Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 11:11

Karl66 schreef:
nps schreef:

Het zou me niks verbazen als trump daar flink in gaat snoeien en er MAGA gezinde mensen neerzet. Dat heeft hij eerder al gedana. Hij neemt het niet zo nauw met democratische principes, eerlijke rechtspraak.

Hoe dan? Congresleden worden gewoon door de kiezers gekozen en niet door de president geïnstalleerd en om het hooggerechtshof uit te breiden heeft hij toch echt het congres nodig.

Het klopt dat het hooggerechtshof heel conservatief is en dat het textualisten zijn, dat wil zeggen dat ze niet kijken naar de interpretatie van de grondwet maar naar de letterlijke tekst. Maar dat ze door Trump zijn aangesteld wil niet zeggen dat ze de grondwet maar voor hem aan de kant schuiven. Dat hebben ze bijvoorbeeld ook niet gedaan toen Trump rechtszaken aanspande tegen de zogenaamde verkiezingsfraude.

Laat ik het anders zeggen - de ervaring heeft ons niet geleerd dat Trump veel waarde hecht aan de checks and balances die er zijn die de democratie waarborgen. Kritische medewerkers houden het niet lang vol. En door iedere keer de rechtelijke macht weg te zetten als “crooked” als je het niet met ze eens bent helpt dat ook niet met het vetrouwen van het vol. Ik ben benieuwd of de guardrails standhouden tijdens zijn mogelijke presidentschap. Ik vrees van niet.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 11:11

pmarena schreef:
Dat van die zwarte mannen lijkt ook een beetje opgeklopt te zijn hoor je weer her en der.

Natuurlijk zijn er wel mensen die op hem stemmen. Maar als het in 2016 al nipt was.... in 2020 niet is gelukt.... alles dat er is gebeurd en al die mensen die toen wel maar nu niet meer op hem willen stemmen. Ik heb echt een heel sterk vermoeden dat we ons gek laten maken met die zgn nek aan nek race.
Ik denk dat je, helaas, van een koude kermis thuis gaat komen volgende week.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 11:24

Bedankt voor je antwoord, Cer.

Ik merk dat ik me toch zorgen maak over aankomende week, over het resultaat.
Eerder volgde ik het een beetje, maar ik heb het idee dat er deze keer veel meer gevolgen aan zitten, niet alleen voor Amerika zelf.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 11:24

Oh Harris gaat de popular vote wel winnen, al is dat niet met een landslide, dan praat je over een paar procent verschil met Trump. Maar daar gaat het in de VS niet om, je moet in genoeg staten winnen om genoeg kiesmannen voor je te winnen en dat wordt in een paar staten bepaald en daar is het too close to call. Daar zijn de verschillen zo klein dat het volledig binnen de foutmarge van de peilingen ligt, maar wel met een kleine plus voor Trump in die peilingen waardoor hem een iets grotere kans op de overwinning wordt gegeven.

Het kan zijn dat Trump in al die staten met een minimale voorsprong van een paar duizend kiezers op Harris wint, dan heeft hij opeens veel meer kiesmannen en lijkt het een landslide, maar gaat het uiteindelijk om een minimaal verschil van een paar duizend kiezers. Op diezelfde manier kan Harris met een landslide winnen, maar dan gaat het nog steeds om een verschil van een paar duizend kiezers.

Maar het idee dat Harris met een landslide gaat winnen, omdat de kiezers in overgrote meerderheid voor haar gaan stemmen is echt volledige onzin. Dat is echt gebaseerd op wat je graag wil en niet op wat de feiten zeggen. De feiten zeggen dat het too close to call is en dat is echt heel wat anders dan een landslide.

@polar, ik zou me heel veel zorgen maken. Als Trump wint dan heeft dat niet alleen effect op de VS, maar op de hele wereld en dat gaan we in Nederland heel duidelijk merken. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat totalitarisme weer wat meer genormaliseerd wordt.

Saga

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 11:26

Dat is dus wat ik zeg. :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 12:11

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 12:23

We zullen zien :j De duimen draaien hier heel hard in ieder geval.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 12:40

Ik duim hard mee en maak me ook zorgen. Dat is dus wat ik wilde zeggen. Totalitaire leiders, racisme, conservatisme worden weer een beetje normaler. We gaan terug in de tijd.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 12:54

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 13:23

Dat is ook wat ik nu het lastige vind. We weten dat deep fake en ai heel erg veel gebruikt wordt.. ik zou zelf alleen nog maar officiële bronnen geloven, en niet (sorry) vage X draadjes (want daar wordt het niet nauw genomen met de waarheid). Er zit veel opruiing tussen..

