Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 10:19

Nou, gezien het voorstel van het ophogen van de pensioen leeftijd wordt de tijd om te genieten steeds korter

En inderdaad dat laatste is hier aan de hand, leuke kleine woning geschikt voor starter maar ouder kan verder geen kant op (heeft lichte zorg nodig, bejaardentehuis zou ideaal zijn, voor aanspraak en een beetje zorg, maar dat is er niet meer, dat kan een verpleeghuis worden als de hulpvraag groter wordt en de wachtlijst korter is)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 10:59

In een verpleeghuis kom je alleen als je hele zware zorg nodig hebt. Dat is zo wegbezuinigd. Reden dat de ziekenhuizen te vol liggen met mensen die eigenlijk in een verpleeghuis beter op hun plaats zouden zijn en dus ook te weinig doorstroming hebben.

Toen ik zelf in de zorg werkte had je mooie appartementen voor actieve mensen met allerlei activiteiten en zo nodig wat verpleegkundige hulp van het verzorgingshuis met mogelijkheid om door te stromen naar verzorging cq verpleeghuis dat er ook aan vast zat.
De bewoners van het appartementen complex konden mee doen met uitstapjes etc georganiseerd door verzorgingshuis maar de bewoners van het verzorgingshuis konden naar de kapper in het appartement complex ,net als naar het restaurant cq bar. Het liep door elkaar heen en er was genoeg vertier zowel actief als anders en veel mensen uit het appartementencomplex waren vrijwilliger in het verzorgingshuis cq verpleeghuis.
Was erg leuke manier van wonen. En de mensen uit het appartementencomplex waren gewoon krasse knarren die naar de schouwburg gingen etc in de stad. Het woonde allemaal door elkaar.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 11:22

Er komen wel steeds meer alternatieven, ook opgezet door ouderen - of wat minder oude ouderen - zelf, bijvoorbeeld Knarrenhof. Dat lijkt me zo gek nog niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 11:28

Knarrenhof is leuk. Waar ik woon dragen de ouderen mede het dorp als het gaat om vrijwilligerswerk, activiteiten organiseren zoals feestcommissie, wandelingen etc etc. Het imago van ouderen is juist heel positief. Mensen worden hier ook knoert oud, hebben plezier en doen volop mee aan de feesten waar jong en oud samen plezier hebben.
Toen ik in Nederland was en mijn zoon voorstelde of we ergens zouden gaan eten waar mensen die karaoke deden de muziek verzorgden zei hij geschrokken:" mam, je kunt daar echt niet gaan zingen, dat doen alleen de jongeren". Ik was zo geschokt.
Als we hier de mill binnen stappen worden we hartelijk en blij welkom geheten want "de echte zangeressen " komen weer eens zingen. En in Nederland is het in elk geval iets dat geschoktheid opleverde bij mijn zoon. We zijn dus niet gegaan daar naar toe. Maar ik vond daar wel wat van.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 11:44

Apart… hier kan je gewoon karaoke doen als je dat wil, leuk juist!

Dat opgezet door ouderen is idd leuk, maar voor ouderen die bijv geen familie meer (in de buurt) hebben en net een beetje zorg nodig hebben en niet zo goed meer zijn in regelen, is bijv een (moderne vorm van) een bejaardentehuis geen gek idee (zoals Pien dat beschreef) Maar dat zal wel een utopie blijven

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 11:56

Cer ook als 65++ kun je karaoke doen? Want dan is het gelukkig niet des Nederlands.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 12:06

Shadow0 schreef:
fokfanaat schreef:
Gaat om bijstand uitkeringen en dat zijn mensen die wel kunnen werken

Heel vaak niet - veel mensen in de bijstand zitten daar omdat ze geen aanspraak kunnen maken op andere uitkeringen maar wel degelijk onvoldoende functioneren om werkelijk aan het werk te komen.

Precies. Zo ken ik iemand die ernstig chronisch ziek is geworden, net nadat diegene een heel goed betaalde baan had opgezegd om in een andere sector werk te gaan zoeken. Geen recht meer op de ziektewet of wat dan ook, dus bijstand. Met geen enkele mogelijkheid om daaruit te komen. Geen recht op toeslagen omdat het woonadres niet erkend wordt, geen mogelijkheid om in aanmerking te komen voor een ander woonadres door dezelfde regelgeving.

