Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:33

ikkedus schreef:
Overigens komen wolven volgens mij ook regelmatig terug bij “vertrouwde” adresjes. Wolvenraster of niet. En er is ook al aangetoond dat ze leren om met rasters, hekken, mensen etc om te gaan. Dat spreekt het toevallige karakter nogal/ook wel een beetje tegen lijkt me.

Dat heeft ook niets met toeval te maken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:38

Rizette schreef:
Kaja hoe kom je erbij dat ik van mening ben dat de wolven achter een hek moeten op de Veluwe? Daar heb ik helemaal niets over genoemd,

Zeg ik dat dan? Nee, dat zeg ik niet. Ik geef aan dat het voorgesteld wordt en vervolgens wat ik daarvan vind.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:40

Als ze in een dierentuin al de wolf niet achter een mega hoog hek kunnen houden, moeten wij dan vast blijven houden aan de illusie dat een raster van 1.20m of 1.40m hoog ze buiten houdt? Of is dat dan om ons geweten te zussen en om aan de pro wolfers te bewijzen dat we er toch echt alles aan gedaan hebben om ze veilig te houden?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:12

Rizette schreef:
ikkedus schreef:
Overigens komen wolven volgens mij ook regelmatig terug bij “vertrouwde” adresjes. Wolvenraster of niet. En er is ook al aangetoond dat ze leren om met rasters, hekken, mensen etc om te gaan. Dat spreekt het toevallige karakter nogal/ook wel een beetje tegen lijkt me.

Dat heeft ook niets met toeval te maken.

Het was ook retorisch bedoeld. :o

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:47

Telpeva schreef:
@Different,
Puntje bij paaltje weinig verschil, in de zin van dat het (voor mij) allebei de grens van gevaarlijk over gaat. Ik snap ook niet waarom deze dieren in ons land die zulk gedrag vertonen niet uit de populatie worden genomen.

Wat wel een verschil kan zijn is de mate van interactie met mensen, een dier in een kooi krijgt nog veel meer indrukken van mensen te verduren als een dier dat los loopt en zichzelf ook kan terugtrekken of verplaatsen naar een rustiger gebied. Een dier in een hok ruikt niet af en toe mens, maar altijd, het wordt niet af en toe wat toegeworpen door een mens maar het wordt elke dag gevoerd.

Mijn mening is dus dat beide situaties gevaarlijk zijn, en dat een wolf die in gevangenschap is gehouden wellicht nog gevaarlijker is.

jij hebt het over een die ruikt in gevangenschap alleen mens: nou ons landje is zo klein met zoveel mensen en gebruiksvoorwerpen van mensen ruikt die heel veel mens ook al is ie "wild" vrij zwervend, hij ontkomt bijna niet aan de mensengeur en dat is het hele probleem, voor de wolf ruikt alles naar mens en die geur wekt bij hem niets op, geen gevaar en ook (nog) geen prooi instinct (jacht/buitdriften), maar dat kan elk moment gebeuren en dan zijn we weer net zover als in de tijd dat de wolf werd uitgeroeid omdat ie over was gegaan op jacht/buitdriften op mensen en een gevaar was, kan je nagaan met zo weinig mensen en gebruiksvoorwerpen die naar mens zouden ruiken en dan werd er nog op hem gejaagd ook, dus de mensen geur was gevaarlijk, daarom waren ze toen schuwer dan dat ze nu zijn.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 23:06

Kaja schreef:
Rizette schreef:
Kaja hoe kom je erbij dat ik van mening ben dat de wolven achter een hek moeten op de Veluwe? Daar heb ik helemaal niets over genoemd,

Zeg ik dat dan? Nee, dat zeg ik niet. Ik geef aan dat het voorgesteld wordt en vervolgens wat ik daarvan vind.

Waarom schrijf je het dan als reactie op mij?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 23:33

Rizette schreef:
Kaja schreef:

Waarom schrijf je het dan als reactie op mij?

Ik baal inmiddels een beetje dat ik er geen popcorn bij heb gepakt, die was inmiddels al op gegaan..... :Y)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 23:38

Wranglerbutt schreef:
Rizette schreef:
En als we plantaardig gaan eten krijgen we nog een grote probleem want die koe maakt veel meer voedsel van de planten die ze eet als dat wij met diezelfde hoeveelheid groenvoer als mens kunnen doen dus we moeten nog veel meer ruimte hebben om dan voedsel te verbouwen en nog veel meer kunstmest ook trouwens. En veel meer zware machines die het land gaan bewerken ennog veel meer spuiten om de ziektes in al dat groenvoer te beteugelen.

