Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:03

Rizette schreef:
Met een bosmaaier lukt je dat niet zo dan moet je de kat er bewust onder houden of de kat moet al dood zijn en dan bewerken. En wie rijdt er nu met een cyclomaaier? Denk dat er meer wolven zijn dan boeren die nu maaien met een cyclomaaier.

Welkom in Weststellingwerf. Waar de gemeente heel snel struiken kortwiekt met…. Cyclimaaiers

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:04

Gemeente Opsterland (ook Friesland, iets noordelijker dan Ooststellingwerf) is ook bezig. Maar dat gaat nog niet zo snel. Maar goed, er gebeurt iets… Afbeelding

De motie (waar ik enthousiaster was over punt 1 en 2):
Afbeelding

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 12:09

17 maart as informatie bijeenkomst voor de inwoners van Woudenberg
Citaat:
Uitnodiging informatiebijeenkomst wolf 17 maart 2025

Donderdag 6 maart 2025

De aanwezigheid van de wolf in onze regio roept veel vragen op. Wij begrijpen dit en nemen uw behoefte aan informatie serieus. Wij nodigen u daarom van harte uit voor een informatiebijeenkomst op maandag 17 maart 2025. Deze bijeenkomst organiseren wij in samenwerking met de Provincie Utrecht.

Doel bijeenkomst

Deze bijeenkomst is voor alle inwoners van de gemeente Woudenberg en heeft als doel:
om u informatie te geven over het gedrag van wolven, hun leefomgeving en de impact op mens en natuur;
dat u als inwoner uw zorgen kan uiten en vragen kunt stellen aan experts;
Tijd en locatie

Datum Maandag 17 maart 2025
Start Inloop vanaf 19:45 uur. Start 20:00 uur
Eind 22:30 uur

Bron gemeente Woudenberg

https://www.woudenberg.nl/nieuwsoverzic ... komst-wolf

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 12:13

Zichtmelding cq kadaver damhert Oudehorne Frl
Citaat:
Oudehorne Friesland
07-03-2025

Vanmorgen gevonden, kleine Kiekenberg Oudehorne

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
[spoiler]
Afbeelding[spoiler]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/12Esmz ... tid=wwXIfr
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 07-03-25 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:20

tienus63 schreef:
Zichtmelding cq kadaver ree Oudehorne Frl
Citaat:
Oudehorne Friesland
07-03-2025

Vanmorgen gevonden, kleine Kiekenberg Oudehorne

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

[ Afbeelding ]
[spoiler]
[ Afbeelding ][spoiler]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/12Esmz ... tid=wwXIfr

Dat is een damhert. Logisch dat die ook door de wolf bejaagd worden, die zijn in die omgeving ruimschoots aanwezig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:22

Dat zouden ze eigenlijk als enigste eten volgens de "experts"
Alleen honger hadden ze bij deze niet

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 12:32

Dank voor de correctie. Ik zal het aanpassen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:52

DubbelFun schreef:
Hier strooien ze zelfs kalk over de bossen om de grond te verbeteren.

Ja zou ik ook wel willen maar het wordt zo een steeds duurder grapje.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:57

Popstra schreef:
Ik deed vanmorgen de gordijnen open en toen stonden er 9 hindes te grazen in het weiland naast ons. Die heb ik al in geen tijden meer gezien. Het was prachtig.

Prachtig he, bij ons op stal liepen er vanmorgen ook een stuk of 7.

Vorige week was ik met de hond aan de wandel en toen stond er een ree. Ik moest even wachten zodat hij weg kon stappen, maar hij bleef enorm lang staan. Hij vond de hond schijnbaar minder spannend dan normaal.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:01

Marigold schreef:
Dat is een damhert. Logisch dat die ook door de wolf bejaagd worden, die zijn in die omgeving ruimschoots aanwezig.

En jong damhert, gok een jaar of twee, hebben wij ook een paar van lopen. Misschien omdat we ze zelf hebben, maar vind het verschrikkelijk om te zien.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:10

In mijn beleving zijn damherten groot. Hoezo, wolven jagen toch niet op grote dieren?
*sarcasme modus*

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:36

rien10 schreef:
In mijn beleving zijn damherten groot. Hoezo, wolven jagen toch niet op grote dieren?
*sarcasme modus*

Damherten zijn niet groot hoor, wegen nog geen 50 kilo. Onze bok weegt 90.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 13:37

Aanval Oosterwolde Frl, onbekend aantal schapen gedood
Citaat:
Oosterwolde Friesland
07-03-2025

Aanval op schapen, een onbekend aantal schapen gedood.

