Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 23:34

Nielojram schreef:
herr_balou schreef:
Als dingen niet binnen het (neo-)liberale kapitalistische systeem passen is het niet door te rekenen door de modellen die gebruikt worden bij het CPB.

Zou het dan zo zijn dat het CPB geen mensen/geld heeft om zo'n model op te zetten?

Omdat het berekenen ervan niet genoeg 'opbrengt' voor het CBP?

Soort van "Computer says no"?

Zoiets ja.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 23:44

nps schreef:
Maar hoe brengen de megawinsten van bedrijven dan financiele schade toe aan de samenleving? Ik vind het ook kwalijk dat partijen hun programma niet door laten rekenen en mis heel erg de #hoedan van de mooie plannen. Al helemaal in financieel onzekere tijden, praatjes vullen geen (budgetaire) gaatjes. Voor mij valt een partij die zijn programma niet doorrekent af. Klinkt teveel als gratis geld, alles beloven en niemand hoeft te betalen.

Wat ik ervan begrijp is dat partijen kritiek hebben op de manier waarop het CPB de plannen doorrekent. De menselijke maat wordt gemist. Maar daar is volgens mij dat rekenmodel ook niet voor, dat is puur om te toetsen hoe financieel haalbaar de plannen zijn.

Het hoeven niet per se megawinsten te zijn maar vaak wel. Schade voor de samenleving? Kun je echt niets bedenken? Wat dacht je van asbest, PFAS, nanoplastic, gewasbestrijdingsmiddelen, bodemdaling, etc?

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:14

Dat niet alleen; die mega-winst zorgt ook voor meer ongelijkheid in de samenleving. Die winst vloeit door in de portemonnee van de aandeelhouders en grote beleggers. Dus de rijken worden rijker en de armen armer. Temeer omdat die hele grote bedrijven relatief veel minder belasting betalen dan de rest.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:15

De aandeelhouders zijn ook vaak pensioenfondsen hè, daar heeft de samenleving wel degelijk wat aan

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:42

grote bedrijven bieden ook wel veel werkgelegenheid, niet onbelangrijk. IJmuiden heeft veel schade van Tata, maar er werken ook wel heel veel inwoners van die plaats.

Ik hoor nu op de radio steeds dat Mona Keijzer wellicht de beoogde mp kandidaat is van BBB. Nu is de kans natuurlijk vrij klein dat BBB een mp mag gaan leveren, maar toch, ik vind het wel een bijzondere keuze. Weet niet of dit erg positief zal gaan uitpakken.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:02

herr_balou schreef:
nps schreef:
Maar hoe brengen de megawinsten van bedrijven dan financiele schade toe aan de samenleving? Ik vind het ook kwalijk dat partijen hun programma niet door laten rekenen en mis heel erg de #hoedan van de mooie plannen. Al helemaal in financieel onzekere tijden, praatjes vullen geen (budgetaire) gaatjes. Voor mij valt een partij die zijn programma niet doorrekent af. Klinkt teveel als gratis geld, alles beloven en niemand hoeft te betalen.

Wat ik ervan begrijp is dat partijen kritiek hebben op de manier waarop het CPB de plannen doorrekent. De menselijke maat wordt gemist. Maar daar is volgens mij dat rekenmodel ook niet voor, dat is puur om te toetsen hoe financieel haalbaar de plannen zijn.

Het hoeven niet per se megawinsten te zijn maar vaak wel. Schade voor de samenleving? Kun je echt niets bedenken? Wat dacht je van asbest, PFAS, nanoplastic, gewasbestrijdingsmiddelen, bodemdaling, etc?

Dat heeft niets met winst te maken, maar met regelgeving rondom afval en het decennialang toestaan en stimuleren van intensieve veehouderij (waar we nu met een heel groot gedeelte van Nederland allemaal weer voor gaan stemmen, dus verwacht hier geen verandering in. Dit is wat Het Volk wil). Ook een níet vervuilend bedrijf kan megawinsten maken. Daarom lijkt het mij dus het goed om een sterke overheid te hebben die bedrijven reguleert. Ik denk niet dat bedrijven die grote winsten maken per definitie schade toe brengen aan de samenleving

Nielojram schreef:
Zou het dan zo zijn dat het CPB geen mensen/geld heeft om zo'n model op te zetten?

