigenlijk eens puur nieuwsgierig.. Jij hebt het erover dat het geld van de kbs naar de zorg zou moeten.
Hoe sta jij dan tegenover mensen die via diezelfde zorg gebruik maken van bv IVF etc, om een kind te kunnen krijgen? Dus mensen die niet op eigen kracht een kind kunnen krijgen, die dan dus geld van de gemeenschap gebruiken (én veel, want dat zijn geen misselijke bedragen van ICSI, IVF en noem de technieken maar op) om leven te maken, daarna kbs ontvangen ook van de gemeenschap, terwijl onderzoeken ondertussen ook al aangetoond hebben dat kinderen die via die methodes zijn verwekt ook nog eens een hogere kans op afwijkingen hebben, en dus (even theoretisch gesproken) dan ook weer geld van de gemeenschappelijke zorgpot nodig hebben.
Die mensen kosten dus echt een stukkie meer dan iemand die gewoon een kind kan krijgen, maar als het geld naar de zorg zou gaan, zijn dat wel degenen die er gebruik van maken....
Delphi schreef:Vind ik niet. Ik zou absoluut niet willen dat het geld dat ik normaal zou ontvangen als kinderbijslag naar de zorg toe zou gaan. Er zijn ook mensen die de keuze maken om te roken of hele dagen vet snackbarvoedsel te eten. Die maken ook die keuze zelf, net zoals ik zelf voor kinderen heb gekozen. Zouden die dan ook hun behandelingen voor hart- en vaatproblemen en longproblemen zelf moeten betalen? Dan zou ik toch niet willen dat mijn kinderbijslag daar naar toe zou gaan.