Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 14:56

Als ik in Siegerswoude/Bakkeveen ben. Ik ga graag naar de holle weg, achter "de Drie Provincien", maar dat doe ik niet meer.
De Freule Vijver ga ik ook niet meer heen. Daar schijnt er ook een gespot te zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 16:17

Wbt die jongen op de fiets. Die zit op het Lodenstein college zover ik weet. Ik weet niet of iemand dat kent, maar die mensen zijn heel gelovig ( reformatorisch) en zoeken daarmee ook niet de media op. Hooguit het Reformatorisch Dagblad.

Mijn hond is weer loops. Maar heeft wel dagelijks een rondje bos nodig. Ik vind dat ook altijd weer spannend nu.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 16:40

tienus63 schreef:
Citaat:
Wolvin ontsnapt uit verblijf in dierenpark Edersee in Edertal (Waldeck-Frankenberg) Duitsland.
Pogingen om het jonge dier te vangen mislukten. Het park uit voorzorg tijdelijk gesloten.
Uit veiligheidsoverwegingen is het dier afgeschoten.

Bron hessenschau

https://www.hessenschau.de/panorama/wil ... e-100.html

Citaat:
5 maart 2025/Hessen/Duitsland
Nav de wolf die geschoten is in Wildpark Edersoon, de omheining
---
In het Wildpark Edersee moest een wolvin worden doodgeschoten nadat ze uit haar verblijf was ontsnapt.
Op 4 maart 2025 om 12.00 uur kon een wolvin tijdens een veterinaire ingreep het hek van het wolvenverblijf in het Wildpark Edersee overwinnen. Het bestuur van het Nationaal Park heeft het bezoekerscentrum onmiddellijk ontruimd en gesloten. De wolf moest in het wildpark worden gedood.
De jonge wolvin raakte onverwacht in paniek tijdens de veterinaire behandeling van een andere wolf en klom, ondanks diverse pogingen en tegenmaatregelen, over het hek van het wolvenverblijf. Het personeel van het Wild Animal Park evacueerde het bezoekerscentrum en probeerde onmiddellijk het dier te vangen. Het park moest tijdelijk gesloten worden. Tegelijkertijd werd het politiebureau in Bad Wildungen erbij betrokken en vooraf geïnformeerd over de verdere procedure. Omdat het dier niet gevangen of verdoofd kon worden, hadden de autoriteiten geen andere keus dan het dier af te schieten. De wolf werd gedood om te voorkomen dat de openbare veiligheid en orde in gevaar zouden komen.
Afbeelding: Het wolvenverblijf in de Edersee Zoo
Copyright: door Conny Höhne
Bron: Torsten Mols

De
Omheining van het park:

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1Bguzh ... tid=wwXIfr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 16:49

Nou dan mogen de wolvenfluisteraars hun eisen voor een wolfwerend hekwerk nog wel verder bijstellen 8-)

Al moet ik er wel bij zeggen dat misschien júist doordat dit hekwerk erg stevig is een springende en klauterende wolf flink grip heeft in die tralies. Als het schuine deel losser zou zijn en/of een stroomdraadje er boven het misschien moeilijker zou worden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 17:22

Zonder stroom gaan ze daar niet in blijven dat weten we hier allemaal wel ( ga ik even vanuit) Zou dat er niet opzitten? Kan me niet voorstellen dat je wolven mag houden achter zo'n hekje zonder dik stroom er op. Dan heeft die wolf die achter het hek staat het ook wel heel makkelijk om bij die anderen in te komen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 17:32

rien10 schreef:
Als ik in Siegerswoude/Bakkeveen ben. Ik ga graag naar de holle weg, achter "de Drie Provincien", maar dat doe ik niet meer.
De Freule Vijver ga ik ook niet meer heen. Daar schijnt er ook een gespot te zijn.

