Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:01

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:19

De Hond z’n peilingen neem ik toch wel met een korreltje zout.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 23:54

Ik geloof wel redelijk deze peilingen.

Het doorrekenen van de partijprogramma's maakt voor een groot deel van de kiezers helemaal niet uit. Ook niet of sommige beloftes of uitspraken haalbaar zijn.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 06:45

Maar het gaat niet om het doorrekenen maar om het hele verkiezingsprogramma. Mijn verkiezingsprogramma is het niet...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 07:34

Dit is nu een perfect voorbeeld uit de praktijk.

https://www.youtube.com/watch?v=enqxFWb-nBY

Vrouw van 30 woont nog bij haar ouders omdat ze geen huis kan vinden. Ze kan voor ongeveer 3 ton een hypotheek krijgen. Maar dat is nog te weinig voor een huis. (En als je dan ook nog steeds overboden wordt)

Om 3 ton te kunnen lenen moet je toch wel een redelijk inkomen hebben. Maar mocht het dan lukken om iets te vinden voor 3 ton. Dan zijn de vaste lasten zo enorm hoog dat daar weinjg meer van overblijft. En als ze haar baan verliest of ziek wordt dan heeft ze een heel groot probleem want dan kan ze de hypotheek kosten opeens niet meer opbrengen.

De afgelopen jaren waren vluchtelingen steevast de zondebok. Het lijkt er nu op dat de VVD probeert deze verkiezingen uitkeringstrekkers de zondebok te maken. Ondertussen lachen de werkelijke veroorzakers zich krom. Speculanten kopen huizen massaal op en kunnen daarbij ook nog eens overbieden en zo de prijzen opdrijven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 07:42

In welke landen kun je als eenverdiener met (iets meer dan) 1x modaal inkomen wel een huis kopen? Dat vind ik eerlijk gezegd niet zo gek. Wat wel bizar is imo is dat je in NL met 2x modaal de gemiddelde woning van 451.000 euro in NL nog steeds niet kan kopen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 07:47

996981 schreef:
In welke landen kun je als eenverdiener met (iets meer dan) 1x modaal inkomen wel een huis kopen? Dat vind ik eerlijk gezegd niet zo gek. Wat wel bizar is imo is dat je in NL met 2x modaal de gemiddelde woning van 451.000 euro in NL nog steeds niet kan kopen.

Alleen de huurmarkt zit ook volledig op slot. En in de vrije sector betaal je de hoofdprijs.
3 ton blijft gewoon heel veel geld. En daar zou je een huis voor moeten kunnen kopen. Verder kun je je dan of het verantwoord is om met iets meer dan 1x modaal 310.000 te kunnen lenen.

Met andere woorden als zij een woning vindt koop of huur. Dan mag ze sabbelen om de vermogenden in Nederland nog rijker te maken

En in andere landen speelt natuurlijk ook het probleem dat de rijken steeds rijker worden. Dat dat in andere landen gebeurt maakt het niet goed natuurlijk. Maar zoals gisteren in het Trouw artikel dat Pien gedeeld heeft loopt Nederland wel vrij ver vooraan in ongelijkheid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 08:36

Dat de huizenmarkt op slot zit en huizen zo duur zijn heeft met veel zaken te maken:
1. Hypotheek rente, waardoor prijzen enorm opgedreven zijn;
2. Schaarste door jarenlang falend overheidsbeleid
3. Overheid die beloftes heeft gedaan rondom stikstofbeleid en deze niet waar heeft gemaakt waardoor er problemen zijn met bouwen
4 . Allerlei regeltjes rondom mogen bouwen in tuinen etc.
5. Speculanten die kopen en weer verkopen en enorme huren vragen en niet worden aangepakt in Nederland. Frankrijk wat een rechtse regering heeft pakt dat al jaren wel aan. Als jij een tweede huis hebt en het binnen 10 jaar verkoopt met overwaarde dan moet je daar belasting over betalen. Dit om speculatie tegen te gaan.

