Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 18:17

juval schreef:
Er wordt flink afgegeven op de arbeidsmigranten die wij nodig hebben om het 'mindere' werk te doen in de fabrieken en bijvoorbeeld tuinbouw, maar als er aan de andere kant zoveel mensen een uitkering trekken terwijl die dit fysieke werk best zouden kunnen doen. Ja, dan snap ik de vvd wel. Uiteraard zijn er heel veel uitzonderingen.
Een nederlandse vriendin van mij werkt hier in een kaaspakhuis, en daar is de voertaal inmiddels pools. tja.

Dit heb ik de afgelopen 25 jaar ook veelvuldig gezien. Maar ook bij het UWV zitten er mensen die totaal geen eigenaarschap pakken, het is zo vreselijk een 9 tot 5 mentaliteit om een groep die in de bijstand zit aan het werk te krijgen.

Omscholen is voor velen ook geen optie. De psycholoog met psychisch problemen die wel wil werken, maar alleen in het eigen vakgebied.

En het vele klagen wat mensen allemaal niet hebben, maar ook niet hard willen werken om het wel voor elkaar te krijgen. Klagen dat ze de kansen niet krijgen, in NL krijg je echt kansen. Als je maar wil en niet altijd maar verwacht dat de overheid het voor je regelt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 18:25

Terugkomend naar het basisinkomen. De succesverhalen die ik lees, zijn allemaal uit landen zoals Somalie, Ethiopie enz. Daar is natuurlijk extreme armoede en zijn mensen die door klimaatproblemen hun land niet meer kunnen bewerken. Dat zijn natuurlijk mensen die al een enorme werkmentilateit hebben. Ik vind dat niet te vergelijken met een land als NL.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 18:27

juval schreef:
ik heb zelf nooit met uitkeringen te maken gehad, maar heb wel een tijdje op het sociaal domein bij een gemeente gewerkt. Daar zag ik toch best veel voorbij komen waar ik zo mijn bedenkingen bij had. Kinderen die 18 werden in sommige gezinnen werd daar standaard een bijstanduitkering voor aangevraagd, want kostdelersnorm.

Dat zal beslist. En toch weet je niet altijd wat erachter zit... Want dit is ook een reactie die opgeroepen wordt door een maatschappij en een overheid die zeker mensen aan de onderkant van de samenleving vaak aan de kant zet en negeert. Zij ervaren de overheid niet als iets waar je op kunt vertrouwen, maar iets waar je je rechten moet opeisen, anders word je genaaid. Ze hebben zelfs niet zomaar ongelijk.

(En aan de andere kant - iedere VVD'er gaat zeker te weten met hun accountant na welke subsidieregelingen en aftrekposten ze allemaal kunnen gebruiken. Want daar hebben ze recht op. Ook al hebben ze dat helemaal niet nodig.)

Het is onze houding in de maatschappij dat dat bij een bepaalde groep laakbaar gedrag is, en bij een andere groep eigenlijk heel logisch. Dat we vinden dat arme mensen geen voordeel van de twijfel verdienen en zichzelf moeten bewijzen, terwijl we dat bij rijke mensen niet nodig vinden. Ook al zijn andere vormen van fraude vele malen groter in omvang (acquisitiefraude en faillissementsfraude bijvoorbeeld), we worden alleen maar boos op de mensen in een sociale huurwoning.

Zo sluipt er een flinke tweedeling de maatschappij in. En natuurlijk heb je aso mensen. Als dat mensen met weinig mogelijkheden zijn blijven die in de bijstand. Als ze iets meer mogelijkheden hebben worden ze wellicht telemarketeer met een heel verdienmodel om nepfacturen te maken. Als ze nog meer mogelijkheden worden ze Dexia ofzo.

Maar daarnaast heb je heel veel mensen die de dupe worden van beleid dat steeds hardvochtiger wordt die helemaal geen aso zijn, en die nu vrij duidelijk de boodschap krijgen dat ze niet hoeven te rekenen op de maatschappij omdat ze niet productief genoeg zijn en dus niet welkom. Zelfs hun best doen is niet genoeg - hoe durven ze minder dan fulltime te werken? Dat betekent ook dat voor mensen die om welke reden dan ook weten dat ze nooit aan de maatstaven gaan voldoen, ze inmiddels ook weten dat er helemaal niks is waar ze naartoe kunnen werken. Alle inspanning gaat in elk geval geen verbetering opleveren, hooguit mag je nog een ronde mee voor je verder gekort wordt. Dat is best wel een nare boodschap. Het levert onze maatschappij niets op, er vallen alleen maar meer mensen uit.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 18:30

