Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 14:15

Ja Polar, zo vatte ik m wel op :j
maar ik schreef zelf natuurlijk ook 'Bash Trump" wat ik ook niet helemaal zo bedoelde. Anti-Trump op argumenten in inhoud is prima, en interesssant. Maar "zak met bagger", "sukkels", "eikels" (ook al is het al dan niet terecht) is imo een overbodige toevoeging wat een toon zet. Maar nogmaals, dat kan ook prima hoor, ik ga niet over de vorm van t gesprek verder ..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 14:18

mylittlejoy schreef:
Cer schreef:
In het ergste geval mag ie nog 4 jaar en daarna nooit meer toch? (en hij is al op leeftijd, of hij die vier jaar haalt is ook nog maar de vraag...) Het moet eerst veel slechter worden, voordat het beter wordt, hoor ik wel eens... brrr... :

Als ie de vier jaar niet haalt, wordt ie vervangen door Vance. Die dan nog 8 jaar 'mee zou kunnen'. Dan is het echt in sneltreinvaart naar Gilead.

Oh ja dan hoeft er niet gekozen te worden en kan de VP zo inschuiven..Maar na de termijn van vier jaar zijn toch wel weer verkiezingen. Dus als Trump wint is de eerstvolgende keus echt pas weer over vier jaar?

Ik ga er wel vanuit dat als Trump wint dat de volgende verkiezen compleet anders gaan zijn..

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 14:19

Ik ben een meelezer maar ik wil toch even reageren op de comments over Amerikaanse vrouwen. Er zijn zeker vrouwen die hun man overal in volgen, maar om nu te stellen dat de meeste vrouwen niks te vertellen hebben vanwege de kerk of dat er weinig onafhankelijke, zelfstandige vrouwen zijn die zelf beslissen wat ze stemmen, is echt te kort door de bocht. Ik schrik eigenlijk een beetje van het beeld dat jullie hebben. Ik heb een tijdje in de US gewoond en kom er behoorlijk regelmatig (op verschillende plekken) en ik zie dit echt niet zo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 14:21

Nou ik vond dat onder andere en ik ben juist verbaast van wat ik tegen kom over de verschillende kerken,en hoeveel dat er dan weer zijn. Vooral de LDS is vnl amerikaans dacht ik?
maar dat is meer gevoelsmatig, niet op echte getallen gebaseerd.

Maar Senna, wat is dan jouw idee bij die rural gebieden?
Ik keek laatst weer iets over rivierboten en dingen in de swamps en het werk wat die mensen daar doen, maar die zijn echt van alles en iedereen verloren, met die communities enzo. Net zoals die trailerparks, waar ook veel aan home scholing wordt gedaan..
maar dat is idd allemaal via internet, en niet persoonlijke ervaring..

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 14:24

Cer schreef:
Oh ja dan hoeft er niet gekozen te worden en kan de VP zo inschuiven..Maar na de termijn van vier jaar zijn toch wel weer verkiezingen. Dus als Trump wint is de eerstvolgende keus echt pas weer over vier jaar?

Ik ga er wel vanuit dat als Trump wint dat de volgende verkiezen compleet anders gaan zijn..

True, als er dan inmiddels geen zodanige hervormingen zijn gedaan die vrije verkiezingen onmogelijk maken. Is echt een totaal doemscenario hoor en zie ik niet perse snel gebeuren, maar met in het achterhoofd dat Musk/Trump de hele regering willen vervormen en vervangen door aanhangers, zou het in een uiterst geval kunnen.

