Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:51

Cer schreef:
Citaat:
persoonlijk bezit in handen van velen en niet geconcentreerd bij weinigen'.

geen idee wat deze zin losstaand betekent.. ?

Het woordje "niet" moet weg

Er staat namelijk dit:

Persoonlijk bezit wordt gestimuleerd, maar dient in handen van velen te zijn en geconcentreerd bij weinigen, die dan alles wederom verhuren aan de rest van de bevolking.

bron:https://cultuurondervuur.nl/artikelen/nieuw-sociaal-contract-de-nieuwe-partij-van-pieter-omtzigt

anjali

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:02

@Storrum: Dat is ook weer zo'n uitspraak die ik niet snap, wat eigenlijk de concrete bedoeling daarvan is. :o? Maar,niet getreurd, misschien wordt alles nog duidelijk. In elk geval gaan we heel spannende verkiezingen tegemoet!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:03

Huisjesmelkers ?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:08

BigOne schreef:
Huisjesmelkers ?

Ja dat zou kunnen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:31

germie schreef:
Wat ik nu lees over Omtzigt laat me toch twijfelen over die man. Zijn vrouw in de wef...

Huh? Ik vind dat het Women Economic Forum prima dingen doet! Jammer dat er gesuggereerd wordt dat Ayfer Koç banden met het World Economic Forum heeft, dat is echt een andere club!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:42

Ik begrijp ook niks van het WEF verhaal en wat er nu precies zo gevaarlijk en eng aan is. Lees wel veel paniekverhalen maar moeilijk om iets concreets te vinden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:50

storrum schreef:
Cer schreef:
persoonlijk bezit in handen van velen en niet geconcentreerd bij weinigen'.

geen idee wat deze zin losstaand betekent.. ?

Het woordje "niet" moet weg

Pardon...?
Citaat:
Er staat namelijk dit:

“Persoonlijk bezit wordt gestimuleerd, maar dient in handen van velen te zijn en geconcentreerd bij weinigen, die dan alles wederom verhuren aan de rest van de bevolking.”

bron:https://cultuurondervuur.nl/omtzigt

Ik ben bereid te geloven dat dit op 'die' website staat,
maar het is wel het verdraaien van hetgeen ik schreef/ citeerde.

(En ik heb meer vertrouwen in de journalistiek van Trouw.)

Ik vind het....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:27

koeke schreef:
germie schreef:
Wat ik nu lees over Omtzigt laat me toch twijfelen over die man. Zijn vrouw in de wef...

Huh? Ik vind dat het Women Economic Forum prima dingen doet! Jammer dat er gesuggereerd wordt dat Ayfer Koç banden met het World Economic Forum heeft, dat is echt een andere club!

_/-\o_ zo zie je maar :D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:35

koeke schreef:
germie schreef:

Bedankt voor het leuke weetje.
Niet dat het mij veel uit maakt welk WEF, maar het is toch weer een leuk weetje.

Ja zo zijn complotdenkers/FVDers ook op Twitter continu bezig met allerlei dingen tegen Omtzigt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:41

Je zou ook kunnen zeggen:
'Wat leuk, de man heeft in Ayfer Koç een intelligente vrouw!'

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 22:50

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 00:44

Loretta schreef:
Dit is nu weer een voorbeeld waardoor er de afgelopen jaren zoveel mis was.

https://nos.nl/artikel/2487574-gokbedri ... lameregels

Iedereen begrijpt toch wel dat gokbedrijven echt niet zelf gaan vragen om reclameregels die zorgen dat er mimder gegokt wordt.

Toch geloven veel - vooral rechtse - partijen in zelfregulering.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 01:11

Echt bizar. Ik ben heel blij dat het nu weer grotendeels verboden is. Niet omdat ik zelf gevoelig ben voor gokken/verslavingen (het meest dichtbij wat ik ooit bij gokken ben gekomen zijn die schuifautomaten op de kermis :') ) maar omdat ik ze altijd vreselijk schreeuwerig en irritant vond. Helaas zijn ze nog wel toegestaan op mobiel dus bij YouTube en spelletjes kom ik ze nog wel eens tegen, en ook al ben ik er zelf niet gevoelig voor, snap ik dat dit voor gokverslaafden echt een hel moet zijn.

Ik snap die logica van zelfregulatie écht niet. Ieder kind SNAPT toch dat dit hartstikke mis gaat/is gegaan??

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 06:59

VuurVleugels schreef:
Ik snap die logica van zelfregulatie écht niet. Ieder kind SNAPT toch dat dit hartstikke mis gaat/is gegaan??

