Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:15

Ja wel er zijn wel geschikte paden. Niet overal nee, maar genoeg plekken met heide waar ze 1 of 2 paden doorheen zouden kunnen leggen. (of ze moeten dat onderhand ook verzopen hebben)
Maar dat willen ze niet.
Ook niet tegen betaling, dat zou ik zelf een prima optie hebben gevonden.

1 plek waar je eerst rondom de Peel kon is nu een dijk geworden, dus ook die mogelijkheid is nu weg.

Erg jammer wat die krijsers bij het kabouterpad verstoren meer natuur dan een route voor ruiters.

Tijdelijke afsluiting is uiteraard prima :j
Alleen maar goed zelfs.

Bloodymary schreef:
Hier mag je inderdaad niet met een paard er in (hetzelfde gebied als waar DuoPenotti woont), maar ik denk dat het er aan ligt wat voor soort gebied het is. Hier is het echt een wetland waar enorm veel vogels wonen en broeden, ook hele speciale. Een groot deel is ook afgesloten voor wandelaars van 15 maart tot 15 juli voor het broeden. Zou eigenlijk ook niet echt geschikte paden weten hier om met een paard over te rijden.

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 18:26

Citaat:
4 maart 2025/Oostenrijk
Wolven niet langer ‘strikt beschermd’

Vanaf vrijdag worden wolven in de hele EU niet langer ‘strikt beschermd’, maar alleen nog ‘beschermd’. Dat betekent dat de jacht op wolven onder strikte voorwaarden weer kan worden toegestaan, maar alleen als de populatie niet in gevaar is.

De Nature Conservation Union en het Wereld Natuur Fonds benadrukken dat dit geen vergunning is voor algemene jacht op de dieren. De laatste jaren komen wolven in Oostenrijk steeds vaker dicht bij mensen. Omdat het echter juridisch gezien lastig was om ze neer te schieten, gaat de staat er nu van uit dat gerichte schietpartijen in de toekomst makkelijker zullen zijn.
Aandelen dalen

De Nature Conservation Union en het Wereld Natuur Fonds waarschuwen echter voor verkeerde interpretaties van de nieuwe regels. Volgens hun gegevens neemt de populatie af: vorig jaar werden er in heel Oostenrijk slechts vijf roedels aangetroffen. Beide organisaties roepen de deelstaten op om een ​​modern en juridisch betrouwbaar wolvenbeheer in te voeren in plaats van een jachtbeleid dat niet wetenschappelijk onderbouwd is.
Geen schietplannen

De staat is zich ervan bewust dat wolven beschermd blijven. Ze zullen daarom niet in jachtplannen voorkomen – vooral omdat er in Opper-Oostenrijk nog te weinig dieren zijn om van een blijvend levensvatbare populatie te kunnen spreken
https://ooe.orf.at/stories/3295325/?fbc ... GSgPPTkX2w

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1VMb6d ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 18:36

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:42

Citaat:
Citaat:
4 maart 2025/Oostenrijk
Wolven niet langer ‘strikt beschermd’

Vanaf vrijdag worden wolven in de hele EU niet langer ‘strikt beschermd’, maar alleen nog ‘beschermd’...
Goed bericht!! Ben benieuwd hoe wolfminnend Nederland er op gaat reageren.
Niet dat ik verwacht dat er 1-2-3 hier iets gaat veranderen 8-)
En maar liefst 5 roedels in Oostenrijk ..... hoeveel groter is dat land dan Nederland ?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 18:55

Citaat:
4 maart 2025/Dagblad van het Noorden

Het beschermen van één soort kan desastreuze gevolgen hebben voor een andere soort | opinie

We moeten afstappen van het zogenaamde soortenbeleid, zoals bij de wolf, stelt Bart Bos. Het beschermen van één soort kan volgens hem desastreuze gevolgen hebben voor een andere soort.
Het beschermen van één soort kan desastreuze gevolgen voor een andere soort hebben. Ook voor onze samenleving kan dat gevolgen hebben.