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 13:54

nps schreef:
Ik duim hard mee en maak me ook zorgen. Dat is dus wat ik wilde zeggen. Totalitaire leiders, racisme, conservatisme worden weer een beetje normaler. We gaan terug in de tijd.

Ik hoop toch wel dat we keihard blijven vechten om dat niet normaal te gaan vinden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 14:01

Benzz schreef:
nps schreef:

Ik hoop toch wel dat we keihard blijven vechten om dat niet normaal te gaan vinden.

Ik hoop het ook. De grenzen zijn al benoorlijk aan het verschuiven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 15:19

Benzz schreef:
nps schreef:

Ja en dat doe je volgens mij niet door te wensdenken dat het weggaat, maar door te analyseren wat er gebeurd, wat er mis gaat en wat je dus beter kan doen om dat te voorkomen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 15:20

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 15:29

Karl66 schreef:
Benzz schreef:

Ja en dat doe je volgens mij niet door te wensdenken dat het weggaat, maar door te analyseren wat er gebeurd, wat er mis gaat en wat je dus beter kan doen om dat te voorkomen.

Dat sowieso :j

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 16:01

In Nederland zijn we geneigd om dit als een strijd tussen democraten en republikeinen te zien, maar als ik naar mijn eigen familie in de VS kijk zijn dat redelijk partijlozen die eerst voor Obama en vervolgens op Trump hebben gestemd in beide gevallen in de hoop op vernieuwing en wegens afkeer van het establishment waar Obama in het begin ook niet toe gerekend werd. De gedachte dat alle Trump stemmers ook republikeinen zijn klopt niet.
Laatst bijgewerkt door martichr op 02-11-24 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 16:02

Cer schreef:
Dat is ook wat ik nu het lastige vind. We weten dat deep fake en ai heel erg veel gebruikt wordt.. ik zou zelf alleen nog maar officiële bronnen geloven, en niet (sorry) vage X draadjes (want daar wordt het niet nauw genomen met de waarheid). Er zit veel opruiing tussen..

Nog eentje dan,
https://x.com/saras76/status/1852555883 ... EopP3zUX6Q

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 17:44

Ik vind het vooralsnog niet heel erg lastig in dit geval, of iets wel of niet echt is / of dat er suggestief geknipt werd. Vaak kan je het bronfilmpje ook gewoon online vinden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:46

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:02

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:21

De MSM. Onafhankelijke, kwalitatief goede journalistiek is een zeer belangrijk onderdeel van een goed werkende democratie (daarom ook de felle anti-alles behalve fox retoriek van Trump). Kenmerkend voor autocratische leiders is de grote controle die ze willen hebben op de media. Social media, en al helemaal X wordt miscbruikt om de publieke opinie te beinvloeden. X heeft helemaal geen factcheckers meer, die heeft Musk er allemaal uitgeflikkerd. Russische inmenging met de Amerikaanse verkiezingen is bewezen.
Laatst bijgewerkt door nps op 03-11-24 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:21

Ook daar zie je dat een deel van de bovenste ring donker en leeg is Cer. Overigens heeft de locatie (na wat googlen) een max capaciteit van 18.000, dus zelfs zonder lege plekken zit daar lang geen 30.000 man.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:24

En we weten ook dat kamp Trump het niet zo nauw neemt met de waarheid rondom bezoekersaantallen van rally. Dat maakt extra sceptisch.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:34

Cer schreef:
Ja, die blijkbaar maar een gedeelte filmt?
https://x.com/rightlynews/status/185255 ... G5G19VnRVg
[ Afbeelding ]

Dat bedoel ik met vage draadjes of onoffiele bronnen…
Wat is er waar …

Jij citeert ´Righly News´ en dat lijkt een nogal MAGA-gekleurde bron :')
Afbeelding

Hier een reactie van iemand (volgens zijn tijdlijn niet bepaald een Harris-fan) die zei er te zijn geweest
Afbeelding
:

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 11:38

Ja WB, net zoals BigOne alleen de pro kamala draadjes laat zien, die ook nog eens half geknipt zijn

Ook (juist!) in jouw foto zie je dat de tussenring leeg is en daarboven weer mensen zitten, precies wat ik ook liet zien :j

Het ging mij niet om de nummers maar dat er een half geknipt filmpje getoond wordt. Als je zo begaan bent met nepnieuws op Twitter, probeer dan gewoon een neutrale bron te vinden :j maar niet cherrypicken wat je wel en niet uitkomt :)