Ik ook niet hoor Rien.
Meestal tegenover manege bakkeveen liep ik erin maar sinds ik weet dat daar de wolf loopt ben ik niet meer wezen wandelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 17:37

Citaat:
De wolf werd gedood om te voorkomen dat de openbare veiligheid en orde in gevaar zouden komen.

Deze is toch wel heel bijzonder....

En dan hoor ik de "experts" al zeggen die is in paniek en daarom.
Maar als hij in de tuinen van mensen loopt kan hij net zo goed "in de val" zitten en in paniek raken.
Maar dat mag allemaal vrij en blij blijven lopen 8)7

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 17:38

De Duitsers zijn wat punktlicher dan de Hollanders.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 17:40

SusanH schreef:
Wbt die jongen op de fiets. Die zit op het Lodenstein college zover ik weet. Ik weet niet of iemand dat kent, maar die mensen zijn heel gelovig ( reformatorisch) en zoeken daarmee ook niet de media op. Hooguit het Reformatorisch Dagblad.

Mijn hond is weer loops. Maar heeft wel dagelijks een rondje bos nodig. Ik vind dat ook altijd weer spannend nu.

Die van mij moet het ook weer worden. Ik denk dat ik haar hierna laat castreren. Ik vind het spannend om 2x per jaar met een loopse teef rond te lopen en ben ook bang dat ik misschien wolven mijn erf op lok. Ik zou het liever niet doen, maar ook dit is weer zo'n risico afweging.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 18:05

Citaat:
Provincie Overijssel wil ook hobbyboeren en schaapskuddes beschermen tegen de wolf.

Moet een veehouder of een eigenaar van een schaapskudde verplicht maatregelen nemen om de schade van een wolvenaanval vergoed te krijgen? Nee, stelt provincie Overijssel. In de provincie komen nu namelijk alleen rondtrekkende wolven voor. Zo'n wolf kan vandaag in Rouveen zijn en morgen in Buurse. Vee tegen zwervende wolven beschermen kost klauwen met geld. Bovendien hebben eigenaren een dagtaak aan dat beschermen, zeker als het om schaapskuddes gaat op bijvoorbeeld De Borkeld of in het Haaksbergerveen.

De twaalf Nederlandse provincies werken al een tijd aan een zogeheten Interprovinciaal Wolvenplan. Dat plan bevat nieuwe richtlijnen voor de aanpak van probleemwolven en strengere eisen voor schadevergoedingen na een wolvenaanval. Vorig jaar lag er al zo'n plan op tafel, maar een aantal provincies, waaronder Overijssel, ging niet akkoord met die nieuwe richtlijnen.

Zo was er volgens de Overijsselse gedeputeerde Maurits von Martels te weinig rekening gehouden met de nieuwe status die de wolf krijgt, die gaat namelijk van 'strikt beschermd' naar 'beschermd'. "Dat betekent dat er meer mogelijkheden gaan ontstaan om te beheren. Nou ja, daar is het provinciale plan helemaal nog niet op gericht", zei hij over dat vorige plan, dat volgens hem al gedateerd was toen het op tafel kwam.

“Probleemwolf”

Het aangescherpte wolvenplan wordt eind deze maand verwacht, maar de verschillende provincies zijn het op een aantal punten nog niet met elkaar eens. Zoals over wanneer een wolf een probleem vormt. "Sommige provincies vinden dat van een probleemwolf sprake is als deze niet meer schuw is voor mensen. Andere provincies vinden dat een wolf ook een probleem vormt als het dier tenminste tweemaal goed beschermd vee weet aan te vallen", schrijft het provinciebestuur.

Nog een struikelblok: het verplicht stellen van een preventie-eis. Een aantal provincies stelt dat wolven probleemloos in Nederland kunnen leven, als eigenaren hun dieren achter wolfwerende rasters houden. Die bescherming moet volgens provincies verplicht worden. Werpt een eigenaar geen barrières op, dan wordt de schade van een wolvenaanval niet vergoed.