Sinds ongeveer 10 jaar is de wolf na 150 jaar terug in Nederland en veroorzaakt veel discussie tussen voor- en tegenstanders. Momenteel leven er in ons land ruim 120 wolven, verdeeld over 11 roedels. Zeker 10 daarvan hebben minimaal 55 wolvenwelpen, naast 10 zwervende wolven.
150 jaar gelden woonden er 5 miljoen mensen in Nederland, nu 18 miljoen, toen met veel minder infrastructuur dan momenteel. De aanleg van de vele nieuwe huizen, industrieterreinen en wegen is allemaal ten koste gegaan van grond (en soms natuur). Dit alles heeft een enorme versnippering tot gevolg gehad.
Wolvenpopulatie groeit

Dan is het niet gek om de vraag te stellen of er nog wel voldoende leefgebied voor de mensen en de bovengenoemde aantallen wolven is. En de wolvenpopulatie zal zich nog uitbreiden.

Is het dan niet meer dan logisch dat er regelmatig wolven overdag gezien worden? Zelfs al is het een schuw dier? Ook zijn door het verkeer in 2024 19 wolven gedood, bijna 20 procent dus.

Hoe vullen we ons landschap in Nederland in, waar willen we wonen, werken en recreëren? Hier en daar durft men de bossen niet meer in, vanwege de mogelijke aanwezigheid van de wolf. Hoe lossen we dit op?
Sterilisatie

De populatie beperken door sterilisatie is misschien een humane optie. Dit heb ik een kleine 10 jaar geleden al geopperd op een minisymposium in Utrecht bij de presentatie van het boek De kinderen van de nacht, over wolven en mensen van Dick van der Meulen, bekroond met de Jan Wolkers Prijs voor het beste Nederlandse natuurboek van 2017.

Maar mijns inziens moet er in eerste instantie een integraal natuurbeleid komen. Daar bedoel ik mee dat we af moeten stappen van het soortenbeleid, zoals nu gebeurt met de wolf, met een of andere plant, vogel, et cetera. We moeten beder kijken.

Wat voor impact heeft bijvoorbeeld de aanwezigheid van een nest van een kiekendief op het beschermen van broedende weidevogels, in de nabijheid van dat nest?
Eerlijk en neutraal

Ga met alle belanghebbenden van verschillende disciplines rond de tafel. Inventariseer wat er aan flora en fauna zit, of en hoe je dit in stand wilt houden. Kijk wat er wel en wat er niet bij past en tref dan breed gedragen maatregelen, die in gezamenlijkheid genomen dienen te worden.

Dit kun je op een eerlijke en neutrale manier invullen in een matrix, waarop op de horizontale en verticale as de verschillende belangen ingevuld kunnen worden, eenvoudig met plussen en minnen. Zoals:

Invloed op biodiversiteit (vogels, vlinders): +/- Risico voor recreanten en andere burgers: - Risico voor de veiligheid van dijken (als er geen begrazing is): - Gevolgen bij geen begrazing heidevelden: - Afsluiten parken en bossen. Onze leefbaarheid: - Verkeersveiligheid: ?

Hiermee voorkom je willekeur en haal je emotie uit de discussie. Dit zou een voorbeeld kunnen zijn.

Bart Bos uit Delfzijl is oud-schapenhouder
https://dvhn.nl/meningen/Opinie/Het-bes ... 44533.html

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/15hvTy ... tid=wwXIfr

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:14

DuoPenotti schreef:
Ja wel er zijn wel geschikte paden. Niet overal nee, maar genoeg plekken met heide waar ze 1 of 2 paden doorheen zouden kunnen leggen. (of ze moeten dat onderhand ook verzopen hebben)
Maar dat willen ze niet.
Ook niet tegen betaling, dat zou ik zelf een prima optie hebben gevonden.

1 plek waar je eerst rondom de Peel kon is nu een dijk geworden, dus ook die mogelijkheid is nu weg.

Erg jammer wat die krijsers bij het kabouterpad verstoren meer natuur dan een route voor ruiters.

Tijdelijke afsluiting is uiteraard prima :j
Alleen maar goed zelfs.

