Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 20:36

Ik kan gewoon echt geen goed oordeel vormen over of het nou goed of slecht is dat de NS de concessie krijgt zonder concurrentie. In principe ben ik voor een staatsbedrijf, dat vind ik het meest logisch. Een goed landelijk beleid zonder de chaos van verschillende vervoerders lijkt mij veel beter en veel makkelijker te organiseren.

Maar de data ondersteunen het niet altijd. De dienstverlening is verbeterd op een deel van het vervoer dat de NS niet meer doet. Ook internationaal zijn er dingen open gebroken: de internationale nachttrein was afgeschaft, en weer nieuw leven in geblazen maar niet door de NS. In Spanje heeft het openbreken van de markt geleid tot een flinke verlaging van de tarieven en betere toegankelijkheid. In Zwitserland leidt het bestaan van verschillende spoorvervoerders niet tot chaos. In Duitsland is DB zeker niet automatisch het beste. Dus ik weet het gewoon echt niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 20:43

Shadow0 schreef:
Ik kan gewoon echt geen goed oordeel vormen over of het nou goed of slecht is dat de NS de concessie krijgt zonder concurrentie. In principe ben ik voor een staatsbedrijf, dat vind ik het meest logisch. Een goed landelijk beleid zonder de chaos van verschillende vervoerders lijkt mij veel beter en veel makkelijker te organiseren.

Maar de data ondersteunen het niet altijd. De dienstverlening is verbeterd op een deel van het vervoer dat de NS niet meer doet. Ook internationaal zijn er dingen open gebroken: de internationale nachttrein was afgeschaft, en weer nieuw leven in geblazen maar niet door de NS. In Spanje heeft het openbreken van de markt geleid tot een flinke verlaging van de tarieven en betere toegankelijkheid. In Zwitserland leidt het bestaan van verschillende spoorvervoerders niet tot chaos. In Duitsland is DB zeker niet automatisch het beste. Dus ik weet het gewoon echt niet.

Ik zeg ook niet dat het slechter wordt. Ik zeg alleen dat de kans dat het slechter wordt heel groot is.

Waarom zou je iets willen veranderen dat goed werkt? In dit geval alleen maar omdat het niet volgens de Europese regels is verlopen. Wat het resultaat dan uiteindelijk wordt is maar afwachten.

En mag Nederland nog steed het hoofdrailnet als 1 geheel gaan aanbieden? Of moet dat dan ook weer van de rechter opgeknipt worden? Want ja, Arriva wil graag op het hoofdrailnet rijden. Maar ze willen wel alleen de krenten uit de pap.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 09:02

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 09:14

Shadow0 schreef:

Ik geloof dat ns het heel goed doet door de complexiteit van ons spoornetwerk. Ik vraag me of andere partijen dat net zo goed kunnen. Hoewel dit wellicht ook voor een deel aan prorail te wijten valt.
Ik hoop dat het wat aan de prijzen zal doen en dat sommige delen van nl wat beter bereikbaar zal worden. Vooral zodat het ov toegankelijker wordt voor iedereen dus ook een kleinere beurs, en ouderen of mensen met een beperking. Hoewel die laatste twee wellicht ook moeite met het ov naar het station moeite hebben en dat ligt weer buiten dit onderwerp.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 09:37

Het punt is: met geloof alleen maar geen argumenten gaat Europa het in elk geval niet accepteren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:00

Electra63 schreef:
https://www.ad.nl/politiek/vvd-later-me ... 3qk20uX-WA

VVD heeft ook een deel van het verkiezingsprogramma bekend gemaakt.

Kortom. De VVD wil het beleid voeren waarmee de VS zichzelf te gronde heeft gericht.

Gelukkig voor de VVD zijn er veel Nederlanders die geloven dat dit voor hun persoonlijk goed uit zal pakken.
Net zoals veel Amerikanen geloofd hebben in de American Dream en dat je er met hard werken wel zou komen. Inmiddels gaan Amerikanen persoonlijk failliet als ze zorg nodig hebben en kunnen ze met 2 banen al niet meer rondkomen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:30

Shadow0 schreef:
Het punt is: met geloof alleen maar geen argumenten gaat Europa het in elk geval niet accepteren.