juval schreef:
ik heb zelf nooit met uitkeringen te maken gehad, maar heb wel een tijdje op het sociaal domein bij een gemeente gewerkt. Daar zag ik toch best veel voorbij komen waar ik zo mijn bedenkingen bij had. Kinderen die 18 werden in sommige gezinnen werd daar standaard een bijstanduitkering voor aangevraagd, want kostdelersnorm. En dan bezwaar en beroep aantekenen als dat niet werd toegekend. Dat type noem ik echt werkschuw.
Er wordt flink afgegeven op de arbeidsmigranten die wij nodig hebben om het 'mindere' werk te doen in de fabrieken en bijvoorbeeld tuinbouw, maar als er aan de andere kant zoveel mensen een uitkering trekken terwijl die dit fysieke werk best zouden kunnen doen. Ja, dan snap ik de vvd wel. Uiteraard zijn er heel veel uitzonderingen.
Een nederlandse vriendin van mij werkt hier in een kaaspakhuis, en daar is de voertaal inmiddels pools. tja.

Die doelgroep bedoelde ik inderdaad juval. :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 18:34

Shadow0 schreef:
[quote="Dat we vinden dat arme mensen geen voordeel van de twijfel verdienen en zichzelf moeten bewijzen, terwijl we dat bij rijke mensen niet nodig vinden. Ook al zijn andere vormen van fraude vele malen groter in omvang (acquisitiefraude en faillissementsfraude bijvoorbeeld), we worden alleen maar boos op de mensen in een sociale huurwoning.

Dat snap ik ook nooit. Terwijl sommige rijken voor miljoenen er op los frauderen. Maar daar wordt men dan minder boos over dan iemand in de bijstand die eens een keer 100 euro bij beunt.

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 18:37

De mensen die wij binnen kregen via de bijstand, daar zaten ook een heleboel dubieuze tussen hoor. Mensen die volop zwart werkten (en dat ook vrolijk vertelden), mensen die criminele praktijken ernaast hadden en mensen die weinig eisen aan hun leven stelden en het fijn vonden om niet te hoeven werken, en het mindere geld erbij voor lief namen. Ik vond het best een grote groep die wel normaal werk hadden kunnen doen, maar dit niet wilden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 18:41

Die zijn er ook maar geen harde cijfers denk ik?
Ik ken(de) er een paar, bijstand omdat hij met weinig genoegen nam (woonde wel fijn) en een paar mensen die afgekeurd waren maar wel bijklusten. Dat laatste snap ik ergens wel, ziektes en kwalen zijn vaak niet statisch, paar goede dagen en dan wil je wat doen, denk ik.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 18:41

prompter schreef:
De mensen die wij binnen kregen via de bijstand, daar zaten ook een heleboel dubieuze tussen hoor. Mensen die volop zwart werkten (en dat ook vrolijk vertelden), mensen die criminele praktijken ernaast hadden en mensen die weinig eisen aan hun leven stelden en het fijn vonden om niet te hoeven werken, en het mindere geld erbij voor lief namen. Ik vond het best een grote groep die wel normaal werk hadden kunnen doen, maar dit niet wilden.

Dit is mijn ervaring ook, na 25 jaar arbeidsbemiddeling. Waaronder een project in Amsterdam om de 55 duizend bijstanders, weer aan het werk te krijgen. Ook een aantal projecten voor enkele gemeenten gedaan voor fase 3 en 4 kandidaten.

Maar mijn ervaring is ook, dat de begeleiding vanuit het UWV bedroevend slecht is. Ze krijgen die mensen niet uit hun bubble, denken niet buiten hun kaders en gaan niet het echte gesprek aan waarom iemand niet werkt. Er zaten bij mij gevallen tussen van mensen die zo vaak waren afgewezen, dat ze trillend bij een sollicitatiegesprek zaten. Als je dat goed begeleidt en dat bespreekt met zowel werkgever als komende werknemer, krijg je hele andere gesprekken en krijgen die mensen weer wat zelfvertrouwen.

Kan hier uren over praten btw.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 18:48

prompter schreef:

Dit is wel herkenbaar hoor, maar dat kan je nog scharen onder een zekere kwetsbaarheid omdat de kunst om zelf iets van je leven te maken letterlijk ontbreekt.