Bloodymary schreef:
Hier mag je inderdaad niet met een paard er in (hetzelfde gebied als waar DuoPenotti woont), maar ik denk dat het er aan ligt wat voor soort gebied het is. Hier is het echt een wetland waar enorm veel vogels wonen en broeden, ook hele speciale. Een groot deel is ook afgesloten voor wandelaars van 15 maart tot 15 juli voor het broeden. Zou eigenlijk ook niet echt geschikte paden weten hier om met een paard over te rijden.

Ja daar heb je denk ik ook wel gelijk in. Let er nooit zo op omdat mijn paard ergens anders staat waar je heerlijk kunt buiten rijden. En ik daar alleen kom om te wandelen en hardlopen. Maar dan vooral niet in vakanties (zoals nu) of in het weekend bij mooi weer. Dan is het filewandelen.

Om ontopic te blijven, misschien eens een wolf los laten. Maar dat is een fout grapje natuurlijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:21

Oh die beheerder daar mevrouw V vind een wolf geweldig.
Die blaatte een paar jaar terug hoe mooi een wolf was en de honden waar ze last van had.

Nu heb ik ook een schurfthekel aan honden die daar los lopen.
Dus daar deel ik haar mening.
Maar ga ze niet vergelijken met de wolf.
Maar toen ik haar de cijfers om de oren smeet van bijna dagelijks dode dieren van de wolf een paar km verderop of ze die cijfers ook even wilde delen van de honden die zoveel doden in het natuurgebied was ze toch stil.
Dat is ook echt zo'n SBB doos.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 20:02

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:28

journee schreef:
Het lijkt mij (en de provincie Utrecht zelf) zeker een aannemelijk verhaal. Jongen fiets naar school, op de grens tussen het gebied van twee Roedels, (waarvan de Gelderse met zekerheid tenminste 5 wolven bevat en de Utrechtse met zekerheid tenminste 7 wolven heeft), komt een flink aantal wolven uit de bosjes schieten. De wolven 'omsingelen' de jongen (zo zal iemand het best beleven als er plots zo'n (5-7) nieuwsgierige wolven naar je staren) en de jongen valt van schrik van zijn fiets. Een passerende auto toetert en de wolven vervolgen hun weg. De jongen is zo erg geschrokken dat hij terug naar huis fiets inplaats van door te gaan naar school.

Welk deel is dan zo onwaarschijnlijk? Dat de jongen een schatting maakt van 10 is niet heel gek in een gebied waar Roedels wolven lopen. Lijkt me niet dat iemand op zijn gemak de wolven pootjes telt als hij languit op de grond ligt... En hoe ondenkbaar is zo'n ontmoeting met alle gefilmde en gemelde wolven die gespot worden?

Juist in die regio heb je 6 wolven Roedels binnen een straal van zo'n 30 km. Dat lijkt mij juist de aangewezen locatie voor de ontmoeting met een roedel wolven.

https://localfocuswidgets.net/66fe77322d19a

Het zou zijn gebeurd in Woudenberg, op de Utrechtse Heuvelrug. Daar leeft maar 1 roedel en die dieren waren op dat moment dus aantoonbaar ergens anders.
Het is waarschijnlijker dat het niet is gebeurd en dat de jongen het incident heeft verzonnen (vanwege welke reden dan ook). Er waren totaal geen sporen. Geen pootafdrukken, geen haren, niets.
De toeterende auto zou NL kenteken hebben, maar er heeft zich nooit een bestuurder gemeld terwijl het incident uitgebreid in alle media is geweest. Later beweerde de jongen dat het misschien toch een buitenlands kenteken was :roll: yeah right.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 22:10

Het is niet het meest waterdichte verhaal maar denken dat wolven zich houden aan afgesproken (?) grenzen van leefgebieden in ons kleine landje vind ik persoonlijk ook enorm naïef.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 22:13

Ik volg graag een bijzondere roofvogel, maar als die plots boven me vliegt, ben ik ook niet in staat om een fatsoenlijke foto of filmpje te maken.