Het is ook niet relevant of ns het goed doet in zekere zin voor de uitkomst van de zaak. Nederland houdt zich niet aan de regels. Daarom nam ik niet de moeite het artikel op te zoeken.
Maar speciaal voor jullie:
Pricey Tickets, Poor Service: Rail Ranking Exposes the Best and… | T&E https://share.google/FIbJtCI5nYK9B0STL

Let op: ik noemde specifiek tijd waar ns het redelijk mee doet. Verder staan ze gemiddeld in de laatste 5

Mijn reactie was (ook) gericht waar Loretta in twijfel trok wat het effect zal zijn. Daar gingen de laatste posts over immers. Waarbij ik benoem dat het succes ook zal samenhangen met de samenwerking met prorail. Verder doet ns het niet zo heel goed. Vraag is of andere aanbieders het beter doen specifiek in dat land omdat ze goed ingespeeld zijn op het spoormanagement van dat land, of dat het simpelweg betere aanbieders zijn.
Het ging dus niet zozeer over het zoeken van een argument of iets gerechtvaardigd is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:25

Loretta schreef:
Electra63 schreef:

Kortom. De VVD wil het beleid voeren waarmee de VS zichzelf te gronde heeft gericht.

Gelukkig voor de VVD zijn er veel Nederlanders die geloven dat dit voor hun persoonlijk goed uit zal pakken.
Net zoals veel Amerikanen geloofd hebben in de American Dream en dat je er met hard werken wel zou komen. Inmiddels gaan Amerikanen persoonlijk failliet als ze zorg nodig hebben en kunnen ze met 2 banen al niet meer rondkomen.
Waar lees je deze dingen precies? Welke voorgestelde maatregelen vind je precies "Amerikaans" en waar ligt voor jou de vergelijking?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 08:06

Cadeautjes voor de rijken, belastingverlagingen voor bedrijven, zorg verder afbreken en ook het vangnet verder afbreken.
Met Amerikaans bedoel ik pure neo liberalisme.

Maar goed, de VVD zegt nu wel eindelijk waar ze echt voor staan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 08:48

Loretta schreef:
Cadeautjes voor de rijken, belastingverlagingen voor bedrijven, zorg verder afbreken en ook het vangnet verder afbreken.

is er iets veranderd dan? VVD is toch altijd al voor deze standpunten. Voor de ondernemers en werkenden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 08:59

Ik vraag me af of werkenden er wel zo goed af komen. Ten eerste moet je langer doorwerken. En ten tweede heeft de VVD in het verleden al laten zien het niet zo heel hoog op te hebben met de rechten voor werknemers.

En is de VVD wel zo voordelig voor alle ondernemers? Voor de wat grotere bedrijven zeker wel. Maar al die kleine ondernemers zijn er in het verleden maar bekaaid van af gekomen.

Maar dit is dus wel het echte VVD verhaal. Deze keer eens niet verbloemt met allerlei praatjes over migratie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 09:31

Tja, ze gaan het nu echt anders doen :+ ik hoor ze alleen maar over de centen. Ze willen de extra defensie uitgaven bij de toch al kwetsbare mensen weghalen, minder lang ziektewet, kortingen op sociale uitkeringen ( behalve aow) uitkleden zorgverzekering , minder toeslagen. Sommige zaken zijn een goed streven maar wanneer er voor die groepen niets tegenover staat gaat een grote groep mensen het heel erg moeilijk krijgen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 11:16

Electra63 schreef:

Dan zou ik heel graag dit artikel van de Trouw onder de aandacht willen brengen waarin staat dat Nederland na de VS het land is waar de vermogensongelijkheid (en dus de kansen, persoonlijke noot) het grootst is. Dus na de VS het meest ongelijke land ter wereld! Tevens dat teveel mensen dit niet weten en dat het tijd wordt dat dit verkiezings thema wordt. De schrijver onderschrijft dit met economische uitleg en bewijs in het artikel.
Dat een krant als Trouw dit schrijft bond ik toch wel heel bijzonder.