Als in de tussentijd politieke tegenstanders zijn vervolgd, stemrecht van vrouwen is afgenomen en alleen nog maar op een manier gestemd zal kunnen worden die werkt voor MAGA, dan kan het raar lopen. Nogmaals, het is een niet waarschijnlijk doemscenario.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 14:29

SennaS schreef:
Ik ben een meelezer maar ik wil toch even reageren op de comments over Amerikaanse vrouwen. Er zijn zeker vrouwen die hun man overal in volgen, maar om nu te stellen dat de meeste vrouwen niks te vertellen hebben vanwege de kerk of dat er weinig onafhankelijke, zelfstandige vrouwen zijn die zelf beslissen wat ze stemmen, is echt te kort door de bocht. Ik schrik eigenlijk een beetje van het beeld dat jullie hebben. Ik heb een tijdje in de US gewoond en kom er behoorlijk regelmatig (op verschillende plekken) en ik zie dit echt niet zo.

Niemand stelt hier dat de meeste vrouwen niks te vertellen hebben over hun eigen stemrecht. Er wordt wel terecht aangehaald dat de kerk een beperkende factor hierin is. Het maakt nogal veel uit in welke staat je woont, dus waar heb jij gewoond?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 14:38

mylittlejoy schreef:
Als in de tussentijd politieke tegenstanders zijn vervolgd, stemrecht van vrouwen is afgenomen en alleen nog maar op een manier gestemd zal kunnen worden die werkt voor MAGA, dan kan het raar lopen. Nogmaals, het is een niet waarschijnlijk doemscenario.

Nou ja, hoezo niet-waarschijnlijk? Oh vanwege die guard rails?

Zou daar, in het worst-kaas scenario dan ook nog landelijk beleid van gemaakt kunnen worden? Waarbij nu dingen per staat verschillen. En gaat dat dan niet naar een coup toe? Of hoe heet dat.. juist dat wat in het 2nd amendment staat? Je zou denken dat er na de independence (?) war dingen ingeregeld zijn dat ze juist niet meer naar een totale overname kunnen, maar daar heb ik echt helemaal geen verstand van, ik heb dat alleen vaag een beetje gehoord

mylittlejoy

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:05

2nd amendment is uit mijn hoofd the right to carry firearms, maar ik zit niet goed genoeg in alle amendments van de constitution om daar antwoord op te geven. Ik duik er ff in.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:11

De vraag is meer, als Trump wint, hoe veel stopkracht hebben de wetten van nu dan nog? We hebben inmiddels genoeg voorbeelden gezien van dan wel internationaal recht waar wel veel foei over zeggen, maar waar land wat er overheen stapt zich niks van aantrekt. En ook in redelijk rechtsbewuste landen zijn er wetten aangenomen die in conflict blijken met grondwet/internationale verdragen ...
Soms is het meer een vraag van hoever stap je over je wetten heen dan dat je dat doet en luister je naar het tegengas van experts en landgenoten als die ho, stop dit kan niet zeggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:21

mylittlejoy schreef:
2nd amendment is uit mijn hoofd the right to carry firearms, maar ik zit niet goed genoeg in alle amendments van de constitution om daar antwoord op te geven. Ik duik er ff in.

Ja interessant :)
ik heb dat ook wel eens gedaan nav de uitleg die wij kregen over dat right to bear arms op een tour door Yellowstone en ik snapte de man zn standpunt beter, na zijn toelichting. Ik ben benieuwd hoe jij dat leest :j

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:37

Alle amendments staan hier:

https://constitutioncenter.org/the-cons ... amendments

Waar jij op doelt is denk ik de 10e: Rights reserved to States or People

Citaat:
The powers not delegated to the United States by the Constitution, nor prohibited by it to the States, are reserved to the States respectively, or to the people.

Oftewel, alles wat niet geregeld is als landelijk in de grondwet, loopt via de Staten. Al heb je natuurlijk verschillende interpretaties van wat het precies inhoudt. Als we bijvoorbeeld kijken naar recht op abortus, zou ik dat zelf scharen onder de 14e (zoals in Roe vs Wade gedaan is):

Citaat:
Section one:
All persons born or naturalized in the United States, and subject to the jurisdiction thereof, are citizens of the United States and of the State wherein they reside. No State shall make or enforce any law which shall abridge the privileges or immunities of citizens of the United States; nor shall any State deprive any person of life, liberty, or property, without due process of law; nor deny to any person within its jurisdiction the equal protection of the laws.

