steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:59

Daghara
Daarom mijn rode zakdoek kadertje om mijn avatar.
Ik heb geapplaudiseert voor onze zorgmedewerkers waar we niet zonder kunnen.
Dat doe ik ook voor de boer

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:59

Mijn excuus Dagahra .

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:07

De boeren die nog altijd menen met een tractor de openbare weg op te moeten gaan om een punt te maken, die hebben imo 100% de hakken in het zand.
That ship has sailed. Protesten hebben geen zin.

Net zoals de wens om vanuit NL nog indruk te maken op het beleid vanuit EU. Ook dat schip is allang vertrokken. Domweg omdat NL al jaren het krediet heeft verspeeld door zich al jaren aan de EU-regels voor natuurbeheer/behoud te onttrekken, al dan niet vanuit afgesproken uitzonderingen. Op alle fronten, ook wat betreft visserij. Internationaal stelt NL dan ook echt niet zoveel voor.
Stop met Wishfull Thinking dat NL nog iets kan wijzigen aan de EU-regels en de rechtspraak in deze. Dat gaat niet meer gebeuren.

Tijd om vooruit te gaan denken: hoe gaan we het dan wel doen?
Er is voor veehouders nog wel wat speelruimte mogelijk, maar dat moet dan in GOODWILL aan tafel bij de provincie gebeuren. In Plan Remkes is te lezen dat er uitruil van stikstof mogelijk is met andere takken zoals industrie en transport, want het gaat om het totale plaatje en niet alleen om veeteelt.
Ik snap daarom ook werkelijk niet waarom er boeren zijn die in Friesland provincie-medewerkers bedreigen. Dat werkt imo alleen maar averechts. Maar goed, er zijn nog best veel boeren die denken dat ze met protesteren en boos zijn nog wat aan de situatie kunnen veranderen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:11

bigone schreef:
Dagahra, wanneer je dit als steun ervaart zit er iets niet goed, extreem rechts kaapt alle onderwerpen en onvrede om onrust te veroorzaken. Niet alleen hier maar over de hele wereld.

Wat een onzin zeg!!
Rechts links, wat maakt het uit!!
vlaggen en zakdoeken zijn een steun in de rug voor de boeren.
Onrust onvrede is er over de hele wereld.
Mensen beginnen te beseffen ,en komen in opstand tegen de overheden in alle landen.
En maar goed ook,wij zijn geen poppetjes waar de rijken wat mee kunnen spelen en bepalen hoe we moeten leven.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:12

Marigold schreef:
bigone schreef:
Dagahra, wanneer je dit als steun ervaart zit er iets niet goed, extreem rechts kaapt alle onderwerpen en onvrede om onrust te veroorzaken. Niet alleen hier maar over de hele wereld.

Hier ben ik het mee eens, ik vind het verontrustend en ook bizar dat rechts op podia klimt, waar mensen, no matter what reason, boos zijn om iets.
En het is al helemaal bizar wanneer de protesterende mensen gaan denken dat die rechtse meeschreeuwende aandachtstrekkers ook maar iets nuttigs kunnen toevoegen aan de discussie of het onderwerp.
En ook bizar: hoeveel mensen daar toch alsnog in meegaan……
Hoeveel voormalige anti vaxers ik nu zie met boeren zakdoek. Terwijl ze totaal niet in het onderwerp zijn ingelezen of wat dan ook. Kunnen we weer ergens schreeuwen? Dan doen we dat.
Waar gaat dit heen…

Hoe weet jij dat ze niet zijn ingelezen?
Heb je ze allemaal gesproken dan?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:33

Citaat:
Wat een onzin zeg!!
Rechts links, wat maakt het uit!!
vlaggen en zakdoeken zijn een steun in de rug voor de boeren.
Onrust onvrede is er over de hele wereld.
Mensen beginnen te beseffen ,en komen in opstand tegen de overheden in alle landen.
En maar goed ook,wij zijn geen poppetjes waar de rijken wat mee kunnen spelen en bepalen hoe we moeten leven.

