Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 09:25

Ja, ik was er al niet al te huiverig voor omdat wij echt zuinig zijn met energie, maar met variabele prijzen moet je het toch maar afwachten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 09:43

prompter schreef:
Ja, ik was er al niet al te huiverig voor omdat wij echt zuinig zijn met energie, maar met variabele prijzen moet je het toch maar afwachten.

Ja dat schreef je al.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 09:53

ruitje schreef:
Zijn de plannen die de provincies hebben ingediend betreft stikstof ergens openbaar? Las dat ze 2 x zo duur waren als t budget

Volgens mij niet maar persoonlijk vind ik 58 miljard ten gunste van in totaal 50.000 bedrijven totaal van de pot gerukt. En dat is het totaal aantal bedrijven terwijl het vooral om de veehouders gaat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 10:04

ik kan die 58 miljard wel vinden, maar het getal van 50.000 bedrijven niet, is er een artikel waar in vermeld staat hoe ze dat zien?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 11:22

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 12:40

BigOne schreef:
ruitje schreef:
Zijn de plannen die de provincies hebben ingediend betreft stikstof ergens openbaar? Las dat ze 2 x zo duur waren als t budget

Volgens mij niet maar persoonlijk vind ik 58 miljard ten gunste van in totaal 50.000 bedrijven totaal van de pot gerukt. En dat is het totaal aantal bedrijven terwijl het vooral om de veehouders gaat.

de 58 miljard is toch om de natuur te verbeteren? het grootste deel van dat geld zal naar adviesgroepjes gaan waarschijnlijk. Wellicht een klein beetje om wat boeren te onteigenen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:23

Het is een absurd hoog bedrag. En wederom is niet duidelijk waar die enorme kosten uit opgebouwd zijn. Eerst was het 25 miljard en ook daarvan was niet duidelijk waar het geld voor nodig was.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:53

Hoho, rustahg. De provincies vragen om 58 miljoen, dat wil niet zeggen dat ze het krijgen. Er is eerder kennelijk 24 miljard gereserveerd en zelfs dat is niet eens door de eerste kamer heen. Eerst lezen, dan panikeren.

https://nos.nl/artikel/2488325-provinci ... an-der-wal

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 13:55

nps schreef:
Hoho, rustahg. De provincies vragen om 58 miljoen, dat wil niet zeggen dat ze het krijgen. Er is eerder kennelijk 24 miljard gereserveerd en zelfs dat is niet eens door de eerste kamer heen. Eerst lezen, dan panikeren.

Maar daar staat toch ook niet in welke 50.000 bedrijven het betreft en hoe ze dat zouden willen uitgeven dan?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 14:30

nps schreef:

ik panieker niet. Ik vraag me alleen af wat de onderbouwing is. Dat vroeg ik me al af toen er sprake was van 25 miljard.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:10

juval schreef:
de 58 miljard is toch om de natuur te verbeteren? (...) Wellicht een klein beetje om wat boeren te onteigenen.

Onteigenen kost inderdaad niet zo gek veel. (Al kost het de ambtenaren een hoeveelheid tijd en komen er vaak rechtszaken bij kijken, dus advocatenkosten.)

Boeren uitkopen is een stuk duurder.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:53

Gisteren raakte ik via X in "gesprek" met iemand die op de PVV ging stemmen.. Vervolgens vroeg ik hem waarom de PVV zijn keuze was en wat hij belangrijk vond. Zijn antwoord was sociaal beleid, tegen armoede en betaalbare zorg en betaalbaar wonen en leven.
Toen ik hem zei dat ik de PVV alleen op het gebied van immigratie en ik had hem geen oplossingen horen aandragen.
En vervolgens was het stil...

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:15

Veel stemgerechtigden doen aan een soort wensdenken als ze op dat soort partijen stemmen en dat wordt grif gevoed door die partijen zelf en dat heet populisme. Er is natuurlijk geen enkele partij die voor armoede is en ze zeggen allemaal betere zorg en meer woningen, dus zo bijzonder is dat niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:34

Eens, ik vind het daarom ook niet interessant om te horen waar ze voor- of tegen zijn. Ik hoor liever hoe ze iets willen realiseren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 18:15

purny schreef:
Gisteren raakte ik via X in "gesprek" met iemand die op de PVV ging stemmen.. Vervolgens vroeg ik hem waarom de PVV zijn keuze was en wat hij belangrijk vond.

+:)+
Goed gedaan...!
Citaat:
Zijn antwoord was sociaal beleid, tegen armoede en betaalbare zorg en betaalbaar wonen en leven.

... tja, GW heeft meer dan ééns gewoon het verkiezingsprogramma van de SP overgeschreven.

Qua stemgedrag stemt hij gewoon als de oud-vvd'er die hij is.