Laat staan dat ik onverwachts oog in oog met een wolf of meerdere sta.

Moet iedereen dan maar met een go pro rond gaan lopen of fietsen want alleen een ervaring is blijkbaar niet voldoende.

Het verhaal van de bokker ergens in Drenthe heeft indruk op mij gemaakt; die is een gier tank op een erf op geklommen en heeft geroepen tot dat bewoner naar buiten kwam.
Die wist genoeg toen de bokker “wolven!” riep.

Maar die waren toen niet meer te zien.

Dat zou dan ook verzinsel zijn.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 23:13

Wranglerbutt schreef:
journee schreef:
Het lijkt mij (en de provincie Utrecht zelf) zeker een aannemelijk verhaal. Jongen fiets naar school, op de grens tussen het gebied van twee Roedels, (waarvan de Gelderse met zekerheid tenminste 5 wolven bevat en de Utrechtse met zekerheid tenminste 7 wolven heeft), komt een flink aantal wolven uit de bosjes schieten. De wolven 'omsingelen' de jongen (zo zal iemand het best beleven als er plots zo'n (5-7) nieuwsgierige wolven naar je staren) en de jongen valt van schrik van zijn fiets. Een passerende auto toetert en de wolven vervolgen hun weg. De jongen is zo erg geschrokken dat hij terug naar huis fiets inplaats van door te gaan naar school.

Welk deel is dan zo onwaarschijnlijk? Dat de jongen een schatting maakt van 10 is niet heel gek in een gebied waar Roedels wolven lopen. Lijkt me niet dat iemand op zijn gemak de wolven pootjes telt als hij languit op de grond ligt... En hoe ondenkbaar is zo'n ontmoeting met alle gefilmde en gemelde wolven die gespot worden?

Juist in die regio heb je 6 wolven Roedels binnen een straal van zo'n 30 km. Dat lijkt mij juist de aangewezen locatie voor de ontmoeting met een roedel wolven.

Het zou zijn gebeurd in Woudenberg, op de Utrechtse Heuvelrug. Daar leeft maar 1 roedel en die dieren waren op dat moment dus aantoonbaar ergens anders.
Het is waarschijnlijker dat het niet is gebeurd en dat de jongen het incident heeft verzonnen (vanwege welke reden dan ook). Er waren totaal geen sporen. Geen pootafdrukken, geen haren, niets.
De toeterende auto zou NL kenteken hebben, maar er heeft zich nooit een bestuurder gemeld terwijl het incident uitgebreid in alle media is geweest. Later beweerde de jongen dat het misschien toch een buitenlands kenteken was :roll: yeah right.

Waar staat die film ergens om te bekijken? Het doet me een beetje denken aan Loos die twee dames op paarden die achtervolgd waren door de wolf belde met de mededeling dat het geen wolf kon zijn en dat ze logen. Hij ging niet kijken waar ze geweest waren of sporen zoeken. Nee hij zei zonder enig onderzoek dat het geen wolven konden zijn. Kijk dat vind ik nou een voorbeeld wat er gebeurt om mensen onderuit te halen die gewoon met een eerlijk verhaal komen. Geen bewijs leveren , geen onderzoek doen maar wel mes in de rug steken vandaar dat ik ook heel benieuwd ben naar die film. En och de wolvenliefhebbers en de deskundigen haalden daar zelf toch de wolven door elkaar? De wolf die jongen zou hebben en daarom aan zou vallen had toch achteraf helemaal geen jongen? En dat zijn dan de deskundigen en die halen de wolven nog door elkaar.
Laatst bijgewerkt door Rizette op 04-03-25 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 23:15

tienus63 schreef:
Ik volg graag een bijzondere roofvogel, maar als die plots boven me vliegt, ben ik ook niet in staat om een fatsoenlijke foto of filmpje te maken.

Laat staan dat ik onverwachts oog in oog met een wolf of meerdere sta.

Moet iedereen dan maar met een go pro rond gaan lopen of fietsen want alleen een ervaring is blijkbaar niet voldoende.

