13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:42

jackgirl schreef:
KellyZ schreef:
Een jongen van 13 kan net zo goed verkracht, ontvoerd worden etc. Nee geen verschil.

Zoals al eerder gezegt dat kan je ook hier op de hoek van de straat gebeuren ... naar mijn idee klink klare onzin.

Jongen of meisje maakt niets uit, hier of op de oceaan maakt in dat geval ook niet uit.

Die mening deel ik dus ook... er word gevraagd of we anders denken als het een jongen van 13 was geweest, en dit is mijn antwoord, nee dus. Snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Maar ik ga ook slapen, lees de rest morgen wel, wel interresant om te zien al die verschillende meningen en de voors en de tegens.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 25-08-09 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:43

Wat betreft het slapen: dat vind ik irrelevant in deze discussie. Dat komt namelijk ook ter sprake bij een 40jarige die dit avontuur wil ondernemen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:44

Heino schreef:
Wat betreft het slapen: dat vind ik irrelevant in deze discussie. Dat komt namelijk ook ter sprake bij een 40jarige die dit avontuur wil ondernemen.

En nu gaat het om een 13 jarige, als ik de zee op zou gaan, zou ik me daar om toch ook wel even achter me oor krabben hoe ik dat wil fiksen.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 25-08-09 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:44

Maar Heino, wat is dan de maatstaf voor een normale sociaal emotionele ontwikkeling?

Iedere avond bij pa en ma op de bank?
Comazuipen in een zuipkeet ergens in't het dorp?
Je laten nemen door 3 gozers in een kelderbox voor een breezertje?
Relschoppen met je mede hooligans op een strandfeest?
15 km. naar school lopen en bij thuiskomst weer eens 5 km. lopen om water te halen voor de dieren en het vee hoeden?
Op een steppe als nomade leven?
Vanaf je 4e tot je 16e opgevoed worden door ieder jaar weer een andere au-pair?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:45

Heino schreef:

nou ja eigenlijk is het best relevant.. een kind van 13 heeft meer nachtrust nodig dan iemand van 40

vandaar dat kinderen van die leeftijd ook eerder naar bed moeten

slaap is heel belangrijk voor kinderen

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:45

KellyZ , sorry dat heb ik dan verkeerd begrepen, ik dacht dat jij enkel de jongens/meisjes kwestie bedoelde.
Ik vind het hele idee van die verkrachting e.d nonsens. dat bedoelde ik ermee te zeggen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:46

Heino, er krijgen jaarlijks tientallen kinderen vrijaf om met behulp van wereldonderwijs hun opleiding te vervolgen. Daar is ze gewoon geen uitzondering in. De uitzondering is hoogstens dat ze niet continue de begeleiding van een volwassene heeft. Maar die uitzondering wordt dus regelmatig gemaakt.

Ze is maar een klein deel van de tijd op zee, dus het grootste deel van die twee jaar heeft ze volop contacten met met andere mensen en ook met mensen van eigen leeftijd. Het is echt veel te kort door de bocht om te beweren dat de kans op psychische problematiek groot is. Dit is geen reis waarbij ze zonder enig contact met andere mensen rond de wereld zeilt.

De risico's zijn echt redelijk minimaal, zeker op de route die zij vaart. 99% van de wereldrondzeilers komt gewoon gezond weer thuis. Ze vaart in een flottielje waardoor er altijd schepen op korte vaarafstand zijn. De risico's worden hier gewoon zwaar overdreven.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:47

Kanelly schreef:
Hmm Yinnar, heb meerdere wettenbundels in m'n boekenkast staan, maar nergens een kopje 'risico's' ;)

Yinnar schreef:
Je wordt tegen jezelf beschermt door de wetten en de regels van de samenleving.

Dit bedoel ik dus..reeds eerder aangehaald een paar pagina's terug.

En vind je dit geen groot risico??
Afbeelding

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:48

LimaMambo schreef:
Heino schreef:

nou ja eigenlijk is het best relevant.. een kind van 13 heeft meer nachtrust nodig dan iemand van 40

vandaar dat kinderen van die leeftijd ook eerder naar bed moeten

slaap is heel belangrijk voor kinderen

Hoe zit dat met ouwe taarten van 44 eigenlijk :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:49

Kanelly schreef:
Maar Heino, wat is dan de maatstaf voor een normale sociaal emotionele ontwikkeling?

Daar weet ik zelf ook geen maatstaf voor (zal als ik morgen zin en tijd heb eens gaan spitten in de onderzoeken die er naar uitgevoerd zijn, wat voor criteria zij hanteren). Ik denk dat het ook beter is om van abnormaal te spreken ipv normaal in dit soort situaties, omdat abnormaal gemakkelijker te definiëren is dan normaal denk ik. Ik vind zelf gedurende een langere periode meerdere malen drie weken zonder leeftijdsgenoten een abnormale en extreme situatie.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:49

KellyZ schreef:
Wanneer denkt ze te gaan slapen? Je kunt namelijk niet je bootje voor anker leggen midden op zee.