Volgens mij is het meer dat je door iets door te laten rekenen niet direct ziet wat het betekent voor Annemarie op de 3e verdieping van een flat in de Bijlmer, of alleenstaande Annetje, moeder van 3 kinderen die leeft op de armoedegrens. Het CBP toetst puur de financiele haalbaarheid van plannen. Het verkoopt niet zo lekker dat al die mooie plannen die je hebt eigenlijk helemaal niet zo haalbaar zijn. Dan liever kop in het zand, nu roeptoeteren en stemmen binnenharken en dan daarna imploderen. Lijkt het devies.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:33

Ik ken Mona Keizer niet goed, waarom denk je dat het niet positief zal uitpakken Juval?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:40

nps schreef:
Dat heeft niets met winst te maken, maar met regelgeving rondom afval en het decennialang toestaan en stimuleren van intensieve veehouderij (waar we nu met een heel groot gedeelte van Nederland allemaal weer voor gaan stemmen, dus verwacht hier geen verandering in. Dit is wat Het Volk wil). Ook een níet vervuilend bedrijf kan megawinsten maken. Daarom lijkt het mij dus het goed om een sterke overheid te hebben die bedrijven reguleert. Ik denk niet dat bedrijven die grote winsten maken per definitie schade toe brengen aan de samenleving

Het was een voorbeeld he? Ga eens wat lezen van en/of luisteren (Goede gesprekken met Lex Bohlmeijer) naar bijvoorbeeld Sjors Roeters (wilde miljonair worden, werd journalist), Ingrid Robeyns (econoom, filosoof, hoogleraar ethiek), Thijs Lijster (filosoof), Hans Beerends (oprichter Wereldwinkel).
De kennis die economie heeft gestudeerd en die heel rechts was en nu heel links is, werkt al heel lang in een heel andere sector en publiceert niets.

nps schreef:
Nielojram schreef:

Volgens mij is het meer dat je door iets door te laten rekenen niet direct ziet wat het betekent voor Annemarie op de 3e verdieping van een flat in de Bijlmer, of alleenstaande Annetje, moeder van 3 kinderen die leeft op de armoedegrens. Het CBP toetst puur de financiele haalbaarheid van plannen. Het verkoopt niet zo lekker dat al die mooie plannen die je hebt eigenlijk helemaal niet zo haalbaar zijn. Dan liever kop in het zand, nu roeptoeteren en stemmen binnenharken en dan daarna imploderen. Lijkt het devies.

En dat doen ze met bepaalde modellen en die modellen zijn geheel gemaakt vanuit het (neo-)liberale kapitalistische denken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:47

prompter schreef:
De aandeelhouders zijn ook vaak pensioenfondsen hè, daar heeft de samenleving wel degelijk wat aan

Pensioenfondsen als het ABP voeren al jaren een beleid ('maatschappelijk verantwoord beleggen/ ondernemen) dat ze geen geld meer beleggen bij 'een bepaald soort bedrijven', die bijvoorbeeld onnodig vervuilend zijn, of een sociaal beleid dat beneden peil is, etc.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:57

Cer schreef:
Ik ken Mona Keizer niet goed, waarom denk je dat het niet positief zal uitpakken Juval?

Ze is uit de regering gezet omdat ze het niet met de Corona aanpak eens was, en dat ook duidelijk uitsprak (naar de media). Ze hield zich dus niet aan de 'gedragscode' van de coalitie door zich negatief uit te laten over het beleid. Dat kan nog tegenstand oproepen onder de kiezers misschien.