Het verhaal van de bokker ergens in Drenthe heeft indruk op mij gemaakt; die is een gier tank op een erf op geklommen en heeft geroepen tot dat bewoner naar buiten kwam.
Die wist genoeg toen de bokker “wolven!” riep.

Maar die waren toen niet meer te zien.

Dat zou dan ook verzinsel zijn.

Nee een ervaring wordt in principe als leugen afgeschilderd. Alleen de wolvenliefhebbers die de wolven voeren en daarbij een camera in het bos hangen om de wolven maar te filmen, dus die ze lokken, die ontmoeten wolven. De rest van de wereld niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 23:21

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 23:27

Cinnepin schreef:
Zijn er hier eigenlijk al mensen die met hun paard tijdens een buitenrit een wolf zijn tegen gekomen?

Ik heb die ervaring 5 jaar geleden al gehad. Paard had gelijk door dat dit geen hond was en wilde zeker die kant niet op. Was op 150 meter afstand.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 23:27

Kaja schreef:
@Rizette… Zoals al eerder benoemd, appels met peren vergelijken werkt niet. Het gros heeft hier niet eens door dat dat wordt gedaan, maar jij schiet wel heel ver door. Oeps!

Gelukkig hebben we de alles beter wetende Kaja om ons hier steeds op te wijzen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 23:55

Dreamboy schreef:
Kaja schreef:
@Rizette… Zoals al eerder benoemd, appels met peren vergelijken werkt niet. Het gros heeft hier niet eens door dat dat wordt gedaan, maar jij schiet wel heel ver door. Oeps!

Ja zodra er onzin vertelt wordt of mensen schieten door in hun wild west verhalen dan mag dat benoemd worden. Of ik alles beter weet, dat zijn jouw woorden.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 23:59

Kaja schreef:
Dreamboy schreef:

Ja zodra er onzin vertelt wordt of mensen schieten door in hun wild west verhalen dan mag dat benoemd worden. Of ik alles beter weet, dat zijn jouw woorden.[/quote]

Het is vooral jouw manier van reageren. Alle mensen hier die een andere mening hebben dan jij zijn een soort van domme ganzen, je voelt je ver boven ons verheven. Maar op vragen over hoe jij het dan allemaal zou doen wordt niet gereageerd, omdat je het zelf ook niet weet. Maar andere afkraken kun je heel goed. Zo! En nu weer on topic.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 00:08

Ho maar even Dreamboy want zo werkt het leven niet dame! Waar noem ik mensen domme ganzen? Waaruit blijkt dat ik mij ver boven jullie verheven? Dat is vooral jouw interpretatie en ik heb liever dat jij dat even voor jezelf houd want het siert je niet! Het enigste waar ik mij zorgen om maak is dat er nog teveel dieren achter lage omheiningen staan. En die zorgen uit ik. Ik uit mijn zorgen omdat ik vind dat er al teveel dierenleed is. Soms worden hier situaties gebagatelliseerd zodat het overkomt alsof je je omheining maar beter helemaal niet hoeft aan te passen. En dat is de wereld op zijn kop! Niet jouw cup of tea? Prima, dan niet. Ik dwing niemand tot iets maar schuif mijn mening ook niet onder stoelen of banken. Maar jij gaat mij nu dingen in de schoenen schuiven die heel onfatsoenlijk zijn. Papier is heel geduldig Dreamboy en dat blijkt maar weer!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 01:01

En… weer on topic

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 01:19

Wranglerbutt schreef:
journee schreef:

In het stukje staat de vossenkuilerdijk. Dat is volgens het kaartje het territorium van de wolven van de Gelderse vallei. Echter vanwege het aantal geschatte wolven vermoedde de provincie zelf dat misschien de roedel van de Utrechtse heuvelrug daar gepasseerd is.

Als je echter op het kaartje kijkt, dan zie je dat het territorium van de roedel Gelderse vallei omringd word door een stuk of 5 andere roedels. En gezien het feit dat ze allemaal pootjes hebben en flink wat kilometers in korte tijd kunnen afleggen, zou in theorie elk van die roedels daar hebben kunnen passeren.