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1CzBN4 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 13:39

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:41

Rizette schreef:
Gemeente Ooststellingwerf Friesland
Deze gemeente geeft aan dat de maatschappelijke onrust omtrent de wolf niet groot genoeg is om bij de provincie aan de bel te trekken.
Daar ligt dus een taak voor u/jou!
Makkinga, Oosterwolde, Elsloo, Haule, Haulerwijk, Waskemeer en Appelscha sta op! Kunnen jullie er nog tegen? Tegen dat wolvenleed?
Toch niet normaal dat de schapen op het kerkhof in Makkinga lopen? Dat die vele schapen vermoord zijn in Oosterwolde? Dat je de wolven in je achtertuin hoort janken? Nog te zwijgen over het leed dat Mekel de pony's in Appelscha aandoet!
Op 11 maart om 19.30 uur staat bij de gemeente de commissievergadering op de agenda met de vragen of de burgemeester en/of wethouders de wolvensituatie accepteren, of ze er wat aan kunnen en/of willen doen.
De onrust vinden ze wel groot genoeg om veehouders aan te spreken op "het moeten afdekken" van kadavers.
Hoe mooi zou het zijn als er dinsdag inwoners willen inspreken om zorgen te delen over de onrust die het geeft.
Van velerlei kanten vernemen wij, ook in die regio, dat men de bossen mijdt. Dat men bij volle maan dichtbij de wolven beangstigend hoort janken. De kinderen niet meer alleen op pad durft te laten gaan. Bang zijn dat je dieren aangevallen worden. Belemmering in je vrijheid ervaren.
Dus, wil je inspreken? Graag! U/jij maakt het verschil. Aanmelden kan op via: griffie@ooststellingwerf.nl
De vergadering is vrij toegankelijk voor geïnteresseerden.
Dus:
Dinsdag 11 maart 2025
Onderwerp:
Spreekrecht zorgen over de wolf.
Gemeentehuis Ooststellingwerf
't Oost 11
8431 LE Oosterwolde
U/jij maakt het verschil!
✒️Boerin Schrijft

Zoals het nu lijkt gaan m'n ma en ik hier heen. Dank voor het delen!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:59

Oosterwolde loopt straks geen een schaap meer.. zie dat al zo vaak voorbij komen.

En die omgeving makkinga liep de hele schapen handel al op het kerkhof..

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:30

Tigress schreef:
Rizette schreef:
Gemeente Ooststellingwerf Friesland
Deze gemeente geeft aan dat de maatschappelijke onrust omtrent de wolf niet groot genoeg is om bij de provincie aan de bel te trekken.
Daar ligt dus een taak voor u/jou!
Makkinga, Oosterwolde, Elsloo, Haule, Haulerwijk, Waskemeer en Appelscha sta op! Kunnen jullie er nog tegen? Tegen dat wolvenleed?
Toch niet normaal dat de schapen op het kerkhof in Makkinga lopen? Dat die vele schapen vermoord zijn in Oosterwolde? Dat je de wolven in je achtertuin hoort janken? Nog te zwijgen over het leed dat Mekel de pony's in Appelscha aandoet!
Op 11 maart om 19.30 uur staat bij de gemeente de commissievergadering op de agenda met de vragen of de burgemeester en/of wethouders de wolvensituatie accepteren, of ze er wat aan kunnen en/of willen doen.
De onrust vinden ze wel groot genoeg om veehouders aan te spreken op "het moeten afdekken" van kadavers.
Hoe mooi zou het zijn als er dinsdag inwoners willen inspreken om zorgen te delen over de onrust die het geeft.
Van velerlei kanten vernemen wij, ook in die regio, dat men de bossen mijdt. Dat men bij volle maan dichtbij de wolven beangstigend hoort janken. De kinderen niet meer alleen op pad durft te laten gaan. Bang zijn dat je dieren aangevallen worden. Belemmering in je vrijheid ervaren.
Dus, wil je inspreken? Graag! U/jij maakt het verschil. Aanmelden kan op via: griffie@ooststellingwerf.nl
De vergadering is vrij toegankelijk voor geïnteresseerden.
Dus:
Dinsdag 11 maart 2025
Onderwerp:
Spreekrecht zorgen over de wolf.
Gemeentehuis Ooststellingwerf
't Oost 11
8431 LE Oosterwolde
U/jij maakt het verschil!
✒️Boerin Schrijft

Zoals het nu lijkt gaan m'n ma en ik hier heen. Dank voor het delen!