“ Maar daarbij wordt voorbijgegaan aan de bedrijfsvoering van bijvoorbeeld begrazingsbedrijven, die hun vee telkens moeten verplaatsen", meldt het provinciebestuur. "Het telkens opbouwen en afbreken van wolfwerende rasters is erg arbeidsintensief en is economisch niet rendabel." Daar komt bij dat wolven in de winter, als hun vacht dik is, maling hebben aan de stroom op de rasters.

Zelf beslissen

Overijssel is dus tegen die preventie-eis, omdat het beschermen van bijvoorbeeld schaapskuddes die heides begrazen op bijvoorbeeld de Sallandse Heuvelrug en in het Haaksbergerveen onbegonnen werk is. "Wij willen daarom de beslissing bij de hoefdierhouder laten: die kan zelf beslissen of hij/zij het risico aandurft om geen wolvenpreventie toe te passen."

Anders wordt het voor veehouders in regio's waar wolven nu en in de toekomst met regelmaat dieren aanvallen. Gedeputeerde Staten noemen Kallenkotte en Eesveen, waar al meerdere schapen zijn gedood, als voorbeelden. In die gebieden wil de provincie maatwerk toepassen: als er binnen een bepaalde periode, bijvoorbeeld drie maanden, drie wolvenaanvallen zijn, dan zijn preventieve maatregelen wel vereist om in aanmerking te komen voor een schadevergoeding.

En hobbyboeren? Die vielen in het afgeschoten plan buiten de boot. Als een van hun dieren te pakken wordt genomen, zouden zij kunnen fluiten naar een schadevergoeding. Het provinciebestuur is daar faliekant tegen. "Wij vinden dit vreemd en hebben ons hiertegen verzet: een hobbyhouder ervaart hetzelfde verlies als een commerciële dierhouder. In Overijssel willen we dit onderscheid niet doorvoeren."

Mogelijkheden beperkt

Overijssel lijkt daarmee steviger op de aanpak van de 'probleemwolf' te zitten dan enkele andere provincies. "Maar", meldt het provinciebestuur, "de mogelijkheden voor verruiming van beheer zijn vooralsnog zeer beperkt." Want zelfs als de status van de wolf is afgeschaald van 'strikt beschermd' naar 'beschermd' is er een goede onderbouwing nodig om op te mogen treden als een wolf niet schuw is voor een mens of zelfs een gevaar vormt voor de mens.

Ingrijpen als een wolf een gevaar vormt voor dieren, is en blijft niet toegestaan. Daarover kan bij de behandeling van het nieuwe wolvenplan volgens Overijssel geen discussie bestaan. "Zolang er geen extra mogelijkheden tot beheer van wolven toegestaan zijn, is extra beheer zoals sommige provincies willen, geen reële optie."

”Hobbydierhouder ervaart hetzelfde verlies als een commerciële dierhouder”-Gedeputeerde Staten Overijssel

Haalt het aangepaste wolvenplan de eindstreep met de eisen van Overijssel? En hoe verhouden die zich met de standpunten van andere provincies waar amper wolven voorkomen tegenover provincies waar inmiddels roedels leven zoals Friesland, Drenthe en Gelderland? Daar wordt eind deze maand meer over duidelijk, als het herschreven wolvenplan op tafel wordt gelegd.

Bron RTVOost
Provincie wil ook hobbyboeren en schaapskuddes beschermen tegen de wolf https://www.oost.nl/nieuws/3459339/prov ... en-de-wolf #oost

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 18:23

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 18:35

DuoPenotti schreef:
Citaat:
De wolf werd gedood om te voorkomen dat de openbare veiligheid en orde in gevaar zouden komen.

Maar als hij in de tuinen van mensen loopt kan hij net zo goed "in de val" zitten en in paniek raken.

