Oekraïne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:08

Nexta schrijft 1 uur geleden
https://mobile.twitter.com/nexta_tv/sta ... 2065195008

Citaat:
#Ukraine received from Eastern European partners 14 Su-25 attack aircraft, delivered "in disassembled form."

Citaat:
Oekraïne heeft van Oost-Europese partners 14 Su-25 gevechtsvliegtuigen ontvangen, "in gedemonteerde vorm".

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:11

pien_2010 schreef:
Het ligt iets genuanceerder volgens Yusibov. De Russen hebben aangegeven de haven blokkade op te willen heffen als de EU de sancties opheft. Dus politiek instrument.
https://twitter.com/Isa_Yusibov/status/ ... R467woABAQ

Als het niet goedschiks kan dan maar kwaadschiks ga ik vanuit.

Flinke woorden van Duitsland:
Scholz overtuigd dat Rusland oorlog in Oekraïne niet zal winnen

De Duitse bondskanselier Olaf Scholz zegt ervan overtuigd te zijn dat de Russische president Vladimir Poetin niet zal slagen in zijn streven Oekraïne te veroveren. In een toespraak tijdens het World Economic Forum in het Zwitserse Davos zei de regeringsleider dat "Poetin heeft gefaald in al zijn strategische doelen" en de verovering van Oekraïne "verder weg is dan aan het begin van de oorlog".

"Ons doel is kristalhelder: Poetin moet deze oorlog niet winnen. En ik ben ervan overtuigd dat hij niet zal winnen", aldus Scholz, die andere regeringsleiders opriep zich aan te sluiten bij een gezamenlijk front om Rusland verder te isoleren. Hij doelde vooral op de opkomende landen in Azië, Afrika en Zuid-Amerika die zich tot dusver hebben onthouden van kritiek op de invasie.

In een poging dat patroon te doorbreken heeft Scholz regeringsleiders van India, Indonesië, Zuid-Afrika, Senegal en Argentinië uitgenodigd voor de top van de G7 van geïndustrialiseerde landen in het Duitse Elmau volgende maand. "Die top moet Poetin duidelijk maken: de vrede wordt niet gedicteerd. Oekraïne zal dat niet accepteren en wij evenmin."

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1538406 ... zal-winnen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:16

Interessant Babootje want Nexta bericht paar uur geleden:

https://mobile.twitter.com/nexta_tv/sta ... 2839744512

Citaat:
German newspaper "Zeit" reports that there is a tacit agreement among some #NATO countries not to supply heavy equipment to #Ukraine, because #Putin might consider it an excuse for war against the alliance.

Citaat:
Duitse krant "Zeit" meldt dat er een stilzwijgende overeenkomst is tussen sommige #NAVO-landen om geen zwaar materieel te leveren aan #Oekraïne, omdat #Poetin dit zou kunnen beschouwen als een excuus voor oorlog tegen het bondgenootschap.

Dus dat wordt een oorlog winnen toch een moeilijke zaak als Der Zeit gelijk heeft met zijn artikel (en ik vrees van wel) .
Dus voor de "bühne" zou wel eens wat anders kunnen worden gezegd als in werkelijkheid gedaan wordt. Ik zag ook al twitter berichten langskomen waarin geschreven werd dat zonder de VS en de UK de Russen allang in Polen hadden gestaan. Dus ik ben nog niet zo enthousiast over de slagkracht en de daadkracht van de EU. Ik hoop dat ik te voorzichtig cq te cynisch ben.

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:21

@Enzino, het gaat in dit geval om tonnen graan die op afroep bedoeld was voor diverse landen o.a. Afrika.

Dat je graag andere zaken er bij wil halen om te bagatalliseren om Rusland er weer beter bij te zetten, is in dit geval echt niet de issue.

Graan is eten en eten is nodig om honger te stillen. Niks propaganda, heel eerlijk gezegd vind ik het schamelijk dat jij je ogen stelselmatig sluit voor de praktijken vanuit Rusland,

Misschien is het gewoon om tegen te zijn? We zitten op een leuk knutselforum, maar om publiekelijk als groep, vnl complotgroepjes merk ik ( helaas enkele van mijn collega's zijn zo), is best gevaarlijk...Putin een zwaard in handen geven en niet kijken wat hij ermee doet...uiteraard is kritisch zijn heel goed, naar vergelijkingen maken 1op1 is echt iets wat gevaarlijke vormen kan gaan aannemen. Misschien kan je bril anders worden en wat meer menselijke inzichten geven om ukrainers irl te spreken en te zijn.