In mijn ogen heeft het hele vrijearkt principe waar de VVD zo voor staat geen regulerende werking gezien maar vooral laten zien hoe graag mensen over de ruggen van anderen meer geld verdienen. Het werkt totaal niet want de mens is een "rupsje nooit genoeg". En de overheid vind dit prima.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 08:49

Ik weet niet hoe de huren en prijzen van huizen zijn in andere landen?

In Hongarije kun je al een vrijstaande woning van € 40.000 kopen op het platteland, begreep ik.

De woningmarkt zou wel het belangrijkste verkiezingsitem moeten zijn. Dat is wel één van de belangrijkste oorzaken van de onvrede hier in Nederland.
Maar dat is het al sinds WO2.
Mijn ouders hebben ingewoond bij oma begin jaren 60.
Mijn man en ik hebben begin jaren 80 een huis gekocht omdat de wachttijd op een huurwoning toen ook al 6 jaar was. Achteraf een hele goede keuze, al was de rente 12,7%, maar eigenlijk wilden we als starters toen liever huren.

Huurwoningen zijn er bijna nog steeds niet en een koopwoning is amper te betalen. Er is daardoor ook geen doorstroming.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 08:51

Electra63 schreef:

In Hongarije kun je al een vrijstaande woning van € 40.000 kopen op het platteland, begreep ik.

De woningmarkt zou wel het belangrijkste verkiezingsitem moeten zijn. Dat is wel één van de belangrijkste oorzaken van de onvrede hier in Nederland.
Mijn man en ik hebben begin jaren 80 een huis gekocht omdat de wachttijd op een huurwoning toen ook al 6 jaar was. Achteraf een hele goede keuze, al was de rente 12,7%, maar eigenlijk wilden we als starters toen liever huren.

Huurwoningen zijn er bijna nog steeds niet en een koopwoning is amper te betalen. Er is daardoor ook geen doorstroming.

In Hongarije is het maandloon ook 700 euro of zo.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 08:53

pien_2010 schreef:
5. Speculanten die kopen en weer verkopen en enorme huren vragen en niet worden aangepakt in Nederland. Frankrijk wat een rechtse regering heeft pakt dat al jaren wel aan. Als jij een tweede huis hebt en het binnen 10 jaar verkoopt met overwaarde dan moet je daar belasting over betalen. Dit om speculatie tegen te gaan.

De ironie is dat als er in Nederland een dergelijke maatregel wordt voorgesteld dat rechts Nederland dan al gelijk op zijn achterste benen staat om te schreeuwen hoe oneerlijk het wel niet is dat de "hard werkende Nederlander" Belasting moet betalen over dat waar die zo hard voor gewerkt heeft. En hoe Links er alles aan doet om dat zuurverdiende geld van je af te pakken.

Een ander voorstel omtrent overwaarde van je huis naar box 3. In deze tweet wordt geroepen alsof iemand die hard gewerkt heeft volledig wordt uitgekleed. Met aan het eind van de post nog even een sneer naar links.

https://x.com/WoortsvG/status/190413041 ... pbel.nl%2F

En voor degene die liever niet naar X gaan.

Citaat:
2027: Overwaarde van je huis naar Box 3.
Stel je hebt alleen AOW, maar wel overwaarde, altijd gewerkt, hypotheek bijna afgelost.
Dan kun je de Box 3 aanslag niet betalen!
Ca. 250 euro per maand voor elke € 100.000 overwaarde. Van je AOW...
Maar blijf vooral stemmen op links!

En zo worden er continu rookgordijnen opgeworpen. En dat kan ook heel makkelijk. Want het is een heel ingewikkeld onderwerp. Het is makkelijker om tegen iemand die geen huis kan vinden te zeggen "Dat komt omdat de statushouders alle huizen krijgen." Of tegen iemand die na het betalen van hoge vaste lasten niets meer overhoud ondanks een goede baan te zeggen "Dat ligt aan alle uitkeringstrekkers die te broert zijn om te werken."