Ik denk dat het leven in gevangenschap hierbij ook meespeelt, het is een wild dier die aan mensen gewend is geraakt, er niet bang voor zal zijn en er misschien ook geen ontzag (meer) voor heeft.
Dat kan een dier zodanig gedragsgestoord maken dat het potentieel nog gevaarlijker wordt richting mensen als een schuw dier dat nooit of zelden in aanraking is gekomen met mensen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 18:45

Mando schreef:
rien10 schreef:

Ik ook niet hoor Rien.
Meestal tegenover manege bakkeveen liep ik erin maar sinds ik weet dat daar de wolf loopt ben ik niet meer wezen wandelen.

De bos-manege? Dat is behoorlijk bewoond gebied toch?

Mijn schoonouders woonden tegenover Dundelle. Ik ben blij dat zij dit allemaal niet meer hoeven meemaken. (Voorheen woonden ze in Siegerswoude, op de Binnenwei. Daar zal het ook niet meer pluis zijn).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 18:51

Zichtmelding cq aangevreten ree gevonden Nijensleek Dr
Citaat:
Nijensleek/ Drenthe
05-03-2025

Aangevreten ree aangetroffen in het land, vermoedelijk afgelopen nacht gebeurd.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW via whatsapp +31 617018889

#geen wolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1KQy2M ... tid=wwXIfr

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 19:27

Telpeva schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik denk dat het leven in gevangenschap hierbij ook meespeelt, het is een wild dier die aan mensen gewend is geraakt, er niet bang voor zal zijn en er misschien ook geen ontzag (meer) voor heeft.
Dat kan een dier zodanig gedragsgestoord maken dat het potentieel nog gevaarlijker wordt richting mensen als een schuw dier dat nooit of zelden in aanraking is gekomen met mensen.

En wat is daar anders aan dan de wolven hier in Nederland die veelvuldig gezien worden, op erven komen, mensen achtervolgen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 19:57

SusanH schreef:

Ik heb dat hier ook al eens eerder geschreven dat de mensen in die polder vrij gelovig zijn en zelfs geen inet of tv thuis hebben. Zij zullen niet snel wat melden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 20:19

Wintu schreef:
Heb het je al twee maal voor gelegd maar helaas nog geen respons. Als je de stallen op je erf moet dicht timmeren vanwege de wolf, omdat je daar een verantwoordelijkheid voor hebt om ze veilig te houden. Wat doen we dan om spelende kinderen en honden die ook op dat erf wonen veilig te houden? Die kant gaat het steeds meer op namelijk.

Nogmaals, ook al heb je daar helemaal gelijk in, dat is niet wat ik zeg. Ik haakte in op de discussie voor weidedieren en dat daar nog genoeg onvoldoende beschermd van rondlopen. Ook al is een omheining niet 100% veilig, kun je wel iets doen in plaats van niets en dat hoeft niet alles te kosten. Dát is wat ik zeg. Dat jij daarop inhaakt met ‘wat doen met kinderen en honden?’ dat vind ik appels met peren vergelijken, ook al ben ik het met je eens dat je die ook veilig wilt houden. Dat staat echter los van het feit dat je weidedieren moet beschermen. Daar gaat mijn post over, want dat gebeurd te weinig.
Aangezien er dan van alles en nog wat door anderen wordt bijgehaald, dan mis je mijn punt.
Vervolgens wordt er wel gezegd dat de omheining aanpassen geen goed idee is en daar kan ik echt niet over uit.

