steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:19

bigone schreef:
Ik wijs het niet toe aan de boeren maar geef aan dat door dit soort uitwassen de steun wel eens flink af kan nemen voor de boeren.
Dat is een constatering en geen oordeel over boer, transport. Wanneer je inderdaad al mijn berichten zo goed leest had je ook kunnen lezen dat de “ schuld” bij vion ligt omdat ze achterliepen met de productlijn.

Bedankt voor deze toelichting.. :)
Van de viom had ik inderdaad gelezen, ik meen dat dat bericht na de tweet kwam?
En daarvan heb ik uitgezocht wat voor bedrijf dat is (want dat wist ik niet), van wie dat is, en wie daar dan weer boven staan (of onder hangen, ligt eraan hoe je het bekijkt) En dus de vraag gesteld of boeren invloed kunnen / moeten uitoefenen op die keten..

BigOne

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:39

VION is eigendom van de ZLTO, de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie. Land en tuinbouw, geen varkenshouders dus zal er weinig invloed zijn. Denk dat de directie van vion hier wat aan zou kunnen doen. Maar betwijfel of ze dat willen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:44

Ik dacht dat de ZLTO uiteindelijk een belangenvereniging van/voor de boeren is?
"ZLTO is een organisatie voor boeren en tuinders in Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Gelderland. De organisatie zet in op belangenbehartiging van ruim 13.000 bij haar aangesloten ondernemers en voormalig ondernemers in de sector."

Maar daar zitten dan dus de varkenhouders niet bij?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:52

996981 schreef:
Die vraag is al beantwoord? Het is immers de start van de discussie op de laatste pagina’s.

Ja, er zijn boeren die vee op transport zetten met warm weer. Dat heb je toch gezien? De vraag is of ze überhaupt een keuze hebben. Over varkens die al verkocht zijn heb je bijvoorbeeld geen zeggenschap meer. Ook kan ik me niet voorstellen dat verantwoordelijkheid van verantwoord vervoeren op de schouders van de boeren rust. Die zouden met gerust hart vee moeten kunnen afgeven.

Je weet niet of uitstel mogelijk is en dat was ook je vraag niet, terwijl dat imo wel cruciaal is. “Ik zou kiezen voor uitstel” zonder enige onderbouwing op welke wijze dat mogelijk is en welke consequenties dat heeft. Zo kan ik het ook….

Ik heb niets gezien, enkel dat filmpje een paar pagina's terug. Geen idee hoe het verder geregeld is, waar die dieren vandaan komen en hoelang ze al onderweg zijn, vandaar ook mijn vraag. Het begint tenslotte bij de boer. Dus hoe gaat die er mee om? Ben jij varkensboer? Dan zou je de vraag kunnen beantwoorden. Anders hoor ik graag van iemand die er wel verstand van heeft.

En wat betreft zeggenschap. Zou jij je paard ook gewoon laten vertrekken, omdat het verkocht is? Werkt dat zo voor jou? Niet meer mijn probleem, ik heb tenslotte verkocht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:53

Als je je paard verkocht hebt en het transport werkt normaal gekoeld, en reist niet op het heetst van de dag, want dat is zo afgesproken, dan zou je m kunnen laten vertrekken, toch?
(even als voorbeeld)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:55

Popstra schreef:
996981 schreef:
Die vraag is al beantwoord? Het is immers de start van de discussie op de laatste pagina’s.

Ja, er zijn boeren die vee op transport zetten met warm weer. Dat heb je toch gezien? De vraag is of ze überhaupt een keuze hebben. Over varkens die al verkocht zijn heb je bijvoorbeeld geen zeggenschap meer. Ook kan ik me niet voorstellen dat verantwoordelijkheid van verantwoord vervoeren op de schouders van de boeren rust. Die zouden met gerust hart vee moeten kunnen afgeven.

Je weet niet of uitstel mogelijk is en dat was ook je vraag niet, terwijl dat imo wel cruciaal is. “Ik zou kiezen voor uitstel” zonder enige onderbouwing op welke wijze dat mogelijk is en welke consequenties dat heeft. Zo kan ik het ook….

Waar zie jij dat deze varkens op het heetst vd dag op transport zijn gezet dan?

Ze kunnen ook 5 uur smorgens opgehaald zijn en vroeg gearriveerd bij het abatoir en daar hebben ze stil staan wachten.
Daar ziet het er namelijk wel naar uit als je de beelden bekijkt. Wagen staat stil dus geen luchtcirculatie in de wagen en dus word het bloedheet voor die beesten.

