Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:39

Gisteren het eerste deel gezien van de VPRO over Zelensky. Ik vond het erg interessant. Er komen nog twee delen.
Ik wist bv niet dat Poetin tijdens de val van het ijzeren gordijn, in Berlijn werkte (binnenlandse "veiligheid dienst" en wachtte op orders uit Moskou die niet kwamen. Daar al was zijn enorme frustratie aanwezig over het uiteenvallen en verliezen van land dat bij Rusland hoorde.
Als iemand de link later kan vinden en hier wil plaatsen ben ik daar blij mee. Dan ga ik het naar Yuliia sturen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:05

Iemand een paar tanks te leen voor die arme belgen ? :P
Citaat:
Als er morgen een oorlog uitbreekt, heeft de Belgische Defensie geen enkel voertuig meer waar een kanon op staat, en ook geen enkel voertuig dat soldaten op lastig terrein even snel en veilig kan vervoeren. Bijna alle 127 Piranhas - de zwaarste voertuigen van ons leger - staan in de garage, met scheurtjes in het chassis. Wanneer die hersteld worden, is onduidelijk, en de Jaguars die ter vervanging zijn besteld, worden pas binnen twee jaar geleverd.

Het resultaat van jaren besparing op defensie en vast en zeker ook wanbeheer, zoals wel vaker hier :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:08

Nou wel fijn dat het even wereldkundig wordt gemaakt dat jullie met blaaspijpjes en papieren pijltjes naar het front moeten als het zover zou komen :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:09

Hoe het in Nederland is weet ik niet, maar dit is wel slecht Pandora! Wat pmarena zegt dus dacht ik ook.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:12

Pandora2 schreef:
Citaat:
Als er morgen een oorlog uitbreekt, heeft de Belgische Defensie geen enkel voertuig meer waar een kanon op staat, en ook geen enkel voertuig dat soldaten op lastig terrein even snel en veilig kan vervoeren. Bijna alle 127 Piranhas - de zwaarste voertuigen van ons leger - staan in de garage, met scheurtjes in het chassis. Wanneer die hersteld worden, is onduidelijk, en de Jaguars die ter vervanging zijn besteld, worden pas binnen twee jaar geleverd.

Het resultaat van jaren besparing op defensie en vast en zeker ook wanbeheer, zoals wel vaker hier :+

En nu wil Rutte dat landen dat gat gaan dichten met bezuinigingen op zorg, omderwijs en sociale zekerheid.

Vergeet voor het gemak niet dat Rutte hier in Nederland heeft meegeholpen om defensie kapot te bezuinigen. En nu wil hij dat gat gaan dichten met een ander gat. Met zo'n Navo baas hebben we geen vijand meer nodig.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:14

Alle soldaten op de mountainbike ! Daar kom je ook al een heel eind mee op ruw terrein }>
En de blaaspijpjes en papieren pijltjes hebben dan enkel maar voordelen gezien hun gewicht :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:22

Rutte? Dat is nog altijd aan de regeringen zelf, het is onze eigen coalitie die bezuinigd op zorg, onderwijs en sociale zekerheid, daar heeft Rutte niets mee te maken. Door de programma’s niet door te berekenen krijg je dit soort toestanden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 10:35

BigOne schreef:
Rutte? Dat is nog altijd aan de regeringen zelf, het is onze eigen coalitie die bezuinigd op zorg, onderwijs en sociale zekerheid, daar heeft Rutte niets mee te maken. Door de programma’s niet door te berekenen krijg je dit soort toestanden.

Het was Rutte die er toe aanspoorde.

https://wnl.tv/2024/12/03/navo-baas-mar ... nsie-nodig

Of dat nu verstandig is dat is een tweede. Met nog meer onvrede hoeft Poetin straks geen schot meer te lossen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 14:11

Klopt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 19:18

pien_2010 schreef:
Gisteren het eerste deel gezien van de VPRO over Zelensky. Ik vond het erg interessant. Er komen nog twee delen.
Ik wist bv niet dat Poetin tijdens de val van het ijzeren gordijn, in Berlijn werkte (binnenlandse "veiligheid dienst" en wachtte op orders uit Moskou die niet kwamen. Daar al was zijn enorme frustratie aanwezig over het uiteenvallen en verliezen van land dat bij Rusland hoorde.
Als iemand de link later kan vinden en hier wil plaatsen ben ik daar blij mee. Dan ga ik het naar Yuliia sturen.

