Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 19:29

juval schreef:
oke bedankt voor de uitleg, dat wist ik niet. Als kamerlid lijkt me er toch ook wel een risico voor het lekken van staatsgeheimen ed.

...er is de Kamercommissie 'stiekem', waarin zaken rond de aivd, staatsgeheimen etc worden besproken.

...oude gewoonte: daar zaten slechts de fractievoorzitters.
(Met een serie eenpersoonsfracties is dat natuurlijk een beetje anders dan toen één partij nog rustig 40 zetels kon hebben.)

Uit deze 'school' klappen is een zogeheten ambtsmisdrijf.

Verder hebben Kamerleden geen toegang tot staatsgeheimen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 22:36

Duidelijk Karl. Wist ik niet.

@Veronica . Iedereen die woont in een land die aangesloten is bij de EU mag in die landen vrij wonen. Is gewoon de wet.
Dus als ik morgen naar Spanje wil, dan kan dat gewoon en jij en iedereen in Nederland met een Nl paspoort kan overal in de EU wonen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 06:50

Raineri

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 08:03

Las ik ook net Pien. Vooral dat laatste blok is echt pijnlijk van die verslaggever. De partijen vertrouwen elkaar helemaal niet. Van de week sprak ik een collega en tegen hem zei ik ook: het maakt me eigenlijk vrij weinig uit of we over links of rechts gaan. Ik wil gewoon niet teveel pannenkoeken in de regering, mensen die respectvol zijn naar anderen en echt verstand van zaken hebben en niet alleen maar blèren. Met elk kabinet zit er altijd wel iemand bij waarvan je denkt “ai”. Maar het is nu wel heel bont. Ik vind het vooral zorgelijk dat het land wéér stilstaat. Wanneer gaan we nu echt problemen aanpakken? We gaan nu weer een paar jaar stilstaan met alle gevolgen van dien. Geen ontwikkeling van het onderwijs, de infrastructuur, het elektriciteitsnet (een beetje wel) en de ontstane kabinetscrisis.

Echt.. wat een circus

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 08:07

Veronica2 schreef:
pien_2010 schreef:
Ja ik hoorde het eergisteravond tijdens Nieuwsuur. Frankrijk is inderdaad heftig en voelt niet fijn.
We hebben ons in laten schrijven bij de woningbouw (ook vanwege andere redenen) zodat mocht het om wat voor reden nodig zijn we over 10 jaar een keuze hebben, blijven of toch terug naar Nederland. Tegen die tijd gaan we het eens rustig allemaal afwegen, want de zorg in Frankrijk is vele male beter. Maar als het echt Frankrijk voor de Fransen wordt waar wij wonen, dan weet ik het nog net niet zo of ik wil blijven.

Nou Pien, je vindt jezelf misschien heel integer, maar je post van enkele dagen geleden geeft toch duidelijk aan dat je van twee walletjes wil eten. Europese walletjes, maar toch.

En dat mag Pien, want ze is ook Europees burger met een Nederlands paspoort. Jij mag dat ook doen.

Mijn vriend en ik overwegen over een aantal jaar “terug” te gaan naar Frankrijk en daar een bedrijf op te zetten. Nu twijfelen we wel weer om hoe het nu politiek gezien daar gaat. Maar dan blijf ik ook ingeschreven voor een sociale huurwoning (just in case). Maar dat mag, en heel eerlijk. Beetje vreemd iets wat zo persoonlijk is, zo aan te halen in een politiek discussieforum.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 09:20

Sinds wanneer is dat immoreel?
En ik vind het daarnaast heel erg op de vrouw.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 09:24

die snap ik ook niet, wat is het probleem Veronica?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 10:23

juval schreef:
wat ik wel een beetje vreemd vind is dat deze persoon (en wellicht meerdere) wel al een hele tijd in de eerste en tweede kamer heeft mogen functioneren. Is daar dan geen of minder risico? Het lijkt me dat iedereen die in de kamer zit van onbesproken gedrag dient te zijn en minimaal een VOG moet kunnen overleggen.

Karl schreef:
Als je in de kamer zit dan ben je een volksvertegenwoordiger die door het volk verkozen is. Daarvoor hoef je dus niet van onbesproken gedrag te zijn of een VOG voor overleggen. Want jij vertegenwoordigt op dat moment de groep Nederlanders die voor jou gekozen hebben en die Nederlanders hebben gewoon het recht om voor iemand te kiezen die niet van onbesproken gedrag is.

Voor een minister of staatssecretaris geldt dat niet, die zijn niet door de burger gekozen en hebben dus ook geen mandaat van diezelfde burger om er te mogen gaan zitten. Dan kan je dus wel eisen dat ze van onbesproken gedrag zijn of een VOG over kunnen leggen.

