Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 18:57

Citaat:
En ja ik wil uiteraard weten wat er allemaal besproken is bij de NVWA intern en ook wil ik het document met de officiële waarschuwing die de NVWA aan Mekelogisch Beheer heeft gegeven en waarom ik zolang op een uitspraak van mijn handhavingsverzoek heb moeten wachten?

Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1AvgMA ... tid=wwXIfr

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 18:58

We hebben inderdaad meer beschermingsverplichtingen qua natuur dan enkel de wolf, benieuwd wat de rechter er van zegt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 18:58

Citaat:
een dier dat honderd jaar geleden is geïmporteerd is het enige dat kan helpen om te zorgen dat de Nederlandse natuurdoelstellingen worden behaald. Dat het dier hier van nature niet vandaan komt, moet geen argument zijn

Maar dat komt omdat we cultuurlandschap willen, een verzinsel van tig tijd geleden. Natuur die hier niet van nature voorkomt. In deze mate.
Als we de heide bos zouden laten worden zoals eigenlijk hoort is er ook geen geïmporteerde moeflon nodig :)*

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 19:10

Ook provincie Groningen maakt geld vrij voor wolfwerende maatregelen.
Citaat:
27 januari 2026/Provincie Groningen
Provincie grijpt in na groeiend aantal wolvenaanvallen: ‘Wolf stopt niet bij provinciegrens’

Op het provinciehuis zien ze het aantal aanvallen door wolven toenemen. Als een van de laatste provincies in ons land speelt Groningen nu geld vrij voor wolfwerende maatregelen.
Sinds vorig jaar is het aantal aanvallen van wolven op met name geiten en schapen toegenomen. Exacte cijfers heeft gedeputeerde Leo Wenneger (BBB) niet paraat, maar de stijging geeft volgens hem voldoende redenen om nu wel geld uit te trekken voor maatregelen.
‘De wolf stopt niet bij de provinciegrens’, is zijn conclusie. Het aantal aanvallen was volgens het provinciebestuur eerder te laag om een speciale subsidie voor op te tuigen.

Geldbedrag

De provincies Friesland en Drenthe trekken al wel enige tijd geld uit voor zogenaamde wolvenrasters. In de buurprovincies gaat het volgens Wenneger om miljoenen. In Groningen wordt begonnen met 250 duizend euro.
‘Gelukkig hebben wij alleen te maken met zwervende wolven en niet met vaste roedels. Die hebben wij hier nog niet. Onze buurprovincies hebben dat wel. Wolven maken wel tientallen kilometers op een dag en kunnen dus onderweg heel wat slachting aanrichten.’
Alleen schapen- en geitenhouders maken aanspraak op de subsidie, omdat de wolf die dieren het meest aanvalt. Wenneger verwacht dat de subsidiepot spoedig leeg zal zijn.

Onduidelijkheid over nieuwe subsidie

‘De vraag is er gewoon naar. Ook vanuit verschillende gemeenten kwamen er vragen. Mijn vermoeden is dat dit snel zal gaan.’ De BBB’er weet nog niet of de pot met geld wordt aangevuld als die leeg is. Er is maximaal 30.000 euro beschikbaar per aanvrager.

https://www.rtvnoord.nl/politiek/137456 ... EWGpAZgwYg

Nieuwsitem via link te zien.
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1GK46V ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 19:22

Citaat:
27 januari 2027
Dode wolf gevonden langs weg bij Nunspeet, dier is vermoedelijk aangereden

Op de Veluwe in de buurt van Nunspeet is dinsdag een dode wolf gevonden langs een grote weg. Het dier is vermoedelijk door een aanrijding om het leven gekomen.
Vivian Broekhuis (39) reed rond half negen op de N795 tussen Epe en Nunspeet en zag het dier op de weg liggen. „Er waren geen andere auto’s in de buurt, dus ik ben gestopt. Ik zag meteen dat hij dood was en heb de politie gebeld.”

De dienstdoende boa vertelde haar dat degene die het dier had aangereden ook al had gebeld en dat hij onderweg was. „Ik moest weer verder, dus ik heb het niet afgewacht.”