Een heel bijzonder verhaal over een bijzondere man inderdaad.
Dat Poetin bij de KGB zat tijdens de val van het ijzeren gordijn wist ik wel, niet de schijnbare oorzaak van zijn frustraties. Ik wist weer niet dat de comedy groep van Zelensky voor hem heeft opgetreden. :D Een reden voor Poetin om hem niet voor vol aan te zien. Die mening is niet houdbaar natuurlijk..
Aanvankelijk leek Zelensky aan te sturen op een dialoog/onderhandelingen met Rusland itt zijn opponent bij de verkiezingen die meer oorlogminded was. Je kunt niet zeggen dat hij dat niet heeft geprobeerd.
De docu wordt uitgezonden op de NPO https://npo.nl/start/serie/the-zelensky ... e-dictator

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:34

Loretta schreef:
[

Maar Rutte is dan weer wel consequent in het kapot (willen) maken van bovengenoemde zorg, onderwijs en sociale zekerheid… :x

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 22:20

Dank je wel Babootje. Ik kan well via ons abonnement app, kijken naar alles in Nederland, maar wonende in het buitenland kan ik niet de link ophalen. Dan krijg ik de melding dat het vanaf mijn locatie niet is toegestaan.
Dank zij jou heb ik de link en kan het wel en ik heb het gestuurd naar Yuliia. Heel blij mee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 10:16

De Russen zijn weer een stapje verder gegaan met onaanvaardbare intimidatie. Vanwege het kapot maken van de kabels patrouieerde een schip van de Franse Marine in het internationale gedeelte van de Oostzee. De Russen hebben met luchtafweer dit vliegtuig in het vizier gehad plus ze hebben geprobeerd om een electronische storing te bewerkstelligen. Er wordt opgeschaald en dit betekent (is mijn persoonlijke mening en staat niet in het artikel) een herbezinning over de vliegroutes van burger verkeer over dat internationale gebied. "Beter safe as sorry".

https://www.demorgen.be/snelnieuws/russ ... ~b59cfbcc/

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 19:13

Rusland is natuurlijk al veel langer bezig met het voeren van een digitale oorlog tegen het westen. Het doorhalen van de kabels is maar 1 aspect. Vooral de Baltische staten hebben last van het elektronisch verstoren van het vliegverkeer door Rusland. In DL is in 2024 tot 2 x toe een aanslag verijdeld op een transportvliegtuig en een passagiersvliegtuig. Verder wordt op grote schaal gespioneerd door en Rusland en China.

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als Trump in office is. Het idee dat hij de oorlog kan beëindigen in 24 uur heeft hij wel al verlaten, begreep ik. De EU staat op scherp. Zo ongeveer alle EU leiders hebben in de afgelopen week een bezoek gebracht aan Zelensky om hem van hun steun te verzekeren en dat er geen besluit wordt genomen door Trump zonder Oekraine en zonder de EU.

Afgelopen week is Oekraine druk geweest met het opblazen van olie- en brandstof voorzieningen in Rusland om Rusland zoveel mogelijk te treffen zowel economisch als militair. Zo heeft Oekraine een paar x een dronebezoek gebracht aan de vliegbasis Engels waar specifieke brandstof ligt opgeslagen voor fighter jets. Dat is daar dagenlang blijven branden.

https://x.com/Tendar/status/1879946071687721397
De laatste Oekraïense lucht- en zeecampagne is absoluut verwoestend voor Poetin. Terwijl Russen doodbloeden voor kleine dorpjes in de Donbas, richt Oekraïne zich op economische neurocentra van de Russische economie.
Vooral de frequentie van succesvolle Oekraïense aanvallen is indrukwekkend. Eigenlijk gaat er elke nacht wel een Russische faciliteit in de olie- en gasindustrie in vlammen op. We hebben zelfs aanwijzingen dat Rusland bijna geen blusmateriaal meer heeft.

Alhoewel Rusland hier en daar progressie boekt (tegen vele offers) lijdt Rusland zware verliezen in Koersk.Terwijl Oekraine daar weer wat progressie boekt. De NKoreanen schijnen het nog helemaal niet slechter te doen dan de Russen zelf. Ze zijn al net zo niets ontziend. Ze doden hun eigen strijders als deze gewond zijn om ervoor te zorgen dat Oekraine ze niet in handen krijgt. En ze maken ze zelf ook onherkenbaar door lijken te verbranden. Toch heeft Oekraine er 2 POW kunnen maken, maar dat is weinig gezien de 3000 die in Koersk al zijn gedood of gewond geraakt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 19:43

Ik las ergens dat het inderdaad geduchte tegenstanders zijn en geharde vechters. Bedankt Babootje voor de update.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 22:39

Voor mij komt er opeens een interessant konijn uit de hoed in Oekraïne, namelijk Oekraïne blijkt bij dorpjes op een onontgonnen goudmijn te zitten, geheten lithium. Uiteraard willen de Russen dat hebben, maar dat kan Trump natuurlijk ook over de streep trekken om Oekraïne echt te helpen.
https://www.demorgen.be/nieuws/russen-a ... ~bd78f55b/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 23:07

