steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:22

Gaan we verder met firma list en bedrog

Citaat:
Op verzoek van Tweede Kamerleden Pieter Omtzigt en Caroline van der Plas publiceerde het ministerie van Financiën een groot aantal interne stukken. Hieruit blijkt dat ⤵️
- De regering weet dat 11.200 boeren moeten stoppen (!) (uit scenario's)
- Kaag wel van de berekeningen afwist (op 25 mei, 2 weken voor kaart Van der Wal!)

quote van BBB met de link naar dit artikel

Citaat:
De huidige stikstofstrategie van het kabinet zal er volgens berekeningen van het ministerie van Financiën toe leiden dat 11.200 boerenbedrijven moeten stoppen en nog eens 17.600 boeren hun veestapel fors zullen moeten inkrimpen, met een derde tot bijna de helft. De berekeningen zijn woensdagmiddag gepubliceerd en maken voor het eerst inzichtelijk hoe hard de agrarische sector (in totaal zo’n 40.000 tot 50.000 boerenbedrijven met vee) wordt geraakt door de stikstofplannen van het kabinet.
Het ministerie van Financiën publiceerde een groot aantal interne stukken op verzoek van Tweede Kamerleden Pieter Omtzigt en Caroline van der Plas, nadat NRC eerder schreef over het bestaan van de berekeningen door Financiën. De stukken leggen een sluimerend conflict bloot tussen het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), dat het voortouw neemt in de stikstofaanpak, en het ministerie van Financiën, dat waakt over de kosten. De stikstofaanpak in het coalitieakkoord van Rutte IV wordt gezien als ‘de LNV-aanpak’: er is veel geld beschikbaar om boeren uit te kopen of hun bedrijven te innoveren zodat ze minder stikstof uitstoten, maar er moet zo min mogelijk dwang worden toegepast.

Het ministerie van Financiën is het met die strategie niet eens en heeft daarom de afgelopen maanden herhaaldelijk geprobeerd het kabinet op andere gedachten te brengen door de kosten en uitwerking van het uitgestippelde beleid in beeld te brengen. Zo hamert Financiën er in de gepubliceerde stukken op dat de koers „van LNV waarschijnlijk niet binnen het budget past”.

24,3 miljard euro gereserveerd
Er zijn vele wegen die leiden naar het stikstofdoel voor 2030: in dat jaar moet bijna drie kwart van de stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden in Nederland zo gezond zijn dat de kritische depositiewaarde (KDW), een soort thermometer voor stikstofschade, niet wordt overschreden. Om dat doel te halen heeft het kabinet 24,3 miljard euro gereserveerd om de uitstoot terug te dringen.

Het kabinet heeft besloten dat de landbouwsector zijn stikstofuitstoot het komende decennium met 39 kiloton moet terugdringen. Gedachte achter de kabinetsstrategie: de pijn moet over de agrarische sector worden uitgesmeerd. Een concrete uitwerking van de doelen voor andere sectoren, zoals de luchtvaart, volgt later dit jaar.

Maar het huidige landbouwdoel is veel te hoog, schrijven de ambtenaren van Financiën in één van hun nota’s voor hun minister, Sigrid Kaag (D66). Zo hebben zij berekend dat bijna 29.000 boerenbedrijven moeten stoppen óf inkrimpen als het kabinet een stikstofdoel hanteert van 40 kiloton. Zo „worden meer bedrijven geraakt dan nodig”. De ambtenaren vermoeden dat deze strategie is gekozen omdat een „meer evenredige verdeling van pijn” mogelijk makkelijker te verkopen is „dan een gerichte aanpak”.

Grootste vervuilers
Want als het kabinet kiest voor dezelfde aanpak maar het stikstofdoel verlaagt naar 30 kiloton, schrijven de ambtenaren van Financiën, worden de natuurdoelen nog steeds gehaald. Dan moeten er ook 11.200 boeren stoppen, maar hoeven daarbij slechts 200 bedrijven te krimpen, in plaats van 17.600. Bij een gerichte aanpak komt de nadruk meer te liggen op het uitkopen of het onteigenen van boeren. Dit ligt zowel binnen de agrarische sector als in de politiek zeer gevoelig en zorgt voor veel weerstand.