Hoe laat de vermoedelijke aanrijding precies heeft plaatsgevonden, is niet bekend. Ook is niet duidelijk of er sprake was van schade. Een woordvoerder van de politie weet alleen dat er een melding van een aanrijding met een dier is binnengekomen.
Geborgen

Volgens Gijs van Ardenne van de Stichting Wildaanrijdingen gaat het inderdaad om een wolf. „Het dier is inmiddels geborgen en veiliggesteld. Uiteindelijk zal de wolf worden onderzocht door het Dutch Wildlife Health Centre van de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht.”

De uitkomst van dat dna-onderzoek laat nog wel een paar maanden op zich wachten. Als bekend is om welk exemplaar het gaat en uit welke roedel de wolf komt, wordt dat op de site van Bij12 gepubliceerd. Ook moet dan duidelijk worden of het dier inderdaad door een aanrijding is omgekomen.”

Bij het Wolvenmeldpunt van BIJ12 staat de melding inmiddels geregistreerd.
Niet zeldzaam meer

Aanrijdingen met wolven zijn niet zeldzaam meer. Maandag werd nog een dode wolf gevonden langs de N34 bij Dalen in Drenthe. Ook dat dier is vermoedelijk door een aanrijding om het leven gekomen.

Op 22 januari was het raak bij Hoenderloo en een paar dagen daarvoor kwam bij Putten een wolf vermoedelijk door een aanrijding met een trein om het leven.

Sinds begin januari zijn er zes meldingen van dode wolven gedaan in heel Nederland. In vijf gevallen gaat het vermoedelijk om een aanrijding.

https://www.destentor.nl/nunspeet/dode- ... ~ab66627f/

https://www.facebook.com/share/p/17VQxp ... tid=wwXIfr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 19:40

Citaat:
27 januari 2026
Een kansloze missie, maar Hoge Veluwe probeert het toch: naar de rechter om wolf te mogen verjagen

Nieuw hek rondom het park

.... Een hek met horizontale spijlen, dat niet door wolven beklommen kan worden.
Ik ben erg benieuwd hoe ze dit hek in gedachten hebben...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 19:41

Met rollers misschien?
Anders is het alleen maar gemakkelijker.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 19:43

Ik heb wel eens een filmpje gezien van die hekken met rollers, maar dat luistert qua dikte etc ook nog erg nauw.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 20:03

Verticale spijlen klinkt een stuk logischer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 20:24

We kennen allemaal nog wel de beelden van de herten in de AWD die zich vast liepen in hekken met verticale spijlen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 21:33

Nee, nooit van gehoord, laat dat maar zo.
Maar zou niet moeten kunnen met spijlen dicht op elkaar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 21:52

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 21:58

Citaat:
Dus BBB Staatssecretaris Rummenie laat aanvullend onderzoek doen door een wolvenexpert waarvan ik de naam weet, maar nog niet met u ga delen en Rummenie verwacht voor het einde van het jaar, schreef hij op 19 september 2025 de uitkomst van dat onderzoek. Vandaag stuurt Ministerie LVVN mij dat ze nog in de startfase zitten en of ik deel 2 van mijn Woo-verzoek wil intrekken en over half jaar opnieuw kan indienen. Yeah Right. Misschien kan de BBB Staatssecretaris eens open en eerlijk vertellen wat er nou echt aan de hand is! Vele burgers zitten op dit belangrijke rapport te wachten! Wat een puinhoop! En welke rol speelt BIJ12/ IPO eigenlijk in dit verhaal?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

https://www.facebook.com/share/p/1Aq3p6 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 23:05

Zichtmelding Oldebroek Gld
Citaat:
Oldebroek Gelderland
27-01-2026
Vanochtend vroeg

Wolf gezien aan de Bovenstraatweg. Ging richting Wezep.

meldingen graag z.s.m naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp.