Rizette schreef:
Dreamboy is niet de enige met die indruk dat je je ver verheven voelt. Laten we het anders zeggen jouw berichten zijn erg neerbuigend. Terwijl ik totaal niet het idee heb dat er bij jou meer kennis of vaardigheid . ervaring of kundigheid is omtrent de wolven Ik ben onderhand erg nieuwsgierig naar filmpjes bij omrasteringen die volgens de Bij 12 normen gemaakt zijn en waar wolven daarom afdruipen. Die zal je dan toch vast hebben als je zo overtuigd bent van jouw gelijk. En waar dan dus ook geen aanval is geweest. Was dat deze week in Putten waar de derde aanval door wolfwerend raster is geweest bij dezelfde eigenaar.? In Friesland is ook al een boer geweest die steeds na elke aanval zijn raster weer aanpaste maar waar de wolven er door bleven gaan. Maakte niet uit wat hij veranderde of verhoogde Daar had jij heen gemoeten om te vertellen dat het wel werkte en dat hij het even op jouw manier moest gaan doen, dat het dan wel goed kwam. Het is niet de vraag of de wolven binnen komen het is meer de vraag wanneer ze ergens zin in hebben Geen enkel schaap durft vluchten door zo'n raster dus eenmaal binnen is het niet de vraag of de wolf er 1 pakt maar aan hoeveel hij zin heeft om er te pakken. Staat er een eenvoudiger raster dan hebben de schapen nog een kans om te vluchten en dat proberen ze ook zeker. Dan zijn ze soms ver in de omtrek te vinden.Is absouut een groter probleem voor de verkeersveiligheid , daarvoor is zo'n raster dan weer prima. Bijna niemand krijgt iets mee van de narigheid en ravage. Dat veranderd natuurlijk als het hele dorp ziet dat de kudde gevlucht in naar de begraafplaats in het dorp of een manege in is gerend. Het valt me overigens op dat ze vaak naar bebouwing of bewoning rennen. Heb jij trouwens al wel eens een slachtveld van de wolf bekeken?. Al eens ter plekke geweest ? Of is het allemaal nog papieren wijsheid? Al wel eens gesprekken gevoerd met mensen die een aanval hadden gehad? Of is dat nog allemaal de ver van je bed show?

Wat jammer dat je zoveel invult voor mij, om vervolgens zelf neerbuigend te zijn. Iets met de pot en de ketel. Ik heb mijn ervaringen eerder al gedeeld en ook meermaals aangeven waar ik voor sta. Maar met zo’n toon hoef ik geen moeite te doen, alles is al ingevuld.

BrankaZ schreef:
De opmerking dat het gros niet doorheeft als er appels met peren wordt vergeleken vind ik eerlijk gezegd ook nogal neerbuigend naar velen in dit topic. Ik had geen zin om er een offtopic discussie over aan te gaan, maar van de toon uit de eerste regel uit jouw reactie gaan mijn haren overeind staan.

Zoals hierboven al aangegeven, ik geef aan waar ik moeite mee heb en dat ik vind de veiligheid van weidedieren nog altijd teveel risico’s lopen door slechte en lage omheining. Als men dan verder gaat over de veiligheid van mens en hond, dan mis je mijn punt en is het appels met peren vergelijken.
Je hoeft niet altijd van het slechte uit te gaan. Je kunt ook vragen wat bedoel je met die opmerking? Dat klinkt vriendelijker dan dat je aangeeft de discussie niet aan te willen, maar vervolgens wel aangeeft dat je haren overeind gaan staan. Onnodig olie op het vuur gooien.

Rizette schreef:
Heb nog even een voorbeeld gepakt Kaja maar kan er wel meer geven: Deze komt ook van jou: Ik ben het helemaal met je eens, maar de wolf is ingezet en dus terug gehaald voor de biodiversiteit. Daar kun je het mee eens zijn of niet, allemaal prima. Echter voorstellen dat ze de Veluwe opgaan met een flinke dierentuin omheining, is dan geen reëel voorstel meer.
Je doet net alsof je deskundig bent maar gooit maar gewoon een term in de rondte zonder enige onderbouwing en gaat dan vertellen dat het een feit is dat de wolf terug gehaald is voor de biodiversiteit. Leg dat eens uit dan?

