steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:58

bigone schreef:
Nee op zich niet, maar zonnecellen op de vrachtwagen met een kleine omvormer , moet te realiseren zijn.

En dat gaat de consument natuurlijk betalen :j

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:09

996981 schreef:
bigone schreef:
Nee op zich niet, maar zonnecellen op de vrachtwagen met een kleine omvormer , moet te realiseren zijn.

Het bestaat al dus als je stelling klopt betaal je er al voor :D te laat gezuurpruimd…… :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:13

Cowboy55 schreef:
996981 schreef:

Het bestaat al dus als je stelling klopt betaal je er al voor :D te laat gezuurpruimd…… :+

Hoeveel procent van de veewagens heeft het daadwerkelijk?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:28

Kinke schreef:
Dees schreef:
"Boeren" omvat nu ook alle bedrijven waar imo best een behoorlijke saneerslag in gemaakt mag worden.
Laten welwillende boeren afstand nemen van bedrijven waar vee gehouden wordt "alsof het gevangenen zijn in een land zonder mensenrechten". Dat zou voor mij, en velen met mij, behoorlijk schelen in de beeldvorming.

Heb je een lijst van die welwillende boeren? Hoeveel zijn dat er? En op wat voor manier moeten ze afstand nemen van deze zaken?
En heb jij contact met boeren over hoe ze denken over deze situatie?

Kijk, dit soort gevlooi om vervolgens kritisch te moeten muggeziften op de consument die een mening heeft is erg typisch in de discussie met/over "boeren".

De boer doet het goed en dus zit iedereen die het anders ziet fout. Tuurlijk joh.

Het zou prettig zijn als we het voortaan niet hebben over boeren, maar over landbouw, melkveehouder, vleesveehouders, pluimveehouders. Dat idee. Er zijn velen met mij die geen moeite hebben met die eerste twee groepen en die laatste twee groepen verwerpelijk vinden.

Waarbinnen de groepen ook nog diversificatie op zijn plaats is: er zit nogal verschil tussen melkveehouders met 20+
koeien per ha en 2 koeien per ha.

Ik kijk uit naar de verdere ontwikkelingen van plantaardige producten en zeker ook naar kweekvlees.
Tot die tijd gaat mijn voorkeur uit naar biologisch en kleinschalig.
En ik ben consument - de boer doet het toch voor mij?
Laatst bijgewerkt door Dees op 20-07-22 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:48

"De tijd dat de consument het accepteert dat dieren alleen frissue lucht en daglicht zien tijdens transport gaat voorbij"
wellicht de Nederlandse consument... (en dat denk ik ook nog niet eens)
Ik denk dat al het leed, en dat is echt ernstiger dan hier, zich verplaatst naar het buitenland.. en wat heb je dan gewonnen??

Maar ik denk ook dat er ruimte is, of op zn minst moet zijn, voor boeren die het anders doen. Of dat perse biologische boeren zijn, weet ik niet. Misschien dat er niet-bio-boeren zijn waar dieren wel daglicht zien, en misschien dat er bio boeren wegmoeten omdat ze in een Natura2000 gebied zitten.
Daar ben ik dan wel benieuwd naar, hoe die verhoudingen liggen...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:51

Reken er maar op dat de landen waarnaar we hier veel vleesdieren exporteren (azie), sneller dan wij zullen overstappen op vleesalternatieven en kweekvlees.
Domweg omdat de weg van vlees uit vee milieutechnisch niet houdbaar is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:01

Ik denk dat er nog best wat landen zijn die uberhaupt dierenwelzijn moeten gaan meetellen..
(en hoe zit het met de landen die NLs vlees importeren, en met welke reden doen ze dat? ik meen dat het meeste voor Europa is? )

maar, wellicht zit ik ernaast

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:06

Kijkt iemand de webinar van de FNRS en LTO nu?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:22

Nee, ik was tussendoor aan t werk nog.. wat is het globale idee?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:45

996981 schreef:
Popstra schreef:
Ook voor paarden transport geld dat er niet vervoerd mag worden boven de 35 graden....

