Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 23:26

Cowboy55 schreef:
anjali schreef:
Dat had ik niet verwacht en vind ik jammer. Hij bleef als een van de weinigen altijd beleefd in debatten, hoe erg het er ook aan toe ging.

Eens. Maar helaas namens een club die vrouwen amper als gelijkwaardig aan mannen ziet….maar dat wel heel fatsoenlijk verwoord. :roll:

Nou ja dat. Natuurlijk prettig dat hij in gesprek beleeft blijft, maar zijn standpunten maken me oprecht misselijk. Christelijke waarden als (ouderen)zorg en dergelijke mee willen laten wegen in je politieke gedrag, oké. Maar de SGP wil gewoon een complete opheffing van de scheiding van kerk en staat en dat gaat er bij mij écht niet in. Baas in eigen buik, hoofd, vagina, baan en studie alsjeblieft dank je wel.

Lughnassadh

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 00:38

Veel standpunten van de SGP deel ik absoluut niet. Maar ik vind van der Staaij wel een goed politicus. Hij is altijd correct, beleefd en blijft goed staan in debatten. In dat opzicht zonde dat hij gaat.

Ik heb dat met meer politici. Ik hoef het niet met zijn of haar standpunten eens te zijn om iemand een goed politicus te vinden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 10:05

Net op de radio: Omtzigt zou volgens de peilingen nu als grootste partij uit de bus komen met 31 zetels -grootste verliezers zijn BBB en CDA.

Ik hoop wel echt dat mensen straks minimaal een kieswijzer doen en niet alleen op hem stemmen omdat die het goed heeft gedaan rondom de toeslagenaffaire :=

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 10:08

BBB verliest natuurlijk niet echt, als je van nu 1 zetel naar 13 zou gaan. Het is alleen minder dan verwacht, en november is nog ver weg.

En de ideeën van Omtzigt over euthanasie en abortus zijn absoluut niet de mijne, maar eerst zijn programma maar eens doornemen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 10:11

prompter schreef:
BBB verliest natuurlijk niet echt, als je van nu 1 zetel naar 13 zou gaan. Het is alleen minder dan verwacht, en november is nog ver weg.

En de ideeën van Omtzigt over euthanasie en abortus zijn absoluut niet de mijne, maar eerst zijn programma maar eens doornemen.

Haha zo werd het op de radio gezegd. Ten opzichte wat ze hadden in de peilingen voor NSC :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 10:41

prompter schreef:

Welke meningen heeft Omtzigt daar dan over? Ik heb gezocht op internet maar het niet kunnen vinden. En ook in de tv-interviews met hem die ik gezien heb is er niets over gezegd. Hot items natuurlijk ,redenen voor sommigen om juist wel of juist niet op hem te stemmen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 10:46

IMANDRA schreef:
Net op de radio: Omtzigt zou volgens de peilingen nu als grootste partij uit de bus komen met 31 zetels -grootste verliezers zijn BBB en CDA.

Ik hoop wel echt dat mensen straks minimaal een kieswijzer doen en niet alleen op hem stemmen omdat die het goed heeft gedaan rondom de toeslagenaffaire :=

Helaas zullen vermoed ik veel mensen op Omtzigt stemmen vanwege Omtzigt en niet zijn programma doornemen.
Ik blijf er ook bij dat toen in corona de verkiezingen op een slecht moment waren omdat iedereen op Rutte stemde omdat hij de crisis goed had aangepakt ipv de fouten die hij in het verleden had gemaakt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 10:53

purny schreef:
IMANDRA schreef:

Helaas zullen vermoed ik veel mensen op Omtzigt stemmen vanwege Omtzigt en niet zijn programma doornemen.
Ik blijf er ook bij dat toen in corona de verkiezingen op een slecht moment waren omdat iedereen op Rutte stemde omdat hij de crisis goed had aangepakt ipv de fouten die hij in het verleden had gemaakt.

Veel stemmers zijn heel kort van memorie. Ze stemmen op iemand die het op dat moment voor hen goed lijkt te doen en vertrouwen inboezemt. Nadat zo'n persoon is gekozen valt hij\zij dan tegen en de zwevende kiezer hopt verder naar de volgende persoon die vanalles belooft. Overigens vond ik Rutte tijdens de coronacrisis ook heel goed overkomen tijdens zijn tv-optredens erover.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 10:57

Anjali, Omtzigt heeft altijd met de sgp meegestemd tegen abortus en euthanasie. Ik ben daar juist voorstander van, dus als dit in zijn programma staat valt hij voor mij af.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:11

prompter schreef:
Anjali, Omtzigt heeft altijd met de sgp meegestemd tegen abortus en euthanasie. Ik ben daar juist voorstander van, dus als dit in zijn programma staat valt hij voor mij af.

