Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 18:59

De interessante mening van Sven Biscop over de positie van Europa en de mogelijkheid die hij ziet rondom Oekraïne.
Ik ben het heel erg hiermee eens en ik zie wat er nu gebeurt ook als een lans voor Europa om zich als sterke Europa te manifesteren.aar.dan moeten ze nu echt achter Oekraïne staan en maatregelen nemen.
Ik hoop dat velen dit lezen en tot zich gaan nemen.
https://www.demorgen.be/meningen/wie-ze ... ~b551b5ad/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:40

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:15

Het is een spannende tijd.

Volgens Rubio komen Oekraine en Europa zeker aan de onderhandelingstafel in de tweede fase van de onderhandelingen.
Dat is wel wat anders dan wat Trump zegt. I

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:37

Rubio VIND dat dit zo moet gaan. Maar het maakt in wezen niet uit. Europa moet onmiddellijk stoppen met (letterlijk) janken voor notabene de TV, want dat gaat natuurlijk de hele wereld over en die lachen zich rot Poetin en Trump en iedereen wordt bevestigd dat "we" enorme watjes zijn.
Vandaag is een belangrijke dag want Macron heeft een aantal EU landen uitgenodigd waaronder Polen, UK en Nederland (Schoof)/ Denemarken (helaas geen Baltische staten) en de NAVO baas.
Hopelijk stopt Europa zsm met janken, gaat gebruik maken van de expertise van Oekraïne en UK en komt met een stevig plan want het is allemaal nog niet verloren. Maar we beginnen nu wel met achterstand.

Pas als.dat.plan er ligt, dat respect gaat ontvangen zal de USA weer wat gaan schuiven. Deze hele situatie hebben we aan slap beleid te danken, teveel diversiteit, geen eenheid uitstralen van de afgelopen jaren. Dus hopelijk ziet Europa dit ook als kans!

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:45

Ik vond die emoties juist wel verfrissend op het politieke schaakbord. Het is ook niet zo dat hij de hele conferentie zat te snotteren, pas bij de afsluiting. Geloof trouwens dat het zijn laatste EU-optreden was, snap wel dat dat geen positieve afsluiting was.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:58

Zo kijken wij er naar. Maar geloof me Rusland en Trump niet!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:21

Ik vraag me trouwens af of de inspanningen en bijbehorende kosten tbv het opvangen van Oekraïners, en gereserveerde/toegezegde medefinanciering tbv de wederopbouw ook worden meegerekend binnen de % die we moeten besteden volgens Trump.

Zelf ben ik van mening dat geld en inzet gericht op hulp en wederopbouw veel meer oplevert dan geld voor nog meer wapens. Als een jochie op het schoolplein met je wil vechten dan kan je proberen sterk te zijn maar als je niet sterk bent moet je slim zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:22

pien_2010 schreef:

Hoe die er naar kijken is beperkt relevant. Wat de EU tranen en al doet is veel belangrijker. Dingen mogen je best verdrietig (en kwaad) maken, als het je verstandig! handelen maar niet in de weg zit. En soms is die tranen laten lopen de beste manier om te kunnen blijven denken en handelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:18

tamary schreef:
pien_2010 schreef:

Hoe die er naar kijken is beperkt relevant. Wat de EU tranen en al doet is veel belangrijker. Dingen mogen je best verdrietig (en kwaad) maken, als het je verstandig! handelen maar niet in de weg zit. En soms is die tranen laten lopen de beste manier om te kunnen blijven denken en handelen.

Ik volg je redenatie. Maar geloof me dat dit op de Staatstelevisie is breed uitgemeten. Ik heb het over strategie, over niet alles zo open op straat gooien, over ophouden met naïef zijn en denken aan het feit dat we een nieuwe fase ingaan van de geschiedenis (ik deel zijn tranen en verdriet) en de Russen gevaarlijk zijn voor Europa en we niet naïef moeten zijn nu Rusland carte blanche lijkt te krijgen van een medestander die Trump heet.
Dat laatste is als een grote victorie gekraaid overal op de Staatstelevisie in Rusland en Europa kwam daar niet goed vanaf. Vele Russen delen die opvatting.
Helaas is de groep rond Navalny te klein om het verschil te maken, ook al konden we daar gisteren iets van zien op zijn herdenking dag rond zijn graf.