Klopt niet. Dat mag in een wagen voorzien van airco gewoon.

Dat is vanaf 27 graden.
Bij 35 is vervoer van alle dieren verboden.

Komt bij de moderne paarden trucks van nu meest ventilatoren hebben en geen airco in het paarden gedeelte. Wel in de livings maar dan moet de truck op stroom aangesloten staan dus enkel bij stilstand
Laatst bijgewerkt door Popstra op 20-07-22 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:47

bigone schreef:

Dat moeten dan nogal wat cellen zijn als je bedenkt hoeveel stroom een airco vreet.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 20:58

Popstra schreef:
bigone schreef:

Dat moeten dan nogal wat cellen zijn als je bedenkt hoeveel stroom een airco vreet.

Als je het nou gewoon even googelt, dan zag je 2 jaar geleden bij de NOS al dit:

Tien grote vrachtwagens met zonnepanelen op het dak gaan de komende weken de weg op voor een praktijktest. Er wordt gekeken of de panelen het ook goed blijven doen op een bewegende ondergrond, zoals een vrachtwagen. De vervoersbranche reageert enthousiast, maar benadrukt ook dat het om een kleine stap gaat, want de verduurzamingsopgave voor de sector blijft groot.

"Met deze praktijktest van het project Solar on Top willen we de laatste kinderziektes eruit halen", vertelt Martijn Ildiz van IM Efficiency, het bedrijf dat de zonnepanelen op vrachtauto's ontwikkelde. "Als deze testfase achter de rug is, willen we er in november echt mee beginnen."

De stroom wordt niet gebruikt om mee te rijden, vertelt hij. Maar om de elektriciteit mee op te wekken die de chauffeur gebruikt voor bijvoorbeeld de airco, koffiezetten, tv-kijken of een laptop opladen. Doorgaans wordt hiervoor nu diesel gebruikt, die wordt omgezet in elektriciteit, maar dat is niet erg duurzaam.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:02

Cer schreef:

Voor mij niet veel nieuws, behalve dat er in oktober nog een plan komt die kijkt naar het water en het klimaat. Dus dat je bedrijf nu qua stikstof gunstig kan liggen maar dat het straks ook nog aangewezen kan worden i.v.m. die andere 2 plannen.

Spannende tijden dus :o

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:07

ruitje schreef:
Cer schreef:

Voor mij niet veel nieuws, behalve dat er in oktober nog een plan komt die kijkt naar het water en het klimaat. Dus dat je bedrijf nu qua stikstof gunstig kan liggen maar dat het straks ook nog aangewezen kan worden i.v.m. die andere 2 plannen.

Spannende tijden dus :o

Op het moment dat stikstof afneemt en gebruik van kunstmest wordt de waterkwaliteit en klimaat automatisch beter. Maar dat het spannend is kan ik me goed voorstellen.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:19

Is het nog terug te kijken of wordt er iets geschreven en online gezet?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:29

Cowboy55 schreef:
Als je het nou gewoon even googelt, dan zag je 2 jaar geleden bij de NOS al dit:

Tien grote vrachtwagens met zonnepanelen op het dak gaan de komende weken de weg op voor een praktijktest. Er wordt gekeken of de panelen het ook goed blijven doen op een bewegende ondergrond, zoals een vrachtwagen. De vervoersbranche reageert enthousiast, maar benadrukt ook dat het om een kleine stap gaat, want de verduurzamingsopgave voor de sector blijft groot.

"Met deze praktijktest van het project Solar on Top willen we de laatste kinderziektes eruit halen", vertelt Martijn Ildiz van IM Efficiency, het bedrijf dat de zonnepanelen op vrachtauto's ontwikkelde. "Als deze testfase achter de rug is, willen we er in november echt mee beginnen."

