Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:49

En toch denkt hij nooit dat het misschien beter zou zijn om een klein beetje minder haat te zaaien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:57

Shadow0 schreef:
En toch denkt hij nooit dat het misschien beter zou zijn om een klein beetje minder haat te zaaien.

Nee, dat denkt hij niet.... haat zaaien is zijn signature, zijn bestaansrecht.... hij kan niets anders.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:04

Ik vind het wel sneu hoor, als je dat konvooi met die beveiligers in jeeps erbij ziet. Maar als hij dan zo'n tekenwedstrijd over de profeet uitschrijft, dan denk ik wel eens doe dat nou niet, zo krijg je er steeds meer vijanden bij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:19

Och, vandaag was hij ook weer bezig op X. Eigenlijk mag hij er wel op aangesproken worden want die extra beveiliging kost zo een miljoen per jaar die wij betalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:21

Ja dat is wel een beetje kansloos hoor.
Ik ben echt tegen het vermoorden van politici, en gun ze alle bescherming, maar GW maakt het er toch echt wel een beetje zelf naar.
Vrijheid van meningsuiting mag best wat begrenst worden. Dat bijvoorbeeld de grens ligt bij het beledigen van mensen onder het mom ‘vrijheid van meningsuiting’

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:24

Nou dat vind ik dan weer niet, want wie bepaalt wat een belediging is..
er staat hier volgens mij wel in de wet wat er wel en niet onder valt ..

We hebben hier vrijheid van meningsuiting en daar moeten we wel zuinig op zijn denk, ook gezien wat er in andere landen gebeurt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:29

De uitspraken die hij doet is niet meer dan haatzaaien.
Vind niet dat we dat met z’n allen toe moeten staan en normaal kunnen vinden.

Maar goed, hoop dat z’n kiezers bij m weggaan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:42

Het vervelende is dat hij het heel bewust doet, het is niet gewoon 'zijn mening', het is er echt op gericht om te kwetsen en reacties uit te lokken. Dat is gewoon laag-bij-de-gronds en zou wat mij betreft gerust een beetje mogen worden getemperd.
Alleen - dan heb je de hele club er weer achteraan die zegt dat 'Geert de waarheid niet mag zeggen'.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:08

verootjoo schreef:
De uitspraken die hij doet is niet meer dan haatzaaien.
Vind niet dat we dat met z’n allen toe moeten staan en normaal kunnen vinden.

Maar goed, hoop dat z’n kiezers bij m weggaan.

Dat vind ik ook!
En van mij mag veel gezegd worden, maar wat GW doet is bewust haat en onrust zaaien. Dat kost de belastingbetaler heel wat per jaar.... tel daar dan nog bij op die 30+ Kamerleden ad € 144000 per jaar (+werkgeverslasten) op.....
Nee natuurlijk gaat hij niet veranderen, wie moet hem corrigeren ?

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 22:11

Je mag bijvoorbeeld GW aanspreken op zijn gedrag maar ik ben tegen het beperken van de vrijheid van meningsuiting. Je hoeft alleen maar naar andere landen te kijken waar dat beperkt wordt om te weten wat een groot goed het is om die vrijheid te hebben.
Ik ben het absoluut niet met GW eens maar ik sta er wel achter dat hij mag roepen wat hij wilt. Mits het niet tegen de wet is, zoals bijvoorbeeld discriminatie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 07:21

Libra76 schreef:
Je mag bijvoorbeeld GW aanspreken op zijn gedrag maar ik ben tegen het beperken van de vrijheid van meningsuiting. Je hoeft alleen maar naar andere landen te kijken waar dat beperkt wordt om te weten wat een groot goed het is om die vrijheid te hebben.
Ik ben het absoluut niet met GW eens maar ik sta er wel achter dat hij mag roepen wat hij wilt. Mits het niet tegen de wet is, zoals bijvoorbeeld discriminatie.

Eens. Vrijheid van meningsuiting is een groot recht dat beschermd moet worden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 08:55

Mee eens Libra, maar ik hoop toch echt dat er nooit meer een partij zal zijn die een coalitie met hem wil aangaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 09:42

Libra76 schreef:

Hmmm.. De VS heeft de vrijheid van meningsuiting tot het uiterste gebruikt om te stoken, te liegen, een aanval op hun eigen parlement te kunnen doen...en nu is het een dictatuur die de vrijheid al aardig aan het inperken is.

Ik weet niet of dat het beste verloop is. Misschien is iets doordachter grenzen stellen aan leugens en ophitserij juist noodzakelijk om de meeste vrijheid van meningsuiting op den duur te behouden. (Ook in Nederland kun je al prima zien dat Wilders ea helemaal geen algemene vrijheid van meningsuiting willen, want ze doen al het mogelijke om anderen met een ander verhaal aan te vallen en te ondermijnen. Niet slechts door weerwoord te geven, ook door mensen ontslagen proberen te krijgen, of te intimideren, alle ruimte maken voor 'als' er iets zou gebeuren, precies balancerend op de rand van wat nog niet verboden is maar heel duidelijk bedoeld om anderen de mond te snoeren.)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 10:05

Als ik zie op SM hoeveel mensen nog positief reageren op de nepvideo van Trump over de zogenaamde arrestatie van Obama, dan is het zorgelijk gesteld met een deel van de Nederlandse bevolking.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 10:11

ook bij die reacties zou ik willen opmerken dat veel van die reacties fake zijn, of fake kunnen zijn. Alleen maar door bots aangemaakt om de boel op te ruien, zodat mensen onderling achterdochtig worden.

