Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 15:47

Veronica2 schreef:
Wat mensen gauw vergeten is als je grote bedrijven meer laat betalen, het bonnetje uiteindelijk bij de consument op het bordje komt.

Je komt hier uiteindelijk op een belangrijk punt: een maatschappij is een kringloop waar we het hoe dan ook samen moeten doen en samen moeten betalen.

De vraag is dan meer hoe we dat samen willen doen. Zoals de VS met rijker dan rijkdom terwijl een deel van de bevolking crepeert, bedrijven de voordelen opstrijken terwijl ze hun medewerkers uitbuiten, en geweld en criminaliteit onvoorstelbaar hoog zijn? Of misschien toch ietsjes meer samen zodat we het creperen een beetje tegengaan? Dat helpt tegelijkertijd tegen overlast en criminaliteit, en maakt het leven voor iedereen, zelfs voor de zeer rijken, fijner.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 15:52

Raineri schreef:
Denk eerder dat werken meer zou moeten verdienen want vrees ook dat er van die 2600 euro weinig overblijft als alleenstaande met twee kinderen. Vind wel dat kinderen een zorgeloze jeugd verdienen zonder zich druk te hoeven maken over volwassen onderwerpen.

Eens, maar voor die werkende moeder die fulltime werkt en daarnaast ook kindgebonden budget krijgt, maar ook een gedeelte zelf moet betalen aan de kinderopvang. Daar blijft ook bar weinig voor over. Die krijgt ook geen huurtoeslag of zorgtoeslag.
Ik heb gerekend met een bruto salaris van 4000 euro. Dat is netto rond de 3000 euro. Ze krijgt nog 590 euro aan kindgebonden budget, echter kost de kinderopvang ( gerekend met 2 kinderen) 1200 euro.

Ze komt niet in aanmerking voor huur of zorgtoeslag, maar ook niet voor een woning in de sociale huur.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 15:52

fokfanaat schreef:
Maar ja, hoe doe je dat? Waar zou het geld vandaan moeten komen, om iedereen genoeg geld te geven, werkend of niet, en hoe zorg je dan dat genoeg mensen blijven werken en niet lekker thuis gaan zitten.

Tijden terug is dit wel eens geopperd ook hier. Een basisloon voor elke burger schijnt best interessant te zijn. Kennelijk bespaar je als overheid ook veel kosten omdat je minder administratie hebt. Iedereen krijgt zoveel euro, en wat je verder door werk ontvangt is extra. Diegene die niet kunnen werken, kunnen leven van het basisloon. Was het niet GroenLinks die hiermee wilde experimenteren een keer?
Zal eens zoeken.

fokfanaat

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 15:59

Ik ben we benieuwd hoehoog de belasting druk dan op de nog wel werkenden wordt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:00

Benzz schreef:
Raineri schreef:
Denk eerder dat werken meer zou moeten verdienen want vrees ook dat er van die 2600 euro weinig overblijft als alleenstaande met twee kinderen. Vind wel dat kinderen een zorgeloze jeugd verdienen zonder zich druk te hoeven maken over volwassen onderwerpen.

Eens, maar voor die werkende moeder die fulltime werkt en daarnaast ook kindgebonden budget krijgt, maar ook een gedeelte zelf moet betalen aan de kinderopvang. Daar blijft ook bar weinig voor over. Die krijgt ook geen huurtoeslag of zorgtoeslag.
Ik heb gerekend met een bruto salaris van 4000 euro. Dat is netto rond de 3000 euro. Ze krijgt nog 590 euro aan kindgebonden budget, echter kost de kinderopvang ( gerekend met 2 kinderen) 1200 euro.

Ze komt niet in aanmerking voor huur of zorgtoeslag, maar ook niet voor een woning in de sociale huur.

Ja dat vind ik ook zorgelijk. Ook omdat het de afstand voor veel vrouwen tot de arbeidsmarkt indirect vergroot. Waarom werken als het je een aalmoes oplevert?

Snap dan dat ze de keuze maken voor de kinderen thuis te blijven.

Maar denk dat dit niet uniek is voor enkel de alleenstaande moeder. Als ik snel uitreken want ik overhoud na alle lasten met huren in de particuliere sector, blijft er misschien 400/500 euro over per maand om te sparen? En dan let ik best op. Dat is vrij hoog en tel je zegeningen. Maar als ik soms een beetje reken wat ik overhou als ik minder zou verdienen en recht op toeslagen en sociale huur heb, dan kom ik uit op 200 euro per maand sparen.
Nu vind ik best dat mensen geholpen mogen worden. Uiteindelijk ben ik groot voorstander van de zorgstaat, maar vind wel dat de zwaarste lasten meer belegd morgen worden bij de grootste schouders.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:03

Shadow0 schreef:
Veronica2 schreef:
Wat mensen gauw vergeten is als je grote bedrijven meer laat betalen, het bonnetje uiteindelijk bij de consument op het bordje komt.