De groep die Benzz bedoelt is de groep jongvolwassenen die ervoor kiezen om parttime te werken omdat ze het nutteloos of niet leuk vinden om voltijd te werken, omdat ze ook "leuke dingen" willen doen. of influencer willen zijn. Je ziet het veel bij jonge vrouwen en die blijven dan hangen op een inkomen dat inderdaad aangevuld wordt met toeslagen. Dit is allemaal prima, maar het gaat op macro-economisch niveau wel een effect hebben en dat is dat er een letterlijke verarmingsslag aan komt. Strakjes, als de boomers er niet meer zijn en GenX voortaan op de centjes past, is de kans aanwezig dat al dat boomergeld verdampt end dat de generatie na GenX hier geen voordeel meer van heeft. Er vloeit minder geld naar de pensioenvoorzieners en minder belasting/premies via arbeid naar de overheid. Het wordt dan duurder om voor pensioen te sparen en dat telt dan dubbel vanwege de parttime contracten. Dus, de kinderen van GenX heeft straks niks meer en kan op een houtje bijten omdat ze niet hebben gespaard, geen goede pensioenregeling hebben, misschien geen AOW meer en ga zo maar door. Dat gaat een grote financiele crisis opleveren die niet zo makkelijk op te lossen is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 18:53

Veronica2 schreef:
De groep die Benzz bedoelt is de groep jongvolwassenen die ervoor kiezen om parttime te werken omdat ze het nutteloos of niet leuk vinden om voltijd te werken, omdat ze ook "leuke dingen" willen doen. of influencer willen zijn. Je ziet het veel bij jonge vrouwen en die blijven dan hangen op een inkomen dat inderdaad aangevuld wordt met toeslagen. Dit is allemaal prima, maar het gaat op macro-economisch niveau wel een effect hebben en dat is dat er een letterlijke verarmingsslag aan komt. Strakjes, als de boomers er niet meer zijn en GenX voortaan op de centjes past, is de kans aanwezig dat al dat boomergeld verdampt end dat de generatie na GenX hier geen voordeel meer van heeft. Er vloeit minder geld naar de pensioenvoorzieners en minder belasting/premies via arbeid naar de overheid. Het wordt dan duurder om voor pensioen te sparen en dat telt dan dubbel vanwege de parttime contracten. Dus, de kinderen van GenX heeft straks niks meer en kan op een houtje bijten omdat ze niet hebben gespaard, geen goede pensioenregeling hebben, misschien geen AOW meer en ga zo maar door. Dat gaat een grote financiele crisis opleveren die niet zo makkelijk op te lossen is.

Precies dit dus!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 18:56

prompter schreef:

Even los van de criminelen, maar dat 'normale' werk is wel iets wat me bezighoudt. Wat is dat dan? En voor wie is het nuttig?

Want we zijn meer tweedelingen aan het creeren, zoals de maatschappij enerzijds, waar bijvoorbeeld allerlei maatschappelijke functies nu gratis of bijna gratis moeten worden uitgevoerd door vrijwilligers, tegenover een fictieve wereld waar men eigenlijk niet meer bezig is met iets materieels. Wel heel veel geld dat heen en weer schuift bij marketing, consultancy, branding, recruitment, evenementenbureau's, franchisehouders. Veel winst die wordt afgeroomd via private equity constructies. Maar... wat doet men dan? En hoe is het nuttig voor de maatschappij?

Ik heb dat gevoel bij 'je zou ook normaal werk kunnen doen' bijvoorbeeld heel erg bij jonge mensen die goede doelen op commissiebasis verkopen. Die zouden ook verzorgingshuizen kunnen opfleuren of actief zijn bij verenigingen, maar ze staan op zaterdagmiddag mensen lastig te vallen bij het winkelcentrum. En dat is voor hen blijkbaar de moeite waard, dus waarom?

Dat vind ik nou enorme verspilling.

Maar de discussie over wat we inhoudelijk belangrijk vinden als maatschappij, en hoe we als maatschappij de taken die we belangrijk vinden zo veel mogelijk verdelen onder de mensen die het kunnen doen, wordt niet gesteld.