(Ik vind daar wat van, mensen zo voorliegen.)
|(
En je gaat toch denken dat er nog mensen invliegen ook. Bah.
Citaat:
Toen ik hem zei dat ik de PVV alleen op het gebied van immigratie en ik had hem geen oplossingen horen aandragen.

Ach, de optimist zegt: misschien heb je hem aan het denken gezet.
En wie weet wat daar van komen kan..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 18:27

PVV is zo of zo een rot partij. Het is ook nog niet eens een echte partij, het heeft maar 1 lid.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 18:35

purny schreef:
Gisteren raakte ik via X in "gesprek" met iemand die op de PVV ging stemmen.. Vervolgens vroeg ik hem waarom de PVV zijn keuze was en wat hij belangrijk vond. Zijn antwoord was sociaal beleid, tegen armoede en betaalbare zorg en betaalbaar wonen en leven.

Klopt, is ook kenmerkend voor de populistische roeptoeters. Weten goed te verwoorden wat ze willen maar hóe dat moet gebeuren, zo ver komt men niet. Dit jaar zijn er ook diverse partijen die hun verkiezingsprogramma niet hebben laten doorrekenen door het CPB. Er mist dus een heel stuk onderbouwing, men speelt vooral in op onderbuikgevoelens.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 21:57

En dat werkt best goed, want er gaan een hoop stemmen heen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 22:14

Van harte gefeliciteerd Mars!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 23:40

Thanks purny :D

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:28

Mars schreef:
purny schreef:

Klopt, is ook kenmerkend voor de populistische roeptoeters. Weten goed te verwoorden wat ze willen maar hóe dat moet gebeuren, zo ver komt men niet. Dit jaar zijn er ook diverse partijen die hun verkiezingsprogramma niet hebben laten doorrekenen door het CPB. Er mist dus een heel stuk onderbouwing, men speelt vooral in op onderbuikgevoelens.

Ik vond dat ook een probleem maar na het een en ander lezen en beluisteren en spreken met mensen die economie hebben gestudeerd begrijp ik het deels. Als dingen niet binnen het (neo-)liberale kapitalistische systeem passen is het niet door te rekenen door de modellen die gebruikt worden bij het CPB.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 10:09

Hoe zit dat precies Herr_balou? Want mij lijkt zo’n doorberekening in de basis gewoon iets wat de kosten en opbrengsten met elkaar vergelijkt. Hoe is dat anders buiten het systeem? Want je blijft altijd met onkosten zitten toch? Wellicht vindt je die onkosten minder relevant, maar je zal ze linksom of rechtsom toch moeten maken en verantwoorden tov je doel…?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 11:08

IMANDRA schreef:
Hoe zit dat precies Herr_balou? Want mij lijkt zo’n doorberekening in de basis gewoon iets wat de kosten en opbrengsten met elkaar vergelijkt. Hoe is dat anders buiten het systeem? Want je blijft altijd met onkosten zitten toch? Wellicht vindt je die onkosten minder relevant, maar je zal ze linksom of rechtsom toch moeten maken en verantwoorden tov je doel…?

Ik heb (helaas) geen economie gestudeerd en dacht ook in het simpele kosten en baten. Ik kan het niet goed uitleggen - want geen econoom - maar er ontbreekt in de modellen bijvoorbeeld de financiele schade voor de samenleving door bedrijven die mega winsten maken. Er zijn partijen die willen dat dat soort zaken óók in berekeningen worden meegenomen.
(Bijvoorbeeld vet omdat sommige Bokkers nogal de neiging hebben over dat woord heen te lezen.)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 11:28

Maar hoe brengen de megawinsten van bedrijven dan financiele schade toe aan de samenleving? Ik vind het ook kwalijk dat partijen hun programma niet door laten rekenen en mis heel erg de #hoedan van de mooie plannen. Al helemaal in financieel onzekere tijden, praatjes vullen geen (budgetaire) gaatjes. Voor mij valt een partij die zijn programma niet doorrekent af. Klinkt teveel als gratis geld, alles beloven en niemand hoeft te betalen.

Wat ik ervan begrijp is dat partijen kritiek hebben op de manier waarop het CPB de plannen doorrekent. De menselijke maat wordt gemist. Maar daar is volgens mij dat rekenmodel ook niet voor, dat is puur om te toetsen hoe financieel haalbaar de plannen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 20:10

herr_balou schreef:
Als dingen niet binnen het (neo-)liberale kapitalistische systeem passen is het niet door te rekenen door de modellen die gebruikt worden bij het CPB.

Zou het dan zo zijn dat het CPB geen mensen/geld heeft om zo'n model op te zetten?

Omdat het berekenen ervan niet genoeg 'opbrengt' voor het CBP?

Soort van "Computer says no"?