Tja, wat mij betreft is dat wel passend bij BBB. Voor je eigen mening opkomen. Ze staat wel voor het volk denk ik. Verder weet ik eigenlijk ook niet waar een goede mp aan moet voldoen. Charisma is belangrijk denk ik. Ik zou het wel goed vinden als er eens een vrouw mp zou worden.

Maar goed, het is nog niet zeker dat zij naar voren geschoven wordt. Rond half 3 is er een pc.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:09

Hmmm, ik vind niet dat Mona Keijzer voor het volk staat.

Ten eerste: ik ben deel van het volk en heb weinig sympathie voor haar politieke ideeën.
Mij veel te individueel, die politieke ideeën - tevens ook gericht op haar eigen belang als Mona Keijzer.

En een verbinder is ze ook niet.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:20

Janneke2 schreef:
prompter schreef:

Pensioenfondsen als het ABP voeren al jaren een beleid ('maatschappelijk verantwoord beleggen/ ondernemen) dat ze geen geld meer beleggen bij 'een bepaald soort bedrijven', die bijvoorbeeld onnodig vervuilend zijn, of een sociaal beleid dat beneden peil is, etc.

Nou... 'niet openlijk', voor de rest maakt het ze geen bal uit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:24

Veronica2 schreef:
Nou... 'niet openlijk', voor de rest maakt het ze geen bal uit.

Wie of wat bedoel je hier precies?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:33

juval schreef:
Cer schreef:

Ze is uit de regering gezet omdat ze het niet met de Corona aanpak eens was, en dat ook duidelijk uitsprak (naar de media). Ze hield zich dus niet aan de 'gedragscode' van de coalitie door zich negatief uit te laten over het beleid. Dat kan nog tegenstand oproepen onder de kiezers misschien.

Tja, wat mij betreft is dat wel passend bij BBB. Voor je eigen mening opkomen. Ze staat wel voor het volk denk ik. Verder weet ik eigenlijk ook niet waar een goede mp aan moet voldoen. Charisma is belangrijk denk ik. Ik zou het wel goed vinden als er eens een vrouw mp zou worden.

Maar goed, het is nog niet zeker dat zij naar voren geschoven wordt. Rond half 3 is er een pc.

Hmm, dan profileert BBB zich hiermee wel duidelijk(er) als populistisch denk ik... wat niet het gehele volk, maar wel het ontevreden deel wat van partij van partij buiten de coalitie hopt aanspreekt. Is altijd lastig met partijen die zo duidelijk een eenmans / vrouws fractie zijn - als je de leider weghaalt blijft er weinig meer over. Ook weer een ex CDA'er trouwens, dus waarschijnlijk ook weer redelijk conservatief.

herr_balou schreef:
Het was een voorbeeld he? Ga eens wat lezen van en/of luisteren (Goede gesprekken met Lex Bohlmeijer) naar bijvoorbeeld Sjors Roeters (wilde miljonair worden, werd journalist), Ingrid Robeyns (econoom, filosoof, hoogleraar ethiek), Thijs Lijster (filosoof), Hans Beerends (oprichter Wereldwinkel).
De kennis die economie heeft gestudeerd en die heel rechts was en nu heel links is, werkt al heel lang in een heel andere sector en publiceert niets.

Ik ga geen uren besteden aan dingen lezen en luisteren die jij boeiend vind, leg het zelf maar eens uit.

herr_balou schreef:
En dat doen ze met bepaalde modellen en die modellen zijn geheel gemaakt vanuit het (neo-)liberale kapitalistische denken.

Want het CPB wordt aangestuurd door neoliberale partijen? Welnee. CPB is een onafhankelijke organisatie wiens modellen volledig losstaan van welke politieke visie dan ook. Economisch doorgerekend staat niet gelijk aan neoliberaal. Dat het model niet meer past bij het veel roeptoeteren en vooral niet realistisch kijken van deze tijd is een ander verhaal.