Alleen geld voor opbouw is niet genoeg en vind ik naïef want Rusland gaat (te begin met de Baltische staten) Europa aanvallen en Zelensky liet weten gisteren over informatie te beschikken dat hij ook de NAVO landen niet zal schuwen.
Waarschijnlijk info vanuit de UK geheime dienst die tot nu toe erg goed zit met zijn info.
Rusland heeft een geharde jeugd die net als de Hitler jugend zich al jaren voorbereid om het "decadente westen" een ongekend pak slaag te geven.
De tijd van zachte heelmeesters is voorbij. Macron, die heel veel pogingen heeft gedaan om door te dringen tot Putin weet dit. Net als de hoogste NAVO baas (Rutte). Net als UK en. Baltische landen, Polen, en nog een aantal.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 14:49

Guy Verhofstadt:

In this new world, if you are not around the table, you're on the menu.
European leaders... Lead!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:14

mysa schreef:
Guy Verhofstadt:

In this new world, if you are not around the table, you're on the menu.
European leaders... Lead!

Yes indeed! I completely agree with this!!!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:16

Dat zei Timmermans vorige week al.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:25

Benzz schreef:
Dat zei Timmermans vorige week al.

Kan niet vaak genoeg herhaald worden!!!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:48

Babootje schreef:

Volgens Rubio komen Oekraine en Europa zeker aan de onderhandelingstafel in de tweede fase van de onderhandelingen.

Oekraïne mag even langskomen om afstand te doen van land en grondstoffen en Europa mag even langskomen om de sancties op te heffen. Dat is hoe trump het ziet. Inderdaad nu zo snel mogelijk handen ineen en doorpakken. Putin niet de kans geven om te herpakken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 16:30

mylittlejoy schreef:
Babootje schreef:

Oekraïne mag even langskomen om afstand te doen van land en grondstoffen en Europa mag even langskomen om de sancties op te heffen. Dat is hoe trump het ziet. Inderdaad nu zo snel mogelijk handen ineen en doorpakken. Putin niet de kans geven om te herpakken.

Voilà!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 17:23

Lavrov heeft gezegd dat Europa geen bal te vertellen heeft en dat Rusland niet akkoord gaat met bezet gebied inleveren. Dus die tweede fase komt er niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 17:44

BigOne schreef:
Lavrov heeft gezegd dat Europa geen bal te vertellen heeft en dat Rusland niet akkoord gaat met bezet gebied inleveren. Dus die tweede fase komt er niet.

Oekraïne is een souverein land. Dus Amerika en Rusland gaan moet de boel dicteren.. Vandaag is overleg in Frankrijk georganiseerd door Macron in ook aanwezigheid van de UK. Ik vind het spannend wat daar uitkomt.
Oekraïne heeft niet gevochten om nu alles weg te geven waarbij komt dat Rusland minder sterk is NU als ze doen voorkomen en Oekraïne weet dat.
Het is nog niet gedaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:07

En de Amerikanen in het Congress en House weten grotendeels ook heus wel dat als ze Putin nu belonen voor zijn streken, dit precedenten schept voor andere brandhaarden. Hopelijk stellen ze 1 keer niet teleur in de keuze van "het juiste doen".....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:26

De Amerikanen krabbelen alweer wat terug, nu zijn ze in Ryad om te bekijken of onderhandelen met Rusland zin heeft :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:29

Lavrov noemde Europa de agressor en dat dit maar eens moest stoppen want Europa wil zo graag oorlog _O- en een agressor verdient geen plek aan de onderhandelingstafel.
Sorry dat ik zo moet lachen, maar wat leven we toch in een bizarre wereld. Het hangt van leugens aan elkaar. Ik denk dat uitspraken van de regering van Trump en Trump zelf toch ook een schok hebben veroorzaakt bij menig Republikein.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 20:44

Babootje schreef:

Toch 'fijn' dat Oekraïne in de tweede fase mag meepraten over de oorlog die op hun grondgebied wordt gevoerd ... :?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 21:26

Ja maar, het was dan ook voor Oekraïne "a bad war to get into", aldus Trump :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 21:45

Een schokkend artikel waarin gesproken wordt over mensen handel van Afrikaanse mannen die onder valse voorwendselen gerecruteerd worden voor het leger en als kanonnenvlees worden gebruikt door de Russen, terwijl de mannen zelf denken dat ze leuke banen krijgen.
Martelingen en folteringen als ze niet willen als ze.ontdekken waar ze in beland zijn horen erbij.
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... nsenhandel

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 21:59

mylittlejoy schreef:
Ja maar, het was dan ook voor Oekraïne "a bad war to get into", aldus Trump :+

Voor de mensen die sneuvelen is een oorlog altijd wel slecht.

Er gloort hoop, even afwachten of dit nog verder in het nieuws komt: https://mastodon.social/@randahl/114020674618694115

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:09

Trump moet je met z’n eigen geintjes bevechten.