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/17ivQk ... tid=wwXIfr

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 06:22

Ik heb echt medelijden met die aangereden wolven. Dit gaat steeds vaker voorkomen als er steeds meer komen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 08:19

Wbt dat heide landschap, Ede had afgelopen week een natuurwerkdag. Allemaal mensen die grove dennen aan het verwijderen waren tussen de heide. Pijpenstrootje groeit gelukkig niet op dat stuk. Als je die ook nog hebt is afbranden denk ik het enige wat ( mogelijk) werkt. Vroeger woonde ik in Ermelo daar was het toen heel normaal, om af te branden. Ik vond dat er altijd zo triest uit zien. Vorig jaar heeft defensie per ongeluk een heel stuk heide in de fik gestoken. Eerste wat daar weer op kwam was gras :+

Ik droomde vannacht ook over een wolf ik had er gelukkig maar 1, die voor me op het pad bleef staan en werd door liep. Toen dacht ik wel meteen, dat moet ik melden in de app.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-26 09:07

Citaat:
De provincie Gelderland heeft alternatieven aangedragen, zoals het inzetten van geiten of schapen voor begrazing.

Mag Nationaal Park De Hoge Veluwe wolven afschieten, actief verjagen of uit het park verwijderen zonder directe aanleiding, zoals een wolf die mensen lastigvalt? Die vraag stond gisteren centraal in de rechtbank. Het park en het provinciebestuur van Gelderland stonden daar tegenover elkaar.
https://www.gld.nl/nieuws/8425979/recht ... 26MM3fwCtQ

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/1ArkzU ... tid=wwXIfr

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 09:53

tienus63 schreef:
Citaat:
De provincie Gelderland heeft alternatieven aangedragen, zoals het inzetten van geiten of schapen voor begrazing.

Mag Nationaal Park De Hoge Veluwe wolven afschieten, actief verjagen of uit het park verwijderen zonder directe aanleiding, zoals een wolf die mensen lastigvalt? Die vraag stond gisteren centraal in de rechtbank. Het park en het provinciebestuur van Gelderland stonden daar tegenover elkaar.

Okee, dus als ik het goed begrijp:

Wolf eet alle moeflons op, dus begrazing wordt te gebrekkig. Provincie zegt: nou, dan neem je in plaats van moeflons toch schapen of geiten?

Gelukkig weten we dat wolven geen schapen en geiten lusten, he Provincie? :')

Hoe kunnen ze dat nu als oplossing aandragen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 10:03

Ja dat dus, hoe zo is dat een alternatief?! 8)7

Kijk als ze nu zeggen, we hebben nog 24/7 Extinction Rebellion, animal rights en faunabescherming vrijwilligers die gaan plukken daar, dan zeg ik, ja dan hebben we een alternatief :j
Want die mensen beweren dat de wolf geen mensen bijt dus die lopen geen gevaar.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 10:44

Maar ook dat; boompjes uit heide trekken gebeurt al decennia. Grove dennetjes zijn niet altijd wat de grazers echt korthouden. Maar wel pijpestro (en beetje jonge braam ook nog wel). En die trek je er niet zomaar uit.

Zeker met stikstfproblematiek ging ook pijpestro harder dan ooit tevoren. In combinatie met wolven gaat heide en ander open terrein er nu echt aan zonder begrazing.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 13:14

tienus63 schreef:
Zichtmelding eergisteren Opoeteren (B)
Citaat:
25 januari 2026/Opoeteren/België
ingezonden
Wolf gespot op Wildcamera in de Hoevenstraat in Opoeteren, 6:19 uur.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1DRNJ9 ... tid=wwXIfr

Die zag die winkel natuurlijk en dacht dat daar iets te halen was (night bites).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 14:18

DuoPenotti schreef:
Citaat:
een dier dat honderd jaar geleden is geïmporteerd is het enige dat kan helpen om te zorgen dat de Nederlandse natuurdoelstellingen worden behaald. Dat het dier hier van nature niet vandaan komt, moet geen argument zijn