Vooropgesteld : ik gun de boeren bakken en bakken steun. Want de klap is gigantisch.
Hier zijn het zakdoeken.

Verder wil ik er op wijzen dat benoorden de grote rivieren het tamelijk ongebruikelijk is om te stellen dat de de overheid iets 'tegenover' je is, dat er maar botweg op uit is om namens de rijken iets met jou te doen.

Wat dit betreft vind ik het schandaal rond de kinderopvangtoeslag heel verontrustend.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:10

Dees schreef:
De boeren die nog altijd menen met een tractor de openbare weg op te moeten gaan om een punt te maken, die hebben imo 100% de hakken in het zand.

Net zoals de wens om vanuit NL nog indruk te maken op het beleid vanuit EU. Ook dat schip is allang vertrokken. Domweg omdat NL al jaren het krediet heeft verspeeld door zich al jaren aan de EU-regels voor natuurbeheer/behoud te onttrekken, al dan niet vanuit afgesproken uitzonderingen. Op alle fronten, ook wat betreft visserij. Internationaal stelt NL dan ook echt niet zoveel voor.
Stop met Wishfull Thinking dat NL nog iets kan wijzigen aan de EU-regels en de rechtspraak in deze. Dat gaat niet meer gebeuren.

Tijd om vooruit te gaan denken: hoe gaan we het dan wel doen?
Er is voor veehouders nog wel wat speelruimte mogelijk, maar dat moet dan in GOODWILL aan tafel bij de provincie gebeuren. In Plan Remkes is te lezen dat er uitruil van stikstof mogelijk is met andere takken zoals industrie en transport, want het gaat om het totale plaatje en niet alleen om veeteelt.
Ik snap daarom ook werkelijk niet waarom er boeren zijn die in Friesland provincie-medewerkers bedreigen. Dat werkt imo alleen maar averechts. Maar goed, er zijn nog best veel boeren die denken dat ze met protesteren en boos zijn nog wat aan de situatie kunnen veranderen.

Jammer dat je niet juist die protesten eens aangrijpt om die boeren te spreken.

Wij kregen protesterende boeren bij ons op het terrein enkele weken geleden, ik heb een aantal gesproken en weet dat het niet zo is als jij nu stelt.

prompter

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:49

In het AD stond afgelopen zaterdag een uitgebreid interview met de voorman van Agractie. Prettige, nuchtere vent die staat voor zijn zaak, maar zonder excessen. Ik ben blij dat zijn visie in de krant kwam, dat kweekt begrip.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:14

Dees schreef:

Berichten zoals deze zorgen ervoor dat ik als boerin zijnde steeds vaker geen zin meer heb om te praten. Alles is al honderd keer gezegd, uitgelegd waarom dit beleid aan alle kanten rammelt, oneerlijk is en bovenal de natuur niet gaat helpen. Pieter Omtzigt bemoeit zich er inmiddels ook al aardig mee. Er is jarenlang gepraat, gepraat en nog eens gepraat en wat heeft onze (volgens velen machtige) lobby bereikt? Helemaal niks. Er zitten boeren in de put door wanbeleid van de overheid. En jij komt even vertellen dat wij de hakken in het zand zetten? Echt waar, je hebt geen idee. En dat vind ik oprecht fijn voor je, want ik zou willen dat ik terug kon naar de tijd dat ik ook geen idee had wat machteloosheid en onrecht doet met een mens.

Bij deze ga ik wederom in een social media/bokt/nieuws-pauze, want ik heb gemerkt dat het niet goed is voor een mens om constant tegen negatieve framing aan te lopen of tegen muren te praten die alleen akkoord gaan met je bedrijfsvoering als je omschakelt naar een Ot en Sien boerderij die met een fatsoenlijk inkomen niets te maken heeft, en die het werkelijk geen moer kan schelen dat de Nederlandse voedselconsumptie om bijna 2 keer zoveel landbouwgrond vraagt dan we zelf hebben. Zo lang de Nederlander vraagt om een dergelijk luxe eetpatroon, vind ik dat wij als intensief bedrijf bestaansrecht hebben.