En dus zien we het als een probleem als iemand thuis zit met een toch vrij schamele bijstandsuitkering, maar niet als iemand een consultancy-bureau heeft dat er puur op gericht is om subsidies maximaal af te romen, of vage commissiemodellen te bedenken en in stand te houden. Dat wordt allemaal platgeslagen tot geld, en dan vooral het geld in iets concreets als een uitkering. Alles eromheen blijft buiten beschouwing.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 18:58

Ik werk bij een bedrijf dat onderhoud pleegt in de openbare ruimte, tijdens Corona was dit een "essentieel beroep". Ik vind dat toch redelijk normaal werk.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:03

Shadow0 schreef:
Want we zijn meer tweedelingen aan het creeren, zoals de maatschappij enerzijds, waar bijvoorbeeld allerlei maatschappelijke functies nu gratis of bijna gratis moeten worden uitgevoerd door vrijwilligers, tegenover een fictieve wereld waar men eigenlijk niet meer bezig is met iets materieels. Wel heel veel geld dat heen en weer schuift bij marketing, consultancy, branding, recruitment, evenementenbureau's, franchisehouders. Veel winst die wordt afgeroomd via private equity constructies. Maar... wat doet men dan? En hoe is het nuttig voor de maatschappij?

.

Volgens mij hebben we deze discussie eerder met jou gehad, waarin je beroepen gaf die jij onzinnig vond, terwijl je inhoudelijk helemaal niet wist wat die mensen deden en waarom ze juist broodnodig zijn.

En let op, er komt nog een veel grotere verandering in de werkwereld door AI.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:07

Benzz schreef:
Volgens mij hebben we deze discussie eerder met jou gehad, waarin je beroepen gaf die jij onzinnig vond, terwijl je inhoudelijk helemaal niet wist wat die mensen deden en waarom ze juist broodnodig zijn.

Onze mensen "buiten" vragen wel eens waarom die mensen op kantoor nodig zijn. Een legitieme vraag vind ik. Als ik dan uitleg dat die de opdrachten binnen halen, de facturen sturen zodat hun uren ook betaald worden en ervoor zorgen dat het salaris ook echt gestort wordt, dan wordt het al een stuk duidelijker en dat we elkaar hard nodig hebben :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:10

Benzz schreef:

Dat zou heel goed kunnen, want ik vind ze ook echt heel erg onzinnig, en heb niet gehoord wat ze nou toevoegen. Er is echt heel veel lucht bij, en echt heel veel dat niets bijdraagt aan het laten functioneren van de maatschappij of het vervullen van levensbehoeften of sociale behoeften. We kunnen echt zonder branchemanagers, en het zou een stuk nuttiger zijn als die mensen gewoon elke ochtend met een groepje scholieren een boek zouden lezen.

Citaat:
En let op, er komt nog een veel grotere verandering in de werkwereld door AI.

Maar dan is het toch niet zo erg als er dus mensen zijn die niet zoveel werken? Ik mis daarin een visie hoe het samenkomt als geheel. Het blijft het koekjesfabriekmodel: alles opknippen in losse stukken zonder een idee hoe het samenwerkt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:17

Shadow0 schreef:
Dat zou heel goed kunnen, want ik vind ze ook echt heel erg onzinnig, en heb niet gehoord wat ze nou toevoegen. Er is echt heel veel lucht bij, en echt heel veel dat niets bijdraagt aan het laten functioneren van de maatschappij of het vervullen van levensbehoeften of sociale behoeften. We kunnen echt zonder branchemanagers, en het zou een stuk nuttiger zijn als die mensen gewoon elke ochtend met een groepje scholieren een boek zouden lezen.

Die Franchise nemer is gewoon eigenaar van een bedrijf waarbij hij betaald voor de mogelijkheden en bekendheid van een groot merk. Bijv de eigenaar van een pizzaria.
Marketing zorgt ervoor dat mensen bekend raken met producten en diensten. Je weet wel, bloemkool, rijst, aardappelen.

Recruitment zorgt ervoor dat de vacatures vervuld worden. Zoals ik 5 jaar lang bij de grootste bouwer van NL zorgde dat er 150 mensen per jaar werden aangenomen voor de BBL opleidingen. Jongens en meisjes die opgeleid werden tot bouwvakker, Monteur GWW enz enz. Alleen zeer nuttige beroepen.

Dat jij niet snapt wat iemand inhoudelijk doet, maar er wel een hele scherpe mening over hebt, dan siert je niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:31

Benzz schreef:
Die Franchise nemer is gewoon eigenaar van een bedrijf waarbij hij betaald voor de mogelijkheden en bekendheid van een groot merk. Bijv de eigenaar van een pizzaria.
Marketing zorgt ervoor dat mensen bekend raken met producten en diensten. Je weet wel, bloemkool, rijst, aardappelen.