Dat de wolf teruggehaald is voor de biodiversiteit is een gegeven. Met andere woorden, daar bedoel ik helemaal niets mee. Het is een feit. En nogmaals daar kun je het mee eens zijn of niet, allemaal prima. Nogmaals ook dat is een feit. Toch? Daar kun je namelijk niet aan tornen. Waar ik me dan vervolgens aan stoor is benoemen dat de wolf dan maar op een kluitje moet gaan leven op de Veluwe. Buiten het feit dat dat dan helemaal niets, maar dan ook echt niets bijdraagt aan biodiversiteit, kun je toch ook niet serieus voorstellen dat ze dan maar achter een dierentuin omheining op de Veluwe moeten leven. Het is geen geheim waarom ze terug gehaald zijn en biodiversiteit creëer je niet door een soort Beekse Bergen na te bootsen. Hier hoef je geen expert of in jouw woorden deskundige voor te zijn.

Rizette schreef:
Welke dieren zijn er allemaal bij gekomen? Raven , maar die waren er al voor de wolf. Welke nog allemaal meer? Ik zie alleen maar moeflons verdwijnen en het platteland leeg raken en mensen gefrustreerd worden en angstig. Ik zie helemaal geen nieuwe dieren alleen maar apps waar iedereen de wolf volgt want waar en wie is het volgende slachtoffer. Mensen die het bos niet meer in durven. Zichzelf zo goed en zo kwaad als het gaat bewapenen.

Nogmaals, ik heb nergens benoemd dat ik geloof in het terughalen van de wolf voor de biodiversiteit. Integendeel. Ik geloof zeker in biodiversiteit maar dat is niet haalbaar voor NL. Ik snap niet zo goed waarom je aan mij vraagt wat de wolf bijdraagt aan biodiversiteit, terwijl ik daar inhoudelijk niets over gezegd heb. Ik vraag om aandacht voor veiligheid van weidedieren.

Rizette schreef:
En leg eens uit waarom een wolfwerende afrastering beter is? Waarom gaan er wolven ook nog herhalend door wolfwerend terwijl er toch nog legio dieren achter niet wolfwerend staan dan hoeven ze toch helemaal niet door wolfwerend als dat zoveel moeite voor hen geeft? De keuze is toch reuze bij al die mensen die dat raster niet hebben? Gewoon even onderbouwen waarom er gebeurt wat er gebeurt. Volgens de zoogdierenvereniging en een aantal deskundigen staat het gros van de dieren onbeschermd waarom gaan die wolven dan in wolfwerende rasters? Dat zou dan toch helemaal niet mogen gebeuren. Zoveel keus uit onbeschermde dieren ...............

Nogmaals zo werkt het leven niet. De wolf is een top predator, maar heeft niet in de gaten dat hij 10 meter verder bij boer Jansen de dieren zo af kan halen. Hij ziet een mogelijkheid en schat zijn kansen in. Zijn die gunstig, dan gaat hij er voor. Tot zover hoef je ook helemaal geen deskundige te zijn, dat is gewoon logisch nadenken.
Net als bij een inbreker, als je weet dat die in jouw buurt rondloopt vergrendel je ook je deur. Sowieso laat je je deur niet open als je weggaat toch? Als er voor gewaarschuwd wordt, dan draai je je sleutel ook nog even om, in plaats van deur enkel dicht te trekken. En het raampje van de bijkeuken sluit je ook uit voorzorg. Dat is waar ik voor pleit. Je kunt altijd wel iets doen. Maar ik zie door heel NL nog teveel diere; onbeschermd staan.

Dreamboy schreef:
En er dan voor het gemak gewoon vanuit gaan dat ik een dame ben. Lezen kan ze ook al niet want ik zeg nergens dat ze ons domme ganzen noemt maar doet ALSOF we domme ganzen zijn. Maar inderdaad, die eerste zin geeft exact aan wat ik bedoel. Arrogant en neerbuigend.