Het is precies andersom B-)
Voor de productie van 1 kilo vlees is ongeveer 4 tot 25 kilo plantaardig voer nodig. En voor de productie van voer is veel land, water en energie nodig. Minder vlees eten is dus beter voor het klimaat.

Daar zijn meningen over verdeeld

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 23:40

Kaja schreef:
Wintu schreef:
En ik weet dat je gaat zeggen, dat mijn geschreeuw niet helpt, maar als we allemaal ons waffel houden en als een stel schapen achter dit beleid aan blijven lopen....

Maar waarom vul je dit voor mij in? Want dat is juist niet wat ik zeg of ga zeggen. Lees m’n eerdere reacties maar terug. Ik ben voor rammelen, rammel maar aan elk (heilig) huisje dat je kan vinden want dat doe ik ook. En geef nooit op! Want het huidige beleid klopt voor geen meter!

Nee sorry, je zegt het net wat anders, continue hameren, blijven roepen, blijven herhalen... Komt in principe op het zelfde neer.
Blijven rammelen, vind ik ook gewoon dat je mag zeggen op een forum wat je er van vindt. Ik teken petities, schrijf partijen aan, ik rammel bij natuurorganisaties aan de telefoon. Ik doe genoeg behalve er hier op hameren, blijven roepen enz enz.
Maar het is stilstand om enkel nog maar in weides te denken.
Ik kan me ook dood aan ergeren dat mensen enkel denken dat schapen de pineut zijn (wat veelal al een teken is van ongeinformeerd zijn), dat het telkens maar over een wolf gesproken wordt ipv over roedels en dat er geen aandacht of belachelijk makende aandacht is voor wolven op het erf. De politiek ga je nu niet bereiken, dit zitten met Trump in de maag momenteel. Ons probleem wordt gewoon niet serieus genomen en daar ben ik inmiddels furieus over. En als ik dan hoor dat je eerst je wei maar moet dicht timmeren, dan de stalling op je erf moet dicht timmeren...wat gaat de volgende geldverslindende stap zijn...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 01:18

SusanH schreef:
Ik begin ook steeds meer te twijfelen maar de vacht van het ras wat ik heb wordt echt heel slecht na sterilisatie. Plus nog wat andere mogelijke complicaties. De fokker waar ze gefokt is is er geen voorstander van. Maar we gaan niet met haar fokken. Dus ik weet het nog niet.

Ja ik baal er ook van. Zonder wolf zou ik het echt (nog) niet doen. Ze is nog heel jong, mooie vacht, goed op gewicht. Maar bij d’r eerste loopsheid vond ik het toch wel extra spannend in het bos. Ben toen ook niet diep in de bossen geweest.

In de podcast van Geleiden wolf heb je een aflevering over die hond die is aangevallen voor de deur. Die was ook loops. Dat maakt mij wel aan het schrikken. Niet alleen voor de hond maar dan ook weer voor de andere dieren die ik hier veilig probeer te houden op m’n erf. Reuen kunnen een loopse teef over een grote afstand ruiken zeggen ze…

OleJon

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 01:34

Ze moeten die wolven allemaal afschieten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 06:52

Jessix schreef:
SusanH schreef:
Ik begin ook steeds meer te twijfelen maar de vacht van het ras wat ik heb wordt echt heel slecht na sterilisatie. Plus nog wat andere mogelijke complicaties. De fokker waar ze gefokt is is er geen voorstander van. Maar we gaan niet met haar fokken. Dus ik weet het nog niet.

Ja ik baal er ook van. Zonder wolf zou ik het echt (nog) niet doen. Ze is nog heel jong, mooie vacht, goed op gewicht. Maar bij d’r eerste loopsheid vond ik het toch wel extra spannend in het bos. Ben toen ook niet diep in de bossen geweest.

In de podcast van Geleiden wolf heb je een aflevering over die hond die is aangevallen voor de deur. Die was ook loops. Dat maakt mij wel aan het schrikken. Niet alleen voor de hond maar dan ook weer voor de andere dieren die ik hier veilig probeer te houden op m’n erf. Reuen kunnen een loopse teef over een grote afstand ruiken zeggen ze…

Gelukkig bestaan er hele goede middelen om de vacht van een geholpen hond bij te houden. Tegenwoordig hoef je het niet meer aan de vacht te zien dat een hond geholpen is. Ik heb diverse rassen gehad (in volledige verzorging of van mezelf) van langharige sint bernards tot herders (kort, stok en langhaar) en husky's. Allen geholpen en alle n levenslang prachtig in (vacht)conditie. Enkel de husky teef had erge aanleg tot dik worden. Veel is fabel en zit tussen de oren van veel mensen. Natuurlijk zit er iets van waarheid in maar beetje extra zorg aan de vacht maakt dat ruimschoots goed hoor.
Op de foto zijn er 5 geholpen en 3 ouder dan 8 jaar waaronder beide husky's.

Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 08:34

Weliswaar foto’s van gisternacht, Zichtmelding Fluitenberg Dr, 2 wolven
Citaat:
Fluitenberg Drenthe
05-03-2025
Foto's van afgelopen nacht met 40 sec. tussentijd, dus 2 wolven.
Niet alleen één #probleemwolf, maar nog een 2e verblijven omgeving Fluitenberg

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15f4Jc ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 08:36

Zichtmelding Heede (D) 3 wolven
Citaat:
Heede nedersaksen Duitsland
05-03-2025
21.20 uur
Zichtmelding 3 wolven
Sprongen over een afrastering (H 1,6 m ) voor gewasbescherming tegen reeën in het licht van de auto bij een kadaverbak die hun aandacht had.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/12E5gF ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 09:53

Aanval Koekange Dr
Citaat:
3 dode schapen koekange

Afbeelding
Via app meldingen in Westerveld

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 10:05

Voor de inwoners Ooststellingwerf

Citaat:
Goedenavond er staan bij de gemeente voor de commissievergadering op 11 maart, half 8 vragen op de agenda of de burgemeester/ wethouders de wolvensituatie accepteren en of ze er wat aan kunnen/willen doen.

vandaag kwam er een stuk binnen waarin gemeente aangeeft dat de maatschappelijke onrust niet groot genoeg is om bij provincie aan de bel te trekken. Wel groot genoeg om veehouders aan te spreken op het moeten afdekken van kadavers.

Het zou heel mooi zijn als er dinsdag inwoners willen inspreken om zorgen te delen over de onrust die het geeft (kinderen die niet durven te fietsen oid) is dat een goed moment.

Aanmelden kan op griffie@ooststellingwerf.nl

Via app meldingen in Westerveld

Bijzondere conclusie van de gemeente in de tweede alinea.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 10:27

Nou die inwoners worden ook wel gesteund door de gemeente! (niet dus)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 10:45

Of het is een sneer naar de schapenhouder die zoveel gedode schapen had.

Alsof je even 41 kadaverkappen hebt liggen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 10:51

Zichtmelding Mildam Frl
Citaat:
Mildam Friesland
06-03-2025
Zichtmelding wolf
Vanmorgen rond 06:50

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1BALAX ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 11:07

Zichtmelding Rouveen Ov
Citaat:
Rouveen Overijssel
06-03-2025
Afgelopen nacht

Wolf gezien thv de kleine conrad in Rouveen

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1Eieac ... tid=wwXIfr
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 06-03-25 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:23

tienus63 schreef:
Of het is een sneer naar de schapenhouder die zoveel gedode schapen had.

Alsof je even 41 kadaverkappen hebt liggen.

Zo vatte ik het ook op. Ipv medeleven met de houder kun je nog een schop na krijgen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:46

Als inwoner van Haule is Ooststellingwerf mijn gemeente en ik heb me zojuist aangemeld voor het bijwonen van die vergadering rond o.a. wolvenproblematiek. Dank dus voor de tip!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:58

dierenfan schreef:
Gelukkig bestaan er hele goede middelen om de vacht van een geholpen hond bij te houden. Tegenwoordig hoef je het niet meer aan de vacht te zien dat een hond geholpen is. Ik heb diverse rassen gehad (in volledige verzorging of van mezelf) van langharige sint bernards tot herders (kort, stok en langhaar) en husky's. Allen geholpen en alle n levenslang prachtig in (vacht)conditie. Enkel de husky teef had erge aanleg tot dik worden. Veel is fabel en zit tussen de oren van veel mensen. Natuurlijk zit er iets van waarheid in maar beetje extra zorg aan de vacht maakt dat ruimschoots goed hoor.

[ Afbeelding ]

Ik heb die ervaring zelf wel. Zowel met een mottige vacht als overgewicht. Ben benieuwd over wat voor een middelen je het dan hebt? Er viel bij mijn hond geen verandering te halen met borstelen of wassen…

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 13:39

Elf KBH’s is nog niet voldoende in drukbezet wolvengebied, Italië.
Citaat:
“Het is een bloedbad geworden”: het alarm van Alice Ardoino, (pony-)fokker van Villa Faraldi, over het moeilijke samenleven met de wolven.