Je komt hier uiteindelijk op een belangrijk punt: een maatschappij is een kringloop waar we het hoe dan ook samen moeten doen en samen moeten betalen.

De vraag is dan meer hoe we dat samen willen doen. Zoals de VS met rijker dan rijkdom terwijl een deel van de bevolking crepeert, bedrijven de voordelen opstrijken terwijl ze hun medewerkers uitbuiten, en geweld en criminaliteit onvoorstelbaar hoog zijn? Of misschien toch ietsjes meer samen zodat we het creperen een beetje tegengaan? Dat helpt tegelijkertijd tegen overlast en criminaliteit, en maakt het leven voor iedereen, zelfs voor de zeer rijken, fijner.

Het is voor mij altijd lastig om te vergelijken met "de VS" omdat het een land is dat bestaat uit staten die heel veel zelfstandig regelen voor hun inwoners en de ene staat doet dat zus en de andere staat doet het zo. Ja, er is armoede en er zijn mensen die aan drugs ten onder gaan, er zijn oorlogsinvaliden die bedelen op straat; maar ik zie niet hoe dat leidraad moet zijn voor beleidsvorming in ons land. Behalve dan om er bij weg te blijven en dat lukt best aardig. Ja, er is in ons land ook armoede en dat is in sommige gevallen ook aan de overheid te wijten, maar niet altijd. We hebben immers een vangnet voor iedereen. Wat ik bij mezelf vaak bespeur is dat ik zou willen dat er meer zou worden gedaan aan financiele opvoeding van mensen die in een moeilijke groep zitten. Er zijn wel tv programma's waar allerlei problematiek aan de orde komt, maar ik zou graag zien dat er op individueel niveau meer wordt gedaan, voordat mensen in de schuldhulpverlening terecht komen. Geld verdelen over de maand, budgetteren, spaardoelen stellen, geen dingen kopen die je niet kan betalen, niet lenen, enzovoort.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:05

Raineri schreef:
fokfanaat schreef:
Maar ja, hoe doe je dat? Waar zou het geld vandaan moeten komen, om iedereen genoeg geld te geven, werkend of niet, en hoe zorg je dan dat genoeg mensen blijven werken en niet lekker thuis gaan zitten.

Tijden terug is dit wel eens geopperd ook hier. Een basisloon voor elke burger schijnt best interessant te zijn. Kennelijk bespaar je als overheid ook veel kosten omdat je minder administratie hebt. Iedereen krijgt zoveel euro, en wat je verder door werk ontvangt is extra. Diegene die niet kunnen werken, kunnen leven van het basisloon. Was het niet GroenLinks die hiermee wilde experimenteren een keer?
Zal eens zoeken.

Veel mensen willen dit omdat ze denken dat ze zich dan ook minder hoeven te verantwoorden over sollicitatieplicht, keuringen en dergelijken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:07

fokfanaat schreef:
Ik ben we benieuwd hoehoog de belasting druk dan op de nog wel werkenden wordt

https://www.oxfamnovib.nl/blogs/dilemma ... sisinkomen

Hier staat een best complete samenvatting met alle voor- en nadelen van een basisinkomen

Kosten zijn rond de 160 miljard. Momenteel kosten de sociale voorzieningen rond de 78 miljard. Klein gat dus nog op te vullen haha.

Er worden resultaten gedeeld waarbij de welvaart groeit door het inkomen, maar er is nog onvoldoende bewijs dat dit op grote schaal ook zo is. Er is ook angst dat de de emancipatie van vrouwen stagneert omdat moeders die parttime werken mogelijk stimuleert niet meer te werken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:09

Ik denk dat de kosten nog wel hoger worden, want ze gaan uit van een bedrag van 1000 euro per maand. Mensen in de bijstand en de arbeidsongeschikten zullen nog steeds ondersteunt moeten worden, want dat bedrag is gewoon erg laag.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:10

Dubbele kosten en dan gaan ze er vanuit dat het aantal werkenden hetzelfde blijft. Inflatie gaat dan ook flink stijgen gok ik.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:11

Er zullen mensen gelijk minder gaan werken en dat betekent minder belasting betalen en dus minder inkomsten.

Ik zie het nog niet zitten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:16

fokfanaat schreef:
Hoe weet je dat? Zijn daar ergens publicaties of rapporten van? Hoe groot is dat percentage en waarom kunnen ze geen aanspraken maken op andere uitkeringen?