Okay, bedankt voor de informatie. Maar zijn programma is dus nog niet bekend.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:14

Ik ben echt heel benieuwd naar zijn programma. Wat ik tot nu toe van losse eindjes gehoord heb can zijn standpunten in interviews dan stemt mij dat wel positief. En natuurlijk zullen er ook punten zijn waar ik me njet in kan vinden. Maar een partij waar je het volledig mee eens bent is dan ook niet realistisch.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:14

anjali schreef:
prompter schreef:

Okay, bedankt voor de informatie. Maar zijn programma is dus nog niet bekend.

Nee dat is nog niet af. Je kan zien aan zijn stemgedrag waar hij voor staat op deze vraagstukken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:25

Omtzigt moet natuurlijk nog mensen zoeken voor zijn partij. Het zal niet meevallen om goede mensen te krijgen die ook bestand zijn tegen de druk die tegenwoordig op politici ligt waardoor er zo velen afhaken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:28

anjali schreef:
Omtzigt moet natuurlijk nog mensen zoeken voor zijn partij. Het zal niet meevallen om goede mensen te krijgen die ook bestand zijn tegen de druk die tegenwoordig op politici ligt waardoor er zo velen afhaken.

Daarom bestaat er ook de kans dat Omtzigt niet eens in alle provincies meedoet.
Omtzigt wil daarom juist niet te groot worden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:11

Is voor de kiezer duidelijke info.

Leegloop JA21 zet door: zes nieuwe vertrekkers openen aanval op medeoprichter Annabel Nanninga

DEN HAAG - JA21, de partij van Joost Eerdmans en Annabel Nanninga, implodeert verder in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen. Na het eerdere aangekondigde vertrek van twee van de drie huidige Tweede Kamerleden, breken nu ook Europarlementariërs Rob Rooken en Rob Roos met de partij. Ook vier oud-Statenleden zeggen hun lidmaatschap op, omdat ’de professionalisering van de partij volkomen is mislukt’.

In een brief die in handen is van De Telegraaf schrijven de volksvertegenwoordigers dat ’gebrek aan democratisering’ binnen de partij reden is om per direct te breken met JA21. De partij is in 2020 opgericht nadat Joost Eerdmans en Annabel Nanninga zich afsplitsten van Forum voor Democratie (FvD). Met de nieuwe partij wilden de afsplitsers een ’fatsoenlijk rechts geluid’ laten horen.

Kritiek op Nanninga
De partij haalde tijdens de vorige Tweede Kamerverkiezingen drie zetels. Onlangs stroomde de top van JA21 in Den Haag al leeg. Na het aangekondigde vertrek van Kamerleden Nicki Pouw-Verweij (nummer 2) gaf ook Kamerlid Derk Jan Eppink aan de partij te verlaten. Ook in het Europees Parlement is de partij vertegenwoordigd nadat FvD tijdens de verkiezingen in 2019 drie zetels haalde. De drie leden verlieten deze partij en sloten zich aan bij JA21. Maar ook daar vertrekken zij nu uit de partij. In hun afscheidsbrief openen zij de aanval op medeoprichter Annabel Nanninga.

Deze week zei Nanninga, ook fractievoorzitter van JA21 in de Eerste Kamer en de nummer één in de gemeenteraad van Amsterdam, bij radioprogramma Sven op 1 dat ook in haar partij ’types zitten die wat rancuneuzer in de wedstrijd zitten’.
ttps://www.telegraaf.nl/nieuws/16933624 ... l-nanninga

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:20

Van der Staaij zal ik niet missen, hoe sneller de SGP als geheel uit de TK verdwijnt hoe beter. Hij mag zich zogenaamd fatsoenlijk verwoorden, qua standpunten zou je als vrouw wel gek zijn om op zijn partij te stemmen.

Omtzigt vind ik een goed TK lid maar ik moet me gaan verdiepen in zijn standpunten. Als hij echt zo anti abortus en euthanasie is (ook niet verwonderlijk met CDA achtergrond) dan gaat mijn stem niet naar hem.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:44

Mars schreef:
Van der Staaij zal ik niet missen, hoe sneller de SGP als geheel uit de TK verdwijnt hoe beter. Hij mag zich zogenaamd fatsoenlijk verwoorden, qua standpunten zou je als vrouw wel gek zijn om op zijn partij te stemmen.