De geïnstalleerde foto-vallen tonen de aanwezigheid van zes wolven samen en nog twee in een naburig gebied " >>
.

WeN: Vandaag 06-03-2024 plaatsten we een bericht van Alice Ardoino en haar elf honden. In onderstaand (eerdere) bericht vertelt ze het (nogmaals): dat haar nachtomheining plús de elf waakhonden, nog steeds NIET genoeg is

.

VERVOLG ARTIKEL RIVIËRE TIME D.D. 05-11-2024

<< De coëxistentie tussen mens en wolf blijft een complexe en besproken kwestie. Riviera Time heeft de getuigenis verzameld van Alice Ardoino, fokker van Bardigiani en Ponie-paarden, die een boerderij in Villa Faraldi runt en persoonlijk de moeilijkheden en zorgen behandelt die verband houden met de groeiende aanwezigheid van wolven in haar omgeving.

ALICE ARDOINO: “HET IS EEN BLOEDBAD GEWORDEN”

Al aan het begin van het jaar vertelde Alice ons over moeilijke episodes: drie van haar pony’s waren aangevallen en gedood door wolven. Maar de situatie is sindsdien verergerd. “Het is een bloedbad geworden,” zei de jonge fokker, die geïrriteerd en bezorgd was voor zowel haar dieren als haar eigen veiligheid. In oktober werd nog een aanval: een veulen werd gejaagd, terwijl een pony zichzelf wist te redden.

Alice verzamelde beelden van de camerahals op haar terrein met de aanwezigheid van zes wolven samen en twee anderen in een naburig gebied. “Er zijn geen wilde dieren en de wolven hebben honger,” legde hij uit. Volgens Alice is het aantal wolven nu onhoudbaar en is het probleem uit de hand gelopen.

“IK VRAAG ME AF OF HET NOG STEEDS MOGELIJK IS OM ZO DOOR TE GAAN.”

De jonge fokker probeerde maatregelen te nemen om haar dieren te beschermen: ze creëerde een nachtomheining en heeft elf waakhonden, maar zegt dat het niet genoeg is. In het verleden waren de wolven in het gebied slechts enkele exemplaren, maar nu lijkt het aantal te groeien en zijn er minstens twee roedels, waarvan er één uit zes wolven bestaat.

Alice vreest dat de aanvallen kunnen toenemen om niet alleen haar dieren te bedreigen, maar ook haar persoonlijke veiligheid. ‘Ik ben bang,’ bekende hij en beschreef de angst die haar in zijn dagelijkse werk vergezelt. "Ik ben gedwongen om met deze situatie te leven, maar ik vraag me af of het nog steeds mogelijk is om zo door te gaan."

De getuigenis van Alice Ardoino is een oproep aan instellingen om te zoeken naar oplossingen die zowel de veiligheid van boerderijen als het respect voor het natuurlijke ecosysteem garanderen.>> Einde vertaling

.
Link naar FB-bericht op W&P vandaag 06-03-2025

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 989413438/

.

Liink naar bovenstaand vertaalde artikel:

https://www.rivieratime.news/alice-ardo ... enza-lupi/

.

Volg "Wolf en paard" op Facebook.

Afbeelding
Afbeelding
Bron wolf en paard
https://www.facebook.com/share/p/1Be3T4 ... tid=wwXIfr

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 14:13

Jessix schreef:
dierenfan schreef:

[ Afbeelding ]

Ik heb die ervaring zelf wel. Zowel met een mottige vacht als overgewicht. Ben benieuwd over wat voor een middelen je het dan hebt? Er viel bij mijn hond geen verandering te halen met borstelen of wassen…

De fokster waar wij onze hond vandaan hebben ( Heidewachtel) is ook trimster. Die heeft nog geen Heidewachtel gezien waarvoor de mottige vacht niet geldt na helpen. Ze heeft naast haar trimsalon diverse erkende opleidingen gedaan, oa op gebied van genetica, voeding etc. Volgens haar is de enige oplossing als je het goed wilt houden niet laten helpen tenzij medisch noodzakelijk. Geholpen honden moeten zeker 2 keer per jaar of vaker flink geplukt worden om het een beetje toonbaar te houden.

Wbt die schapen afdekken, als je er 41 hebt is dat geen doen. Een veehouder legt ze niet voor de lol langs de weg lijkt me.