CPB schreef:
Het Centraal Planbureau (CPB) levert als onafhankelijk onderzoeksinstituut beleidsrelevante economische analyses en ramingen. We doen onderzoek naar de Nederlandse economie en het sociaaleconomisch beleid in den brede. Voor beleidsmakers en het bredere publiek vertalen we wetenschappelijke inzichten naar de dagelijkse beleidspraktijk, waarmee we een nuchtere, feitelijke basis leveren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:47

En mevrouw Keijzer is nu al tijden aan de worstel in overijssel met schade aan woningen door een kanaal dat bij werkzaamheden veel schade aan huizen heeft opgeleverd. Daar is ze "bemiddelaar" tussen de partijen.

Geen idee of zij de juiste persoon is voor bbb om de stemmen te trekken die ze willen

https://nos.nl/artikel/2488791-bemiddel ... herstellen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:54

nps schreef:
juval schreef:

Hmm, dan profileert BBB zich hiermee wel duidelijk(er) als populistisch denk ik... wat niet het gehele volk, maar wel het ontevreden deel wat van partij van partij buiten de coalitie hopt aanspreekt. Is altijd lastig met partijen die zo duidelijk een eenmans / vrouws fractie zijn - als je de leider weghaalt blijft er weinig meer over. Ook weer een ex CDA'er trouwens, dus waarschijnlijk ook weer redelijk conservatief.

we zullen het meemaken of er weinig van overblijft. Vooralsnog staat BBB in de peilingen nog op ongeveer 13 zetels. Omtzigt staat op 31 zetels. Dat zou dus betekenen dat er 44 zetels naar partijen van eenmansfracties gaan. :+
Ik weet niet zo goed hoeveel dat in percentages is, maar toch wel een flink deel van het 'volk' is dan dus kennelijk ontevreden partijhopper. Hoe zou dat komen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:00

herr_balou schreef:

Citaat:
Want het CPB wordt aangestuurd door neoliberale partijen? Welnee.

'Hoe neutraal is de economische wetenschap...? '

Dat is een zinnige en belangrijke vraag.
En beslist niet hetzelfde als 'neo-liberale partijen bepalen het CPB'.
Citaat:
CPB is een onafhankelijke organisatie wiens modellen volledig losstaan van welke politieke visie dan ook.

?
Zou dat echt waar zijn...?

Als het CPB bijvoorbeeld modellen in huis heeft die groei als noodzaak zien,
die welzijn niet meetellen
en geen modellen die er rekening mee houden dat we 1 planeet hebben voor 7 miljard mensen -
... dan zit daar wel degelijk een visie/ keuze / etc in.

CPB schreef:
Het Centraal Planbureau (CPB) levert als onafhankelijk onderzoeksinstituut beleidsrelevante economische analyses en ramingen. We doen onderzoek naar de Nederlandse economie en het sociaaleconomisch beleid in den brede. Voor beleidsmakers en het bredere publiek vertalen we wetenschappelijke inzichten naar de dagelijkse beleidspraktijk, waarmee we een nuchtere, feitelijke basis leveren.

Ja, in principe ben ik hartstikke blij dat we dit soort instituten hebben.

(Maar je kunt het wellicht een beetje vergelijken met voorlichtingsburau voor de voeding en de schijf van vijf.
Geen idioot schema, maar er valt op af te dingen.)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:09

CPB berekeningen zullen uitgaan van het huidige kapitalistische economische systeem. Als je dus een ander economisch systeem voor ogen hebt (en uitgaande van klimaat problemen is dat noodzakelijk), valt dat niet te berekenen. Zegt niks over haalbaarheid, enkel over rekenmethode past niet bij rest van de plannen. Dat er daarnaast dan problemen zijn ivm geen cijfers om vanuit te gaan en het buitenland het anders doet maakt het helemaal lastig.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:29

Janneke2 schreef:
herr_balou schreef:

Citaat:
Want het CPB wordt aangestuurd door neoliberale partijen? Welnee.

'Hoe neutraal is de economische wetenschap...? '

Dat is een zinnige en belangrijke vraag.
En beslist niet hetzelfde als 'neo-liberale partijen bepalen het CPB'.
Citaat:
CPB is een onafhankelijke organisatie wiens modellen volledig losstaan van welke politieke visie dan ook.