Ik heb een mail met zorgen gestuurd en gevraagd welke maatregelen gaat treffen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 16:24

Wintu schreef:
rien10 schreef:
*sarcasme modus*

Damherten zijn niet groot hoor, wegen nog geen 50 kilo. Onze bok weegt 90.

Dan ben ik denk ik in de war met edelherten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 20:02

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 20:13

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:17

Jessix schreef:
dierenfan schreef:
Gelukkig bestaan er hele goede middelen om de vacht van een geholpen hond bij te houden. Tegenwoordig hoef je het niet meer aan de vacht te zien dat een hond geholpen is. Ik heb diverse rassen gehad (in volledige verzorging of van mezelf) van langharige sint bernards tot herders (kort, stok en langhaar) en husky's. Allen geholpen en alle n levenslang prachtig in (vacht)conditie. Enkel de husky teef had erge aanleg tot dik worden. Veel is fabel en zit tussen de oren van veel mensen. Natuurlijk zit er iets van waarheid in maar beetje extra zorg aan de vacht maakt dat ruimschoots goed hoor.
Op de foto zijn er 5 geholpen en 3 ouder dan 8 jaar waaronder beide husky's.

[ Afbeelding ]

Ik heb die ervaring zelf wel. Zowel met een mottige vacht als overgewicht. Ben benieuwd over wat voor een middelen je het dan hebt? Er viel bij mijn hond geen verandering te halen met borstelen of wassen…

Hier in de zomermaanden zeer regelmatig de zee in. Daarna goed uitblazen met de waterblazer. In het verhaar seizoen borstel ik. Herderhark, sommige punten met furminator, ontwol dinges gebruik ik nooit. Mijn niet geholpen reu regelmatig de epileerschaar. Wat ik het meeste gebruik is een kam. Ja een heel karwei maar hoeft enkel in verhaar periode. Eerst de herderhark voor het grove werk, dan de kam voor stukje per stukje en waar nodig soms de epileerschaar er even bij. 3x per jaar was ik ze gewoon met mijn shampoo want het zijn huishonden dus vette vacht niet nodig. Ze willen graag toch minimaal wekelijks wel gestofzuigd worden. Eigenlijk dus niets geks.

Afbeelding
8,5 jaar en met 10 maanden gecastreerd

Afbeelding
12 jaar en met 6 maanden gecastreerd

Afbeelding
10 jaar met 5 jaar gecastreerd

Ik heb dus erg de neiging jou trimster niet te geloven als ik heel eerlijk ben. De sint bernards heb ik geen foto's digitaal van. Veel te lang geleden maar die zagen er echt niet anders uit en als je het dan over vachten hebt...ik ben niet eens professioneel trimster overigens :D geen van bovenstaande honden is ooit bij een trimster geweest in hun leven.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 20:20

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:40

Wintu schreef:
Popstra schreef:
Ik deed vanmorgen de gordijnen open en toen stonden er 9 hindes te grazen in het weiland naast ons. Die heb ik al in geen tijden meer gezien. Het was prachtig.

Prachtig he, bij ons op stal liepen er vanmorgen ook een stuk of 7.

Vorige week was ik met de hond aan de wandel en toen stond er een ree. Ik moest even wachten zodat hij weg kon stappen, maar hij bleef enorm lang staan. Hij vond de hond schijnbaar minder spannend dan normaal.

Het deed me goed omdat we vooral veel lopen te turen of we een wolf zien in onze omgeving. Als we op de fiets zitten, in de auto.... Had al zo lang geen hindes meer zien lopen op hun route hier dat ik ook dacht dat nooit meer te zien

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 20:49

Ik zat net met mijn man te bomen over de wolf.
En dat heel veel mensen, ook in plattelands dorpen geen weet hebben van wat de vestiging van een wolf betekent.
Die was vandaag ingesprek met een kennis van hem, die in een plattelands dorp woont.
Mensen zonder dieren/veee thuis hebben het ook minder in de gaten wat de impact is van de wolf in het buitengebied.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 20:55

Zichtmelding Aa-landen Zwolle
Citaat:
Zwolle Overijssel
07-03-2025
14.00 uur

Zichtmelding
Drukke woonwijk AA-Landen met gezinnen met jonge kinderen.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1Bkq2c ... tid=wwXIfr