Eigenlijk zoals hier nu ook gebeurt.
Ik zeg niet dát ze allemaal fake zijn, maar op de socials zou ik nog maar heel weinig vertrouwen

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 10:18

Soms heb ik het gevoel dat we leven in de aanloop naar een soort internet-doomsday, waarbij SM, fake-news en alles voor 'dom entertainment' de democratie op de kop zet en straks burgers elkaar de pan in gaan lopen hakken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 10:26

Ladyingreen schreef:
.... straks burgers elkaar de pan in gaan lopen hakken.

Als je ziet hoe discussies soms verlopen, zijn we al een heel eind op weg :j
Onderlinge schermutselingen (hoe ik hierbij kom is me een raadsel :') ) zijn van alle tijden, roddelen, opstoken etc, oorlogen zijn op die manier ontstaan..

En nu kan dat op veel grotere schaal (met AI en bots). En je kunt mensen blijven waarschuwen 'joh doe rustig, lees wat beter, is het wel waar wat er staat, negeer het gewoon' etc maar er zijn altijd mensen die voorop lopen (met rellen etc) en die niet te remmen zijn.
Het beste wat je kunt doen is bij jezelf blijven, en je omgeving, denk ik?

En vaak komt er na een slechte periode weer een goede periode.. als dit onze slechte periode is zijn we spekkoper.. als het nog slechter wordt, nja... dan is het afwachten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 18:15

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 19:03

Soms mag je je serieus af vragen of het niet beter was als Europa zich wat minder met elk detail in de lidstaten bemoeit.

Europa ruziet met Nederland over het spoor, moeten reizigers straks vaker overstappen? - https://nos.nl/l/2575713

Als Brussel zijn zin krijgt moeten we maar afwachten of het wel echt beter wordt. De kans dat het veel slechter wordt is immers ook aanzienlijk. En de vergelijking met Zwitserland zegt gelijk al iets over de vraag. Zwitserland hoort namelijk niet bij de EU.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 19:21

BigOne schreef:
Dit vind ik van een aantal partijen toch wel ronduit schandalig, niet eens reageren;
https://x.com/therightsforum/status/194 ... EopP3zUX6Q

Ik vind het echt bizar !
Met dank aan de Israëlische lobby bij met name VVD, PVV, BBB en de christelijke partijen.

Zij laten kinderen verhongeren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 19:23

Loretta schreef:
Soms mag je je serieus af vragen of het niet beter was als Europa zich wat minder met elk detail in de lidstaten bemoeit.

Europa ruziet met Nederland over het spoor, moeten reizigers straks vaker overstappen? - https://nos.nl/l/2575713

Als Brussel zijn zin krijgt moeten we maar afwachten of het wel echt beter wordt. De kans dat het veel slechter wordt is immers ook aanzienlijk. En de vergelijking met Zwitserland zegt gelijk al iets over de vraag. Zwitserland hoort namelijk niet bij de EU.

Maar ook hier weer..... Nederland hield zich niet aan de regels.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 19:58

Electra63 schreef:

Dat klopt ja. Weer hield Nederland zich niet aan de regels.

Maar je kunt je tegelijkertijd afvragen of het in dit geval niet gewoon slechte regels zijn.
Het is een totaal ander onderwerp dan het onderwerp natuur. Waarin je juist blij kan zijn dat er regels zijn omtrent waterkwaliteit en achteruitgang van de natuur.

Het verplicht moeten vermarkten van bijna alles heeft de burger weinig goeds gebracht. De liberalisering sinds de jaren 90 is in heel veel opzichten een verslechtering gebleken. En nu we op het spoor een werkbare situatie hebben. Komt Brussel ons vertellen dat het anders moet en dat het misschien wel opgeknipt moet worden in allemaal losse lijntjes.

Wanneer dit misgaat en het weer een puinhoop wordt is dat ook nog eens heel slecht nieuws voor het milieu. Want dan zullen er weer meer mensen met de auto gaan.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 20:03

Loretta schreef:
Electra63 schreef:

Dat klopt ja. Weer hield Nederland zich niet aan de regels.

Maar je kunt je tegelijkertijd afvragen of het in dit geval niet gewoon slechte regels zijn.
Het is een totaal ander onderwerp dan het onderwerp natuur. Waarin je juist blij kan zijn dat er regels zijn omtrent waterkwaliteit en achteruitgang van de natuur.

Het verplicht moeten vermarkten van bijna alles heeft de burger weinig goeds gebracht. De liberalisering sinds de jaren 90 is in heel veel opzichten een verslechtering gebleken. En nu we op het spoor een werkbare situatie hebben. Komt Brussel ons vertellen dat het anders moet en dat het misschien wel opgeknipt moet worden in allemaal losse lijntjes.

Als je als Nederlandse overheid na afloop terugkomt op de juistheid van die regels en daardoor heel recalcitrant er maling aan hebt is dat niet bepaald gunstig. Je wordt als overheid alleen maar onbetrouwbaar en internationaal daalt het aanzien alleen maar.

Ik ben blij met de gelaagdheid van de democratie met de EU. Sterker nog, wat mij betreft mag de EU verder federaliseren om rare nationale uitspattingen te dempen.

Overigens geen fan van liberalisering. Maar weet niet of dat volledig aan Nederland lag. De "hele" wereld deed hier aan mee.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 20:12

Raineri schreef:
Overigens geen fan van liberalisering. Maar weet niet of dat volledig aan Nederland lag. De "hele" wereld deed hier aan mee.

Een systeem zoals er tot de jaren 90 was. Zou nu niet meer mogen vanwege EU regelgeving. Terwijl dat een heel goed systeem was.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 20:13

Raineri schreef:
Ik ben blij met de gelaagdheid van de democratie met de EU. Sterker nog, wat mij betreft mag de EU verder federaliseren om rare nationale uitspattingen te dempen.

Er zitten inderdaad ook heel veel goede kanten aan de EU. Bij veel andere zaken is het juist weer goed dat er EU wetgeving is.