Na de VS is Nederland het meest ongelijke land ter wereld | Trouw https://share.google/PWxTCQOpoRDBL3Ivo

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 11:35

Ik ben het wel eens met het stukje uitkering. Voor de rest mag het programma in de prullenbak

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 11:55

Loretta schreef:

Oh oke, jij noemt neo liberalisme "Amerikaans". Volgens mij is dit ook gewoon waar de VVD altijd voor heeft gestaan, het zou niet heel verrassend moeten zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 12:26

Is het ook niet maar ze gaan steeds verder en dan de kreet, we gaan het anders doen ? Gewoon meer van hetzelfde , pluk de gewone mens en help de rijken . Een goed ondernemersklimaat is wel essentieel maar waarom moet het sociale vangnet daarvoor nog verder afgebroken worden?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 12:34

Ik zie wat we altijd al zien bij de VVD. Daarom heb ik er nog nooit op gestemd.

Zullen we zelf een partijprogramma schrijven? En dan dus met de nadruk op de financiële kant?

Welke uitgaven vinden we essentieel en waar halen we daarvoor het geld vandaan?

Hebben we mensen hier die dingen min of meer kunnen doorrekenen? Ik ben zo benieuwd wat daar uitkomt!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 12:42

pien_2010 schreef:
Electra63 schreef:

Dan zou ik heel graag dit artikel van de Trouw onder de aandacht willen brengen waarin staat dat Nederland na de VS het land is waar de vermogensongelijkheid (en dus de kansen, persoonlijke noot) het grootst is. Dus na de VS het meest ongelijke land ter wereld! Tevens dat teveel mensen dit niet weten en dat het tijd wordt dat dit verkiezings thema wordt. De schrijver onderschrijft dit met economische uitleg en bewijs in het artikel.

Na de VS is Nederland het meest ongelijke land ter wereld | Trouw https://share.google/PWxTCQOpoRDBL3Ivo

Thanks Pien, zeker interessant

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 13:06

pien_2010 schreef:
Electra63 schreef:

Heel erg bedankt voor het delen van de link Pien. Dit artikel legt precies uit wat ik bedoel. Alleen kan ik het niet zo mooi verwoorden.

En dit artikel legt ook precies uit waarom ik het woord Amerikaans gebruikte. Al begrijp ik dat dat onduidelijkheid schepte

Ik erger me ook altijd heel erg als iemand van VVD huize het weer eens over de hardwerkende Nederlamder heeft. Dat legt dit artikel ook heel mooi uit.

En laten we wel wezen Amerika is ons hierin voor gegaan.En aan Amerika kun je nu zien waar dit in eindigt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 13:23

Bedankt Benzz en Loretta. Zelf merk ik dat ik met ouder worden me meer en meer ga ergeren aan dit.
Zoals bv ook het gemak waar met nu de geesten rijp maakt om de AOW te verlagen en de ideeën die langs komen. De rijken blijven volledig weer buiten schot.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 13:24

mysa schreef:
Ik zie wat we altijd al zien bij de VVD. Daarom heb ik er nog nooit op gestemd.

Zullen we zelf een partijprogramma schrijven? En dan dus met de nadruk op de financiële kant?

Welke uitgaven vinden we essentieel en waar halen we daarvoor het geld vandaan?

Hebben we mensen hier die dingen min of meer kunnen doorrekenen? Ik ben zo benieuwd wat daar uitkomt!

Goed idee, welk deel zou je zelf het liefste schrijven? Over de aanpak van sociale zekerheid, over zorg, onderwijs, of liever iets anders?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 13:43

pien_2010 schreef:
Bedankt Benzz en Loretta. Zelf merk ik dat ik met ouder worden me meer en meer ga ergeren aan dit.
Zoals bv ook het gemak waar met nu de geesten rijp maakt om de AOW te verlagen en de ideeën die langs komen. De rijken blijven volledig weer buiten schot.