?
Zou dat echt waar zijn...?

Als het CPB bijvoorbeeld modellen in huis heeft die groei als noodzaak zien,
die welzijn niet meetellen
en geen modellen die er rekening mee houden dat we 1 planeet hebben voor 7 miljard mensen -
... dan zit daar wel degelijk een visie/ keuze / etc in.

CPB schreef:

Ja, in principe ben ik hartstikke blij dat we dit soort instituten hebben.

(Maar je kunt het wellicht een beetje vergelijken met voorlichtingsburau voor de voeding en de schijf van vijf.
Geen idioot schema, maar er valt op af te dingen.)

Als als als ... ik heb te weinig verstand van de modellen van het CPB om hier echt iets nuttigs over te kunnen zeggen, maar in principe is economische wetenschap economische wetenschap en is doorrekenen van beleid een droge kwestie van opstellen van begrotingen (saaaai ;)). Het CPB is altijd extern adviserend en heeft er dus geen baat bij onjuiste of gekleurde modellen te gebruiken.

tamary schreef:
CPB berekeningen zullen uitgaan van het huidige kapitalistische economische systeem. Als je dus een ander economisch systeem voor ogen hebt (en uitgaande van klimaat problemen is dat noodzakelijk), valt dat niet te berekenen. Zegt niks over haalbaarheid, enkel over rekenmethode past niet bij rest van de plannen. Dat er daarnaast dan problemen zijn ivm geen cijfers om vanuit te gaan en het buitenland het anders doet maakt het helemaal lastig.

Maar das toch logisch? Als de berekeningen uitgaan van een ander systeem zijn ze niet relevant voor hoe ze in ons land zouden werken. Ook voor een programma lijkt het CPB me adviserend - ze rekenen het gewoon door volgens de bestaande modellen, en wat je daar dan met partij wel of niet mee doet is aan de partij. Ik zou ook niet weten hoe het CPB dat dan anders moet doen?

juval schreef:
we zullen het meemaken of er weinig van overblijft. Vooralsnog staat BBB in de peilingen nog op ongeveer 13 zetels. Omtzigt staat op 31 zetels. Dat zou dus betekenen dat er 44 zetels naar partijen van eenmansfracties gaan. :+
Ik weet niet zo goed hoeveel dat in percentages is, maar toch wel een flink deel van het 'volk' is dan dus kennelijk ontevreden partijhopper. Hoe zou dat komen?

Omdat de burger de huidige bestuurscultuur zat is, wat ik ergens snap, maar ergens ook niet omdat Nederland het over de hele linie als land economisch gezien en sociaal gezien nog best goed doet. En dat je de bestuurscultuur zat ben snap ik, maar om nou met zijn allen op een persoon zonder programma te gaan stemmen snap ik weer niet. Nieuw is niet altijd beter. Nu wordt er een compleet nieuw kabinet uit de grond gestampt, grotendeels door één affaire en op 1 inhoudelijk punt (betere bestuurscultuur).

Voor mij zegt het overigens veel over hoe weinig inhoudelijk gericht de Nederlander is en ook een beetje hoe verwend we zijn. Altijd boos. Maar das mijn mening. Zometeen krijgen we een conservatieve SGP'er aan het roer. Ik huiver voor het kunnen winkelen op zondag, mijn recht op euthanasie en abortus en de scheiding van kerk en staat.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:33

nps schreef:
Omdat de burger de huidige bestuurscultuur zat is, wat ik ergens snap, maar ergens ook niet omdat Nederland het over de hele linie als land economisch gezien en sociaal gezien nog best goed doet. En dat je de bestuurscultuur zat ben snap ik, maar om nou met zijn allen op een persoon zonder programma te gaan stemmen snap ik weer niet. Nieuw is niet altijd beter. Nu wordt er een compleet nieuw kabinet uit de grond gestampt, grotendeels door één affaire en op 1 inhoudelijk punt (betere bestuurscultuur).