Tja, dan is het voor Linkse partijen ook heel lastig daar iets tegenover te zetten omdat de oorzaken van de problemen behoorlijk ingewikkeld en complex zijn. Dat past niet in een simpele one liner.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 08:54

_San87_ schreef:
Electra63 schreef:

In Hongarije is het maandloon ook 700 euro of zo.

Daarom is vergelijken altijd zo moeilijk.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 08:56

Loretta schreef:
996981 schreef:

Alleen de huurmarkt zit ook volledig op slot. En in de vrije sector betaal je de hoofdprijs.
3 ton blijft gewoon heel veel geld. En daar zou je een huis voor moeten kunnen kopen. Verder kun je je dan of het verantwoord is om met iets meer dan 1x modaal 310.000 te kunnen lenen.

Met andere woorden als zij een woning vindt koop of huur. Dan mag ze sabbelen om de vermogenden in Nederland nog rijker te maken

En in andere landen speelt natuurlijk ook het probleem dat de rijken steeds rijker worden. Dat dat in andere landen gebeurt maakt het niet goed natuurlijk. Maar zoals gisteren in het Trouw artikel dat Pien gedeeld heeft loopt Nederland wel vrij ver vooraan in ongelijkheid.

Klopt dat de huurmarkt ook lastig is, maar daar ging je stuk niet over en ben ik dus niet vanuit gegaan. Ik vind het gewoon niet gek dat het als 1 verdiener lastig is een huis te kopen. Dat is volgens mij altijd geweest en in veel landen zo. Dat we geen goed alternatief hebben in NL is wel schrijnend maar ook niet gek. NL is qua oppervlakte nu eenmaal klein en de bouwgrond schaars. Schaarste drijft de prijs op

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:09

In de grote steden is de situatie enigszins vergelijkbaar met Nederland. Alhoewel mijn zoon in Brussel een appartementje heeft gekocht voor rond 200.000.euro vlak bij het station. Dat.lukt in Nederland niet meer. In Parijs kun je voor iets duurder in de buitenwijken bv Cretin ook voor onder de 3 ton een leuk appartementje kopen. Dat heeft alles te maken met de hypotheek aftrek die in die landen niet bestaat..Dat heeft als ongewilde bijwerking gehad dat de prijzen de pan uit stegen in Nederland.
In Frankrijk kun je op het platteland nog leuke 80 vierkante meter huisjes kopen voor bv 120.000 euro. Ik praat dan over de Haute Vienne. Ons huisje toen verkocht was spic en span en kon je zo in.
In Nederland kun je in Zeeuws Vlaanderen ook nog leuks kopen voor minder geld. En in Frankrijk verdienen mensen wat minder maar het is wel vergelijkbaar.
In Spanje verdienen de mensen echt wel minder en daar is met name in de grote steden ook woningnood. Je ziet daar de.gwkke situatie dat er heel erg veel mensen zijn die aan de kusten tweede appartementen hebben die erg veel leeg staan (komende uit de grote steden zoals Madrid) en je in de winter een soort spookdorp en hebt en er toch doe woningnood is aan de andere kant.
De prijzen zijn voor de Spanjaarden te hoog daar de lonen te laag zijn om huis te kopen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:21

in bv apeldoorn kan je ook nog voor onder de 250.000 een appartement kopen,

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:27

In Schiedam ook. Je komt hier makkelijker aan een koop- dan aan een huurappartement.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:29

Over die overwaarde van je woning in box drie, dat is dan toch omdat DNB dat geroepen heeft, haal ik uit het volgende artikel:
https://www.nextens.nl/fiscaal-nieuws/c ... ank%20(DNB)%20heeft,pas%20in%202027%20wordt%20verwacht.
Waar dan ook nog dit bij staat : "Geruchten die overigens, zo begrijpen wij, zijn ontstaan als gevolg van onduidelijke teksten van het Ministerie zelf in een van de wetsvoorstellen over box 3."
Dus aan wie ligt het dan? (dat is een retorische vraag trouwens) .

