Schaduwverkiezingen bokt, wat stem jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat stem jij? (schaduwverkiezing)

CDA
52 (6%)
PvdA
66 (7%)
VVD
73 (8%)
GroenLinks
99 (11%)
SP
116 (13%)
Christenunie/SGP (zijn samen)
20 (2%)
D66
56 (6%)
Newropians
6 (0%)
Europa voordelig & duurzaam
3 (0%)
Solidara
4 (0%)
Partij voor de Dieren
173 (20%)
De Groenen
9 (1%)
PVV
160 (19%)
Libdem
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 839

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:21

Ik ben anti kwaad met kwaad bestrijden en dat is wat Wilders in mijn ogen doet. Dus in die zin ook zeker anti-Wilders ja.

Ik ontken het probleem rondom allochtonen en criminaliteit niet, maar ik zie ook meer in lange termijn oplossingen. Dus meer aandacht voor onderwijs, gelijke kansen voor iedereen wat betreft huisvesting/baan etc. en vooral de dialoog aangaan met mensen. En idd mensen sneller recht geven op onderwijs en een baan én asielzoekprocedures sneller afhandelen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:22

x_Marr schreef:
Maar komop de oorzaak van criminaliteit? Die onderzoeken ze ook niet bij nederlanders hoor :=

Dús moeten we het daarom ook maar niet bij allochtonen onderzoeken?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:22

x_marr: ik zeg ook niet dat het alleen bij 'buitenlanders' zou moeten gebeuren, maar bij iedereen (afhankelijk van het gepleegde feit - je moet ook niet op elke slak zout willen leggen).

1 maand zwanger is meer wel zwanger dan niet zwanger

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:23

x_Marr schreef:
Sarabande: Ja en? Wat is daarmee? :D

Jij eist dat mensen uit een andere cultuur en andere taal Nederlands spreken, terwijl je zelf niet eens de moeite doet om je moerstaal behoorlijk te beheersen.
Dat vind ik toch wel een beetje vreemd.

Air

Re: Schaduwverkiezingen bokt, wat stem jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:25

Uh pardon? Spreek ik zo raar nederlands dan? :=

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:25

x-marr: vind jij dat ons land verpest is? Dat hoop ik toch niet!
Je moet een beetje relativeren!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:26

x_Marr schreef:
Jullie ook Lijntje87 en Aimee, jullie vooroordelen zijn anders ook niet bepaald mis, terwijl ik net hierboven vertel dat het eigen ervaringen zijn.

Vooroordelen? Waar?
Je mag me erop aanspreken dat ik het geschiedenis onderwijs ondermaats vind.
Niets mis met een hoge standaard op zo'n belangrijk stukje algemene ontwikkeling, lijkt mij.

Je mag me er ook op aanspreken dat ik Wilders veroordeel om zijn racistische uitspraken.
Maar dan komen we hier op uit:

Huertecilla schreef:
De ruimte in NL voor uitspraken die de mensenrechten schenden is tolerantie voor intolerantie, tolerantie door defacto medeplichtigheid

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:27

Alet74 schreef:
x-marr: vind jij dat ons land verpest is? Dat hoop ik toch niet!
Je moet een beetje relativeren!

:?
Waar zeg ik dat? :+

Aimee: Dat ik het gehoord zou hebben van verhalen, ipv. eigen ervaringen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:30

Je zei iets over Nederlanders (vorige pagina) die ons land verpesten, vandaar! ;)

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:30

Dat was mijn opmerking, en die kwam voort uit jou zin, "veel willen niet de taal leren"

hoe weet jij dat? daarop gaf jij als antwoord (wat ik nog een vreemd antwoord vind) ervaringen.

Hoe kan je die ervaring hebben? als mensen de taal niet spreken, hoe kan JIJ dan weten dat zij niet WILLEN leren?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:34

Eigenlijk zijn we hier ook niet heel constructief bezig hè :P

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:34

Soms durven mensen het ook niet in het openbaar te spreken, soms moet je een hele hoge drempel over om dat te doen (een andere taal spreken).
En het kan soms ook erg lang duren voordat mensen toegang hebben tot deze cursussen. Ik ken een echtpaar dat al wel 8 jaar in Nederland woonde (of iets korter) en maar niet de juiste status kreeg om cursussen te volgen. Zij wilden heel graag inburgeren, maar konden dus niet. Lijkt me heel frustrerend! Hun kinderen konden op den duur veel beter Nederlands dan zijzelf.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:35

Dan zeg ik toch nergens dat ons land verpest is? :=
Gelukkig nog niet, gelukkig is de criminaliteit nog niet zo hoog.

Maar jij vind dat er niks wordt verpest met criminaliteit?

