Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 08:51

Rizette schreef:
En dan denk je maar weer Als ik ze dan s nachts nog binnen hou dan zal het misschien nog meevallen ( wishfull thinking) Terwijl we allemaal weten dat die wolf er natuurlijk overdag ook gewoon loopt. Als ze hem tegen komen zijn ze de pisang als er geen boom heel dicht in de buurt staat.

Ik denk niets maar dit is gewoon hoe het leven nu is. Al een tijdje is, ik heb me geen illusies gemaakt dat katten veilig zijn. Maar mijn katten binnenhouden is voor hen hetzelfde als mijn paard 24/7 in een dichte stal zetten. Voor beide is dat geen optie dus dan kun je weinig anders doen dan een risico aanvaarden. Ze waren altijd al ‘s nachts binnen dus in dat opzicht niets veranderd.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:01

tienus63 schreef:
Aanval kat Oldeholtwolde
Citaat:
6 maart 2025/Oldeholtwolde/Friesland
Gedode kat

[ Afbeelding ]
Spoiler:
[ Afbeelding ]

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1FTpp7 ... tid=wwXIfr

Niet rot bedoeld, maar zo ziet een kat er ook uit na in aanraking met een bosmaaier of cyclomaaier te zijn geweest? Gemeente is heel druk aan het snoeien en kortwieken in die omgeving.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:02

Even iets geheel anders, maar ook zit in de whatsapp groep "wolfalert Veluwe".

Daar heb ik al dagen geen meldingen gehad.

Iemand een idee waarom niet?

Ik heb geen fb, mocht daar iets als uitleg gedeeld zijn, heb ik dat gemist

Jessix

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:08

Dinsdag de laatste melding in de app… vreemd idd

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:12

Lithya schreef:
="tienus63"]Aanval kat Oldeholtwolde
Citaat:
6 maart 2025/Oldeholtwolde/Friesland
Gedode kat

[ Afbeelding ]
Spoiler:
[ Afbeelding ]

https://www.facebook.com/share/p/1FTpp7 ... tid=wwXIfr

Niet rot bedoeld, maar zo ziet een kat er ook uit na in aanraking met een bosmaaier of cyclomaaier te zijn geweest? Gemeente is heel druk aan het snoeien en kortwieken in die omgeving.[/quote]
Met een bosmaaier lukt je dat niet zo dan moet je de kat er bewust onder houden of de kat moet al dood zijn en dan bewerken. En wie rijdt er nu met een cyclomaaier? Denk dat er meer wolven zijn dan boeren die nu maaien met een cyclomaaier.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:13

Gemeente Ooststellingwerf Friesland
Deze gemeente geeft aan dat de maatschappelijke onrust omtrent de wolf niet groot genoeg is om bij de provincie aan de bel te trekken.
Daar ligt dus een taak voor u/jou!
Makkinga, Oosterwolde, Elsloo, Haule, Haulerwijk, Waskemeer en Appelscha sta op! Kunnen jullie er nog tegen? Tegen dat wolvenleed?
Toch niet normaal dat de schapen op het kerkhof in Makkinga lopen? Dat die vele schapen vermoord zijn in Oosterwolde? Dat je de wolven in je achtertuin hoort janken? Nog te zwijgen over het leed dat Mekel de pony's in Appelscha aandoet!
Op 11 maart om 19.30 uur staat bij de gemeente de commissievergadering op de agenda met de vragen of de burgemeester en/of wethouders de wolvensituatie accepteren, of ze er wat aan kunnen en/of willen doen.
De onrust vinden ze wel groot genoeg om veehouders aan te spreken op "het moeten afdekken" van kadavers.
Hoe mooi zou het zijn als er dinsdag inwoners willen inspreken om zorgen te delen over de onrust die het geeft.
Van velerlei kanten vernemen wij, ook in die regio, dat men de bossen mijdt. Dat men bij volle maan dichtbij de wolven beangstigend hoort janken. De kinderen niet meer alleen op pad durft te laten gaan. Bang zijn dat je dieren aangevallen worden. Belemmering in je vrijheid ervaren.
Dus, wil je inspreken? Graag! U/jij maakt het verschil. Aanmelden kan op via: griffie@ooststellingwerf.nl
De vergadering is vrij toegankelijk voor geïnteresseerden.
Dus:
Dinsdag 11 maart 2025
Onderwerp:
Spreekrecht zorgen over de wolf.
Gemeentehuis Ooststellingwerf
't Oost 11
8431 LE Oosterwolde
U/jij maakt het verschil!
✒️Boerin Schrijft