Vanuit de VVD gedachte zal dat komen omdat de VVD leden over het algemeen een goed pensioen hebben. Maar helaas wordt er niet gedacht aan een grote groep die dat niet hebben.

Overigens zou qua uitkeringen wat mij betreft wel wat gedaan mogen worden aan de parttimers die wel fulltime kunnen werken maar dit niet willen ivm geen toeslagen meer krijgen.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 13:46

purny schreef:
Ik ben het wel eens met het stukje uitkering. Voor de rest mag het programma in de prullenbak

Dit vind ik interessant. In welk opzicht ben je het dan eens met het stukje uitkering?

Ik vind het namelijk, mede omdat ik er zelf ook in zit, best verontrustend. Mijn huur wordt wel elk jaar hoger namelijk en met mijn uitkering Wajong en met werk blijf ik standaard op het minimumloon hangen. Als de huur en zorgtoeslag ook nog aangetast gaan worden, kan ik zelfs in deze woning moeilijk blijven terwijl ik collega’s om mij heen meer zie verdienen. Ik krijg bij mijn huidige baan echt een tiende wat verder dus aangevuld wordt door de Wajong. En de Wajong is dan ook een uitkering, maar noem hem alleen even als voorbeeld. Ik lees namelijk niet dat ze die gaan sparen in hun beleid. Hoe zou ik dat kunnen oplossen met het vvd beleid denk je?
En dan huur ik al sociaal.:)

Ik denk dat deze groep waar ik onder val dan juist slechter terecht komen en meer zorg nodig heeft dan de zorg doelgroep nu al aan kan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 13:54

Benzz schreef:
pien_2010 schreef:

Vanuit de VVD gedachte zal dat komen omdat de VVD leden over het algemeen een goed pensioen hebben. Maar helaas wordt er niet gedacht aan een grote groep die dat niet hebben.

Overigens zou qua uitkeringen wat mij betreft wel wat gedaan mogen worden aan de parttimers die wel fulltime kunnen werken maar dit niet willen ivm geen toeslagen meer krijgen.

Volgens mij wil de VVD helemaal niet tornen aan de AOW en ook niet aan pensioen. De AOW is voor iedereen en voor mensen die gewerkt hebben is er meestal ook nog aanvullend pensioen (uitgesteld loon). De groepen die alleen AOW krijgen zijn mensen die of nooit gewerkt hebben, of voor een bedrijven hebben gewerkt die geen regeling hadden (dat zijn er weinig), of zzp'ers die zelf niks hebben geregeld.

Het tweede punt is volop een VVD standpunt, die vinden het ook niet ok dat het potentieel zo onderbenut wordt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 14:04

Veronica2 schreef:
Volgens mij wil de VVD helemaal niet tornen aan de AOW en ook niet aan pensioen. De AOW is voor iedereen en voor mensen die gewerkt hebben is er meestal ook nog aanvullend pensioen (uitgesteld loon). De groepen die alleen AOW krijgen zijn mensen die of nooit gewerkt hebben, of voor een bedrijven hebben gewerkt die geen regeling hadden (dat zijn er weinig), of zzp'ers die zelf niks hebben geregeld.

Het tweede punt is volop een VVD standpunt, die vinden het ook niet ok dat het potentieel zo onderbenut wordt.

Je hebt gelijk, had het programma nog niet doorgelezen, maar het staat er letterlijk:
Citaat:
Mensen met een uitkering, de niet-werkenden, worden harder aangepakt. De partij wil een ontkoppeling tussen het minimumloon en uitkeringen in de sociale zekerheid, met uitzonderingen voor de AOW en de regeling voor arbeidsongeschikten. De VVD vindt dat werkenden altijd een hogere koopkracht moeten hebben dan niet-werkenden en dat daar ook een aparte koopkrachtwet voor moet komen.