Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
996981 schreef:In welke landen kun je als eenverdiener met (iets meer dan) 1x modaal inkomen wel een huis kopen? Dat vind ik eerlijk gezegd niet zo gek. Wat wel bizar is imo is dat je in NL met 2x modaal de gemiddelde woning van 451.000 euro in NL nog steeds niet kan kopen.
Electra63 schreef:Ik weet niet hoe de huren en prijzen van huizen zijn in andere landen?
In Hongarije kun je al een vrijstaande woning van € 40.000 kopen op het platteland, begreep ik.
De woningmarkt zou wel het belangrijkste verkiezingsitem moeten zijn. Dat is wel één van de belangrijkste oorzaken van de onvrede hier in Nederland.
Maar dat is het al sinds WO2.
Mijn ouders hebben ingewoond bij oma begin jaren 60.
Mijn man en ik hebben begin jaren 80 een huis gekocht omdat de wachttijd op een huurwoning toen ook al 6 jaar was. Achteraf een hele goede keuze, al was de rente 12,7%, maar eigenlijk wilden we als starters toen liever huren.
Huurwoningen zijn er bijna nog steeds niet en een koopwoning is amper te betalen. Er is daardoor ook geen doorstroming.
pien_2010 schreef:5. Speculanten die kopen en weer verkopen en enorme huren vragen en niet worden aangepakt in Nederland. Frankrijk wat een rechtse regering heeft pakt dat al jaren wel aan. Als jij een tweede huis hebt en het binnen 10 jaar verkoopt met overwaarde dan moet je daar belasting over betalen. Dit om speculatie tegen te gaan.
Citaat:2027: Overwaarde van je huis naar Box 3.
Stel je hebt alleen AOW, maar wel overwaarde, altijd gewerkt, hypotheek bijna afgelost.
Dan kun je de Box 3 aanslag niet betalen!
Ca. 250 euro per maand voor elke € 100.000 overwaarde. Van je AOW...
Maar blijf vooral stemmen op links!
_San87_ schreef:Electra63 schreef:Ik weet niet hoe de huren en prijzen van huizen zijn in andere landen?
In Hongarije kun je al een vrijstaande woning van € 40.000 kopen op het platteland, begreep ik.
De woningmarkt zou wel het belangrijkste verkiezingsitem moeten zijn. Dat is wel één van de belangrijkste oorzaken van de onvrede hier in Nederland.
Mijn man en ik hebben begin jaren 80 een huis gekocht omdat de wachttijd op een huurwoning toen ook al 6 jaar was. Achteraf een hele goede keuze, al was de rente 12,7%, maar eigenlijk wilden we als starters toen liever huren.
Huurwoningen zijn er bijna nog steeds niet en een koopwoning is amper te betalen. Er is daardoor ook geen doorstroming.
In Hongarije is het maandloon ook 700 euro of zo.
Loretta schreef:996981 schreef:In welke landen kun je als eenverdiener met (iets meer dan) 1x modaal inkomen wel een huis kopen? Dat vind ik eerlijk gezegd niet zo gek. Wat wel bizar is imo is dat je in NL met 2x modaal de gemiddelde woning van 451.000 euro in NL nog steeds niet kan kopen.
Alleen de huurmarkt zit ook volledig op slot. En in de vrije sector betaal je de hoofdprijs.
3 ton blijft gewoon heel veel geld. En daar zou je een huis voor moeten kunnen kopen. Verder kun je je dan of het verantwoord is om met iets meer dan 1x modaal 310.000 te kunnen lenen.
Met andere woorden als zij een woning vindt koop of huur. Dan mag ze sabbelen om de vermogenden in Nederland nog rijker te maken
En in andere landen speelt natuurlijk ook het probleem dat de rijken steeds rijker worden. Dat dat in andere landen gebeurt maakt het niet goed natuurlijk. Maar zoals gisteren in het Trouw artikel dat Pien gedeeld heeft loopt Nederland wel vrij ver vooraan in ongelijkheid.
Electra63 schreef:Ik weet niet hoe de huren en prijzen van huizen zijn in andere landen?
mysa schreef:Ouderen die fijn wonen gaan ook niet naar een minder fijne plek, denk ik. Tenzij het moet vanwege lichamelijke problemen.
Ik ga ook niet weg als ik het kan voorkomen. Ben te gehecht aan m'n plek. Hoop dus lang genoeg gezond te blijven. Wil evt wel in een mantelzorgwoning in de tuin.