Daar kan een boer die smorgens om 4..half 5 ze liet halen weinig aan doen.

Waar zeg ik of mijn mede discussiegenoot dan dat ze op het heetst van de dag getransporteerd zijn?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:58

Jessix schreef:
996981 schreef:

Ik heb niets gezien, enkel dat filmpje een paar pagina's terug. Geen idee hoe het verder geregeld is, waar die dieren vandaan komen en hoelang ze al onderweg zijn, vandaar ook mijn vraag. Het begint tenslotte bij de boer. Dus hoe gaat die er mee om? Ben jij varkensboer? Dan zou je de vraag kunnen beantwoorden. Anders hoor ik graag van iemand die er wel verstand van heeft.

En wat betreft zeggenschap. Zou jij je paard ook gewoon laten vertrekken, omdat het verkocht is? Werkt dat zo voor jou? Niet meer mijn probleem, ik heb tenslotte verkocht.

Er vertrekken hier maandelijks 10+ paarden en dat werkt inderdaad zo. Zodra de overeenkomst gesloten is, is de nieuwe eigenaar verantwoordelijk voor de gezondheid van het dier. De aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid gaat over naar de nieuwe eigenaar zodra de transactie is voltrokken. Ook met betrekking tot transport Logisch toch? Waarom zou je verantwoordelijk zijn over iets waarvan je geen eigenaar meer bent?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:59

Cer schreef:
Als je je paard verkocht hebt en het transport werkt normaal gekoeld, en reist niet op het heetst van de dag, want dat is zo afgesproken, dan zou je m kunnen laten vertrekken, toch?
(even als voorbeeld)

Dat is dan de afweging die je maakt ja.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:02

996981 schreef:
Er vertrekken hier maandelijks 10+ paarden en dat werkt inderdaad zo. Zodra de overeenkomst gesloten is, is de nieuwe eigenaar verantwoordelijk voor de gezondheid van het dier. De aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid gaat over naar de nieuwe eigenaar zodra de transactie is voltrokken. Ook met betrekking tot transport Logisch toch? Waarom zou je verantwoordelijk zijn over iets waarvan je geen eigenaar meer bent?

Voor mij is dat niet logisch. Er bestaat zoiets als verantwoordelijkheid nemen voor een dier wat zelf geen keuze heeft. Daarom zijn er ook duidelijke adviezen rondom paardenvervoer in de hitte. Maar daar verschillen we dan over van mening.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:12

996981 schreef:
Waar zeg ik of mijn mede discussiegenoot dan dat ze op het heetst van de dag getransporteerd zijn?

Jij zegt in je post ,,Ja er zijn boeren die hun vee op transport zetten met warm weer. Dat heb je toch gezien?,,

Ik nam aan je op die filmpjes doelde.
(Waar je dus niet kon zien hoe laat ze op transport waren gezet :) )

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:16

Jessix schreef:
996981 schreef:

Er vanuit gaant dat ze vanwege de hitte s ochtends vroeg komen halen en voor 9 uur bij de gezegde eindbestemming kunnen aankomen wel. Als ze dan alsnog urenlang gaan rondrijden en paard ergens in een ongekoelde trailer laten staan zou ik dat zeer erg vinden maar zodra het je paard niet meer is kun je er niet meer als helicopter-ouder boven blijven cirkelen natuurlijk. Je kan alleen hopen dat ie goed terecht komt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:21

Popstra schreef:
996981 schreef:

Jij zegt in je post ,,Ja er zijn boeren die hun vee op transport zetten met warm weer. Dat heb je toch gezien?,,

Ik nam aan je op die filmpjes doelde.
(Waar je dus niet kon zien hoe laat ze op transport waren gezet :) )

Niet zomaar iets aannemen dus ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:22

Jessix schreef:
996981 schreef:

Voor mij is dat niet logisch. Er bestaat zoiets als verantwoordelijkheid nemen voor een dier wat zelf geen keuze heeft. Daarom zijn er ook duidelijke adviezen rondom paardenvervoer in de hitte. Maar daar verschillen we dan over van mening.

Hoe ver trek je dat door dan? Als het paard bij de nieuwe eigenaar brokken gevoerd krijgt waar hij het eigenlijk niet zo goed op doet. Ga je ze dan dwingen iets anders te voeren?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:24

996981 schreef:
Hoe ver trek je dat door dan? Als het paard bij de nieuwe eigenaar brokken gevoerd krijgt waar hij het eigenlijk niet zo goed op doet. Ga je ze dan dwingen iets anders te voeren?

