Karl66 schreef:nps schreef:
Het zou me niks verbazen als trump daar flink in gaat snoeien en er MAGA gezinde mensen neerzet. Dat heeft hij eerder al gedana. Hij neemt het niet zo nauw met democratische principes, eerlijke rechtspraak.
Hoe dan? Congresleden worden gewoon door de kiezers gekozen en niet door de president geïnstalleerd en om het hooggerechtshof uit te breiden heeft hij toch echt het congres nodig.
Het klopt dat het hooggerechtshof heel conservatief is en dat het textualisten zijn, dat wil zeggen dat ze niet kijken naar de interpretatie van de grondwet maar naar de letterlijke tekst. Maar dat ze door Trump zijn aangesteld wil niet zeggen dat ze de grondwet maar voor hem aan de kant schuiven. Dat hebben ze bijvoorbeeld ook niet gedaan toen Trump rechtszaken aanspande tegen de zogenaamde verkiezingsfraude.
Laat ik het anders zeggen - de ervaring heeft ons niet geleerd dat Trump veel waarde hecht aan de checks and balances die er zijn die de democratie waarborgen. Kritische medewerkers houden het niet lang vol. En door iedere keer de rechtelijke macht weg te zetten als “crooked” als je het niet met ze eens bent helpt dat ook niet met het vetrouwen van het vol. Ik ben benieuwd of de guardrails standhouden tijdens zijn mogelijke presidentschap. Ik vrees van niet.