Oh, ik weet wel wat het is, ik weet gewoon niet wat voor nuttigs het toevoegt aan de maatschappij. Ik zou niet weten wat voor ergs er gebeurt als je de marketing weglaat. Zouden we dan ineens niet meer eten?

Citaat:
Recruitment zorgt ervoor dat de vacatures vervuld worden.

Soms, tot op zekere hoogte. Maar je kunt moeilijk ontkennen dat er ook ontzettend veel onzin is in die business, en dat het leidt tot een eigen verdienmodel dat bv in het onderwijs nogal zorgt voor een ontwrichting.

Citaat:
Dat jij niet snapt wat iemand inhoudelijk doet, maar er wel een hele scherpe mening over hebt, dan siert je niet.

Ik snap wel wat iemand doet. Ik snap niet wat het toevoegt aan de maatschappij. In een aantal situaties is het gewoon gebakken lucht, waar men zelf veel beter van wordt, maar wat in onze maatschappij juist leidt tot inefficientie en verspilling. We zouden een deel van die mogelijkheden en vaardigheden echt nuttiger kunnen gebruiken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:39

Personeel vinden en enthousiasmeren is een vak. Een vak die niet iedereen kan. En als bij jou het internet het niet doet, wil je ook graag snel een monteur hebben. Dus nee, recruitment is geen gebakken lucht.

Maar ik ben blij dat ik het ben, want ik was onwijs blij dat ik in het project Amsterdam een stuk of 100 mensen uit de bijstand heb weten te helpen. Dat ik bij gemeenten mensen heb kunnen opleiden die een uitzichtloos bestaan hadden in de bijstand en ze heb kunnen bemiddelen naar een betaalde baan. Mensen die zo vaak waren afgewezen dat ze trillen bij een gesprek stonden en werkgevers die daar niet door heen konden prikken.
Dat 50 ers die al jaren werkeloos waren, aan het werk heb kunnen helpen, ondanks dat HR zei, daar kunnen we niets mee. Jawel dat kun je wel. Je moet alleen ff anders denken.

De poolse medewerkers in het begin van 2000 gewoon gelijk betaald kregen als Nederlanders. Gewoon omdat ik zei: Hoezo moeten zij het minimumloon? Ze zijn 25% productier en hebben minder ziekteverzuim. Weet je, je zoekt maar een ander als je ze niet fatsoenlijk betaald.

En zo kan ik uren doorgaan. En dan ga jij mij vertellen dat ik gebakken lucht ben?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:46

Toevallig luisterde ik net naar deze podcast
https://open.spotify.com/episode/5vbBhQ ... TBfUlzkeKt

Is een podcast van de Volkskrant via Spotify. Gaat over hoe het migratiebeleid verbeterd kan worden volgens de wetenschap, waarom en of we een asielcrisis hebben, hoe de politiek met dit onderwerp omgaat en hoe ze dit beter zouden kunnen doen

Excuus even geen tijd meer te typen maar vond het goed aansluiten. Het gaat ook veel over arbeidsmigratie en welke plaats dit heeft in de maatschappij.

Aanrader vind ik het! Boek dat wordt genoemd heeft kennelijk veel voetnoten met achterliggende data

Fijne zondag allen :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:51

Raineri schreef:
Toevallig luisterde ik net naar deze podcast
https://open.spotify.com/episode/5vbBhQ ... TBfUlzkeKt

Is een podcast van de Volkskrant via Spotify. Gaat over hoe het migratiebeleid verbeterd kan worden volgens de wetenschap, waarom en of we een asielcrisis hebben, hoe de politiek met dit onderwerp omgaat en hoe ze dit beter zouden kunnen doen

Excuus even geen tijd meer te typen maar vond het goed aansluiten. Het gaat ook veel over arbeidsmigratie en welke plaats dit heeft in de maatschappij.

Aanrader vind ik het! Boek dat wordt genoemd heeft kennelijk veel voetnoten met achterliggende data

Fijne zondag allen :)

Ga het morgen even luisteren. Het boek van Hein de Haas is ook erg interessant, die heb ik gelezen.
Fijne zondag!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:52

Benzz schreef:
En zo kan ik uren doorgaan. En dan ga jij mij vertellen dat ik gebakken lucht ben?