Lijntje87: Het lijkt mij toch dat als je hier langer dan 5 jaar woont, en je nog geen woord nederlands kan, dat het niet ligt aan dat je het niet kan leren... Vooral als anderen dat wel kunnen.
Kijk, je hoeft echt niet perfect nederlands te spreken, maar de basis, dat je je duidelijk kunt maken wat je bedoelt.. dat moet dan toch wel in orde zijn?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:37

Alet74 schreef:
Soms durven mensen het ook niet in het openbaar te spreken, soms moet je een hele hoge drempel over om dat te doen (een andere taal spreken).
En het kan soms ook erg lang duren voordat mensen toegang hebben tot deze cursussen. Ik ken een echtpaar dat al wel 8 jaar in Nederland woonde (of iets korter) en maar niet de juiste status kreeg om cursussen te volgen. Zij wilden heel graag inburgeren, maar konden dus niet. Lijkt me heel frustrerend! Hun kinderen konden op den duur veel beter Nederlands dan zijzelf.

Zo scheef is het hier inderdaad soms(geen cursus kunnen volgen, en nee daar ben ik het ook niet mee eens), maar ze konden gewoon de straat op, en hun kinderen leerden wel nederlands? Dan bestaat er toch de mogelijkheid om het ook wat te leren..
Of konden ze wel wat nederlands?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:38

Anya schreef:
Zo maar, niet in chronologische volgorde wat blije maar vooral minder blije effecten van nationalisme gecombineerd met religie. 'onze' westerse religie heeft voor meer terrorisme gezorgd dan de hele Islam in de afgelopen eeuwen. Die gingen namelijk niet zover van huis ;) :D :D

Nationalisme vind ik niet zo zeer een probleem. Regelmatig mag de gemiddelde Nederlander van mij zelfs een stuk chauvinistischer. Je mag best trots zijn op je land, op je nationaliteit.
Tijdens de Olympische Spelen komen uit de hele wereld supporters hun landgenoten steunen bij hun sportprestatie. De meeste supporters lopen in de kleuren van hun land door de stad, dragen vlaggen bij zich, zijn fanatiek bij het aanmoedigen van 'hun' sporters. Maar onderling is er geen vijandigheid. De supporters uit al die verschillende landen vieren samen het grote Olympische feest. De nationale trots hoeft een tolerante houding ten opzichte van anderen niet in de weg te staan.

Het gaat pas mis als de nationale trots ten koste moet gaan van 'de ander'.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:38

x_Marr schreef:
Dan zeg ik toch nergens dat ons land verpest is? :=
Gelukkig nog niet, gelukkig is de criminaliteit nog niet zo hoog.

Maar jij vind dat er niks wordt verpest met criminaliteit?

Lijntje87: Het lijkt mij toch dat als je hier langer dan 5 jaar woont, en je nog geen woord nederlands kan, dat het niet ligt aan dat je het niet kan leren... Vooral als anderen dat wel kunnen.
Kijk, je hoeft echt niet perfect nederlands te spreken, maar de basis, dat je je duidelijk kunt maken wat je bedoelt.. dat moet dan toch wel in orde zijn?

En hoe kom je aan de wijsheid dat die persoon hier al 5 jaar woont? en nog geen woord nederlands spreekt?
en is dat er maar 1? of ben je er 20 tegen gekomen?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:39

x_Marr schreef:

Dat ben ik met je eens, maar ik denk dat we met veroordelend wijzen naar de mensen die het niet kunnen niets bereiken. Ik betwijfel of er nu echt zo veel mensen zijn die moedwillig geen Nederlands leren. Het is toch alleen maar handig en nuttig als je Nederlands kan? Ik denk dat het probleem meer zit in bijvoorbeeld toegang tot cursussen (kinderen gaan naar school en leren daar de taal, bovendien is het voor kinderen zo ontzettend veel makkelijker een andere taal te leren)

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:40

Ik zou op PVV stemmen.

Mijn beide ouders hebben daar ook op gestemd. Ze hebben een goed beleid voor het Europees Parlement

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:42

De kinderen gingen gewoon naar school. Vader en moeder mochten echter niet. En natuurlijk, ze leerden zo hier en daar wel een beetje de taal, maar als je dan verder wilt en een baan wilt, dan schiet dat dus niet op. (want dat mag dus ook niet als je een bepaalde status niet hebt)
Kijk wat ik dus bedoel, we kunnen wel hard roepen dat we iets afkeuren, maar vaak zie je alleen de buitenkant en niet het verhaal erachter!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:43

Heino schreef:
Eigenlijk zijn we hier ook niet heel constructief bezig hè :P

Aan de ene kant mischien niet, maar ik heb ook nog steeds geen onderbouwde reden van iemand gehoord waarom hij/zij PVV stemt, buiten de bekende Wilders uitingen.

