“Het is een bloedbad geworden”: het alarm van Alice Ardoino, (pony-)fokker van Villa Faraldi, over het moeilijke samenleven met de wolven.
De geïnstalleerde foto-vallen tonen de aanwezigheid van zes wolven samen en nog twee in een naburig gebied " >>
.
WeN: Vandaag 06-03-2024 plaatsten we een bericht van Alice Ardoino en haar elf honden. In onderstaand (eerdere) bericht vertelt ze het (nogmaals): dat haar nachtomheining plús de elf waakhonden, nog steeds NIET genoeg is
.
VERVOLG ARTIKEL RIVIËRE TIME D.D. 05-11-2024
<< De coëxistentie tussen mens en wolf blijft een complexe en besproken kwestie. Riviera Time heeft de getuigenis verzameld van Alice Ardoino, fokker van Bardigiani en Ponie-paarden, die een boerderij in Villa Faraldi runt en persoonlijk de moeilijkheden en zorgen behandelt die verband houden met de groeiende aanwezigheid van wolven in haar omgeving.
ALICE ARDOINO: “HET IS EEN BLOEDBAD GEWORDEN”
Al aan het begin van het jaar vertelde Alice ons over moeilijke episodes: drie van haar pony’s waren aangevallen en gedood door wolven. Maar de situatie is sindsdien verergerd. “Het is een bloedbad geworden,” zei de jonge fokker, die geïrriteerd en bezorgd was voor zowel haar dieren als haar eigen veiligheid. In oktober werd nog een aanval: een veulen werd gejaagd, terwijl een pony zichzelf wist te redden.
Alice verzamelde beelden van de camerahals op haar terrein met de aanwezigheid van zes wolven samen en twee anderen in een naburig gebied. “Er zijn geen wilde dieren en de wolven hebben honger,” legde hij uit. Volgens Alice is het aantal wolven nu onhoudbaar en is het probleem uit de hand gelopen.
“IK VRAAG ME AF OF HET NOG STEEDS MOGELIJK IS OM ZO DOOR TE GAAN.”
De jonge fokker probeerde maatregelen te nemen om haar dieren te beschermen: ze creëerde een nachtomheining en heeft elf waakhonden, maar zegt dat het niet genoeg is. In het verleden waren de wolven in het gebied slechts enkele exemplaren, maar nu lijkt het aantal te groeien en zijn er minstens twee roedels, waarvan er één uit zes wolven bestaat.
Alice vreest dat de aanvallen kunnen toenemen om niet alleen haar dieren te bedreigen, maar ook haar persoonlijke veiligheid. ‘Ik ben bang,’ bekende hij en beschreef de angst die haar in zijn dagelijkse werk vergezelt. "Ik ben gedwongen om met deze situatie te leven, maar ik vraag me af of het nog steeds mogelijk is om zo door te gaan."
De getuigenis van Alice Ardoino is een oproep aan instellingen om te zoeken naar oplossingen die zowel de veiligheid van boerderijen als het respect voor het natuurlijke ecosysteem garanderen.>> Einde vertaling
.
Link naar FB-bericht op W&P vandaag 06-03-2025
https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 989413438/.
Liink naar bovenstaand vertaalde artikel:
https://www.rivieratime.news/alice-ardo ... enza-lupi/.
Volg "Wolf en paard" op Facebook.