Nee, ik zeg dat een groot deel van recruitment gebakken lucht is. Je hoeft het niet allemaal persoonlijk te nemen he? Maar je hebt bijvoorbeeld Maandag als recruitmentbureau. Klinkt ontzettend hip dat ze mensen op de 'juiste plek' krijgen. Maar tegelijkertijd is al het geld dat men daar binnenhaalt, onderwijsgeld dat niet gaat naar het onderwijs van leerlingen, en niet naar onderwijzers die een vast contract horen te krijgen binnen een school. Het personeelstekort is al groot in het onderwijs, maar een dergelijk bureau maakt de problemen groter, door onderwijzers bij andere scholen weg te trekken. Daar wordt het bureau beter van, en de onderwijzers ook wel wat, maar als maatschappij verliezen we.

Wat er vervolgens beslist niet gebeurt is dat we de onderwijsproblemen oplossen door meer energie te steken in langetermijnaanpakken. Schoolbesturen geven aan dat ze genoodzaakt zijn om terug te grijpen op zo'n bureau en dat het ten koste gaat van andere nodige investeringen. Want wat goed is voor een individu is niet automatisch ook goed voor de maatschappij.

De mensen bij Maandag zien zichzelf ongetwijfeld als hardwerkende mensen. Maar als maatschappij moeten we willen dat ze voor de klas staan, in plaats van detacheerder/recruiter te zijn. En een deel van de schoolbestuurders ook. Daar zijn de mensen nodig.

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:54

Dat is onderzocht ja, en er is dan ook gebleken dat de verscherping van uitkeringsvoorwaarden voor bv wajong en wia voor veel mensen gewoon betekenen dat ze dus in de bijstand komen of helemaal geen inkomsten meer hebben. Als ze een partner hebben vangt die dat bv op. De vangnetten zijn (door de VVD, toevalligerwijs) al heel lang steeds meer aangescherpt. En iedere keer is bewezen dat het niet leidt tot meer kansen voor mensen om mee te doen, maar wel tot meer armoede van mensen die eerst nog mogelijkheden hadden op een enigzins redelijk bestaan.

[/quote]
Toch zijn daar geen duidelijke cijfers over. Tenminste, ik vind ze niet. Misschien dat jij linkjes hebt naar die onderzoeken?[/quote]

https://www.werkenmetips.nl/wat-is-ips/ ... n-cijfers/

Bij deze wat cijfers. Groot deel van de mensen in de bijstand heeft psychische problemen en komt niet in aanmerking voor een WIA of IVA. De inschatting is dat ook een groot deel een (licht) verstandelijke beperking heeft maar hier zijn onvoldoende gegevens over.
Veelal kwetsbare mensen dus, niet per se werkschuw tuig.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:55

Ooit ben ik door Maandag gevraagd om het onderwijsprogramma op te zetten en na 2 maanden heb ik de stekker eruit getrokken omdat ik het cowboys vind.

Maar dat neemt niet weg, dat het onderwijs noodzakelijk een flexibele schil moet hebben, iets wat ze zelf niet kunnen bieden. Dus misschien heb jij negatieve ervaringen met Maandag, waardoor je dit vak persoonlijk maakt. Die flexibele schil is nodig in de huidige wereld. Of huidig, de afgelopen eeuw.

En dat kost geld, want in een tijd dat een docent geen opdracht heeft, zal deze toch doorbetaald moeten worden, zonder dat er gefactureerd kan worden. Ook is het zoeken naar docenten een lastige tijdrovende bezigheid. Dus ook die recruiters moeten betaald worden voor hun werk.
Het is allemaal niet zo simpel als jij doet voorkomen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:57

Interessant Shadow. Ik snap wat je schrijft zowel over recruitment als al die reclame om producten verkocht te krijgen.
Daar zit zeker verspilling tussen

Vraag en aanbod bij elkaar brengen vind ik wel belangrijk hoor en volgens mij valt dat ook onder recruitment.

Eens ook met je om het allemaal niet persoonlijk op te pakken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:58

Bloem39 schreef:
https://www.werkenmetips.nl/wat-is-ips/ ... n-cijfers/

Bij deze wat cijfers. Groot deel van de mensen in de bijstand heeft psychische problemen en komt niet in aanmerking voor een WIA of IVA. De inschatting is dat ook een groot deel een (licht) verstandelijke beperking heeft maar hier zijn onvoldoende gegevens over.
Veelal kwetsbare mensen dus, niet per se werkschuw tuig.

Hmm, dat is mijn ervaring ook en daarin vind ik de begeleiding vanuit het UWV ronduit slecht.