Volgens de stukken van Financiën heeft dit grote verschil een duidelijke oorzaak: de eerste euro’s worden het effectiefst besteed, omdat je daar de grootste vervuilers van uitkoopt. Hoe hoger het doel, hoe meer boeren er moeten worden uitgekocht om één kiloton winst te boeken.

Opvallend: terwijl minister Kaag eerder de stukken van Financiën waar NRC over berichtte nog afdeed als een „ambtelijke exercitie”, waardoor het leek dat ze alleen bekend waren binnen haar eigen ministerie, schrijft zij nu aan de Tweede Kamer dat de uitkomsten van de berekeningen ook zijn besproken in overleggen met ambtenaren en ministers van andere ministeries. Een woordvoerder van het ministerie van Financiën benadrukt dat de berekeningen „nog indicatief en onder voorbehoud van validatie” zijn.

Een woordvoerder van het ministerie van Landbouw weet niet of de huidige aanpak ertoe leidt dat bijna 29.000 boerenbedrijven moeten stoppen of krimpen. „Ik kan de Financiën-berekeningen niet reproduceren.” Er is bewust een „hoge marge” aangehouden van 39 kiloton reductie, zegt hij, zodat de doelstelling gaandeweg mogelijk nog aangepast kan worden. In het Startdocument Nationaal Programma Landelijk Gebied staat dat de stikstofdoelstellingen dit najaar nog kunnen worden aangepast per gebied aan de hand van nieuwe inzichten. Of de stikstofplannen financieel onhaalbaar zijn, zoals de ambtenaren van Financiën beweren, daarover houdt LNV zich op de vlakte. „Er zit voorlopig nog voldoende geld in kas.”

Correctie (21 juli 2022): In een eerdere versie van dit artikel stond dat minister Kaag het deed voorkomen dat de berekeningen van haar ambtenaren alleen intern bekend waren. Dat is hierboven aangepast.

bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2022/07/20/he ... zxRDkEAl58

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:29

Nog meer list en bedrog...
Zoals op zoveel zaken. de laatste jaren... en dit kabinet mag aanblijven.

https://www.nporadio2.nl/podcasts/op-zn ... -lindeboom
Citaat:
wo 22 juni 2022

Zwagerman & Van Velthuysen spreken met prof dr. Han Lindeboom, verbonden aan de Universiteit van Wageningen. Lindeboom is gepromoveerd op stikstof en richtte als actief D66-lid de focusgroep Stikstof op. Hij stelde vast dat een integraal stikstofbeleid dat niet uitgaat van een halvering van de veestapel zinvol is. Tevens gaf hij aan dat het RIVM-model niet klopt. D66-Tweede Kamerlid Tjeerd de Groot probeerde de publicatie van de focusgroep tegen te houden en zei over hun bevindingen: “dat moet je niet verder vertellen, want dat is koren op de molen van Thierry Baudet”. Toen de D66-focusgroep Stikstof het rapport op eigen houtje naar alle Kamerleden in de Commissie Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit stuurde, mochten ze niet langer de naam D66 voeren. Beluister nu zijn hele verhaal!

Al eerder geplaats
https://www.weekbladvoordeurne.nl/nieuw ... uvX0ZzXyTI
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 22-07-22 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:29

Dees schreef:
Kennelijk omdat de puber in kwestie beschoten is mag je er niets van zeggen... maar....

Ik vind het niet normaal dat zo'n 16-jarige knul rond 23 uur in een trekker op de snelwegafrit rijdt, vervolgens ziet dat de groep waar hij deel van uitmaakt staande wordt gehouden door de politie en dat het joch vervolgens besluit "f*ck dit, ik ga nu mooi naar huis" en zijn tractor door het talud van de snelweg stuurt om al rijdend aan de politie te ontvluchten.
Dat is imo ook gewoon fout gedrag. Niet voldoende fout om dan maar beschoten te worden, maar toch... maak van die puber geen heilige, hij zat zonder meer hartstikke fout.