De SC heeft echter met een andere interpretatie dit teruggeworpen naar de Staten.

Stemrecht voor vrouwen is geregeld in het 19e amendment en de termijn voor Presidentschap in het 22e.

Het proces om iets te veranderen vereist wel echt een grote meerderheid (https://www.whitehouse.gov/about-the-wh ... stitution/):

Citaat:
In order to prevent arbitrary changes, the process for making amendments is quite onerous. An amendment may be proposed by a two-thirds vote of both Houses of Congress, or, if two-thirds of the States request one, by a convention called for that purpose. The amendment must then be ratified by three-fourths of the State legislatures, or three-fourths of conventions called in each State for ratification. In modern times, amendments have traditionally specified a time frame in which this must be accomplished, usually a period of several years.

Dit is even 'oppervlakkig' wat ik gevonden heb over hoe het werkt, maar er zullen ongetwijfeld achterdeurtjes zijn om dingen voor elkaar te krijgen, zoals Trump toen met Pence heeft geprobeerd te doen met het certificeren van de stemmen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:02

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:10

BigOne schreef:
Tja, ik vind dat een presidentskandidaat die zegt dat iemand van zijn eigen partij als schietschijf gebruikt mag worden nogal vreemd( netjes gezegd)

https://x.com/atrupar/status/1852209432 ... EopP3zUX6Q

Dit wordt een beetje uit zijn context gehaald zo. Hij hield een betoog over hoe makkelijk het is om voor een oorlog te zijn als je zelf niet beschoten wordt. Maar dan op zijn Trumps verwoordt..

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:18

Cer, deze vraag ik jou vast al eens (of meerdere keren?) gesteld in dit topic, maar ik kan het zover niet terug vinden.
Wat is jouw persoonlijke mening over de persoon Trump? Zou jij hem geschikt vinden als president?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:21

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:43

Cer schreef:
Maar ik denk dat het soms ook zit in hoe dingen verwoord / opgevat worden. De post van Veronica2 is denk best valide, op de winnaar gestemd hebben. Dat kan een gevoel zijn van sommige amerikanen.
Het antwoord "Als je dit een valide punt vindt.." de JE kan dan slaan op Veronica2, maar die vindt dat niet.

Om hier op terug te komen: ik vind dit geen valide punt omdat op poppetje A stemmen "omdat hij wel eens zou kunnen winnen" op geen enkele manier logischer is dan "op poppetje B stemmen omdat die wel eens zou kunnen winnen". Snap je wat ik bedoel...? Als je reden is "die zou wel eens kunnen winnen dan kan je net zo goed op B stemmen :=

Citaat:
Vwb het internet, Muks heeft gezegd dat hij voor veel minder geld ook de rural gebieden van internet kan voorzien. Ga maar zeggen dat het niet zo is. Dus ik kan me voorstellen dat stemmers in rural gebieden nu met Trump/Musk denken "zo! dat wordt tijd, dus ik ga Trump stemmen"

Musk zal het met zijn satellieten vast goedkoper kunnen, dat sluit ik niet uit :)
Maar het is toch logisch dat je als landsbestuur er niet voor kiest om 1 persoon nog meer macht te geven...? Hij heeft al Twitter in handen met zijn nepnieuws. Hij is nu al met veel geld aan het proberen de verkiezingen te kopen voor Trump. En dan wil je hem ook nog de macht geven over de communicatiemiddelen := Dat is gewoon onverantwoord en dom als je dat doet. Bovendien geef je hem dan nog een flinke smak geld in handen dat hij vervolgens ook weer kan gebruiken TEGEN de democratie, zoals hij nu al doet.