Dat is onderzocht ja, en er is dan ook gebleken dat de verscherping van uitkeringsvoorwaarden voor bv wajong en wia voor veel mensen gewoon betekenen dat ze dus in de bijstand komen of helemaal geen inkomsten meer hebben. Als ze een partner hebben vangt die dat bv op. De vangnetten zijn (door de VVD, toevalligerwijs) al heel lang steeds meer aangescherpt. En iedere keer is bewezen dat het niet leidt tot meer kansen voor mensen om mee te doen, maar wel tot meer armoede van mensen die eerst nog mogelijkheden hadden op een enigzins redelijk bestaan.

Uiteindelijk is de kern vrij simpel: de VVD wil geloven dat iedereen perfect kan functioneren, tenzij er een duidelijke aanwijsbare oorzaak is waardoor het niet kan, of omdat men niet wil. Maar in werkelijkheid zijn mensen heel verschillend en is het een heel spectrum aan fysieke en mentale mogelijkheden die van persoon tot persoon verschillen. Daar valt geen simpele streep te trekken, er is vaak geen duidelijke oorzaak, geen heldere diagnose met fijne meetbare waarden die exact weergeven wat iemand kan. Maar als er op langere termijn gekeken wordt, blijkt dat het voor veel mensen gewoon niet lukt. Die worden dan wel aantoonbaar ziek, of ze melden zich te vaak ziek en worden dan weer weggestuurd, of ze raken psychisch ontregeld, of ze raken verslaafd. Een deel haakt zelf af, dan raken ze uiteindelijk dakloos. Op individueel niveau is het dan makkelijk om een verhaal te bedenken dat gaat over niet willen. Maar op structureel niveau blijkt het gewoon om niet kunnen te gaan.

(En het afpakken van toeslagen bij parttime werk gaat ook weer een hele groep aan mensen raken die aan hun max zitten, dat niet kunnen bewijzen tegenover een systeem dat daar helemaal niet naar wil kijken, maar die ook niet meer kunnen dan ze doen.)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:16

fokfanaat schreef:
Dubbele kosten en dan gaan ze er vanuit dat het aantal werkenden hetzelfde blijft. Inflatie gaat dan ook flink stijgen gok ik.

Yes goed beredeneerd, staat ook in de website die ik zojuist gedeeld heb.

Het zet je wel te denken. Kan de overheid efficiënter worden ingericht? Ik vind het een interessant gedachte experiment. Ik ben voor sociale zekerheid maar gezien de vergrijzing lopen we wel tegen problemen aan.

Op beide opmerkingen die jullie maken staat informatie en ook linkjes met plekken waar dit al getoetst is. Misschien goed toch op de link te drukken?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:19

En hebben we dan nog genoeg werkkrachten om alle functies te vullen, of moet er dan nog meer arebeidsmigranten binnen gehaald worden. En hoe gaan we die huisvesten..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:21

Benzz schreef:
Raineri schreef:

Er zijn inderdaad mensen die precies kunnen rekenen maar ik kan je vertellen dat dit zich later toch afstraft. Want de werkende moeder heeft op lang termijn voordeel, want pensioen, kans op promotie etc
Ik heb altijd gewerkt en echt wel dat rekenen om me heen gezien. De rekenaars hebben nog steeds geen geld, terwijl ik en met mij velen (als de AOW niet op het laatste moment gekort wordt) een normale oude dag kan hebben. Niet rijk en overdadig. Maar gewoon leuk en normaal. Dus eten, kleren, af en toe eenvoudig op stap. "De rekenaars" rekenen nog en hebben nog niets en kunnen niets. Dus dat soort vergelijkingen ken ik van vroeger.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:24

Raineri schreef:
Op beide opmerkingen die jullie maken staat informatie en ook linkjes met plekken waar dit al getoetst is. Misschien goed toch op de link te drukken?

Die link had ik al gegoogled voor je het plaatste, dus had het al gelezen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:25

Shadow0 schreef:
fokfanaat schreef:
Hoe weet je dat? Zijn daar ergens publicaties of rapporten van? Hoe groot is dat percentage en waarom kunnen ze geen aanspraken maken op andere uitkeringen?

Dat is onderzocht ja, en er is dan ook gebleken dat de verscherping van uitkeringsvoorwaarden voor bv wajong en wia voor veel mensen gewoon betekenen dat ze dus in de bijstand komen of helemaal geen inkomsten meer hebben. Als ze een partner hebben vangt die dat bv op. De vangnetten zijn (door de VVD, toevalligerwijs) al heel lang steeds meer aangescherpt. En iedere keer is bewezen dat het niet leidt tot meer kansen voor mensen om mee te doen, maar wel tot meer armoede van mensen die eerst nog mogelijkheden hadden op een enigzins redelijk bestaan.