Dus jij weet hoe het gegaan is en ook nog wat die jongen dacht?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:34

Beste Kinke, wat er gebeurd is, heeft breeduit in alle kranten gestaan, inclusief interviews met de ouders van én de puber himself. Daarnaast stond social media stijf van de filmpjes. Dus tja...

De puber zat fout in zijn rij-gedrag.
Dat jij dat liever niet onder ogen wilt zien, heeft waarschijnlijk met jouw nadrukkelijke sympathie voor boerenbelangen te maken. Inzien dat de jongen zelf ook geen heilige in de kwestie is, past daar niet bij.

Kinke

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:36

lekker bezig Dees. Nu weet je ook al dat ik iets niet onder ogen wil zien en ik heb nadrukkelijke sympathie voor boerenbelangen?
Dus tja....zolang je niet zelf die knul bent kun je niet weten wat hij dacht en hoe het precies is gegaan

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:38

Tuurlijk joh.
Je hebt je foei te pakken. Jij hebt een rare manier van woorden verdraaien en insinueren.

Duizenden mensen vinden wat van de agent die geschoten heeft, nog veel meer hebben hun mening daarover gespuwd op allerhande social media. Maar de enige die wat van het handelen van de jongen in kwestie mag vinden, is de jongen zelf?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:48

_O-
hilarisch.....jij verzint van alles over mij en je schijnt te weten wat die jongen heeft gedacht etc.etc.
En dan verdraai ik woorden :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:49

Mag de kleuterklas met pauze
Aub?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:53

zekerrrr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 08:51

Ik ben het met Dees eens dat er wel een blinde vlek heerst, boeren doen helemaal niets fout en als je er op wijst dat ze het niet allemaal netjes doen, dan krijg je kleuterklasreacties, bij gebrek aan argumenten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:03

toch is de jongen vrijgesproken en de agent niet, dus wie hebben er algemeen gezien dan de blinde vlek?
Hij had een verkeersboete kunnen krijgen voor dat hij daar niet mocht zijn, al vraag ik me dat af want dat punt was geen snelweg, maar oke, maar geen kogel rond zijn oren.

Ik plaats nog een link, 1 al voor de 2e Keer met dat D66 leden stil moesten zijn en niets mochten zeggen, daar word alweer overheen gepraat.
Dus wederom blinde vlek, waar?

Ik ben er weer weg van, doei doei in jullie samenhorigheid topic waar men gaat gooien met blinde vlekken zonder de spiegel erbij te pakken :')

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:06

Ik ben het met niemand eens maar ik vraag me wel af wat een 16 jarige daar op dat tijdstip doet…
Echt protesteren als boer zijnde ( terwijl op zijn fb profiel staat dat hij bij een zeilschool/ watersportschool werkt) of lekker ergens tegen aan kunnen schoppen omdat het kan?

Hoorde gister ook op de radio dat de agent niet had mogen schieten omdat hij niet in levensgevaar was en dat er een onderzoek komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:09

DuoPenotti schreef:
toch is de jongen vrijgesproken en de agent niet, dus wie hebben er algemeen gezien dan de blinde vlek?
Hij had een verkeersboete kunnen krijgen voor dat hij daar niet mocht zijn, al vraag ik me dat af want dat punt was geen snelweg, maar oke, maar geen kogel rond zijn oren.

Ik plaats nog een link, 1 al voor de 2e Keer met dat D66 leden stil moesten zijn en niets mochten zeggen, daar word alweer overheen gepraat.

Ik ben er weer weg van, doei doei in jullie samenhorigheid topic waar men gaat gooien met blinde vlekken zonder de spiegel erbij te pakken :')

Ik had het niet over 1 specifiek geval, maar over het algemeen ;)

En eh mag ik eerst de artikelen even lezen, eer ik reageer of je me ergens van beschuldigd?