Dus zelfs als je het prima vindt dat deze "heren" nu in jouw kamp lijken te zitten, ben je oliedom om hen dan maar zoveel macht te geven want ineens kunnen ze ook tegen je zijn :=

Citaat:
Ik heb het idee (maar ik kan me vergissen) dat heel veel amerikanen bij 1 of andere al dan niet vage kerk horen... Dus of vrouwen echt wat te vertellen hebben??
Gelukkig hebben die vrouwen ook dochters en krijgen ze met een beetje geluk wel wat schrijnende verhalen mee van bvb. meiden die verkracht worden. Of zwangere dames waarbij het kindje niet goed is en er uit moet. En dat ze dan eerst op het randje van de dood moeten hangen totdat de dokters ze nog willen proberen te helpen :n

Het stemmen doe je daar ook zonder pottenkijkers dus als ze willen dan kunnen ze iets anders "aankruisen" dan wat ze zeggen :j En natuurlijk is het gelukkig maar een deel van de vrouwen die onder zo'n extreme invloedssfeer zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:46

Karl66 schreef:
Er zijn genoeg guardrails in de vorm van het congres, de individuele staten en het hooggerechtshof. De president van de VS heeft als machtigste persoon op aarde een stuk minder macht dan mensen denken. Het is alleen de vraag in hoeverre het congres en het hooggerechtshof hem tegen willen houden. Want zonder hen kan Trump niet zo heel veel als het om het ontmantelen van de democratische rechtsstaat gaat.

Nou het hooggerechtshof daar zou ik maar niks van verwachten helaas, gezien die extremisten die daar voor Trump zitten. Je moet hopen dat het Congress het "houdt" maar daar zit gelukkig nog wel wat kwaliteit van de Democraten :j Mag hopen dat die alleen maar sterker worden en ze van die nepperd van een Comer af komen want daar bereik je als land echt helemaal niks nuttigs mee :n

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:06

Karl66 schreef:
Er zijn genoeg guardrails in de vorm van het congres, de individuele staten en het hooggerechtshof. De president van de VS heeft als machtigste persoon op aarde een stuk minder macht dan mensen denken. Het is alleen de vraag in hoeverre het congres en het hooggerechtshof hem tegen willen houden. Want zonder hen kan Trump niet zo heel veel als het om het ontmantelen van de democratische rechtsstaat gaat.

Het zou me niks verbazen als trump daar flink in gaat snoeien en er MAGA gezinde mensen neerzet. Dat heeft hij eerder al gedana. Hij neemt het niet zo nauw met democratische principes, eerlijke rechtspraak.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:10

Met het verschil dat hij toen het Huis/Congress ook had; áls hij nu al weet te winnen, is dat nog maar de vraag. Het hooggerechtshof heeft hij al redelijk weten te vullen, dus daar zit hij momenteel redelijk safe, gezien hoe zij in de afgelopen jaren hebben geoordeeld.

Karl66Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 18:18

nps schreef:
Karl66 schreef:

Het zou me niks verbazen als trump daar flink in gaat snoeien en er MAGA gezinde mensen neerzet. Dat heeft hij eerder al gedana. Hij neemt het niet zo nauw met democratische principes, eerlijke rechtspraak.

Hoe dan? Congresleden worden gewoon door de kiezers gekozen en niet door de president geïnstalleerd en om het hooggerechtshof uit te breiden heeft hij toch echt het congres nodig.

Het klopt dat het hooggerechtshof heel conservatief is en dat het textualisten zijn, dat wil zeggen dat ze niet kijken naar de interpretatie van de grondwet maar naar de letterlijke tekst. Maar dat ze door Trump zijn aangesteld wil niet zeggen dat ze de grondwet maar voor hem aan de kant schuiven. Dat hebben ze bijvoorbeeld ook niet gedaan toen Trump rechtszaken aanspande tegen de zogenaamde verkiezingsfraude.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 07:51

@Pmarena: ik zie nu wat me stoort in jouw schrijfwijze.. inderdaad de “je” vorm, alsof je met je betoog tegen Musk ‘mij’ oliedom vindt.. :)Maar ik denk dat je dat niet zo bedoelt?