Dat er geen 'bewijs' is gevonden zegt in mijn ogen niet zoveel. Als iets je overkomt op een kilometers lang pad, is het achteraf ook vaak lastig aanwijzen waar een incident precies heeft plaatsgevonden. En afhankelijk van de ondergrond en de weersomstandigheden zal het spotten van pootafdrukken ook niet altijd makkelijk zijn. Om over DNA sporen maar niet te spreken, daar kunnen ze na een aanval zelfs nog regelmatig geen uitsluitsel over geven.

En een kenteken van een auto? Ik heb ook wel eens gedacht dat een auto bordeaux rood was, maar bleek achteraf blauw te zijn. Een bepaalde lichtval, weersomstandigheden of schemering kan enorm vertekenen.

Ook zal niet iedereen zich geroepen voelen om zich te melden als ze een wolf zien. Sommige mensen houden er helemaal niet van om in de belangstelling te staan of zullen er ook geen noodzaak toe zien.

Zelfs de provincie heeft feitelijk geen twijfels over de vraag of de jongen wolven heeft gezien. Gezien het gebrek aan dna is het alleen lastig om de precieze gebeurtenissen te reconstrueren en is niet met zekerheid te zeggen welke wolven roedel het waarschijnlijk betreft.

Dat de provincie jongeren adviseerd om in groepen te fietsen en kinderen onder de 10 jaar onder begeleiding van een volwassen wordt niet gedaan omdat men zo veel twijfel heeft aan het waarheidsgehalte van de gebeurtenis.

Dat een tiener een lekkeband verzint bij te laat komen of zich 'plotseling' ziek voelt omdat ze geen zin hebben om naar school te gaan is een stuk waarschijnlijker dan dat ze een ontmoeting met wolven verzinnen en daarbij ook nog van hun fiets vallen. Dat kun je mij echt niet verkopen. :)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 01:51

Rizette schreef:
Cayenne schreef:
Hier wordt het Natura2000 gebied door Natuurmonumenten beheerd en mag je ook gewoon met paard doorheen.

Mooi, op veel plekken gaat steeds meer dicht en worden de paden naar de randen verplaatst. Altijd meegenomen dat het bij jullie niet gebeurt.

Bij het Drents Friese Wold gebeurd dat zeker. Daar hebben we een gesprek met Lysander van Oossanen over gehad. Recreatie en dergelijke gaat naar de randen, dus wij wonen straks in een druk recreatiegebied ipv rustig aan het bos. En de binnenkant van het gebied moet verwilderen, wat nu vooral wordt volgezet met exmoors, runderen en schapen, tja wolf moet ook eten volgens sbb. Verder staan tegenwoordig overal hekjes en is jet lastig om gebied met paard soms in en uit te komen. Ook mensen met looprek of rolstoel wordt het lastig gemaakt, antwoord van sbb, tja die mensen horen ook dan niet in het gebied.
Gelukkig kwam op het nieuwe landschapsvisie dusdanig kritiek, want de boeren moesten daarin hin land vooral benutten voor aanleg nieuwe natuur en groen wonen en hun inkomsten maar halen uit het houden van waterbuffels en voedselbossen. De visie is terug getrokken. Ze zijn inmiddels helemaal van de pot gerukt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 01:53

Wranglerbutt schreef:
Popstra schreef:
Maar wrangletbutt, er is toch al reele bedreiging geweest!? Vorig jaar met dat meisje wat gebeten was.
Daar is enkel maar lacherig op gereageerd.

Dat vond ik vooral een vaag verhaal, dat met de dag veranderde. Het is volgens mij nog steeds niet duidelijk wat daar precies is gebeurd (eender met het verdwenen hondje Loui).
Ik ben er van overtuigd dat als er écht iets serieus was geweest met die probleemwolf Bram, dat de Provincie Utrecht hem wel gevangen of op andere wijze uitgeschakeld zou hebben.