En verder, reageer es normaal en minder overspannen zeg.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:14

Maar daar ga je alweer...dus omdat die knul bij een zeilschool werkt is hij geen boer? Z'n ouders zijn boer, hij wil boer worden. Hij komt op voor z'n toekomst.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:18

Lang leve Pieter Omtzigt...!
Blijkt dat financiën het niet eens is met LNV...
Discussie is tot daar aan toe - maar zo'n keiharde boodschap terwijl er onenigheid in hetzij het kabinet hetzij tussen ministeries is...
%)
Ik verzuchtte 'nou breekt mijn klomp...'

Cer schreef:
Trouwens, dat water.. kan het dan zo zijn dat wanneer je niet in of bij een natura 2000 gebied ligt en dus door zou mogen.. je wellicht te dicht bij een waterpartij zit, waardoor je weg zou moeten eventueel (al dan niet biologisch?)

1) Als je naast een Natura 2000 gebied zit, hoef je niet per se te stoppen, hoor.
Er zijn boswachters die erg blij zijn met hun 'boerende buren'.
... maar intensieve veehouderij naast een Natura 2000 gebied, dat kan niet. (En heeft ook nooit gekund, maar dat is weer een andere discussie.)

2) Nederland is een waterland, en is trots op de hoge kwaliteit van haar kraanwater.
Een deel van het kraanwater komt uit de grote rivieren, een ander deel al dan niet via de duinen uit het grondwater (of soms uit oppervlakte water, zoals de Drentse Aa).
Dus grondwater/oppervlakte watervervuiling betekent hogere lasten voor de waterschappen /drinkwater bedrijven.
En in feite is zo ongeveer iedereen 'aangesloten aan' dezelfde waterpartij.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:01

Alja schreef:
Ik ben het met niemand eens maar ik vraag me wel af wat een 16 jarige daar op dat tijdstip doet…
Echt protesteren als boer zijnde ( terwijl op zijn fb profiel staat dat hij bij een zeilschool/ watersportschool werkt) of lekker ergens tegen aan kunnen schoppen omdat het kan?

Hoorde gister ook op de radio dat de agent niet had mogen schieten omdat hij niet in levensgevaar was en dat er een onderzoek komt.

Ik heb op mijn fb ook ander werk staan, omdat ik dat werk als erbij doet. Maakt mij dat ineens geen boerin?
Mijn vriend had als 16 jarige jongen ook gewoon een bijbaan. Alleen toen bestond social media niet.

Als je tussen zijn foto's kijkt, zie je weldegelijk koeien en dat hij aan het werk is op het land.

En toen ik 16 was, ging ik al gewoon uit. Dus ik vind 23.00 geen raar tijdstip.

En de hele reden maakt niet uit wat hij deed. Agent zat fout! Had gewoon niet mogen schieten!
Laatst bijgewerkt door Dagahra op 23-07-22 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:08

Een boeiende casus voor dit topic is trouwens Sri Lanka, die hadden als doel het eerste land te worden war volledig biologische landbouw had. Van boven af opgelegd, dus de regering had besloten per dan en dan geen kunstmest meer etc.

Iemand die zich daar in verdiept heeft? Ik vind dat 'boeiend' , wat er gebeurd als je denkt we doen het even rigoureus :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:34

Hmmm, Sri Lanka...
Ik weet van de huidige opstand.

En mbt rigoureus: een vriend van mij (ik noem hem even Frits) heeft 1 of 2 jaar in Wageningen gestudeerd (rond 1980). Hij is daar weggegaan omdat hij vooral leerde over hartstikke kwetsbare plantjes, die alleen gedijden met gif (Frits deed ook niet aan eufemismen) en kunstmest.
Juist ook in colleges mbt de 'derde' wereld. 'Dat wilde hij niet' - wat ik volstrekt terecht vind. (Juist de arme boeren sluit je uit met die aanpak. Inmiddels is Wageningen 'om', gelukkig.)