Autopilot ;-)
Ik kan over zeilen meespreken, en ik geloof nooit dat een 13 jarige solo om de bol kan zonder ongelukken. Niet wegens kennis of kunnen op vlak van haar boot zeilen, wegens niet genoeg mentale en fysieke kracht (als zal dat mentale nog enigzins meevallen als ze in groep gaat varen), wegens te weinig zeilervaring, wegens te weinig probleemoplossend vermogen als je 13 bent, en tot slot wegens een ongeschikte boot.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:50

Yinnar schreef:
Hoe zit dat met ouwe taarten van 44 eigenlijk :D

die zijn al bijna dood.. dus die hoeven niet veel te slapen :P dat doen ze wel als ze dood zijn :P :+

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:50

Karl66 schreef:
Heino, er krijgen jaarlijks tientallen kinderen vrijaf om met behulp van wereldonderwijs hun opleiding te vervolgen. Daar is ze gewoon geen uitzondering in. De uitzondering is hoogstens dat ze niet continue de begeleiding van een volwassene heeft. Maar die uitzondering wordt dus regelmatig gemaakt.

Maar zij kan toch geen wereldonderwijs (wat het ook moge inhouden) volgen?

Karl66 schreef:
Ze is maar een klein deel van de tijd op zee, dus het grootste deel van die twee jaar heeft ze volop contacten met met andere mensen en ook met mensen van eigen leeftijd. Het is echt veel te kort door de bocht om te beweren dat de kans op psychische problematiek groot is. Dit is geen reis waarbij ze zonder enig contact met andere mensen rond de wereld zeilt.

Wat ik er van begrepen heb zit ze juist vaker wel dan niet op zee (gaat media nog eens goed checken)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:51

Je komt op de zee golven tegen van 18 meter hoog, geen 2 meter hoge golven van de waddenzee. Beseft ze wel wat ze wilt? Maar je wordt natuurlijk wel lekker wereldwijs van een aanvaring met piraten, mogelijke verkrachting etc...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:51

Yinmar, denk je nou echt dat een kaper geïnteresseerd is in een zeilboot die nieuw pak hem beet 50.000 euro kost, als ze ook een vrachtschip met een lading die een paar miljoen waard is kunnen kapen?

Wat het slapen betreft, solozeilers ontwikkelen een ritme waarbij ze aldoor een korte periode slapen, even wakker worden om de situatie te checken, weer een korte periode slapen etc...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:52

LimaMambo schreef:

Absoluut waar, een 13 jarige die af en aan shiften van vier uur gaat slapen?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:54

Ruga

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:55

Dat is niet solo hoor. Grotere bootjes ook ;-)

Anoniem

Tuurlijk zijn er risico's.
Maar zoals al eerder gezegd, zullen haar ouders dat allemaal overwogen hebben.
Geen enkele ouder wil zijn kind verliezen...

En 'goed' onderwijs is ook discutabel. Karl geeft hierboven prima aan, waarom het wel goed kan gaan.
Iederwijs (en soortgelijke) scholen zijn hier ook toegestaan, of dat 'goed' onderwijs is, is ook discutabel. Het is maar net wat jij als norm hanteert.

Buiten spelen in de Bijlmer is tegenwoordig ook weer een risico...en toen doen tig kids dat iedere dag weer.
Maar blijkbaar is dat maatschappelijk alweer redelijk geaccepteerd, want daar wordt niet zo lang en breed over uitgemeten.

Karl66

Bandida, er zijn volop mensen die met vergelijkbare boten of zelfs kleinere boten rond de wereld zijn gezeild, of grote oversteken hebben gemaakt.

Heino, je hebt echt niet meer dan 100-150 dagen nodig om die afstand te zeilen. Ze is twee jaar, dus ongeveer 750 dagen onderweg en het grootste deel van de tijd dus aan land.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:56

Karl66 schreef:
Yinmar, denk je nou echt dat een kaper geïnteresseerd is in een zeilboot die nieuw pak hem beet 50.000 euro kost, als ze ook een vrachtschip met een lading die een paar miljoen waard is kunnen kapen?

Nee Karl maar wel in een meisje van 13 waar ze geheit veel losgeld voor kunnen vragen. :)*

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:57

Ik heb geen idee Karl, hoelang ze nodig heeft en in wat voor tijdseenheden ze dat op wil splitsen. Kan er zo 1-2-3 ook niets over vinden, alleen een heel globale planning :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:57

Bandida schreef:
Dat is niet solo hoor. Grotere bootjes ook ;-)

Ik wauw meer laten zien hoe heftig de zee kan zijn en wat er allemaal kan gebeuren.
Hun hadden al giga problemen, en dat kan zij ook krijgen, moet zij dat als 13 jarige gaan oplossen?

Zij liever dan ik. :=

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 00:00

Karl66 schreef:
Bandida, er zijn volop mensen die met vergelijkbare boten of zelfs kleinere boten rond de wereld zijn gezeild, of grote oversteken hebben gemaakt.

Ja, ervaren volwassen zeilers die voor de kick in een notedop gaan (en plenty naar de haaien). Als je enigzins kan kiezen gebruik je je gezond verstand en ga je in een >25 voet voor de job gebouwd jacht.
Nu ja, als ze gewoon in een begeleid konvooi mee gaat hoeven we ons niet druk te maken, dan vissen ze haar wel op als het dreigt scheef te gaan.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 00:00

jackgirl schreef:
KellyZ , sorry dat heb ik dan verkeerd begrepen, ik dacht dat jij enkel de jongens/meisjes kwestie bedoelde.
Ik vind het hele idee van die verkrachting e.d nonsens. dat bedoelde ik ermee te zeggen.

Okee, nu snap ik jou ook. ;)