Tot de volgende keer, lieve mensen :wave:

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:21

Tiepfoudt schreef:
Dees schreef:

Berichten zoals deze zorgen ervoor dat ik als boerin zijnde steeds vaker geen zin meer heb om te praten. Alles is al honderd keer gezegd, uitgelegd waarom dit beleid aan alle kanten rammelt, oneerlijk is en bovenal de natuur niet gaat helpen. Pieter Omtzigt bemoeit zich er inmiddels ook al aardig mee. Er is jarenlang gepraat, gepraat en nog eens gepraat en wat heeft onze (volgens velen machtige) lobby bereikt? Helemaal niks. Er zitten boeren in de put door wanbeleid van de overheid. En jij komt even vertellen dat wij de hakken in het zand zetten? Echt waar, je hebt geen idee. En dat vind ik oprecht fijn voor je, want ik zou willen dat ik terug kon naar de tijd dat ik ook geen idee had wat machteloosheid en onrecht doet met een mens.

Bij deze ga ik wederom in een social media/bokt/nieuws-pauze, want ik heb gemerkt dat het niet goed is voor een mens om constant tegen negatieve framing aan te lopen of tegen muren te praten die alleen akkoord gaan met je bedrijfsvoering als je omschakelt naar een Ot en Sien boerderij die met een fatsoenlijk inkomen niets te maken heeft, en die het werkelijk geen moer kan schelen dat de Nederlandse voedselconsumptie om bijna 2 keer zoveel landbouwgrond vraagt dan we zelf hebben. Zo lang de Nederlander vraagt om een dergelijk luxe eetpatroon, vind ik dat wij als intensief bedrijf bestaansrecht hebben.

Tot de volgende keer, lieve mensen :wave:

:knuffel: :*

Maar ik begrijp je helemaal.

Maar als ik hier in de omgeving het aantal vlaggen zie dan zijn er nog erg veel mensen:
Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:51

... hadden de boeren maar een krachtige lobby.

Er zijn best krachtige agrarische lobbies.

Maar driekwart van de boeren voelt zich niet vertegenwoordigd door LTO,
en inmiddels hebben we een heel palet aan andere boeren organisaties. Maar een diverse groep 'clubjes' is nog geen krachtige lobby.

Mijn beeld is dat de boeren een soort 19e eeuse arbeiders zijn.
'Je bent vrij om je te pletter te werken' - en anderen worden rijk van jouw gezwoeg.
(En dat gebeurt vooral bij een gebrek aan organisatie.)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:28

Mss zijn ze juist daarom wel de dupe. Omdat men weet ze geen krachtige lobby zullen hebben.

Zelfde als met de toeslagen affaire. Ook mensen die zich niet konden verweren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:32

Inderdaad, de rabobank heeft bijvoorbeeld gezegd 'dat ze het met de kennis van nu anders zouden doen'
(oa boeren dwingen tot schaalvergroting) -
maar NEE, geen verdere financiële consequenties.

Acties bij de Rabobank lijken mij logisch, gevolgd door een stevig robbertje onderhandelen 'kom over de brug'.
.... alleen zou ik niet weten wie dat stevige robbertje onderhandelen zou moeten gaan doen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:58

De meest krachtige agrarische lobby's hebben juist de bagger veroorzaakt waar men nu zo in verzand is geraakt. Namelijk de lobby's van zuivelafnemers, veevoerfabrikanten en kunstmestproducenten.

Waarschijnlijk was de boerensector anno 2022 een heel stuk beter afgeweest zonder dergelijke lobby's. In de race naar 'meer, meer meer" zijn veel kleinere veehouders wel ingestapt en meegegaan.

ImLuckyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 17:54

weer die lobby :')
Dankzij die lobby hebben we over de hele wereld boeren die zich enkel druk hoeven te maken over het het halen van de beste opbrengsten. zodat wanneer in verwegistan mis oogst is, wij dat niet heel hard in onze portomonee voelen en andersom.
Je kunt daar van vinden wat je wil, maar zolang 95% van de boodschappen in de supermarkt gedaan worden, waar de vooraad eindeloos is, is dit een systeem wat gemaakt is door veel meer als die 'corrupte lobby'.
Dit systeem is niet overal even mooi, dit systeem heeft fouten, helaas, maar van systeem eten zo verschrikkelijk veel mensen. En dat was het stipje wat 100 jaar geleden aan de horison gezet is. Zoiets draai je niet in 10 jaaar om, zonder dat desastreuse gevolgen heeft voor de mensen afhankelijk van dit systeem (wij allemaal!). Wat trekken wij nog aan als de landen in Azie zo gaan denken als wij hier nu nog doen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 18:09

bettyvn schreef:
weer die lobby :')

De vraag is: welke lobby.
Wat wil die lobby.

And please mind: ik heb het beslist niet over corruptie.
(Wel over een verrot systeem, maar dat is net iets anders.)

En we leven in 2022.
Ja, er is oorlog in Oekraïne, waar gigantisch veel graan bij verloren dreigt te gaan.
Maar het adagium van Mansholt: 'Productie!!! We willen nooit meer honger...!' is al tientallen jaren achterhaald.
Citaat:
Dankzij die lobby hebben we over de hele wereld boeren die zich enkel druk hoeven te maken over het het halen van de beste opbrengsten. zodat wanneer in verwegistan mis oogst is, wij dat niet heel hard in onze portomonee voelen

Mansholt zelf heeft hier al jaren geleden afstand van genomen.

Citaat:
Dit systeem is niet overal even mooi, dit systeem heeft fouten, helaas, maar van systeem eten zo verschrikkelijk veel mensen.

.. en van dit systeem krijgen de hardste werkers
- de boeren -
het minste qua opbrengst.

En de burger mag fiks in de buidel tasten vanwege een serie 'bijverschijnselen'.

Ik ben het dus met je eens dat het niet best is, maar ik hecht wel aan duidelijkheid.

Het idee van 'een mammoet tanker' die dus maar spreekwoordelijk langzaam van koers kan wijzigen beaam ik. (De feiten waren al rond 1980, 1990 duidelijk. Dat heet wegkijken. Gewoon niet willen en een ander voor de kosten op laten draaien.)

Dat we allemaal afhankelijk zijn van boeren die opgejut worden in de ratrace van meer en groter bestrijd ik.

En het klinkt mij ook als een soort van excuus - zo van we zitten er allemaal in en het kan niet anders.
Gelukkig is dat niet waar.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 18:27

juval schreef:
enige voordeel van de uitspraken van Trump en Le Pen is dat er kennelijk wereldwijd wel (media)aandacht voor is... denk/hoop dat onze regering daar wellicht gevoelig voor is dat ze zo'n slecht figuur slaan.

verder denk ik dat heel veel boeren zich distantiëren van extreem rechts.

De regering heeft niet zoveel te willen, daar hebben ze samen met de boeren jaren de tijd voor gehad en dat is nu afgelopen.

En eerlijk: Ik denk niet dat Trump en Le pen zoveel ( positieve voor de boeren) indruk maken.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 19:49

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:36

Dagahra schreef:
En toen ik 16 was, ging ik al gewoon uit. Dus ik vind 23.00 geen raar tijdstip.

En de hele reden maakt niet uit wat hij deed. Agent zat fout! Had gewoon niet mogen schieten!

Ik ben het volledig met je eens. Schieten was echt 10 bruggen te ver.
En ik weet niet hoe het bij hem zit.. maar als de loonwerkers hier gaan hooien of iets dergelijks gaat dat tot diep ik de nacht door als dat moet (regen voorspeld bijv).
23 uur voor een 16 jarige is echt niet uitzonderlijk hoor. Iedereen hier zat nog braaf thuis op die leeftijd? Dat zou mij verbazen..