De jaarbeurs in Utrecht is een mooi voorbeeld, vnl vrouwen met kids, bizar gewoon wat zij moeten meemaken. En ja de zwarte zee is ontoegankelijk door flink wat oorlogsschepen die onophoudelijk steden bombarderen en ja Ukraine is een grootverdeler van graan en veel 3e wereldlanden hebben contracten met ukraine..

Nogmaals geen graan is honger...en nee dit is niet van dit jaar maar vanuit de opslag, veelal de havens, van 2021....als je een paard hebt dan weet je dat de voedselfabrieken ook werken met bulk in oproep.

Het inzaaien graan dit jaar gaat moeizaam, boeren worden kapot geschoten, akkers bewust verwoest, of boeren weg gevlucht of soldaat geworden, dus ook dit jaar uit en volgend jaar een probleem

Dus JA de Russen te wijten en dit is gewoon gezond verstand en geen propaganda...

Graan stelen gebeurd ook, wat jij niet geloofd, maar wat denk je dat dit Rusland oplevert als er schaarste is.? De olie en gas prijzen vanuit Rusland naar Europa voor veel hogere prijs :Y) , denk je dat ze naif zijn in het Kremlin of zo.? Die minachten het menselijk ras, daar worden ze zelf beter van, geld en macht....en dat hebben ze ook...ORCS zijn het en niet minder dan dat...en dat nazi verhaal, ga eens verdiepen hieveel neo nazie groepen er in Rusland huizen, sommigen zeer gevaarlijk die aansluiting zoeken met buitenlandse groepen...laat onze vriend Putin daar eerst maar eens mee beginnen
Laatst bijgewerkt door Bobbejaan op 26-05-22 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:22

Duitsland heeft tot nu toe een zeer bedenkelijke rol in de oorlog, laten we het daar maar op houden.
Baerbeck niet, die doet zoveel mogelijk maar Scholz??

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:32

bigone schreef:
Duitsland heeft tot nu toe een zeer bedenkelijke rol in de oorlog, laten we het daar maar op houden.
Baerbeck niet, die doet zoveel mogelijk maar Scholz??

Dat is echt een flinke rare historie, maar ik denk ook, dat ze een beetje erin gestonken zijn met die 2 gezichtrn van Putin en de echte democratie en Rusland vrij en vooruit brengen...

Maar onze eigen Rutte gaat ook niet helemaal door de beugel...die zit er ook goed in en geeft niet prijs..

Ik kreeg een bericht van Eneco, dat ze via een dochter van Gasprom nu betalen in euro's en hierdoor Russisch gas kunnen blijven leveren...een verheugde brief aan zijn klanten...werd er even naar van...ga GVD ergens anders inkopen en zorg als klant dat je zuinig gas trekt, is toch geen winter meer, hier al 2 maanden de verwarming niet aan....truien zat..

Duitsland heeftt best problemen intern, oost duitsland en deze gedachten en dito cultuur maakt het ingewikkeld.

Bobbejaan

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:34

Ik denk niet dat Ukraine gaat winnen, dat land wordt plat gebrand. Zonder luchtsteun redden ze het niet.

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:38

Loretta schreef:
Het is zo jammer van de EU. De EU is echt nodig in de huidige wereld. Maar schiet op zoveel vlakken gewoon gigantisch te kort. Er moet flink wat hervormd worden voordat de EU een keer goed gaat functioneren.

Ik denk dat ze door deze situatie nu eindelijk genoeg platvorm hebben om alles beter te gaan inrichten en betere afspraken te maken...men is nu bewust geworden dat we elkaar nodig hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:39

Bobbejaan schreef:
Ik denk niet dat Ukraine gaat winnen, dat land wordt plat gebrand. Zonder luchtsteun redden ze het niet.

Klopt van dat platbranden. Nexta heeft vanmiddag video na video geplaatst met nieuwe zeer heftige bombardementen. Zo enorm verdrietig.