Volgens onofficiële berichten heeft trump allang een voorstel via via gedaan, een giga bedrag voor 40 jaar onbeperkt ontginnen. En wie heeft het meeste belang bij lithium? Juist, Elon Musk. Daarom hoor je musk nooit over Rusland , die zitten op een goudmijn in bezet gebied.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 00:04

BigOne schreef:
Volgens onofficiële berichten heeft trump allang een voorstel via via gedaan, een giga bedrag voor 40 jaar onbeperkt ontginnen. En wie heeft het meeste belang bij lithium? Juist, Elon Musk. Daarom hoor je musk nooit over Rusland , die zitten op een goudmijn in bezet gebied.

Lithium is interessanter dan goud. Niet in zijn platte vorm, wel in zijn bewerkte vorm.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:02

Trump drijft stuk op als het om vredesbesprekingen gaat tussen Rusland en Oekraïne, waarbij Trump aangeeft dat Zelensky wel genegen is tot besprekingen en Poetin (nog) niet.
Dat heeft consequenties voor de economie voor Rusland.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/01/21 ... -door-vre/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:09

Toch nog iets goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 18:58

Nou dat klinkt wel okee. Maarja is het echt, is het voor de buhne.... je weet nooit wat er voor eventuele dubbel bodem achter zit bij Trump....

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 20:42

Pandora2 schreef:
Citaat:

En dat is nu één van de zaken waarom ik af en toe trots ben om Belg te zijn!

Ik deel helemaal de mening van Reginald Moreels, heb het artikel al eens gedeeld maar haal er nog even wat citaten uit:

"Ga niet mee in de oorlogsretoriek van NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte, zegt Réginald Moreels, Ambassadeur voor de Vrede, humanitair arts en voormalig minister.

Burgers die niet met oorlogspropaganda meeheulen worden vandaag als een stoet van dwazen bestempeld. Dat in deze complexe wereld dagelijks gewonden, doden ons tv-scherm vullen, dat de grootmachten geleid worden door megalomane ego’s, waarvan de expansionistische Poetin zijn jonge generaties in de loopgraven van Oekraïne laat creperen, is allesbehalve aanmoedigend voor de komende generaties. Maar de geschiedenis leert dat elke dictator ooit verdwijnt en/of veroordeeld wordt voor het Internationaal Gerechtshof. En dat oorlog altijd eens moét stoppen.

Ik ben als oorlogschirurg een vredesmilitant. Ik koester in het diepste van mezelf een afkeer voor elk type wapen. Ik plaats dialoog en diplomatie ver boven defensie. Vrede nastreven is geen passieve job, maar een actief engagement naar de actieve geweldloosheid van Mahatma Gandhi.

Vrede onderhandelen is een plicht en een recht. De plicht om eenvoudige mensen niet de dood in te jagen of te verwonden. Het recht om geweldloosheid te verkiezen boven geweld, oorlogsrecht om te zetten tot vredesplicht.

Laten we opnieuw massaal voor vrede betogen en naar het NAVO-hoofdkwartier trekken. We zouden via sociale media een oproep tot dialoog kunnen lanceren gericht aan Russische en Oekraïense burgers, om druk uit te oefenen op hun leiders zodat ze diplomatiek zouden onderhandelen in plaats van met de wapens te kletteren.

https://www.mo.be/opinie/Reginald-Moree ... zonder-mij

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:51

Nogmaals : voor vrede zijn 2 partijen nodig, voor geweld maar 1.

Ja graag vrede, maar dat kan je qua Poetin (en mogelijk Kremlin) vergeten.
Rusland heeft een heel andere cultuur, wereldbeeld en prioriteiten, als ze net als wij hier in west europa waren, waren ze nu speciaal EU lid (samen met Belarus, Oekraine, Kazachstan, enz.) ipv hun leger internationaal erkende grenzen over te sturen zonder uitnodiging van diens regering.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 21:56

HNW, Poetin zou zonder scrupules Gandhi onthoofden.
Realiteit is dat Poetin nog leeft, helaas, en druk bezig is oost Europa z’n wil op te leggen. Niets doen betekent Oekraïne overleveren. Met als gevolg dat België straks helemaal geen geld meer heeft voor tanks maar, net als andere westerse landen miljoenen vluchtelingen op zal moeten vangen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 08:20

Ik ben ook 100% voor geweldloosheid :j

Maar het is helaas niet realistisch als er bullebakken zijn...die vinden dat alleen maar makkelijk om overheen te denderen :(:)