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:15

Bovenstaand stuk is van Boerin Schrijft. Mensen uit Ooststellingwerf maak gebruik van jouw inspreekrecht. De gemeente heeft geen problemen met de wolf. Het moet duidelijk worden dat die problemen er wel degelijk zijn. Ik kan je uit ervaring vertellen dat als het volk zich erg duidelijk gaat roeren er toch anders tegenaan gekeken wordt maar dan moet er wel roering komen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 09:20

Het is van de zotte dat de raad daar meent dat de onrust niet groot is onder de bevolking.

Ik heb vannacht alleen maar gedroomd over koeien die opgejaagd werden. Jongvee dat gepakt werd en die niet gepakt werden waren zo wild, niets meer mee te beginnen.
Vluchtende pinken die hun kalf onder het rennen af zetten.
Ik wist dat ik droomde, met koppijn wakker geworden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 09:56

Rocamor schreef:

Het is als de goden verzoeken.
Het was blijkbaar even rustig qua meldingen.
Maar ze komen weer binnen, de beheerders zullen ze zo wel doorsturen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:58

Rocamor schreef:

Er is op FB niks gedeeld maar ik heb de indruk dat er veel minder gemeld wordt. Iig niet via de app en Geen Wolf.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 10:03

Wolf gezien op de Veluwe had de afgelopen dagen ook geen meldingen, alleen de kat in de Stroe.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:08

Rizette schreef:
Er is nog nooit in de laatste 60 jaar zoveel gekapt in de bossen als afgelopen jaren. Dat is ook allemaal machines, vrachtwagens voor de afvoer...

De mens is snel geneigd om de bossen te zien als de vrije natuur, maar de meeste bossen in NL zijn gewoon investeringen in hout; bomen zijn bedoeld als productiemateriaal net als mais en aardappelen!
Dat laten we ook niet op het land staan omdat het zo gezellig staat als je er langs fietst.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 10:09

Zichtmelding Lauwerszijl Gr
Citaat:
Lauwerszijl Groningen
07-03-2025
6.55 uur

Zekerheid Laag.
Dit heeft ermee te maken dat we de melder niet kennen en geen aanvullende info krijgen.
Geen verwijt naar de melder, die kan geen tijd hebben.

"Hallo. Ik heb met waarschijnlijkheid een wolf gezien op afstand in het land. Ik fietste langs en was ca. 400m afstand. Het was alleen, oogde groot als een hondachtige en leek niet op een ree. Het stond stil en bleef mijn richting opkijken."
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/166hMv ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 10:14

Zichtmelding Garderen Gld
Citaat:
grote wolf gezien op de Gardenseweg tussen rotonde en Garderen. Liep langs de weg en het bos in.
7.28 uur

Schermprint vanwege besloten groep
Afbeelding
Afbeelding
Bron wolf gezien op de Veluwe

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:34

Lauwerszijl, daar zit toch ook de goudjakhals?
Die kan het ook geweest zijn denk ik dan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 10:36

Maar gisteren liep ie in Burgum, dus kippeneindje voor de wolf.

Het is stil wat betreft meldingen goudjakhals.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:44