Voor mij zegt het overigens veel over hoe weinig inhoudelijk gericht de Nederlander is en ook een beetje hoe verwend we zijn. Altijd boos. Maar das mijn mening. Zometeen krijgen we een conservatieve SGP'er aan het roer. Ik huiver voor het kunnen winkelen op zondag, mijn recht op euthanasie en abortus en de scheiding van kerk en staat.

"Zometeen krijgen we een conservatieve SGP'er aan het roer. "

wie zou dat dan moeten zijn?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:53

veneri schreef:
nps schreef:

"Zometeen krijgen we een conservatieve SGP'er aan het roer. "

wie zou dat dan moeten zijn?

Pieter Omtzigt, een ex CDA'er die qua stemgedrag vaak heeft meegestemd met SGP. Mona Keijzer overigens ook als ik het zo las.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:16

Hoe betrouwbaar kun je zijn!!!

https://www.telegraaf.nl/nieuws/8045019 ... secretaris

VVD blokkeert veelbesproken dwangwet van eigen staatssecretaris

DEN HAAG - De VVD blokkeert de veelbesproken asieldwangwet die door de eigen staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) naar de Tweede Kamer is gestuurd. Daarmee zouden gemeenten gedwongen worden om asielzoekers op te vangen. Maar de wet gaat wat lijsttrekker Dilan Yeşilgöz betreft de prullenbak in. „We gaan hem als VVD niet steunen”, zegt ze op vragen van De Telegraaf.

De VVD presenteert vrijdagochtend haar verkiezingsprogramma met de titel ’Ruimte geven. Grenzen stellen’. Met het document stellen de liberalen ’keuzes voor een optimistische toekomst’ te willen maken nu het kabinet Rutte-IV is gevallen op het onderwerp migratie. In het document legt de VVD naast migratie ook de focus op veiligheid. Bovendien wordt een oud stokpaardje afgestoft: de hypotheekrenteaftrek mag wat de VVD betreft niet verder worden versoberd. Op het gebied van stikstof wijkt de VVD af van het laatste coalitieakkoord: het jaartal 2030 voor de halvering van de stikstofuitstoot wordt in het VVD-programma verschoven naar 2035.

’Sober regime’
Als het gaat om migratie, wil de VVD een zogenoemd ’tweestatusstelsel’ introduceren ’met alle beperkingen die binnen EU-richtlijnen mogelijk zijn’. „De beperkingen zijn bijvoorbeeld een wachtruimte voordat gezinnen kunnen overkomen, met daaraan eisen aan bijvoorbeeld woonruimte, inkomsten, ziektekosten en inburgering, en een maximum voor het aantal per maand.”

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:37

ha! toch 2035 voor de stikstof.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 15:19

Nou, inderdaad Mona Keijzer als beoogd mp. En een 3tal overstappers vanuit JA21 en PVV die direct al voor BBB in de kamer zitten. Dus BBB heeft nu 4 zetels. In de persconferentie zijn een aantal kandidaten voorgesteld, veel praktijkmensen uit heel verschillende sectoren. Mooie lijst denk ik.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 16:09

En zo wordt BBB denk ik een veel minder aantrekkelijke partij voor heel veel mensen.

En een politieke partij zoals alle anderen. Het nieuwtje is eraf. Het anders zijn ook.

Mona Keijzer lijkt me totaal geen stemmenkanon, dat was Caroline wel.

Mensen met een achtergrond bij JA21 en PVV, daar moet je ook maar van houden als stemmer.

Ik denk dat niet alleen Pieter Omzigt, maar ook deze interne wijzigingen een ernstige bedreiging zijn voor het aantal stemmen dat BBB deze keer gaat behalen. Nu gaat het om het echie.

Verder is het nu denk ik wachten op de eerste interne problemen en "vechtpartijen" ~~}>

Al met al goede ontwikkelingen en vooruitzichten wat mij betreft. Ben geen fan :)