Ik heb tenminste het fatsoen om je rechtstreeks aan te spreken. Over arrogant en neerbuigend gesproken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 20:32

@Different,
Puntje bij paaltje weinig verschil, in de zin van dat het (voor mij) allebei de grens van gevaarlijk over gaat. Ik snap ook niet waarom deze dieren in ons land die zulk gedrag vertonen niet uit de populatie worden genomen.

Wat wel een verschil kan zijn is de mate van interactie met mensen, een dier in een kooi krijgt nog veel meer indrukken van mensen te verduren als een dier dat los loopt en zichzelf ook kan terugtrekken of verplaatsen naar een rustiger gebied. Een dier in een hok ruikt niet af en toe mens, maar altijd, het wordt niet af en toe wat toegeworpen door een mens maar het wordt elke dag gevoerd.

Mijn mening is dus dat beide situaties gevaarlijk zijn, en dat een wolf die in gevangenschap is gehouden wellicht nog gevaarlijker is.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 20:35

Ik geloof dus niet zozeer dat het appelen met peren vergelijken is.

Hier in de buurt hebben heel veel mensen wat geitjes en schaapjes, shetjes aan huis. Klein weitje, geen wolfwerend raster, maar in de nacht gaat het naar binnen. Overal staan tegenwoordig kleiner bouwwerkjes in de wei waar of een pony of wat schaapjes in kunnen.
Die percelen grenzen aan grote stukken weide en dan bos. Een perceel is ongeveer een 2000m2. Daar staan ook vaak wat speeltoestellen voor de kinderen, de hond ligt buiten op het erf te genieten van de de zon. Kinderen moeten vroeg de deur uit naar school en de hond moet in de late avond nog even in de tuin.
In dit soort situaties is een wolf op je erf verschrikkelijk reeel.
Zoals eerder gezegd, lopen ze hier op 400 meter van de oprit. Naast ons staan schaapjes. De dorpskinderen moeten door het bos naar school,en ook al hoeven ze niet door het bos, de percelen weide zijn al even geliefd bij de wolf.
Het is geen appelen met peren vergelijken, want de wolf bleef eerst enkel in het bos, toen liep ie in de wei en nu komt hij steeds verder en komt de dorpen in en de percelen op. Het is gewoon de realiteit.

En ja, de ik vind er ook wat van als een shet eenzaam in de polder staat. Die zou ik sowieso weghalen, het wordt iets anders als ze in een kudde staan, dan is de optie iets minder gemakkelijk.
Met paarden vertrouw ik raster sowieso niet trouwens. Maar goed, ik vind als je de mogelijkheid gewoon hebt, dan zet je dieren veilig. Doe ik zelf ook. Maar ik snap ook dat het niet zo simpel is. En ik snap ook dat men lage draden verkiest bij schapen..want tja, als de wolf het raster wel in komt, dan zou ik liever hebben dat mn schapen kunnen ontsnappen.

Maar ik vind, als we moeten gaan accepteren dat het prima is in Nederland dat er een roedel wolven door je tuin loopt, dat toch echt een brug te ver. Als je ook alles op je erf moet gaan dicht timmeren om dier en gezin veilig te houden, toch echt onacceptabel. Als we daar allemaal in mee gaan, wat is dan de volgende stap, een hek van 2.00 meter met flink stroom er op om je perceel?

En ik weet dat je gaat zeggen, dat mijn geschreeuw niet helpt, maar als we allemaal ons waffel houden en als een stel schapen achter dit beleid aan blijven lopen....

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 20:40

Als je dit stelt;

Citaat:
Nogmaals zo werkt het leven niet. De wolf is een top predator, maar heeft niet in de gaten dat hij 10 meter verder bij boer Jansen de dieren zo af kan halen. Hij ziet een mogelijkheid en schat zijn kansen in. Zijn die gunstig, dan gaat hij er voor.