Dan moet je even de podcast geleidewolf luisteren, daar verteld de eigenaar van Louis precies wat er gebeurd is.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 02:03

Kaja schreef:
Ho maar even Dreamboy want zo werkt het leven niet dame! Waar noem ik mensen domme ganzen? Waaruit blijkt dat ik mij ver boven jullie verheven? Dat is vooral jouw interpretatie en ik heb liever dat jij dat even voor jezelf houd want het siert je niet! Het enigste waar ik mij zorgen om maak is dat er nog teveel dieren achter lage omheiningen staan. En die zorgen uit ik. Ik uit mijn zorgen omdat ik vind dat er al teveel dierenleed is. Soms worden hier situaties gebagatelliseerd zodat het overkomt alsof je je omheining maar beter helemaal niet hoeft aan te passen. En dat is de wereld op zijn kop! Niet jouw cup of tea? Prima, dan niet. Ik dwing niemand tot iets maar schuif mijn mening ook niet onder stoelen of banken. Maar jij gaat mij nu dingen in de schoenen schuiven die heel onfatsoenlijk zijn. Papier is heel geduldig Dreamboy en dat blijkt maar weer!

Heb het je al twee maal voor gelegd maar helaas nog geen respons. Als je de stallen op je erf moet dicht timmeren vanwege de wolf, omdat je daar een verantwoordelijkheid voor hebt om ze veilig te houden. Wat doen we dan om spelende kinderen en honden die ook op dat erf wonen veilig te houden? Die kant gaat het steeds meer op namelijk.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 08:35

Wintu schreef:
Kaja schreef:

Heb het je al twee maal voor gelegd maar helaas nog geen respons. Als je de stallen op je erf moet dicht timmeren vanwege de wolf, omdat je daar een verantwoordelijkheid voor hebt om ze veilig te houden. Wat doen we dan om spelende kinderen en honden die ook op dat erf wonen veilig te houden? Die kant gaat het steeds meer op namelijk.

Dreamboy is niet de enige met die indruk dat je je ver verheven voelt. Laten we het anders zeggen jouw berichten zijn erg neerbuigend. Terwijl ik totaal niet het idee heb dat er bij jou meer kennis of vaardigheid . ervaring of kundigheid is omtrent de wolven Ik ben onderhand erg nieuwsgierig naar filmpjes bij omrasteringen die volgens de Bij 12 normen gemaakt zijn en waar wolven daarom afdruipen. Die zal je dan toch vast hebben als je zo overtuigd bent van jouw gelijk. En waar dan dus ook geen aanval is geweest. Was dat deze week in Putten waar de derde aanval door wolfwerend raster is geweest bij dezelfde eigenaar.? In Friesland is ook al een boer geweest die steeds na elke aanval zijn raster weer aanpaste maar waar de wolven er door bleven gaan. Maakte niet uit wat hij veranderde of verhoogde Daar had jij heen gemoeten om te vertellen dat het wel werkte en dat hij het even op jouw manier moest gaan doen, dat het dan wel goed kwam. Het is niet de vraag of de wolven binnen komen het is meer de vraag wanneer ze ergens zin in hebben Geen enkel schaap durft vluchten door zo'n raster dus eenmaal binnen is het niet de vraag of de wolf er 1 pakt maar aan hoeveel hij zin heeft om er te pakken. Staat er een eenvoudiger raster dan hebben de schapen nog een kans om te vluchten en dat proberen ze ook zeker. Dan zijn ze soms ver in de omtrek te vinden.Is absouut een groter probleem voor de verkeersveiligheid , daarvoor is zo'n raster dan weer prima. Bijna niemand krijgt iets mee van de narigheid en ravage. Dat veranderd natuurlijk als het hele dorp ziet dat de kudde gevlucht in naar de begraafplaats in het dorp of een manege in is gerend. Het valt me overigens op dat ze vaak naar bebouwing of bewoning rennen. Heb jij trouwens al wel eens een slachtveld van de wolf bekeken?. Al eens ter plekke geweest ? Of is het allemaal nog papieren wijsheid? Al wel eens gesprekken gevoerd met mensen die een aanval hadden gehad? Of is dat nog allemaal de ver van je bed show?