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 00:35

Ik liep toen ik 14 was al tot 1-2 uur 's nachts in de kroeg :')

ImLuckyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:55

Janneke2 schreef:
Dat we allemaal afhankelijk zijn van boeren die opgejut worden in de ratrace van meer en groter bestrijd ik.

En het klinkt mij ook als een soort van excuus - zo van we zitten er allemaal in en het kan niet anders.

Ik denk dat het helaas wel de realiteit is wil je eten beschikbaar houden op de schaal waarop het nu is. Ik vind het ook 'jammer', maar de eerste productie keten die de massa markt bereikt, en helemaal 'fair trade' is moet ik nog met mijn eigen ogen zien....

Hier een land die echt geen landbouwgrootmacht is, en hoe zwaar ze op dat gebied nu ook getroffen worden door oorlog aan de andere kant van de wereld. Ik vind dat erg, en hoewel wij economisch gezien mijlenver van dit land af staan, is dat wel grootindeels te danken aan onze agrosector. Er word gewoon geld verdient dat deuren zou moetten openen voor bijv onderwijs en zorg. Ik gebruik hier de term 'zou moetten' omdat ik weet dat er mensen in dit toppic erg ontevreden zijn over de manier waarop er nu in NL geregeerd worden.
Neemt niet weg dat ik het tof vind dat ze met organische mest dingen proberen en dat kleinschalig boeren daar wel werkt.
https://nos.nl/video/2438315-geen-kunst ... a-ermee-om

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:54

Exitium schreef:

Je ouders hadden een kroeg begrijp ik? :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 17:58

bettyvn schreef:
Janneke2 schreef:

Ik denk dat het helaas wel de realiteit is wil je eten beschikbaar houden op de schaal waarop het nu is. Ik vind het ook 'jammer', maar de eerste productie keten die de massa markt bereikt, en helemaal 'fair trade' is moet ik nog met mijn eigen ogen zien....

... alleen: ik had het niet over een massamarkt.
Ik droeg het aan om te zeggen 'helaas is een groot deel van de boeren verstrikt geraakt in (etc) - maar het kan echt anders'.

En dat kun je nu al met je eigen ogen zien.

En dat het geen massamarkt is, is bij monde van Luise Fresco niet omdat de opbrengst laag zou zijn oid.
Dat het klein is, is een gevolg van politieke keuzes - en dus (in principe) geen vastliggende zaak.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 18:01

bettyvn schreef:
Janneke2 schreef:

Hier een land die echt geen landbouwgrootmacht is, en hoe zwaar ze op dat gebied nu ook getroffen worden door oorlog aan de andere kant van de wereld. Ik vind dat erg, en hoewel wij economisch gezien mijlenver van dit land af staan, is dat wel grootindeels te danken aan onze agrosector. Er word gewoon geld verdient dat deuren zou moetten openen voor bijv onderwijs en zorg. Ik gebruik hier de term 'zou moetten' omdat ik weet dat er mensen in dit toppic erg ontevreden zijn over de manier waarop er nu in NL geregeerd worden.
Neemt niet weg dat ik het tof vind dat ze met organische mest dingen proberen en dat kleinschalig boeren daar wel werkt.
https://nos.nl/video/2438315-geen-kunst ... a-ermee-om

Er wordt nu heel mooi voor de Buhne ingezet op kringlooplandbouw. Dat is een heel erg syphatiek idee. Alleen vrees ik dat straks aan het eind van het liedje de meeste "kleine" en "middelgrote" boeren zijn uitgekocht. Voor wat je nog klein en middelgroot kunt noemen. En dat er dan een aantal supergrote bedrijven overblijven. Zo groot waar een megastal van nu bij in het niet steekt.

Een ramp in de maak. Uiteindelijk kost de schaalvergroting ons allemaal de kop. Hoeveel boeren zijn er feitelijk de latste deccenia feitelijk al gedwongen te stoppen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 18:57

Cowboy55 schreef:
Exitium schreef:

Je ouders hadden een kroeg begrijp ik? :+

Nope, was in de stad, moest dan nog een km of zes naar huis fietsen :)