In Belgie is de tegenhanger van Wilders, Het Vlaams Belang, voor het eerst in 30 jaar veel stemmen kwijtgeraakt.
Dat geeft de burger weer moed.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:45

x_Marr schreef:
Aimee: Dat ik het gehoord zou hebben van verhalen, ipv. eigen ervaringen.

Dus jij ervaart zelf regelmatig dat allochtonen geen Nederlands wíllen leren? Dat allochtonen voor meer criminaliteit zorgen dan autochtonen?

Toch apart hè.....
Dat ik zowel met autochtone probleemjongeren werk als met allochtone jongeren werk.
Wie denk je dat het meest z'n best doet op school?
Het gebeurt nog wel eens dat de politie me uit m'n bed belt om een groep jongeren tot de orde te roepen, voor welke groep zou dit gelden?
Welke groep is het meest tolerant ten opzichte van anderen?
Wie werkt het hardst aan zichzelf ipv de vinger naar de ander te wijzen?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:46

sarabande schreef:
Aan de ene kant mischien niet, maar ik heb ook nog steeds geen onderbouwde reden van iemand gehoord waarom hij/zij PVV stemt, buiten de bekende Wilders uitingen.

Opzich heb ik wel onderbouwde keuzes gelezen, al staan die alsnog heel ver van mijn normen en waarden af. Maar ik betwijfel of je als mensen niet openstaan voor de mening van een ander en niet of selectief lezen je fatsoenlijk kan discussiëren :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:47

Volgens mij heb ik het hier al eens eerder verteld, heel wat pagina's terug :'), maar mijn moeder werkt in een dokterspraktijk, in een buurt waar toch redelijk veel allochtonen wonen, maar ook autochtonen hoor ;).
En toch krijgt ze regelmatig patienten over de vloer die niet tot zeer slecht nederlands kunnen. En ja die hier al langer wonen.
En soms krijgt ze zelfs allochtonen aan de balie die boos worden omdat ze hun eigen taal spreken en zij dat natuurlijk niet kan begrijpen := En dat is niet maar 1 persoon die dat doet..
En ja er zijn gelukkig ook allochtone patienten die wel nederlands kunnen, die hun best er ook voor doen :) En daar heeft zij ook respect voor!

Alet74: dat vind ik ook zeker niet kloppen, en ik hoop dat ze dat ook strenger aan gaan pakken, wat het is sneu dat mensen die wel willen gewoon de juiste mogelijkheid niet krijgen. Maar hun probeerder tenminste wat nederlands te leren :)

Aimee: En weer nergens heb ik gezegd dat allochtonen voor meer criminaliteit zorgen.
Wil je er geen dingen bij gaan verzinnen, bij voorbaat dank :+

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:49

Nationalisme is een probleem als het combineert met het idee dat eigen land, eigen volk, eigen gewoonten beter zijn dan die van de buren of anderen. Dát is (zeker in combinatie met religie) al eeuwen een vrijbrief gebleken voor het neerkijken op anderen, andere landen, andere bevolkingsgroepen.

Het heeft tot ontelbare oorlogen en doden geleid.

En daarom heb ik de pest aan nationalisme als het verder gaat dan 'hoera ons land heeft gewonnen met de één of andere sport' of djeez wat ben ik trots op onze Tulpen (die overigens uit het Midden Oosten komen ;))

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:52

Ieder jaar herdenkt men een drama dat is ontstaan toen een maffe idioot besloot de economische en sociale crisis in zijn land af te schuiven op bepaalde bevolkingsgroepen.
Dat heeft het leven van miljoenen mensen geëist (2e wereldoorlog).
Nu staat er opnieuw een gek op die gebruik maakt van dit zelfde mechanisme.
Natuurlijk staan er nog wel 1, 2, 3 andere zaken in zijn partij-programma... maar dat zal ook wel moeten.
Het hete hangijzer blijft echter de hele kwestie rondom 'de nieuwe Nederlanders' en dit is de reden waarom veel mensen op hem stemmen, hoe verdrietig dat ook is.
Het enge is echter dat Pim Fortuyn (ook geen lieverdje) nog enige intelligentie bezat, en dus niet zou aansturen op echte ellende wanneer hij een meerderheid kreeg. Wellicht had hij constructieve oplossingen bedacht voor een wel degelijk bestaand probleem... we zullen het nooit weten.
Wilders is een stuk enger, en zou wel eens gekke sprongen kunnen maken wanneer zijn 'macht' zich vergroot.
Ik hoop nog steeds dat de 'slimmere' minderheid (helaas) hier een stokje voor steekt.

Overigens ben ik een zeer groene stemmer.