Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:13

Eens Boras. Geen van genoemde personen is een aanbeveling wat mij betreft.
Maar ook ik ben geen fan.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:14

Hoe makkelijk kun je de overstap maken van de ene naar de andere partij, is dit eigenbelang!!
willen in de kamer blijven en bij de BBB heb ik meer kans??
Vreemde gang van zaken, voor mij heel onbetrouwbaar.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:16

mysa schreef:
Eens Boras. Geen van genoemde personen is een aanbeveling wat mij betreft.
Maar ook ik ben geen fan.

Ook zonder persoonlijke voorkeuren erbij te betrekken, lijkt het me een heel realistisch scenario voor de komende tijd.

We gaan het zien. Ben erg benieuwd hoe de interne machtsstructuren zich gaan ontwikkelen binnen BBB.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:19

mce schreef:
Hoe makkelijk kun je de overstap maken van de ene naar de andere partij, is dit eigenbelang!!

Van mij mag er een wetswijziging komen dat zetels niet persoonlijk zijn, maar bij vertrek uit de partij van de partij blijven tot aan de volgende verkiezingen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:25

Bijzondere ontwikkeling. Ben wel heel benieuwd hoe BBB het gaat doen met de verkiezingen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:29

Boras schreef:
mce schreef:

Van mij mag er een wetswijziging komen dat zetels niet persoonlijk zijn, maar bij vertrek uit de partij van de partij blijven tot aan de volgende verkiezingen.

Zolang we in Nederland op een persoon stemmen en niet op een partij zal dat niet snel gebeuren denk ik, maar met wat uitzonderingen (iemand die verkozen wordt met aantal voorkeursstemmen hoger dan de kiesdrempel behoudt zijn/haar zetel wel ongeacht de partij bijvoorbeeld) zou het wat mij betreft prima kunnen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:51

om verdere versnippering te voorkomen denk ik dat het zowiezo belangrijk is dat de zetel bij de partij blijft, mogelijk met de uitzondering zoals Exitium aangeeft.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:54

mce schreef:

Precies dit. Kijken waar je kans maakt weer op de lijst te komen, niet omdat de standpunten van de partij zo mooi aansluiten.

Eerdmans doet dit ook al jaren, eerst in Rotterdam en nu landelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:05

Mona was toch al uit de politiek? Of las ik dat verkeerd?

Nou ja het is op zich wel fijn dat er mensen zijn die het willen doen, anders heb je niemand. Want het lijkt mij iig geen feestje, dat hele politieke en (vooral) publieke gebeuren :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:16

Ik heb er wel vertrouwen in :D
Het lijkt mij juist heel goed om een kandidatenlijst te hebben waarop mensen met veel kamer ervaring staan alsook nieuwelingen met veel praktijkervaring.
We gaan het zien.

Voor wat betreft het stemmenkanon, Caroline blijft gewoon lijsttrekker.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:26

Iets met 2 kapiteins... _-:(

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:32

Wie dan?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:40

Cer schreef:
Wie dan?

Dat lijkt me duidelijk: Keijzer en Van der Plas.

In eerste instantie. Wie weet welke structuren zich nu nog meer gaan ontwikkelen nu de partij aan het inbedden is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:42

Oh zo.. geen idee, zouden ze t daar niet over gehad hebben vantevoren?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 17:57

Cer schreef:
Oh zo.. geen idee, zouden ze t daar niet over gehad hebben vantevoren?

Vast wel :)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 18:01

Dan maar VVD, BBB, NSC, dan is de keuze voor een MP snel gemaakt

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... 23db&ei=14

VVD-programma: meer vrijheid maar ook meer grenzen aan asiel

DEN HAAG (ANP) - Meer vrijheid, een betere bestaanszekerheid voor mensen die "hard werken" en beperkingen op asiel, dat wordt de inzet van de VVD voor de komende Tweede Kamerverkiezingen. De partij presenteerde vrijdagochtend haar conceptverkiezingsprogramma met de titel 'Ruimte geven. Grenzen stellen'.

Lijsttrekker Dilan Yeşilgöz noemt 'vrijheid' haar belangrijkste politieke drijfveer. Ze zegt het gevoel te hebben dat "de zuurstof uit de samenleving verdwijnt", bijvoorbeeld door "verstikkende regels". Volgens Yeşilgöz is er ruimte nodig in Nederland. Daarom is het volgens haar nodig om grenzen te stellen: "aan wie er binnenkomt, aan vervuiling en aan hoe we met elkaar omgaan". Dat laatste punt slaat volgens haar zeker ook op de politiek: "we zijn te veel bezig geweest met onszelf en te weinig met de problemen in het land. Dat is oude politiek."