De mensen willen internet, van Biden kwam het niet, Starlink draait (dacht ik) ook nog steeds in Oekraïne (hij regelde dat best snel daar toch?) en het werkt in de rural areas waar mensen nu echt in de middle of nowhere zijn, zonder werkende mobiele telefoon..

@Polar, ik heb het zeker al een paar keer geschreven en ik zou niet voor Trump stemmen, maar, ik vind Kamala ook niet zaligmakend. Dus als ik daar zou wonen zou ik denk meer kijken naar (helaas) kleinere partijen ofzo. Bij geen andere keus zou t wel Kamala worden ipv Trump

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 08:57

In dat stukje refereer ik met "je" naar de stemmers in die rural gebieden, net zoals jij zeg maar uitspreekt wat je denkt dat hun gedachten zijn. Jij zegt vanuit die stemmers gedacht "zo ik ga op Trump stemmen" en ik zeg tegen die hypothetische stemmers "dan denk je niet zo heel verstandig na, want...."

Niet op Harris / Walz stemmen is deze verkiezing in principe gewoon een stem op Trump. En die is dermate gevaarlijk dat er gelukkig héél veel extra mensen op Harris zullen stemmen. Ik denk echt dat ondanks de peilingen de kans heel groot is dat ze overduidelijk wint.

Want welke democraten stemmen er nou in 2024 op het geheel dat Trump te bieden heeft :? Dus die moet ze in the pocket hebben zou je denken. Dan zijn er nog heel veel Republikeinen die he-le-maal klaar zijn met Trump en deze keer op Harris gaan stemmen.

Heel veel vrouwen die van de Trump abortus ban af willen en (al dan niet stiekem) op Harris stemmen.
Heel veel jongeren die van Trump zijn haat af willen.
Mensen die hem gewoon te oud en nasty vinden.
Mensen met allerlei roots waar Trump zijn goodwill heeft verbrand die op Harris stemmen.

Het kan toch eigenlijk niet anders dan dat er nog maar een kleine base overblijft die daadwerkelijk al Trump zijn ellende door de vingers wil zien en op hem wil stemmen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 09:51

Maar dan is het toch heel gek dat het zo’n nek aan nek race is, als het allemaal zo overduidelijk is?
Ik had zelf niet verwacht dat dat zou gebeuren en dat Trump vanaf t begin achter zou lopen en zou blijven lopen, maar ik had ook verwacht dat ze Biden eerder vervangen zouden hebben..

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 10:39

pmarena schreef:
Want welke democraten stemmen er nou in 2024 op het geheel dat Trump te bieden heeft :?

En dat is blijkbaar niet zo zeldzaam als wij het hier in Nederland zouden vinden. Voor ons misschien niet voor te stellen, maar het gebeurt wel degelijk. Met als triest toppunt dat Obama zwarte mannen aanspreekt om het feit dat ze Trump stemmen omdat de democratische kandidaat een vrouw is. -O-

Ik zou ook denken dat Nederlanders, zelfs de sterk rechtse stemmers, niet gek genoeg zouden zijn om voor iemand als Trump te stemmen. Maar toch is dit het resultaat van een poll in een grote discussiegroep op facebook waar ik in rondzweef:

Afbeelding

Zestien procent die liever een fantast, leugenaar, haatzaaier, anti-alles-wat-niet-een-witte-man, aan de macht zouden hebben dan de andere opties.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 11:43

Dat van die zwarte mannen lijkt ook een beetje opgeklopt te zijn hoor je weer her en der.

Natuurlijk zijn er wel mensen die op hem stemmen. Maar als het in 2016 al nipt was.... in 2020 niet is gelukt.... alles dat er is gebeurd en al die mensen die toen wel maar nu niet meer op hem willen stemmen. Ik heb echt een heel sterk vermoeden dat we ons gek laten maken met die zgn nek aan nek race.