Het is zo makkelijk om mensen in de bijstand weg te zetten als ‘Koos werkeloos’ a la Klein Orkest, maar voor de allergrootste meerderheid is het geen keuze, maar een uitzichtloze situatie die enorm veel dagelijkse stress geeft en waar ze nauwelijks uit kunnen klimmen - als de gezondheidstoestand en/of het functioneren dit al toe zou laten. Het is bovendien wetenschappelijk bewezen dat iemand in grote stress- dan wel paniektoestand, zoals je altijd zorgen maken of het je gaat lukken in basisbehoeften (eten, dak boven je hoofd, water, warmte, veiligheid) te (blijven) voorzien, niet meer goed logisch kan nadenken en dus nog minder kans maakt om weer uit de bijstand te geraken.

Politiek is het heel makkelijk om kansarme mensen te gebruiken om andere mensen - de meeste van ons dus - bepaalde dingen te laten geloven en onze emoties een bepaalde kant op te draaien. “Grote ondernemingen betalen (soms minder dan) 20% belasting, bijna de helft minder dan werknemers” “Ja maar, die zijn niet het probleem. Dat zijn die bijstandsgraaiers, met hun €1100 p/m (of migranten/allochtonen/vul maar in), die vertikken om te werken, die zijn de reden dat er te weinig geld in de schatkist zit en dat er overal op bezuinigd moet worden/geen woonruimte/alles duurder is geworden/vul maar in”.

Het zou zo fijn zijn als we hier met z’n allen minder in zouden trappen, ons niet meer zo voor het karretje laten spannen, en we kansarme mensen echt (weer) als mensen zouden zien, die net als wij hun best doen in de situatie die hen gegeven is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 12:27

Nado schreef:
Politiek is het heel makkelijk om kansarme mensen te gebruiken om andere mensen - de meeste van ons dus - bepaalde dingen te laten geloven en onze emoties een bepaalde kant op te draaien. “Grote ondernemingen betalen (soms minder dan) 20% belasting, bijna de helft minder dan werknemers” “Ja maar, die zijn niet het probleem. Dat zijn die bijstandsgraaiers, met hun €1100 p/m (of migranten/allochtonen/vul maar in), die vertikken om te werken, die zijn de reden dat er te weinig geld in de schatkist zit en dat er overal op bezuinigd moet worden/geen woonruimte/alles duurder is geworden/vul maar in”.

Het zou zo fijn zijn als we hier met z’n allen minder in zouden trappen, ons niet meer zo voor het karretje laten spannen, en we kansarme mensen echt (weer) als mensen zouden zien, die net als wij hun best doen in de situatie die hen gegeven is.

Ik ben het helemaal met je eens.

De campagnestrategen van de VVD hebben dit ook briljant aangepakt. Ze beseffen heel goed dat de VVD het op het onderwerp migratie niet kunnen concurreren met de PVV. Dus richten ze nu hun pijlen op een andere zondebok. Namelijk de uitkeringstrekkers. Daarmee kunnen ze goed op de onderbuik van al die Nederlanders in spelen die zich een slag in de rondte werken om aan het einde van de maand nog nauwelijks iets over te houden.

Campagne technisch is de VVD gewoon heel goed. Dat hebben ze echt goed in de vingers.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 18:21

Loretta schreef:

De campagnestrategen van de VVD hebben dit ook briljant aangepakt. Ze beseffen heel goed dat de VVD het op het onderwerp migratie niet kunnen concurreren met de PVV. Dus richten ze nu hun pijlen op een andere zondebok. Namelijk de uitkeringstrekkers. Daarmee kunnen ze goed op de onderbuik van al die Nederlanders in spelen die zich een slag in de rondte werken om aan het einde van de maand nog nauwelijks iets over te houden.

Campagne technisch is de VVD gewoon heel goed. Dat hebben ze echt goed in de vingers.

Toch krijgen ze Yesilguz steeds minder goed op de kaart. Die verspeeld een hoop stemmers met haar uitspraken en haar gedrag.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 12:48

Benzz schreef:
Loretta schreef:

Toch krijgen ze Yesilguz steeds minder goed op de kaart. Die verspeeld een hoop stemmers met haar uitspraken en haar gedrag.