Ook mengt de VVD zich op het thema bestaanszekerheid, iets waar Pieter Omtzigt en de combinatie PvdA-GroenLinks zich al nadrukkelijk op profileren. Bestaanszekerheid is volgens Yeşilgöz "een wezenlijk issue" in Nederland. De VVD wil dat fulltime werken meer gaat lonen en hoopt dit fiscaal aantrekkelijk te maken voor werkgevers.

Stikstofbelasting

Wat betreft stikstof wil Yeşilgöz dat de uitstoot "zo snel mogelijk naar beneden gaat", maar dan wel zonder polarisatie. In eerste instantie zet de VVD in op ondernemers die bijvoorbeeld dankzij innovaties hun uitstoot verminderen, maar op termijn sluit de VVD een stikstofbelasting niet uit.

Veel tijd is er niet meer: in 2025 moeten de eerste stikstofdoelen worden gehaald, en uit berekeningen van Wageningen University & Research (WUR) van donderdag blijkt dat Nederland die vooralsnog niet gaat halen. Dan blijft de vergunningsruimte beperkt en blijft Nederland in feite op slot.

Scheefhuur aanpakken

De VVD wil verder grote huurprijsstijgingen aan banden leggen en verschillende beroepen die maatschappelijk belangrijk zijn voorrang geven voor huurwoningen. Ook moet scheefhuur van sociale huurwoningen worden aangepakt door een jaarlijkse inkomenstoets. Op woningbouw wil de VVD meer grip krijgen, onder meer door als overheid locaties aan te wijzen voor bouw.

De huidige klimaatdoelen wil de VVD behouden: 55 procent CO2-reductie in 2030 en helemaal CO2-neutraal in 2050. In 2035 moet de energiesector al emissievrij zijn, dankzij de bouw van vier kerncentrales.

Het programma is nog niet definitief. Op 23 september moeten de leden ermee instemmen op het congres van de partij.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 18:08

VVD, dat is toch die partij die allerlei crises heeft laten ontstaan en vervolgens niet heeft weten op te lossen de laatste tig jaren?

Begrijp werkelijk niet wanneer het voor kiezers genoeg is. Ook al stem je rechts (wat ieders goed recht is).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 18:15

Bbb valt voor mij af met al die gelukszoekers vanuit pvv en FvD. Recept voor individualisten die hun eigen koers zullen gaan varen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 18:19

Welke partij is er dan voor verantwoordelijk geweest dat Nederland het best wel goed heeft gedaan, de afgelopen jaren, om zo bijv financieel door de COVID crisis heen te komen?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 19:14

Laten ze eerst maar mensen op die toeslagenaffaire zetten zodat dat eens netjes afgehandeld wordt ipv inkomens toetsen, of ze daar wel mensen voor hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 20:37

tamary schreef:
CPB berekeningen zullen uitgaan van het huidige kapitalistische economische systeem. Als je dus een ander economisch systeem voor ogen hebt (en uitgaande van klimaat problemen is dat noodzakelijk), valt dat niet te berekenen.

?
Nee.

De berekeningen zal het CPB doen op 'de huidige economie' - en iedereen mag dat kapitalisme noemen.
Dat is gewoon 'het te onderzoeken object'.

Hoe je kijkt / meet/ onderzoekt aan "het object" is iets totaal anders.

M. Rutte schijnt te denken 'dat de markt alles kan oplossen'.
Er zijn vast wel modellen te maken rond de kwestie 'we laten de markt ongebreideld te werk gaan - en wat doet dit met
inkomens(on)gelijkheid
milieu / biodiversiteit / leefbaarheid
levensverwachting
etc'.

Dat kan, en in het geval van ongevraagd advies (goede onafhankelijke instanties doen dat van tijd tot tijd) is het beslist zinnig.
('Blinde vlekken' benoemen.)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 20:39

Ik heb het VVD programma nog niet van A tot Z kunnen lezen maar tot zo ver wel tevreden over de koers en de lijsttrekker.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 21:57

Het is ook niet snel goed. Eerst ging het pagina's lang over dat de BBB straks onervaren mensen heeft en dat dat niks is.

Zijn ze ervaren, is het ook niet goed :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 22:03

Ze zijn vooral ervaren in het overstappen naar een partij die meer stemmen lijkt te gaan krijgen dan hun huidige partij :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 22:14

Ach. Wilders, Yesilgoz, Omzigt... ik noem de 3 die als eerste bij mij opkomen. Denk dat er best wel wat 'hoppers' in de 2e kamer zitten eigenlijk.