De stroom wordt niet gebruikt om mee te rijden, vertelt hij. Maar om de elektriciteit mee op te wekken die de chauffeur gebruikt voor bijvoorbeeld de airco, koffiezetten, tv-kijken of een laptop opladen. Doorgaans wordt hiervoor nu diesel gebruikt, die wordt omgezet in elektriciteit, maar dat is niet erg duurzaam.

Ja leuk maar dat gaat over de airco in de cabine, niet achter in de trucks waar de dieren zich bevinden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:35

Popstra schreef:
Cowboy55 schreef:

Ja leuk maar dat gaat over de airco in de cabine, niet achter in de trucks waar de dieren zich bevinden.

En we zijn 2 jaar verder qua ontwikkeling. En nee, ik ga geen links voor je zoeken. Daar is het leven te kort voor. Blijf maar lekker rondsappellen in je poel van negativiteit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:58

Popstra schreef:

Afbeelding

Wordt gebruikt om de melk in de tank te trekken bij de boerderij.
Dus er zal vast voor veetrailers gelijkwaardige techniek bestaan of ontwikkeld worden...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 22:12

Popstra schreef:
996981 schreef:
Klopt niet. Dat mag in een wagen voorzien van airco gewoon.

Dat is vanaf 27 graden.
Bij 35 is vervoer van alle dieren verboden.

Komt bij de moderne paarden trucks van nu meest ventilatoren hebben en geen airco in het paarden gedeelte. Wel in de livings maar dan moet de truck op stroom aangesloten staan dus enkel bij stilstand

“ Door alle betrokkenen in Nederland wordt een temperatuur van 35°C of hoger gezien als te extreem om op diervriendelijke manier transport te kunnen realiseren. Er mogen dan geen dieren vervoerd worden, ongeacht of het kort of lang transport betreft, tenzij de wagen volledig airconditioned is. Dit is vastgelegd in de transportverordening. ”

https://www.horses.nl/welzijn/welzijn-o ... transport/

Moderne paardenvrachtwagens, zeker die van transportbedrijven, zijn wel degelijk veelal voorzien van airco in het paardengedeelte. Wellicht even je bronnen checken en buiten het jou bekende plaatje kijken voor je van alles op internet gooit wat niet klopt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 07:01

Citaat:
Op het moment dat stikstof afneemt en gebruik van kunstmest wordt de waterkwaliteit en klimaat automatisch beter. Maar dat het spannend is kan ik me goed voorstellen.

Ik hoop dan dat ze dat meenemen in de plannen. In de webinar kwam dat niet op die manier over. Want de 'stikstof gebieden'( natura 2000) waren niet persee dezelfde gebieden als waar ze met de waterkwaliteit aan de gang wilden zoals ik 't begreep.

Ik stond er ook van te kijken hoeveel kijkers van de webinar hun vergunning niet op orde hadden. Wist dat dat bij veel paardenhouders een zooitje was, maar dit percentage vond ik hoog. Alhoewel ik mij ook kan voorstellen dat je deze webinar juist gaat kijken als je je dingen niet op orde hebt :+

Afbeelding

Hij is terug te kijken gaven ze aan, weet niet vanaf wanneer.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/07/20/he ... n-a4136991

Bovenstaande al gezien? Gaat over de hoeveelheid bedrijven die moeten stoppen en inkrimpen, over dat daar geen geld voor is en verschillende ministeries het niet met elkaar eens zijn. Top wel hoor, plannen presenteren waarvan het ministerie van Financiën zegt: kan niet :+

Edit: en dan moet meer dan de helft van de boeren stoppen he.... dat is wel wat meer dan 'die enkele grote vervuiler' wat hier wel eens besproken wordt. En dat is ook iets teveel om zorgboerderij of camping te laten worden schat ik zomaar in :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 07:23

Ik las vanochtend t twitterdraadje van Omzigt (die van oa het toeslagenschandaal).. ik vond dat echt verbazingwekkend...
steeds maar weer mensen die zeggen van niks te weten, terwijl ze het wel weten... documenten te laat, niet de juiste cijfers weergeven...