Ik hoop eigenlijk dat ze dat gedrag blijft oortzetten. Het zou echt goed voor Nederland zijn als de VVD eens een keer in de oppositiebankjes mag plaatsnemen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 13:24

Ik zie een regering zonder VVD of PvdA/GL sowieso niet gebeuren.
Het is te versnipperd voor een regering met 3 partijen of zelfs 2.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 13:31

Electra63 schreef:

Daar kon je weleens gelijk aan hebben. En het CDA zou ik daar nog aan toe willen voegen. Er zal in ieder geval veel water bij de wijn moeten aan beide kanten.

Verder houd ik er nog altijd rekening mee dat de VVD na de verkiezingen toch weer terug krabbelt en alsnog met de PVV in zee gaat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 13:35

Alles zal afhangen van wie de 1e en 2e partij wordt en het verschil in zetels.
Er zouden best 3 partijen kunnen komen van 25-26 zetels (even PVV er buiten laten).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 13:43

Op dit moment bij de nieuwste peilingen zijn PvdA GroenLinks /cda /vvd de grootste 29/23/23 zetels ( pvv reken ik niet mee)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 14:03

BigOne schreef:
Op dit moment bij de nieuwste peilingen zijn PvdA GroenLinks /cda /vvd de grootste 29/23/23 zetels ( pvv reken ik niet mee)

Voor de stabiliteit zal er toch dan een 4e partij bij moeten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 14:12

Of twee. D66 PvdD ?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 14:49

Loretta schreef:
Electra63 schreef:

Daar kon je weleens gelijk aan hebben. En het CDA zou ik daar nog aan toe willen voegen. Er zal in ieder geval veel water bij de wijn moeten aan beide kanten.

Verder houd ik er nog altijd rekening mee dat de VVD na de verkiezingen toch weer terug krabbelt en alsnog met de PVV in zee gaat.

Als ze willen regeren zouden ze sowieso op één van de fronten moeten terugkrabbelen gezien ze zowel PvdA/GL als PVV hebben uitgesloten, toch?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 18:33

BigOne schreef:
Of twee. D66 PvdD ?

inderdaad, BBB en Ja21 zou ook kunnen

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 18:38

juval schreef:
BigOne schreef:
Of twee. D66 PvdD ?

PvdD en BBB........ik zie het niet gebeuren. Zelfde als D66 met Ja21.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 18:45

Bbb staat volgens de laatste peilingen nog maar op 2 zetels. Die spelen met het volgende kabinet niet meer een rol. Ten minste dat denk ik.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 18:48

We zullen sowieso moeten wachten.
JA21 stond ff op 12 zetels en nu weer op 8.

Er kan nog zoveel gebeuren tot de verkiezingen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 20:07

Electra63 schreef:
We zullen sowieso moeten wachten.
JA21 stond ff op 12 zetels en nu weer op 8.

Er kan nog zoveel gebeuren tot de verkiezingen.

De campagne moet nog beginnen. En alle andere partijen moeten hun programma nog bekend maken.
Er kan nog heel veel gebeuren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 20:40

Een leuk achtergrond artikel over het gemorreld over de AOW en dat waakzaamheid geboden is. Dit artikel verwoord het beter als ik en haalt er dus ook de hervorming van de Pensioenwet bij het geen nog onduidelijk is wat dit gaat betekenen in de toekomst.
Handen af van de AOW. De onzekerheid over de pensioenen is al erg genoeg - Wynia's Week https://share.google/5Feh1LCpcWaerL9Kx

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 22:21

juval schreef:
BigOne schreef:
Of twee. D66 PvdD ?

BBB heeft zichzelf vandaag als schoothond van Geert Wilders laten zien, hun verklaring over Gaza kon rechtstreeks uit het draaiboek van de pvv komen, misschien omdat landbouw en veeteelt een grote exporteur naar Israël is maar ik vind het verachtelijk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 22:32

BigOne schreef:
BBB heeft zichzelf vandaag als schoothond van Geert Wilders laten zien, hun verklaring over Gaza kon rechtstreeks uit het draaiboek van de pvv komen, misschien omdat landbouw en veeteelt een grote exporteur naar Israël is maar ik vind het verachtelijk.

BBB is PVV-light.
Van der Plas op SM heeft nooit enig empathie getoond voor de onschuldige burgers in Gaza, dus dat zegt genoeg

https://boerburgerbeweging.nl/fractieni ... nstichter/