Er is wel een procedure dat vóór er een politieke lijst ivm verkiezingen wordt opgesteld,
dat 'een hotemetoot namens de lijst', in praktijk doorgaans de voorzitter van de partij,
kan vragen om een screening van de kandidaten voordat de lijst daadwerkelijk wordt vastgesteld door de partij/ vereniging en vervolgens wordt ingediend.
....en deze screening is zoiets als de aankoopkeuring van een paard: ook als er minder leuke dingen naar voren komen, is de beslissing aan jou, niet aan de dierenarts. Of in het geval van het indienen van de lijst: de aivd informeert slechts.

En idd: wat Karl zei: we hebben het volste recht om te stemmen op mensen die niet van onbesproken gedrag zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 10:50

mysa schreef:

Sinds dat het er hier in Nederland exact zo aan toe gaat met extreem rechts.

En Pien heeft natuurlijk ook dat debacle met de Brexit gevolgd, dus weet hoe het kan lopen met een nationalistische koers.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 11:16

Loretta schreef:
mysa schreef:

Sinds dat het er hier in Nederland exact zo aan toe gaat met extreem rechts.

En Pien heeft natuurlijk ook dat debacle met de Brexit gevolgd, dus weet hoe het kan lopen met een nationalistische koers.

Op zich denken mijn man en ik dat het wel los zal lopen als het om Nederland en Frankrijk gaat. MAAR de leegloop van Engelsen in onze omgeving, de struggle van vrienden en het verdriet dat heeft wel indruk gemaakt.
Tevens hebben Engelse vrienden van ons hier een bedrijf, al jaren. Dus niets aan de hand zou je denken. Maar nu ze bijna met pensioen gaan is het dramatisch om te volgen hoeveel moeite ze hebben moeten doen om te weten hoeveel pensioen ze in de UK hebben opgebouwd. Want omdat ze in Frankrijk wonen moet dat via Frankrijk want UK werkt daar dus niet aan mee.
Gelukkig hebben ze na maanden van het kastje naar de muur gestuurd te zijn een lieve Fransman gevonden die helemaal in dit dossier is gedoken en hun vraag wist op te lossen.
Met dit verhaal wil ik zeggen dat het wel in ons achterhoofd zit dat het ons bestaan zou kunnen bedreigen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 11:42

Als Nederlander in het buitenland bouw je ook geen AOW op. Je wordt dan later gekort op je AOW per jaar, vroeger was dat 2%, nu weet ik dat niet (sinds de AOW-leedtijd is verhoogd).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 11:46

Electra63 schreef:
Als Nederlander in het buitenland bouw je ook geen AOW op. Je wordt dan later gekort op je AOW per jaar, vroeger was dat 2%, nu weet ik dat niet (sinds de AOW-leedtijd is verhoogd).

Klopt! Nog steeds 2% is dat per jaar.
Daar hebben we rekening mee gehouden en door laten rekenen voor onze emigratie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 11:52

Electra63 schreef:

Dat klopt. Er is wel een of andere aanvullende regeling maar hoe dat precies zit weet ik niet. Je zult dan de (administratieve) weg moeten weten om dat goed te kunnen aanvragen. Overigens, @Pien heeft het over nu in Frankrijk wonende Engelsen, maar de U.K. is uit de Europese Unie gegaan en dat zal het er niet gemakkelijker op maken om iets te regelen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 12:29

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 12:38

anjali schreef:
Electra63 schreef:

Dat klopt. Er is wel een of andere aanvullende regeling maar hoe dat precies zit weet ik niet. Je zult dan de (administratieve) weg moeten weten om dat goed te kunnen aanvragen. Overigens, @Pien heeft het over nu in Frankrijk wonende Engelsen, maar de U.K. is uit de Europese Unie gegaan en dat zal het er niet gemakkelijker op maken om iets te regelen.

Als je dan weer in Nederland woont, kan je een aanvulling krijgen vanuit de bijstand.
Maar als je in het buitenland woont, heb je geen recht op bijstand.

Maar goed, we gaan off-topi

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:57

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:
Faber blijft minister van asiel. Het brandje is geblust
https://nos.nl/collectie/13962/artikel/ ... ster-asiel
Bij de eerste foto die ik van haar zag moest ik ineens aan de weduwe van Rost van Tonningen denken :oo

Ik moet dat eigenlijk voor me houden maar nu jij over Florrie begint: ze doet mij denken aan een leidster van de Bund Deutscher Mädel.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 17:09

Veronica2 schreef:
pien_2010 schreef:
Ja ik hoorde het eergisteravond tijdens Nieuwsuur. Frankrijk is inderdaad heftig en voelt niet fijn.
We hebben ons in laten schrijven bij de woningbouw (ook vanwege andere redenen) zodat mocht het om wat voor reden nodig zijn we over 10 jaar een keuze hebben, blijven of toch terug naar Nederland. Tegen die tijd gaan we het eens rustig allemaal afwegen, want de zorg in Frankrijk is vele male beter. Maar als het echt Frankrijk voor de Fransen wordt waar wij wonen, dan weet ik het nog net niet zo of ik wil blijven.