Omtzigt vind ik een goed TK lid maar ik moet me gaan verdiepen in zijn standpunten. Als hij echt zo anti abortus en euthanasie is (ook niet verwonderlijk met CDA achtergrond) dan gaat mijn stem niet naar hem.

De SGP verdwijnt echt niet hoor. Het is een kleine partij maar wel zeer vast. Met strenggereformeerde Bijbelse normen en waarden als standpunten waar ze niet vanaf stappen.Ik denk wel dat het vertrek van Kees v.d. Staaij hen stemmen zal kosten .Ik heb een vriendin die wel Christelijk is maar niet Gereformeerd. Zij stemde op hem ,vanwege zijn Christelijke standpunten maar vooral ook omdat ze hem goed vond vanwege zijn beleefde stijl. Nu hij plotseling weg is denkt ze aan Pieter Omtzigt om op te stemmen. Wat andere vaste stemmers van hem nu gaan doen wordt de vraag, als die zoals sommigen hier vermoeden (is nog niet zeker!) inderdaad de C van het CDA gaat terugzetten (die waren ze helemaal kwijt wat mede hun teloorgang kan hebben veroorzaakt) dan kan hij wel meer voormalige SGP-stemmers krijgen.Maar, dit is van mijn kant uit volledig koffiedikkijken. De veranderingen gaan momenteel zo hard. Ik vind het heel boeiend. Zelf ben ik lid van de PvdD en alhoewel ik lang niet alles goed vind wat ze doen of niet doen blijf ik wel trouw.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:56

anjali schreef:
De SGP verdwijnt echt niet hoor.

Een mens mag hopen toch?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 18:11

Mars schreef:
anjali schreef:
De SGP verdwijnt echt niet hoor.

Een mens mag hopen toch?

Wat vind jij dan wel een goede partij @Mars?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 21:06

Anjali, als je lang niet alles goed vindt wat PvdD doet, maakt dat ook dat je je verdiept in andere partijen die misschien een veel korter lijstje hebben van wat jij niet goed vindt?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:44

Kinke schreef:
Anjali, als je lang niet alles goed vindt wat PvdD doet, maakt dat ook dat je je verdiept in andere partijen die misschien een veel korter lijstje hebben van wat jij niet goed vindt?

Zeker ja! Echter, geen enkele partij is helemaal zoals ik het goed zou vinden. Ik heb er ooit een tweede partij bij willen nemen die ik ook goed vond ,dat was de SP, maar bij hen mocht je maar van 1 partij lid zijn .Hoe dat bij andere partijen zit weet ik niet. Dus ik laat het maar zoals het is. Je hebt natuurlijk ook maar 1 stem.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 21:00

In Trouw een paar verdrietige cda'ers aan het woord.
Ze spreken een paar verstandige woorden, zoals 'het ligt aan onszelf'.
Klopt, die C stelt noppes, nada, niente voor bij hen en ze gedragen zich als de vvd.

Ooit richtte het cda zich (op mi deplorabele wijze) op de boeren
(... mestoverschot? Ach, het loopt wel los. En dat vanaf 1987.)
Tja, nu is er de BBB.

En de echte christen-democraten - die hebben nu de partij Nieuw Sociaal Contract.

... en voor je carrière kansen ben je misschien ook niet happig op een partij die zo laag in de peilingen staat. (Een belangrijke functie van het cda: 'wij regeren dit land'. Ik vond het altijd verschrikkelijk.)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 22:36

Zijn de plannen die de provincies hebben ingediend betreft stikstof ergens openbaar? Las dat ze 2 x zo duur waren als t budget

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 06:23

prompter schreef:
Wij krijgen over een maand de jaarrekening voor elektriciteit, ik zal hier delen wat de schade was.

Ik kom hier nog even op terug, de jaarafrekening was 78 Euro en dan is het eerste nieuwe termijnbedrag ook gelijk betaald, dat wordt 169 euro.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 09:14

prompter schreef:
prompter schreef:
Wij krijgen over een maand de jaarrekening voor elektriciteit, ik zal hier delen wat de schade was.

Ik kom hier nog even op terug, de jaarafrekening was 78 Euro en dan is het eerste nieuwe termijnbedrag ook gelijk betaald, dat wordt 169 euro.

Oh dat doe je goed. :)