Rizette schreef:
Gemeente Ooststellingwerf Friesland
Deze gemeente geeft aan dat de maatschappelijke onrust omtrent de wolf niet groot genoeg is om bij de provincie aan de bel te trekken.
Daar ligt dus een taak voor u/jou!
Makkinga, Oosterwolde, Elsloo, Haule, Haulerwijk, Waskemeer en Appelscha sta op! Kunnen jullie er nog tegen? Tegen dat wolvenleed?
Toch niet normaal dat de schapen op het kerkhof in Makkinga lopen? Dat die vele schapen vermoord zijn in Oosterwolde? Dat je de wolven in je achtertuin hoort janken? Nog te zwijgen over het leed dat Mekel de pony's in Appelscha aandoet!
Op 11 maart om 19.30 uur staat bij de gemeente de commissievergadering op de agenda met de vragen of de burgemeester en/of wethouders de wolvensituatie accepteren, of ze er wat aan kunnen en/of willen doen.
De onrust vinden ze wel groot genoeg om veehouders aan te spreken op "het moeten afdekken" van kadavers.
Hoe mooi zou het zijn als er dinsdag inwoners willen inspreken om zorgen te delen over de onrust die het geeft.
Van velerlei kanten vernemen wij, ook in die regio, dat men de bossen mijdt. Dat men bij volle maan dichtbij de wolven beangstigend hoort janken. De kinderen niet meer alleen op pad durft te laten gaan. Bang zijn dat je dieren aangevallen worden. Belemmering in je vrijheid ervaren.
Dus, wil je inspreken? Graag! U/jij maakt het verschil. Aanmelden kan op via: griffie@ooststellingwerf.nl
De vergadering is vrij toegankelijk voor geïnteresseerden.
Dus:
Dinsdag 11 maart 2025
Onderwerp:
Spreekrecht zorgen over de wolf.
Gemeentehuis Ooststellingwerf
't Oost 11
8431 LE Oosterwolde
U/jij maakt het verschil!
✒️Boerin Schrijft

Dank voor deze berichten, ik heb gewoond in deze regio en stuur dit bericht dus door.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 11:06

Citaat:
7 maart 2025

Wolf niet langer ‘strikt beschermd’ vanaf vandaag

De degradatie van de beschermingsstatus van de wolf van ‘strik beschermd’ naar ‘beschermd’ onder de Conventie van Bern treedt vandaag in werking. Dierenbeschermingsorganisatie IFAW noemt deze verlaging voorbarig en onverantwoord, en vraagt overheden te investeren in niet-dodelijke preventieve maatregelen. Vlaanderen wijzigt haar beleid omtrent de wolf voorlopig niet.
Individuele lidstaten kunnen nog steeds besluiten om op nationaal niveau strengere regels voor de bescherming van wolven in te voeren of te behouden.
Vanaf vandaag is de wolf niet langer een strikt beschermde diersoort in Europa. De degradatie van de beschermingsstatus van de wolf van ‘strikt beschermd’ naar ‘beschermd’ onder de Conventie van Bern treedt in werking. “Deze ongekende stap brengt jarenlange inspanningen voor natuurbehoud in Europa in gevaar. Het is een verkeerd signaal in een tijd waarin de biodiversiteit wordt bedreigd”, zegt dierenbeschermingsorganisatie IFAW.

“Dit besluit negeert de wetenschap en geeft voorrang aan politiek gemak boven natuurbehoud”, zegt Ilaria Di Silvestre, directeur beleid en belangenbehartiging voor Europa van het IFAW. “Het zal boeren niet helpen en conflicten niet verminderen. In plaats daarvan brengt het wolven in groter gevaar.”

Niet-dodelijke samenlevingsmaatregelen – denk aan wolfwerende omheiningen en kuddebeschermingshonden – zijn volgens de organisatie de meest effectieve manier gebleken om conflicten tussen wolven en boeren te voorkomen. “Er zijn veel succesvolle voorbeelden in heel Europa.”

“In plaats van de bescherming te verzwakken, zouden overheden moeten investeren in oplossingen die werken”, voegt Di Silvestre toe. “Boeren ondersteunen met effectieve preventieve maatregelen is de beste manier om vooruitgang te boeken.”
Voorbarig

Het besluit om de bescherming van wolven af te zwakken werd op 3 december 2024 aangenomen door het Permanent Comité van het Verdrag van Bern, na een voorstel van de EU en ondanks sterke tegenstand van natuurbeschermers, maatschappelijke organisaties en wetenschappelijke experts. Nu het besluit van kracht wordt, kan de EU de procedure starten om de bescherming van wolven ook onder de EU-wetgeving naar beneden bij te stellen.

Na tientallen jaren van strenge bescherming, waardoor de soort zich langzaam en nog steeds gedeeltelijk kon herstellen, zal dit zeker leiden tot meer jacht op wolven, stelt IFAW. “De meeste wolvenpopulaties in de EU hebben nog geen gunstige staat van instandhouding bereikt, zoals vereist door de EU-wetgeving. Hun bescherming nu verlagen is voorbarig en onverantwoord.”