Nou Pien, je vindt jezelf misschien heel integer, maar je post van enkele dagen geleden geeft toch duidelijk aan dat je van twee walletjes wil eten. Europese walletjes, maar toch.

Nou Veronica2, ik vind Pien inderdaad altijd erg integer overkomen in haar berichten, welk topic dan ook.
Er is niks mis met via de legale weg van 'twee walletje eten'. Deze manier van omschrijven is niet bepaald chique, maar vooruit, moet kunnen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 09:23

Interview in nrc met Robbert Dijkgraaf:

Hij vertelt dat tijdens een commissiedebat (onderwijs), de vertegenwoordiger van PVV zei fors te willen bezuinigen op wetenschappelijk onderwijs omdat men op universiteiten te 'woke' is.

En dat is dus de mentaliteit van degenen die ons land gaan besturen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 09:56

Ugh.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 10:08

Ja weet niet meer waar ik het las, maar we hebben nog net geen ministerie van emancipatie met Dion Graus aan het hoofd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 10:22

mysa schreef:

Hij vertelt dat tijdens een commissiedebat (onderwijs), de vertegenwoordiger van PVV zei fors te willen bezuinigen op wetenschappelijk onderwijs omdat men op universiteiten te 'woke' is.

Nederland glijdt langzamerhand af naar een volwaardige bananenrepubliek.
Ik dacht dat het na 13 jaar Rutte niet veel slechter meer kon. Maar het kon nog veel en veel erger.

Echt serieus, wat voor een achterlijk land is Nederland aan het worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 11:16

Het verdrietige is, dat juist Nederland een high tech land is (ASLM, PHILIPS, DELFT, WAGENINGEN etc) wat toonaangevend in de wereld is .
Daarom doen we nog mee op het hoogste niveau (Rutte waarschijnlijk NAVO) .
Op het moment dat daaraan gemorreld gaat worden en dat doe je door aan de poten van het wetenschappelijk onderwijs te zagen, dan is Nederland binnen no time weg van het wereld toneel en is middelmatigheid de norm.
Dat is zo gebeurd en heel moeilijk teruggedraaid. Heel zorgelijk.
Er valt nog veel meer over te zeggen maar hier laat ik het even bij.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 11:33

mysa schreef:

Tegenwoordig lijkt men op universiteiten voornamelijk bezig te zijn met agressief demonstreren, ordehandhavers aanvallen en de boel (ook van hun eigen universiteit) kort en klein slaan. Moet daar belastinggeld naar toe? Ik ben 8 jaar lang student geweest in de vorige eeuw, maar dergelijke toestanden heb ik nooit meegemaakt . Ik kwam daar om wat te leren. Ik heb 1 keer meegedemonstreerd toen, een vredesdemonstratie tegen kernbommen, en dat was op de daarvoor aangewezen plek op het Malieveld. Ik heb daar helemaal geen geweld of vernielingen gezien. Dat zou ook zwaar contraproductief zijn geweest. De enige vervelende was de NS die besloot net op die dag te gaan staken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 11:38

Anjali ben je bezetting van het Maagdenhuis vergeten?
De anti kraak demonstraties in Amsterdam?
De man vrouw en Dolle Mina demonstraties tegen de abortuswet?
De geen woning geen kroning demonstraties?
Vrouwen tegen verkrachting en VTSG (vrouwen tegen sexueel geweld) tegen al dat seksistisch en geweld gedrag tegen vrouwen?
Stop de nucleaire bom demonstraties?
Stop Kalkar en Dodewaard demonstraties?
De demonstraties als het ging om Zuid Afrika en de apartheidspolitiek?
De demonstraties georganiseerd door het interkelijk vredesberaad (IkV)?
En later de demonstraties tegen de vervuiling van de zee, en aarde denk aan Greenpeace etc.

We leven juist in een hele rustige tijd. De universiteiten wereldwijd zijn juist altijd voorlopers hiervan en het is juist rustig nu....
Etc etc.....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 11:47

pien_2010 schreef:
Anjali ben je bezetting van het Maagdenhuis vergeten?
De anti kraak demonstraties in Amsterdam?
De man vrouw en Dolle Mina demonstraties tegen de abortuswet?
De geen woning geen kroning demonstraties?
Vrouwen tegen verkrachting en VTSG (vrouwen tegen sexueel geweld) tegen al dat seksistisch en geweld gedrag tegen vrouwen?
Stop de nucleaire bom demonstraties?
Stop Kalkar en Dodewaard demonstraties?
De demonstraties als het ging om Zuid Afrika en de apartheidspolitiek?
De demonstraties georganiseerd door het interkelijk vredesberaad (IkV)?
En later de demonstraties tegen de vervuiling van de zee, en aarde denk aan Greenpeace etc.

We leven juist in een hele rustige tijd. De universiteiten wereldwijd zijn juist altijd voorlopers hiervan en het is juist rustig nu....
Etc etc.....

Die anti-nucleaire bom heb ik dus aan meegedemonstreerd. Voor de rest kwam ik daar om te studeren.