Maar dat komt omdat we cultuurlandschap willen, een verzinsel van tig tijd geleden. Natuur die hier niet van nature voorkomt. In deze mate.
Als we de heide bos zouden laten worden zoals eigenlijk hoort is er ook geen geïmporteerde moeflon nodig :)*

Moeflons zijn hier indertijd geimporteerd als jachtprooi voor "de adel" . :( :( :(

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 14:24

Die jaagde op wel meer.
Als kind woonde ik naast een groot bos en daar kwamen ze van het koningshuis ook elk jaar jagen.
En daar schoten ze op (uitgezette) fazanten, hazen en reeën.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 15:45

Knuffeldier schreef:
Maar ook dat; boompjes uit heide trekken gebeurt al decennia. Grove dennetjes zijn niet altijd wat de grazers echt korthouden. Maar wel pijpestro (en beetje jonge braam ook nog wel). En die trek je er niet zomaar uit.

Zeker met stikstfproblematiek ging ook pijpestro harder dan ooit tevoren. In combinatie met wolven gaat heide en ander open terrein er nu echt aan zonder begrazing.

In de jaren zestig al. Ik zat op een basisschool midden in de natuur en we hadden aanschouwelijk lessen voor biologie. Ook op de hei en daar wees 'de meester' ons al op het oprukkende pijpestrootje.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-26 15:46

Citaat:
28 januari 2026/DvhN
Waarom de Drentse probleemwolf nog niet is afgeschoten. ‘Sinds november niet meer gezien’
De Drentse probleemwolf is kwijt. Er kan dus geen vergunning gegeven worden om het dier af te schieten. Daarvoor is een beschrijving van de kenmerken van deze wolf nodig.

In november sloeg een wolf (met het nummer GW4890M) meerdere keren toe achter ‘wolfwerende’ hekken op percelen in de buurt van Beilen. De provincie Drenthe doet hier een proef met deze mobiele rasters. Waar na een wolvenaanval soms discussie ontstaat over de vraag of een hek wel voldeed aan de eisen, is het hier duidelijk: dit hek stond goed.

Een wolf die meerdere keren een dergelijk raster passeert, wordt aangemerkt als probleemwolf en mag ‘uit de populatie’ worden gehaald - afgeschoten dus. De provincie wil hier een vergunning voor afgeven.
Om zeker te weten dat jagers niet per ongeluk de verkeerde wolf schieten, zijn voldoende en bruikbare zichtbeelden nodig, legt de woordvoerster van de provincie Drenthe uit. „Zodat de vergunning specifiek kan worden toegespitst op wolf GW4890M.”
Camera’s

Kortom: er zijn herkenbare kenmerken nodig die de Drentse probleemwolf onderscheiden van andere wolven. „Op dit moment zijn we de uiterlijke kenmerken van wolf 4890M aan het verzamelen”, zegt de woordvoerster. „We doen dat door camera’s te plaatsen in het veld op mogelijke locaties waar wolf GW4890M aanwezig zou kunnen zijn.”

De laatste vastgestelde schade door wolf GW4890M dateert van 20 november 2025. Er zijn momenteel geen gegevens waaruit blijkt dat de wolf daarna opnieuw aanvallen heeft uitgevoerd. De woordvoerster bevestigt desgevraagd dat de wolf sinds 20 november niet meer is gezien.
De provincies hebben gezamenlijk een plan geschreven waarin precies omschreven staat wanneer een wolf gedood mag worden. Een wolf die in korte tijd meerdere keren schapen achter een wolfwerend hek op zijn menu zet, mag worden omschreven als een probleemwolf.
Eén of twee probleemwolven?

Het is de grote vraag of Drenthe een of twee probleemwolven heeft. Wolf GW4890M is aangemerkt als probleemwolf. Onduidelijk is echter of de wolf die in november mensen met honden tot op enkele meters benaderde op het Dwingelderveld dezelfde wolf is. De wolf heeft geen hond of mens gebeten en dus is er nog geen dna van deze wolf.

https://dvhn.nl/drenthe/assen/drentse-p ... MxADqoIheQ

https://www.facebook.com/share/p/15a1MG ... tid=wwXIfr