Alle partijen bij het Verdrag van Bern, inclusief individuele lidstaten, kunnen nog steeds besluiten om op nationaal niveau strengere regels voor de bescherming van diersoorten in te voeren. Het IFAW roept daarom alle landen op om de wolven goed te blijven beschermen.
Ongewijzigd Vlaams beleid

Minister van Landbouw en Omgeving Jo Brouns (cd&v) wijst er via zijn woordvoerder eveneens op dat de EU de habitatrichtlijn nog moet aanpassen voordat er effectief aan de beschermingsstatus van de wolf gesleuteld kan worden. Tegelijkertijd geeft hij aan dat in Vlaanderen de regels voorlopig sowieso niet bijgesteld moeten worden.

“Ons generiek beleid is aangevuld met een protocol ‘probleemwolf’. Dat zorgt ervoor dat we vandaag al voldoende tools in handen hebben om het evenwicht te bewaken. We volgen de situatie op de voet op, maar vooralsnog blijft ons beleid tegenover de wolf ongewijzigd: inzetten op preventie en bescherming.”
https://www.landbouwleven.be/21938/arti ... af-vandaag

https://www.facebook.com/share/p/1NwS4U ... tid=wwXIfr

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:18

DubbelFun schreef:
Rizette schreef:
Er is nog nooit in de laatste 60 jaar zoveel gekapt in de bossen als afgelopen jaren. Dat is ook allemaal machines, vrachtwagens voor de afvoer...

De mens is snel geneigd om de bossen te zien als de vrije natuur, maar de meeste bossen in NL zijn gewoon investeringen in hout; bomen zijn bedoeld als productiemateriaal net als mais en aardappelen!
Dat laten we ook niet op het land staan omdat het zo gezellig staat als je er langs fietst.

Daarbij gaat er ook gewoon meer dood door droge en hele natte periodes. In mijn bos hebben we de laatste jaren ook echt veel meer jaarlijks onderhoud.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:23

Hier strooien ze zelfs kalk over de bossen om de grond te verbeteren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:29

Doen ze hier ook. We moeten wel met helicopters aantonen hoe slecht het gaat met de natuur natuurlijk....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:32

Ik deed vanmorgen de gordijnen open en toen stonden er 9 hindes te grazen in het weiland naast ons. Die heb ik al in geen tijden meer gezien. Het was prachtig.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:51

Dat kappen kan zijn wegens:

Doelstellingen behalen (open stukken tbv vlinders bijvoorbeeld),
De wettelijke aansprakelijkheid bij vallende takken op wandelaars, het proberen te voorkomen daarvan rond opengestelde routes,
Het einde van de levensduur van bepaalde bomen die ca 100 jaar oud zijn.
Volgens mij ook slechtere conditie / verrotte wortels van bepaalde boomsoorten door te grote schommelingen in grondwaterstand en daardoor te groot omwaai risico.
Het uitdunnen tbv de groei van de andere bomen en struiken, kan ook gaan om het terugdringen van exoten zoals vogelkers.
Het naderende broedseizoen (15-3) waarna niet meer gekapt mag worden.
En de kalk is tegen verzuring, tbv groei en gezondheid van de vegetatie.
En houtwinning, zeker ook. Zelf probeer ik het bos niet te zien als grote bomenkwekerij maar op diverse plaatsen is dat in wezen wel zo. De TBO’s krijgen ook minder subsidies dan vroeger (dat zie je oa aan het verdwijnen van afvalbakken, geen geld voor personeel om die te legen), en zoeken naar nieuwe verdienmodellen. Waardoor het beeld van hoe het in het bos is, nu anders is dan vroeger.

Interessant van de wijziging van de beschermde status van de wolf.
Lijkt me uiteindelijk toch van algemeen belang om een duidelijke werkwijze te hebben hoe te handelen bij probleemwolven en ook om oude verstoten en of gewonde en zieke wolven een genadeschot te kunnen geven zonder eerst te hoeven vergaderen.
Dan kunnen de NGO’s en de beheerders gezamenlijk hun vak uitoefenen.
Want heel eerlijk, het boos-zijn van burgers en buitenlui heeft niet al te veel effect, geeft vooral onrust en verdeeldheid.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 11:59

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 12:02