Toch zijn daar geen duidelijke cijfers over. Tenminste, ik vind ze niet. Misschien dat jij linkjes hebt naar die onderzoeken?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:29

Benzz schreef:
Raineri schreef:

Die link had ik al gegoogled voor je het plaatste, dus had het al gelezen.

Er staan ook voorbeelden waar het dus wel de economie laat groeien en waar het wel financieel haalbaar lijkt (op kleine schaal).. zowel voor- en nadelen worden benoemd. Je kijkt enkel naar de nadelen. Een zelfde soort lijstje kunnen we van het huidige systeem maken.

Geen enkele oplossing lijkt perfect. Wil niet zeggen dat ik denk we hier mee moeten starten. Maar het kan wel nieuwe inzichten geven wat wel nuttig is, of hoe het huidige systeem in elkaar zit en wat we daar kunnen verbeteren. Een experiment is niet alleen geslaagd, als de oplossing perfect is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:33

Raineri schreef:
Er staan ook voorbeelden waar het dus wel de economie laat groeien en waar het wel financieel haalbaar lijkt (op kleine schaal).. zowel voor- en nadelen worden benoemd. Je kijkt enkel naar de nadelen. Een zelfde soort lijstje kunnen we van het huidige systeem maken.

Geen enkele oplossing lijkt perfect. Wil niet zeggen dat ik denk we hier mee moeten starten. Maar het kan wel nieuwe inzichten geven wat wel nuttig is, of hoe het huidige systeem in elkaar zit en wat we daar kunnen verbeteren. Een experiment is niet alleen geslaagd, als de oplossing perfect is.

Ik heb het hele artikel gelezen, dus ik kijk helemaal niet alleen naar de nadelen. Ik zie het zelf gewoon niet positief. En dat is gewoon een mening.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:35

Benzz schreef:
Raineri schreef:

Ik heb het hele artikel gelezen, dus ik kijk helemaal niet alleen naar de nadelen. Ik zie het zelf gewoon niet positief. En dat is gewoon een mening.

Tsja ik moet het doen met de beperkte informatie vermeld in je bericht en meer kan ik niet ruiken uit je berichten. Ik vond een discussie wel leuk over potentiele invulling. My bad.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:43

Daar wil ik best over discussiëren, maar wel na de formule1 :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:44

:') Hahaha, veel plezier Benzz

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 16:55

Benzz schreef:
Daar wil ik best over discussiëren, maar wel na de formule1 :D

En het NK ;)

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 17:12

purny schreef:
Omdat de mensen die op hun gat zitten thuis terwijl die wel gewoon kunnen werken meer krijgen aan tegemoetkomingen en compensaties dan jij en ik bij elkaar. En het is sowieso niet eerlijk tegenover de werkende mensen.
Zelf zit ik ook (nog) in de wajong. Maar per 1 januari verdwijnt deze mede dankzij de roverheid.
Als het goed is ontvang jij een garantiebedrag?
Ik moet het vanaf 1 januari zonder dat bedrag doen.

Als je niet volledig kunt werken vind ik de tegemoetkomingen terecht. Kun je wel werken dan mag er van mij een grens komen. Werken moet lonen en dat doet het nu niet.

Dat bericht heb ik nog niet gezien, maar nagekeken en bedankt voor het doorgeven in ieder geval!
Als het goed is val ik inderdaad nog onder een garantiebedrag omdat ik niet volledig door mijn werkgever betaald wordt. In dat opzicht ben ik het zeker met je eens omdat er ook een periode was geweest dat ze zonder pardon iedereen die ze niet konden plaatsen in de Wajong stopte die er eigenlijk niet in hoorde. Voor jou echt zuur hoor… ga je er hulp mee krijgen om het financieel wel te kunnen redden?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 17:58

ik heb zelf nooit met uitkeringen te maken gehad, maar heb wel een tijdje op het sociaal domein bij een gemeente gewerkt. Daar zag ik toch best veel voorbij komen waar ik zo mijn bedenkingen bij had. Kinderen die 18 werden in sommige gezinnen werd daar standaard een bijstanduitkering voor aangevraagd, want kostdelersnorm. En dan bezwaar en beroep aantekenen als dat niet werd toegekend. Dat type noem ik echt werkschuw.
Er wordt flink afgegeven op de arbeidsmigranten die wij nodig hebben om het 'mindere' werk te doen in de fabrieken en bijvoorbeeld tuinbouw, maar als er aan de andere kant zoveel mensen een uitkering trekken terwijl die dit fysieke werk best zouden kunnen doen. Ja, dan snap ik de vvd wel. Uiteraard zijn er heel veel uitzonderingen.
Een nederlandse vriendin van mij werkt hier in een kaaspakhuis, en daar is de voertaal inmiddels pools. tja.