De details van de landbouw van Sri Lanka ken ik niet.
Maar als ze jarenlang landbouw hebben bedreven 'op' kunstmest en gif (en planten die daar op zijn ingesteld) -
en dan 'pats boem' moet het zonder de kunstmest en gif, tja, dan mislukt de oogst. |(

Niet dat het niet rigoureus kan, maar dan graag een regering zonder vriendjespolitiek
en een goed plan mbt bodem, water, zaaigoed etc etc, vergeet de scholing van de boeren niet - en houd rekening met een tijd van lagere opbrengst.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:47

Mindim schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik had het niet over 1 specifiek geval, maar over het algemeen ;)

En eh mag ik eerst de artikelen even lezen, eer ik reageer of je me ergens van beschuldigd?

En verder, reageer es normaal en minder overspannen zeg.

Zou je aub je persoonlijke aanvallen aan eigen adres willen houden, 1 ik beschuldig je nergens van, ik geef wel aan dat bepaalde links, deze posten die er al een dag staan, een daarvan al eerder, niet op gereageerd word.
Maar hebt het dan wel over blinde vlekken,en geen tijd om te lezen mag ik dat bijzonder vinden?

maar dikke doei dus, want dit is precies zoals het al een poosje gaat hier.
Geef je een paar links, hup weer. Blinde vlekken kleuter opmerkingen, inderdaad dat klopt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:10

Sri Lanka , voorbeeld hoe het in ieder geval niet moet. Wel een hele goede zaak maar dit vergt tijd en expertise, dus geen wonder dat er nogal wat Nederlanders bij betrokken zijn.
En natuurlijk word dit debacle door BBB aangehaald.
Betekend niet dat het terugdringen van kunstmest gebruik geen goede zaak is maar er zullen eerst voldoende alternatieven moeten zijn. En vooral in de intensieve landbouw en veeteelt wordt nogal wat kunstmest gebruikt om zo hoog mogelijke opbrengsten te verkrijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 11:22

En zo wordt het boeren protest gekaapt door rechts extremisme:

Op de Dam is de ‘demonstratie van de eeuw’ voor Nederlandse boeren (alleen wisten de boeren van niets)
De grote boerenprotesten en -blokkades van de afgelopen weken zijn wat geluwd. Maar Nederlandse anti-overheidsactivisten en internationale alternatieve, rechtse media proberen het boerenvuurtje weer op te poken. Vanmiddag verzamelen ze zich in Amsterdam voor - naar eigen zeggen - ‘de grootste demonstratie van de 21ste eeuw’.

Zie het AD voor het volledige artikel.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:38

Dees schreef:
Beste Kinke, wat er gebeurd is, heeft breeduit in alle kranten gestaan, inclusief interviews met de ouders van én de puber himself. Daarnaast stond social media stijf van de filmpjes. Dus tja...

De puber zat fout in zijn rij-gedrag.
Dat jij dat liever niet onder ogen wilt zien, heeft waarschijnlijk met jouw nadrukkelijke sympathie voor boerenbelangen te maken. Inzien dat de jongen zelf ook geen heilige in de kwestie is, past daar niet bij.

De puber zat fout in zijn rijgedrag........Ik vindt dat dat totaal niets te maken heeft met wat die agent heeft gedaan.
Had ook een ouder persoon kunnen zijn.
Die agent had nooit mogen schieten! Punt!!!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:45

bigone schreef:
En zo wordt het boeren protest gekaapt door rechts extremisme:

Op de Dam is de ‘demonstratie van de eeuw’ voor Nederlandse boeren (alleen wisten de boeren van niets)
De grote boerenprotesten en -blokkades van de afgelopen weken zijn wat geluwd. Maar Nederlandse anti-overheidsactivisten en internationale alternatieve, rechtse media proberen het boerenvuurtje weer op te poken. Vanmiddag verzamelen ze zich in Amsterdam voor - naar eigen zeggen - ‘de grootste demonstratie van de 21ste eeuw’.

Zie het AD voor het volledige artikel.

Hahahaha het AD *\o/* *\o/*

Wat jij niet weet is dat de boeren hier echt wel vanaf weten hoor.
Die stomme krant verspreidt nepnieuws.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:47

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:02

Och, ik kan me je reactie wel voorstellen, wanneer blkbx , ongehoord nieuws ,jan huzen als referentiekader hebt volledig te begrijpen.