Joh zullen we hier mee op houden? Gaat volledig off topic. Je hebt je standpunt duidelijk gemaakt en ik de mijne.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:24

Denk dat er wel wat verschil tussen paarden /varkens zit. Bij paarden is het pas van de dam af wanneer het geld binnen is.
Varkens zullen per kilo afgerekend worden na of voor slachten? Varkensboer hier die dat even kan uitduiden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:28

Cer schreef:
Ik dacht dat de ZLTO uiteindelijk een belangenvereniging van/voor de boeren is?
"ZLTO is een organisatie voor boeren en tuinders in Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Gelderland. De organisatie zet in op belangenbehartiging van ruim 13.000 bij haar aangesloten ondernemers en voormalig ondernemers in de sector."

Maar daar zitten dan dus de varkenhouders niet bij?

Je leest op internet eigenlijk twee eigenaren, ZLTO maar dit lijkt de echte eigenaar, een onderdeel van bovengenoemde en blijkbaar de vroegere Rabobank ??

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Noordbr ... Boerenbond

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:34

Cer schreef:
(even als voorbeeld)

Paardentransport is nog niet standaard gekoeld.
Dus als het nu zo heet is, zou ik idd zeggen, kom m of s nachts halen, of een paar dagen later.

Sterker nog, ik zou zelf gisteren in mijn planning een pony van een kennis verhuizen om 13.00 uur s middags.
Dat zijn we uiteraard ook niet gaan doen, dat staat nu voor morgenochtend gepland, bij slechts 20 graden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:37

bigone schreef:
Denk dat er wel wat verschil tussen paarden /varkens zit. Bij paarden is het pas van de dam af wanneer het geld binnen is.
Varkens zullen per kilo afgerekend worden na of voor slachten? Varkensboer hier die dat even kan uitduiden?

Vaak worden varkens per kg afgerekend.

Een mester koopt een x aantal biggen, tegen y bedrag per kg. Wagen wordt leeg voor het laden gewogen en vol direct na het laden en dat is wat er betaald moet worden.

Bij slachtvarkens gaat het ook per kg, meestal per kg geslacht gewicht en dat wordt dus afgerekend ná het slachten. En daar gaan evt afvoerkosten van een afgekeurd dier vanaf.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:03

Spenk schreef:
Jij wil dus zeggen je deze beelden normaal vindt? Want de arme boer heeft geen plek voor die varkens dus dan maar zo?

Het gaat om 3 warme dagen... geen 6 weken. Lijkt mij dat dat prima in overleg kan. En als zelfs dat al niet meer mogelijk is dan is er dus wel een heel groot lop band varkens probleem in ons land.

Kun je even quoten waar ik zeg dat ik deze beelden normaal vindt?
De varkenshouderij loopt inderdaad heel erg op schema. Dus 'even' 3 dagen je varkens niet kunnen afleveren geeft problemen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:15

Dees schreef:
"Boeren" omvat nu ook alle bedrijven waar imo best een behoorlijke saneerslag in gemaakt mag worden.
Laten welwillende boeren afstand nemen van bedrijven waar vee gehouden wordt "alsof het gevangenen zijn in een land zonder mensenrechten". Dat zou voor mij, en velen met mij, behoorlijk schelen in de beeldvorming.

Heb je een lijst van die welwillende boeren? Hoeveel zijn dat er? En op wat voor manier moeten ze afstand nemen van deze zaken?
En heb jij contact met boeren over hoe ze denken over deze situatie?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 17:20

Ook voor paarden transport geld dat er niet vervoerd mag worden boven de 35 graden....

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:15

Popstra schreef:
Ook voor paarden transport geld dat er niet vervoerd mag worden boven de 35 graden....

Klopt niet. Dat mag in een wagen voorzien van airco gewoon.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:20

996981 schreef:
Popstra schreef:

Airco zou voor alle transport met levende have gewoon verplicht moeten zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:30

bigone schreef:
996981 schreef:

Airco zou voor alle transport met levende have gewoon verplicht moeten zijn.

Dat is niet heel milieuvriendelijk hè ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 18:32

Nee op zich niet, maar zonnecellen op de vrachtwagen met een kleine omvormer , moet te realiseren zijn.