Ik kan me goed voorstellen dat de mensen die het dan aangaat, echt de hakken in het zand steken. Of het nu wel of niet al 20 jaar bekend was. Want als het al 20 jaar bekend was, zou je denken dat vanuit de overheid ook het papierwerk op orde zou kunnen zijn ondertussen.. :+

Trouwens, dat water.. kan het dan zo zijn dat wanneer je niet in of bij een natura 2000 gebied ligt en dus door zou mogen.. je wellicht te dicht bij een waterpartij zit, waardoor je weg zou moeten eventueel (al dan niet biologisch?)

En het betreft iets van 12.000 bedrijven en dan gaan ze tot 35 ('megakiloton-geen idee meer wat er stond) ipv tot de 30 die het zou moeten zijn (ik kan het zo uit mn hoofd niet meer terughalen, dan zou ik even moeten zoeken)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:38

De overheid is het zelf ook nog niet met elkaar eens over de plannen :')

"Het ministerie van Financiën vindt dat de stikstofdoelen voor de landbouw onnodig hoog zijn, zo blijkt uit vrijgegeven documenten. De effecten van maatregelen die eerder zijn genomen in het kader van het Klimaatakkoord zijn namelijk niet meegerekend."

https://www.nu.nl/binnenland/6213492/mi ... -hoog.html

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 12:58

https://www.ad.nl/binnenland/om-strafre ... QAltPXRdqQ

Ondanks dat ik denk dat de agent ook gehandeld heeft uit een hoge werkdruk, misschien zelfs wel overspannen was of daar dichtbij zat wegens al veel te lange tijd aan personeelstekort door ons wederom falende regering. En ik zeker met deze man te doen heb.
Ben ik wel blij dat het onderzoek heeft uitgewezen dat de agent zijn boekje te buiten ging en niet de trekker chauffeur.
Wat uit de beelden ook niet anders kon.
Toch voelt dit ook niet fijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:04

elnienjo schreef:
Dan moeten ze in de randstad maar de hoogte in gaan bouwen. Daar wonen tenslotte mensen die van drukke steden houden. En geen import in de dorpen toestaan als er geen huizen zijn, de vrijgekomen huizen enkel voor mensen uit de eigen regio.

Ik woon in de randstad. Ik hou niet van de stad. Ik kom er nooit.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:18

DuoPenotti schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/om-strafre ... QAltPXRdqQ

Ondanks dat ik denk dat de agent ook gehandeld heeft uit een hoge werkdruk, misschien zelfs wel overspannen was of daar dichtbij zat wegens al veel te lange tijd aan personeelstekort door ons wederom falende regering. En ik zeker met deze man te doen heb.
Ben ik wel blij dat het onderzoek heeft uitgewezen dat de agent zijn boekje te buiten ging en niet de trekker chauffeur.
Wat uit de beelden ook niet anders kon.
Toch voelt dit ook niet fijn.

Kennelijk omdat de puber in kwestie beschoten is mag je er niets van zeggen... maar....

Ik vind het niet normaal dat zo'n 16-jarige knul rond 23 uur in een trekker op de snelwegafrit rijdt, vervolgens ziet dat de groep waar hij deel van uitmaakt staande wordt gehouden door de politie en dat het joch vervolgens besluit "f*ck dit, ik ga nu mooi naar huis" en zijn tractor door het talud van de snelweg stuurt om al rijdend aan de politie te ontvluchten.
Dat is imo ook gewoon fout gedrag. Niet voldoende fout om dan maar beschoten te worden, maar toch... maak van die puber geen heilige, hij zat zonder meer hartstikke fout.