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de harde cijfers over die 'uitkeringstrekkers' en hoeveel er dan opgehoest moet worden door de werkende mens. Want dat lijkt me dan prima te onderbouwen met cijfers, dan wel dat het te ontkrachten is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:29

fokfanaat schreef:
in bv apeldoorn kan je ook nog voor onder de 250.000 een appartement kopen,

Dan moet je in die omgeving natuurlijk ook een baan kunnen vinden. Of moet dagelijks 2 tot 3 uur reizen voor de gewone werkende Nederlander maar de norm worden omdat dit voordelig is voor vastgoedbeleggers.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:40

Katwijk / leiden is trouwens inderdaad wel een heel dure omgeving.. ik weet niet waar die mevrouw van 30 werkt? Maar 2,5 ton voor een kamertje is natuurlijk ook wel belachelijk duur

daarnaast denk ik dat mensen zich wel degelijk druk maken om witteboordenfraudeurs en iemand in de bijstand best wel een zakcentje gunnen.
het gaat bij 'uitkeringstrekkers' denk toch om andere mensen, waarvan hier de voorbeelden genoemd worden..
Laatst bijgewerkt door Cer op 28-07-25 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:42

Electra63 schreef:

Herkenbaar. Het klopt ook dat de doorstroming is vastgelopen, dat komt ook doordat ouderen in hun huis blijven wonen en door de golf van echtscheidingen in de afgelopen decennia zijn er aanzienlijk meer huizen nodig om iedereen een plek te geven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:42

De ouderen kunnen inderdaad vaak niet weg (als ze het willen) .. die discussie is hier ook al vaak gevoerd dacht ik.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:47

Cer schreef:
De ouderen kunnen inderdaad vaak niet weg (als ze het willen) .. die discussie is hier ook al vaak gevoerd dacht ik.

Dat klopt ook, dat is ook het resultaat van beleid dat in het verleden in gang is gezet. Het draait echter wel bij aan de woningnood.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:59

Ouderen die fijn wonen gaan ook niet naar een minder fijne plek, denk ik. Tenzij het moet vanwege lichamelijke problemen.

Ik ga ook niet weg als ik het kan voorkomen. Ben te gehecht aan m'n plek. Hoop dus lang genoeg gezond te blijven. Wil evt wel in een mantelzorgwoning in de tuin.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 10:03

nou daarover gesproken, ik hoop dat er een voorstel doorkomt dat dat makkelijk maakt, ook voor kinderen een eigen woning op het erf van de ouders bv. Was volgens mij al wel een voorstel voor

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 10:04

mysa schreef:
Ouderen die fijn wonen gaan ook niet naar een minder fijne plek, denk ik. Tenzij het moet vanwege lichamelijke problemen.

Ik ga ook niet weg als ik het kan voorkomen. Ben te gehecht aan m'n plek. Hoop dus lang genoeg gezond te blijven. Wil evt wel in een mantelzorgwoning in de tuin.

Ouderen die een fijn huis hebben dat is afbetaald kunnen de kinderen en kleinkinderen bergen en als ze een grote tuin hebben kunnen ze er eindelijk in hobbyen en van genieten. Wat teveel mensen lijken te vergeten is dat 1."de" ouderen niet bestaan en 2. dat ouderen eindelijk tijd hebben na een leven van veel verantwoordelijkheid en hard werken om te genieten van wat ze opgebouwd hebben. Plus 3. als je praat over de tachtigers bijvoorbeeld die wel graag kleiner zouden willen wonen er weinig of geen mogelijkheden zijn en ze vaak dan alsnog een hypotheek moeten nemen. Want ook voor die groep zit de huizenmarkt muurvast.

Fokfanaat eens met je.