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:47

Echt heel erg, vriendin werkt al EHBOer in de jaarbeurs....diep triest..
Echt walchelijk dat we niks kunnen doen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:51

pien_2010 schreef:
Citaat:
Duitse krant "Zeit" meldt dat er een stilzwijgende overeenkomst is tussen sommige #NAVO-landen om geen zwaar materieel te leveren aan #Oekraïne, omdat #Poetin dit zou kunnen beschouwen als een excuus voor oorlog tegen het bondgenootschap.

Dat roepen ze al vanaf het begin. Ik snap dan ook niet waarom landen maar blijven vertellen wat ze sturen. Stuur het en hou je mond verder!

Hetzelfde met de Amerikaanse inlichtingsendienst die opscheppen dat ze geholpen hebben bij het tot zinken brengen van het Russische vlaggenschip en bij het opsporen van Russische generaal. Alsof ze uit zijn op provocatie.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:54

Bobbejaan schreef:
Echt heel erg, vriendin werkt al EHBOer in de jaarbeurs....diep triest..
Echt walchelijk dat we niks kunnen doen....

Kunnen wel hoor......

We kunnen makkelijk wat doen. Of het op korte en lange termijn verstandig is valt te bezien.

Maar we kunnen wel!

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:55

Als EU is het niet zo dat men niets KAN doen, alleen men wil de grote stap ( om diverse redenen) niet maken. Zonder luchtsteun gaat de Oekraine het niet redden.

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:00

Nato bedoel je...ze kunnen echt niks meer, maar wel betere luchtafweer, geen luchtsteun, dan is de oorlog binnen een week beslist.

Wat ze publiekelijk kunnen maken is dat Zalensky een lening krijgt en hier nieuwe vliegtuigen mee kan kopen, genoeg vliegers die onder het mom van huurling deze kunnen vliegen, desnoods leasen :D in het kader van de moderne wereld, dan gaan ze winnen. Een 20 tal goede bommenwerpers en vollop luchtafweer en scheepsafweer....dat kunnen ze wel...waarom dit niet gebeurd.

Scheelt veel levens, veel geld, bliksemoorlog en klaar en weg wezen en nooit meer proberen... }:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:04

Bobbejaan schreef:
Nato bedoel je...ze kunnen echt niks meer, maar wel betere luchtafweer, geen luchtsteun, dan is de oorlog binnen een week beslist.

Wat ze publiekelijk kunnen maken is dat Zalensky een lening krijgt en hier nieuwe vliegtuigen mee kan kopen, genoeg vliegers die onder het mom van huurling deze kunnen vliegen, desnoods leasen :D in het kader van de moderne wereld, dan gaan ze winnen. Een 20 tal goede bommenwerpers en vollop luchtafweer en scheepsafweer....dat kunnen ze wel...waarom dit niet gebeurd.

Scheelt veel levens, veel geld, bliksemoorlog en klaar en weg wezen en nooit meer proberen... }:)

Kat in het nauw maakt rare sprongen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:07

Gezien de sprongen die sommige mensen hier nu opperen is wel duidelijk welke kat in het nauw zit.

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:08

Gaat hij toch wel doen....hij verliest te veel tuig en manschappen....de moeders en vaders zijn al aan net klagen..

Op dit moment is de Roebel skyhigh, dus zijn gezicht is gered. Om bang van een kat te worden als je zelf een tijger bent..wij hebben ook nukes en show ze maar en dreig ook maar....wij zijn puppies op dit moment. Hij ziet de Nato toch als dreiging? Nou show dan dat het oprecht is dat Rusland platgebrand wordt als hij niet terug gaat in zijn hok....we laten hem nu volledige speelruimte door een land en volk volledig van de kaart te vegen...gaan we daarop wachten en dan Moldavie? Who next want boeh hij heeft nukes, nou wij ook en nog veel meer....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:11

Bobbejaan schreef:

Leuke fantasie. Je vergeet gemakshalve dat Rusland een nucleair arsenaal heeft.

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:11

enzino schreef:
Gezien de sprongen die sommige mensen hier nu opperen is wel duidelijk welke kat in het nauw zit.

Wat bedoel je?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:14

Kuggur schreef:
Bobbejaan schreef:

Leuke fantasie. Je vergeet gemakshalve dat Rusland een nucleair arsenaal heeft.

En ermee dreigt en die dreiging neemt het westen serieus. Logisch. Het geeft een heel machteloos gevoel.