Dan maakt het dus niet uit of je ww neerzet of niet want ook daarbij zijn de kansen dus gunstig aangezien ze erover gaan. Het enige wat je dan moeilijker maakt is de overlevingskans van je dieren want die kunnen niet uitbreken...

Maar na 2 inbraken hier ben ik ook team deur niet meer op slot moet ik zeggen. De schade aan de deur was belachelijk en schijnbaar maakte het toch absoluut niets uit...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 20:42

Telpeva schreef:
@Different,
Puntje bij paaltje weinig verschil, in de zin van dat het (voor mij) allebei de grens van gevaarlijk over gaat. Ik snap ook niet waarom deze dieren in ons land die zulk gedrag vertonen niet uit de populatie worden genomen.

Wat wel een verschil kan zijn is de mate van interactie met mensen, een dier in een kooi krijgt nog veel meer indrukken van mensen te verduren als een dier dat los loopt en zichzelf ook kan terugtrekken of verplaatsen naar een rustiger gebied. Een dier in een hok ruikt niet af en toe mens, maar altijd, het wordt niet af en toe wat toegeworpen door een mens maar het wordt elke dag gevoerd.

Mijn mening is dus dat beide situaties gevaarlijk zijn, en dat een wolf die in gevangenschap is gehouden wellicht nog gevaarlijker is.

Precies dat, een wolf hoort schuw te zijn, een dier welke een erf op loopt, is problematisch. Men vond ook een wolf in een dorp prima, was geen onnatuurlijk gedrag. Wat moet je allemaal gaan accepteren.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 20:52

Wintu schreef:
En ik weet dat je gaat zeggen, dat mijn geschreeuw niet helpt, maar als we allemaal ons waffel houden en als een stel schapen achter dit beleid aan blijven lopen....

Maar waarom vul je dit voor mij in? Want dat is juist niet wat ik zeg of ga zeggen. Lees m’n eerdere reacties maar terug. Ik ben voor rammelen, rammel maar aan elk (heilig) huisje dat je kan vinden want dat doe ik ook. En geef nooit op! Want het huidige beleid klopt voor geen meter!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:02

Overigens komen wolven volgens mij ook regelmatig terug bij “vertrouwde” adresjes. Wolvenraster of niet. En er is ook al aangetoond dat ze leren om met rasters, hekken, mensen etc om te gaan. Dat spreekt het toevallige karakter nogal/ook wel een beetje tegen lijkt me.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:29

Jessix schreef:
SusanH schreef:

Die van mij moet het ook weer worden. Ik denk dat ik haar hierna laat castreren. Ik vind het spannend om 2x per jaar met een loopse teef rond te lopen en ben ook bang dat ik misschien wolven mijn erf op lok. Ik zou het liever niet doen, maar ook dit is weer zo'n risico afweging.

Ik begin ook steeds meer te twijfelen maar de vacht van het ras wat ik heb wordt echt heel slecht na sterilisatie. Plus nog wat andere mogelijke complicaties. De fokker waar ze gefokt is is er geen voorstander van. Maar we gaan niet met haar fokken. Dus ik weet het nog niet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 21:32

Kaja hoe kom je erbij dat ik van mening ben dat de wolven achter een hek moeten op de Veluwe? Daar heb ik helemaal niets over genoemd, Dat jouw opmerking over de wolf en biodiversiteit op die manier uitgelegd moet worden vind ik ook niet voor de hand liggend maar is me nu duidelijk.Jij vindt zelf ook dat de wolf totaal niet zorgt voor biodiversiteit.
Precies een wolf schat zijn kansen in dat zijn we eens En aangezien hij makkelijk springt en snel is komt hij zo over of door of onderdoor een wolfwerend hek. En als hij de volgende dag er weer in is , is dat geen toeval maar weet dat beest precies waar hij heen ging en wat hij ging doen en is hem dat heel goed bevallen en maakt hem dat hele hekwerk niks uit. Makkie.