Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:51

Veronica2 schreef:
Het lijkt mij goed als de gemeentepolitiek zich gewoon bezighoudt met gemeentepolitiek en zich verder niet teveel laat sturen in het nemen van beslissingen die daarbuiten vallen. Schoenmaker blijf bij je leest.

Maar door o.a. demonstraties hebben gemeenteraden wel te maken met landelijke besluiten (of niet).
Wel of niet opgehitst door landelijke politici, zoals bij demonstraties tegen AZC's.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:00

Precies, ze kunnen er niet onderuit.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:26

Electra63 schreef:
Veronica2 schreef:
Het lijkt mij goed als de gemeentepolitiek zich gewoon bezighoudt met gemeentepolitiek en zich verder niet teveel laat sturen in het nemen van beslissingen die daarbuiten vallen. Schoenmaker blijf bij je leest.

Maar door o.a. demonstraties hebben gemeenteraden wel te maken met landelijke besluiten (of niet).
Wel of niet opgehitst door landelijke politici, zoals bij demonstraties tegen AZC's.

Het ging hier om een standpunt mbt internationale politiek en ik denk dat de lokale politiek zich daar verre van moet houden. Ze hebben al genoeg op hun bordje, zoals bijvoorbeeld landelijke politici die zich ook ongeoorloofd komen bemoeien.

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:37

De gemeentepolitiek heeft geen keuze.
Zij hebben te maken met de onvrede van hun inwoners en hun acties. Of dat nu door nationale of internationale situaties/problemen komt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:08

Wat geweld tegen vrouwen betreft: Onlangs weer een door Utrechtse studenten verspreide "banga"lijst over vrouwelijke studenten. Met zelfs adressen en telefoonnummers erbij waardoor deze vrouwen nu voortdurend worden lastiggevallen ,niet meer naar colleges durven en niet meer op hun studentenkamer durven te wonen. Wat bezielt die mannen, die later de topposities in de maatschappij kunnen krijgen ? En dan nog een advocaat hebben ingehuurd die hun gedrag probeert goed te praten?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:41

anjali schreef:
Wat geweld tegen vrouwen betreft: Onlangs weer een door Utrechtse studenten verspreide "banga"lijst over vrouwelijke studenten. Met zelfs adressen en telefoonnummers erbij waardoor deze vrouwen nu voortdurend worden lastiggevallen ,niet meer naar colleges durven en niet meer op hun studentenkamer durven te wonen. Wat bezielt die mannen, die later de topposities in de maatschappij kunnen krijgen ? En dan nog een advocaat hebben ingehuurd die hun gedrag probeert goed te praten?

Ik heb hier ook met verbazing naar zitten luisteren. Ze hadden er niet bij nagedacht dat dit zo'n vervolg zou krijgen.. dan gewoon ook niet doen.
Of een bongo lijst maken en dit verspreiden :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:55

het staat wel op de politieke agenda, ik heb afgelopen maanden meerdere debatten gezien over femicide. Maar zolang de media het niet oppakt blijft het onbekend/onbelangrijk kennelijk. Triest eigenlijk.

edit: https://www.tweedekamer.nl/debat_en_ver ... 2024A04788
dit debat heb ik gezien, het leeft wel in de politiek maar waarschijnlijk niet genoeg.

Verder ben ik het met Veronica eens mbt de gemeentepolitiek. Laat het probleem israel/gaza op de landelijke/europese politieke agenda staan, en niet in de gemeentes.
Laatst bijgewerkt door juval op Gisteren, 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:59

juval schreef:
het staat wel op de politieke agenda, ik heb afgelopen maanden meerdere debatten gezien over femicide. Maar zolang de media het niet oppakt blijft het onbekend/onbelangrijk kennelijk. Triest eigenlijk.

Verder ben ik het met Veronica eens mbt de gemeentepolitiek. Laat het probleem israel/gaza op de landelijke/europese politieke agenda staan, en niet in de gemeentes.

Maar wat moeten Burgemeesters dan doen bij demonstraties?
Doorverwijzen naar Schoof ?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:06

demonstraties zijn uiteraard wel gemeentepolitiek. Maar in dit geval ging er gestemd worden over het wel of niet aanschaffen van israelische producten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:35

Buitenlandbeleid stopt niet bij gemeentegrenzen. En met opruiers in de Nederlandse en soms plaatselijke politiek al helemaal niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:37

juval schreef:
demonstraties zijn uiteraard wel gemeentepolitiek. Maar in dit geval ging er gestemd worden over het wel of niet aanschaffen van israelische producten.

Ik vind dat prima, dit zijn tenslotte gemeentelijke aanbestedingen.
Net zoals ze moeten beslissen met welk financieel pakket gewerkt gaat worden of met welk OV men een contract afsluit.

En met de groeiende zorg van inwoners zal je rekening moeten houden.
In een studentenstad als Utrecht speelt dat natuurlijk veel meer, dan in mijn kleine gereformeerde gemeente.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:07

Electra63 schreef:
juval schreef:

Maar wat moeten Burgemeesters dan doen bij demonstraties?
Doorverwijzen naar Schoof ?

In dit geval was het geen demonstratie meer maar intimidatie en verstoring. Het is prijzenswaardig dat er geen politie aan te pas is gekomen, daar was genoeg reden toe.

En zoals Juval aangeeft, er was een motie ingediend, die is verworpen daarmee is de kous af. GL en PvdA in Utrecht moet zich dus wel afvragen of ze niet buiten hun boekje zijn gegaan. Ik heb geen idee welke Israelische producten men wilde boycotten, misschien wel de sinaasappels in de kantine van het gemeentehuis? Maar dan nog vind ik dat het opleggen van sancties op het internationale handelstoneel niet de taak is van een gemeente. Dat het hier ging om een inwonersmotie, maakt niet uit. Ieder kan voor zich beslissen om wel of geen Israelische producten te kopen, het staat er in de supermarkt allemaal keurig bij, maar je hoeft niet te proberen om dat met ordeverstoring en intimidatie af te dwingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:09

Tja, gezien onze regering en de EU buigen voor Israël kan ik me goed voorstellen dat er geprobeerd wordt op mini niveau iets aan het uithongeren en vermoorden van 2 miljoen mensen te doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:13

Veronica2 schreef:
En zoals Juval aangeeft, er was een motie ingediend, die is verworpen daarmee is de kous af. GL en PvdA in Utrecht moet zich dus wel afvragen of ze niet buiten hun boekje zijn gegaan.

Nee, GL en PvdA zijn niet buiten hun boekje gegaan, hoe kom je daar nou bij.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:26

Shadow0 schreef:
Veronica2 schreef:
En zoals Juval aangeeft, er was een motie ingediend, die is verworpen daarmee is de kous af. GL en PvdA in Utrecht moet zich dus wel afvragen of ze niet buiten hun boekje zijn gegaan.

Nee, GL en PvdA zijn niet buiten hun boekje gegaan, hoe kom je daar nou bij.

Oh oke, dus jij vindt het helemaal prima hoe het is gegaan daar in dat raadhuis?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:30

Veronica2 schreef:
Oh oke, dus jij vindt het helemaal prima hoe het is gegaan daar in dat raadhuis?

Ik vind het verstoren van de raadsvergadering en de agressie buiten niet goed. Maar ik zie geen fout in het handelen van GL of PvdA. Zij verstoorden de vergadering niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:20

Shadow, precies.
Dijksma heeft het netjes proberen op te lossen, om verdere escalatie te voorkomen, al is dat niet gelukt.

Het blokkeren van bijvoorbeeld Israëlische fruit vind ik prima, Russische goederen worden tenslotte ook geboycot.