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:28

Dat is zijn troef...ik ben geen trumper, maar ik geef hem wel gelijk dat we nu pussies zijn...show maar, we got more and better. Hij stopt nu dus niet he....hij gaat door...hij heeft zijn kans gehad.

Als ik kijk naar mijn buurman een soort Putin, wij maar soepen, hij ging zo ver, het was onmogelijk geworden...de maat was vol, wij er vol op in en hoppa, met de staart tussen de benen..en he gewoon onze honden vergiftigen he en toen kwam hij met messen dreigen van aardappelschilmesje rot slagersmes en toen knapte het hier...hij floreerde op de waarschuwingen dat hij gek is, ja is hij, tot wij echt heel boos werden en nu??.. een dief in de nacht geworden.....hadden we veel eerder moeten doen...zit een heel verhaal achter, wij zijn nl niet de 1e die hij zo pakte, maar wel de laatste...en zo is het met Putin ook.....sancties? Gebruikt hij voor zijn propaganda...lachertje voor hem

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:33

Putin en een oorlog vergelijken met je boze buurman en een burenruzie... :roll:
En je analogie is niet compleet, dan had je buurman je zoon al neergeschoten, was bezig je vrouw in je woonkamer te verkrachten en had je huis en tuin met explosieven uitgerust die hij ieder moment kan activeren....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:41

Ik krijg er een beetje een Assassins (1995) of een Rambo: Last Blood (2019) vibe bij. Tenminste iets met Sylvester Stalone.

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:07

Kuggur schreef:
Putin en een oorlog vergelijken met je boze buurman en een burenruzie... :roll:
En je analogie is niet compleet, dan had je buurman je zoon al neergeschoten, was bezig je vrouw in je woonkamer te verkrachten en had je huis en tuin met explosieven uitgerust die hij ieder moment kan activeren....

Het gaat om het idee he.

Hij roept al 3 maanden dat wij geen wapens mogen sturen, doen we toch, nog niks gebeurd....dat we allemaal bang zijn is kicken voor hem.

Tot nu toe bakken zijn soldaten patat. Vertel mij eens waarom Ukraine geen vliegtuigen, gevechtshelicopters en langeafstandwapens mag kopen? Maar wel geweren? Alles net niet ver genoeg om mee te vuren...om Putin blij te houden?

Hij speelt Rambo en wij rillen. Zullen we dan gewoon maar helemaal stoppen met onze koude oorlog? Putin heeft al,gewonnen en gaat verder alles winnen, want het Westen schijt bagger.

Wat is je logica? Denk je echt als je iemand laat groeien dat hij zegt, ok genoeg? Sensible? De balkan landen zitten nu allemaal ye zweten maar mogen straks niks doen, hij loopt binnen, verbreed zijn grenzen straks en dan zeggen, we nou laat maar, hij heeft nukes, neem je verlies maar....en wij blijven lekker gas en olie tanken, miljarden opbrengst per dag :+

Overigens Kuggar ik snap jouw logica niet, is het dan niet genoeg wat Putin tot opdracht laat doen? Kan het nog erger? Waar moeten we op wachten tot het genoeg is? Wat is genoeg dan? Is Moldavie de moeite waard? Of economisch niet de moeite? Finland dan? Nee nog geen lid, Zweden? O nee ook niet, Polen dan? Nou ff hoor, uhm Duitsland, o ja, dat is wel een dingetje...

En mijn buurman? You have no idea! Ennnn een burenruzie is het nooit geweest, gelukkig maar, justitie heeft nakkesnada tegen ons, geen welles nietes verhaal, maar wel levensbedreigende situaties

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:35

Het geeft een gevoel van boosheid, onmacht dat dit niet gestopt wordt of kan worden en ook een plaatsvervangende schaamte.
En gisteren zelfs echt verdriet en doodse stilte bij de aanwezigen om de slachtoffers van deze vreselijke oorlog, toen een van onze dappere Oekraïense vluchtelingen (ze praten nooit!! over de oorlog) opeens woedend uitbarstte tegen haar vriendin dat ze Frans moet leren spreken en moet stoppen om nog die vreselijke Russchische k.t taal te spreken.
Heel heel veel zeggend. Deze mensen doen zo hun best, zijn zo dapper.
We zijn bevoorrecht beste bokkers dat we erover kunnen schrijven.