Grappig, ik heb precies het tegenovergestelde... :)
Mensen zijn verantwoordelijk voor wat ze doen .. het beschermende krijg ik soms helemaal de kriebels van....
Vooral als het volwassen mensen betreft die bijv mogen stemmen, kinderen mogen krijgen, een huishouden mogen voeren.. mensen waarvan je mag verwachten dat ze niet al te domme dingen doen :j

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 07:20

Cer schreef:
VuurVleugels schreef:

Grappig, ik heb precies het tegenovergestelde... :)
Mensen zijn verantwoordelijk voor wat ze doen .. het beschermende krijg ik soms helemaal de kriebels van....
Vooral als het volwassen mensen betreft die bijv mogen stemmen, kinderen mogen krijgen, een huishouden mogen voeren.. mensen waarvan je mag verwachten dat ze niet al te domme dingen doen :j

In principe eens, maar iets als gokverslaving heeft dan weer in extreme gevallen een fall-out waar we met zijn allen weer last van gaan krijgen en kosten voor gaan maken......

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 07:23

Cowboy55 schreef:
In principe eens, maar iets als gokverslaving heeft dan weer in extreme gevallen een fall-out waar we met zijn allen weer last van gaan krijgen en kosten voor gaan maken......

ja maar waar trek je de lijn dan?
we maken met zn allen sowieso kosten voor anderen, dus dat zou men dan het recht geven om over anderen te beslissen? "ik betaal voor jou, dus ik heb liever niet dat je dit/dat doet"
Aan de ene kant willen we vrijheid, maar aan de andere kant willen we dat niet voor iedereen?

(ik vind dit altijd een interessante discussie, waarbij ik het antwoord ook niet heb :) )

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 07:27

Gokken is een typisch voorval waarbij het legaal maken niet minder, maar juist meer verslaafden heeft opgeleverd.
Er is een groep gaan gokken em verslaafd geraakt, die dat niet was gaan doen wanneer het illegaal was gebleven.

En om dan vooral te luisteren naar de lobbyisten die geld verdienen aan gokken, vind ik wel erg vreemd ja.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:27

Cer schreef:
Cowboy55 schreef:

ja maar waar trek je de lijn dan?
we maken met zn allen sowieso kosten voor anderen, dus dat zou men dan het recht geven om over anderen te beslissen? "ik betaal voor jou, dus ik heb liever niet dat je dit/dat doet"
Aan de ene kant willen we vrijheid, maar aan de andere kant willen we dat niet voor iedereen?

(ik vind dit altijd een interessante discussie, waarbij ik het antwoord ook niet heb :) )

Bij wet- en regelgeving :) we mogen ook niet zonder gordel en door rood rijden, bergen geld lenen terwijl we geen geld hebben, roken of drinken als we kind zijn… mensen zijn echt niet altijd even verstandig. Ik denk dat het ook een kwestie van geld is - (gok)verslaafden werken niet (of verbrassen alles) en moeten dan weer geholpen worden met behandeling en schuldhulpsanering etc. op kosten van de staat.

Grappig is wel dat er wel weer marketing mag zijn voor gokken, denk aan de koning toto spotjes of de postcode loterij. En dat zijn vaak nog heule goeie spotjes ook nog. Raaarrr.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:13

ja maar die wet en regelgeving is ergens verzonnen..
Voorheen mocht je wel zonder gordel rijden, ooit waren er geen stoplichten, geld lenen als je geen geld hebt om het terug te betalen is wellicht stelen (en werken creditcards niet op die manier?)
Je mag als kind wel veel suikers eten, is ook niet perse goed voor ze. En wel of geen behandeling/hulpverlening is ook weer een aparte discussie ..
maar goed, ik ben gewoon wel voor de vrijheid van het individue eigenlijk..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:19

Een verslaafde is niet vrij meer, maar geketend door zijn/haar verslaving.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:20

Marije_jiplover schreef:
Een verslaafde is niet vrij meer, maar geketend door zijn/haar verslaving.

maar daarvoor zit ook nog een stukje keuzevrijheid denk ik?
(het is wel een hele filosofische zin :j )

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:29

Groepsdruk (alcohol, roken) of juist eenzaamheid en ergens bij willen horen (online gokken), ik weet niet in hoeverre je dan echt vrij kiest.
En als je gevoelig bent voor verslaving, kan dat belongingssysteem van (online) gokken echt idioot snel toeslaan en je tot verslaafde maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:35

ja dat snap ik allemaal wel :j
maar in hoeverre moet je mensen voor dingen beschermen?
Enfin, het zal altijd een open discussie zijn met pro's en con's

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:36

Ik ga hierin met je mee, Cer. Ik vind het een betutteling. Snap de argumenten maar steun het niet.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:12

Ik zou het betutteling vinden als gokken helemaal niet meer mocht. Maar grote flashy "KIJK NAAR ONS" reclames, soms duidelijk gericht op tieners, voor een potentieel héél schadelijke gewoonte vind ik echt het andere uiterste. Als er nu zo'n reclame voor zware shag zou komen staat iedereen op z'n achterste benen.