Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:13

Weer een kabel (de 2e) doorgehaald tussen Estland en Finland
https://x.com/Gerashchenko_en/status/18 ... 5521759260
De elektriciteitsvoorziening tussen Finland en Estland via de Estlink 2-verbinding is momenteel stopgezet.
Er zijn berichten dat een Xin Xin Tiang-schip (Hongkong) vandaag om 12.00 uur EstLink2 is gepasseerd. Terwijl het in het gebied van de kabel bewoog, nam de snelheid af.
De autoriteiten onderzoeken het incident

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:18

Schip is geënterd door Finse autoriteiten en naar Fins gebied gebracht, kwam uit st Petersburg met waarschijnlijk benzine aan boord. Schip mist anker. Schaduwvloot verbannen voor we hier overal met dit soort gasten te maken krijgen. Noordzee ligt ook vol met kabels.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:19

@Bigone, ja, die "war on terror" vind ik ook zo bij het haar gegrepen: hoeveel landen hebben er moeten boeten voor één reeks aanslagen in de VS, waarbij 2100 mensen het leven lieten op een bevolking van meer dan 300 miljoen? Een aanslag door onbekenden die geen land vertegenwoordigen, is geen oorlogsverklaring en moet dan ook niet zo behandeld worden. De "war on terror" heeft de wereld alleen maar onveiliger en onrechtvaardiger gemaakt en geen oorzaken aangepakt.

Noord Korea volg ik niet. Wat Rusland betreft heb ik natuurlijk geen glazen bol, maar de samenwerking tussen CIA en Oekraiense veiligheidsdienst zou toch een druppel geweest zijn (al was die samenwerking vooral tot stand gekomen op vraag van Oekraine omdat hun veiligheidsdienst vleugellam was na het vertrek van de pro Russische president. CIA had in het begin niet zo'n slechte bedoelingen hiermee, maar het werkte zo goed dat ze het uiteindelijk toch in stand hielden, en zo'n samenwerking ook wilden opzetten in andere Europese landen.)

Feit is sowieso dat diplomatie te weinig geprobeerd wordt, en Oekraine nu snel lid maken van de Navo, zodat wij als Navo landen allemaal verplicht worden om voor Oekraine te gaan vechten, dat lijkt me helemaal geen fijne oplossing, voor niemand, en dat is een understatement.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:35

3000 doden en meer dan 6000 gewonden! Al qaida !

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 16:44

hwn schreef:
@Bigone, ja, die "war on terror" vind ik ook zo bij het haar gegrepen: hoeveel landen hebben er moeten boeten voor één reeks aanslagen in de VS, waarbij 2100 mensen het leven lieten op een bevolking van meer dan 300 miljoen? Een aanslag door onbekenden die geen land vertegenwoordigen, is geen oorlogsverklaring en moet dan ook niet zo behandeld worden. De "war on terror" heeft de wereld alleen maar onveiliger en onrechtvaardiger gemaakt en geen oorzaken aangepakt.

Noord Korea volg ik niet. Wat Rusland betreft heb ik natuurlijk geen glazen bol, maar de samenwerking tussen CIA en Oekraiense veiligheidsdienst zou toch een druppel geweest zijn (al was die samenwerking vooral tot stand gekomen op vraag van Oekraine omdat hun veiligheidsdienst vleugellam was na het vertrek van de pro Russische president. CIA had in het begin niet zo'n slechte bedoelingen hiermee, maar het werkte zo goed dat ze het uiteindelijk toch in stand hielden, en zo'n samenwerking ook wilden opzetten in andere Europese landen.)

Feit is sowieso dat diplomatie te weinig geprobeerd wordt, en Oekraine nu snel lid maken van de Navo, zodat wij als Navo landen allemaal verplicht worden om voor Oekraine te gaan vechten, dat lijkt me helemaal geen fijne oplossing, voor niemand, en dat is een understatement.

Qua geen oorzaken aangepakt kan je gelijk hebben, de rest nee. Je hoeft geen land te vertegenwoordigen om een andere groep mensen dood te willen.

En diplomatie : als de andere partij niet wil praten of zijn woord niet zal houden? En kennelijk in een heel andere wereld leeft en van uit die basis handelt? Hoeveel overeenkomsten zijn er dan om uberhaupt een gesprek aan te gaan? Als er woorden en concepten en stukken geschiedenis anders gezien worden? Voer je dan een dialoog of zijn dat 2 monologen netjes om de beurt?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 17:48

BigOne schreef:
Schip is geënterd door Finse autoriteiten en naar Fins gebied gebracht, kwam uit st Petersburg met waarschijnlijk benzine aan boord. Schip mist anker. Schaduwvloot verbannen voor we hier overal met dit soort gasten te maken krijgen. Noordzee ligt ook vol met kabels.

Goed van Finland om dit te onderzoeken. Het vorige is ook aan een ketting gelegd. Finland en de Baltische staten laten dit echt niet over zich heen gaan. En terecht. Ze kennen hun buuf erg goed en zijn niet voor niets bij de NAVO gegaan daar die dreiging nooit ophield.

HWN kijk ook eens Zembla terug de laatste op NPO 1. De geschiedenis van Estland werd even tentoongesteld. Ik heb veel gemist in mijn jonge jaren toen ik erg druk was met kindertjes opvoeden. Ik was echt geschokt want begreep daardoor vanuit wat een luxe zetel wij praten als we het over Rusland hebben irt de Baltische staten.
Dat gold ook voor de reportage van Rudi Vranck over Finland. Tjonge jonge. Wat zijn wij een bofkonten dat we zo ver van Rusland wonen en wat zijn wij naïef vanuit onze luxe zetel. Vranckx interviewde alleen maar de mensen. Die zijn zeer strijdbaar en hebben een reële angst dat Rusland binnenvalt gezien hun historie met die buuf en zijn enorm getriggerd door wat in Oekraïne gebeurt want iedereen gaf aan dat als de oorlog in Oekraïne helderheid geeft over de winnaar of verliezer, dan zijn wij waarschijnlijk aan de beurt.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 18:28

Dat is zo, ze hadden het laatst al over "onze provincies de Baltische landen".

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 19:41

Zonet van mijn Oekraïense vriendin een filmpje gekregen waarop te zien is hoe Oekraïners zich tot de tanden bewapen terwijl er onder tussen een Kerstlied van engelen wordt afgespeeld horende op de achtergrond. Dat is dus de Kerstmis van de Oekraïners waaronder ook die van de man van mijn vriendin die vecht met anderen voor het overleven van zijn land. Het is toch om te huilen |( .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 08:50

hwn schreef:

Of het lid maken (van Ukraïne) van de NAVO zorgt ervoor dat Rusland wel link uitkijkt om hen nogmaals aan te vallen, JUIST omdat dan iedereen er op duikt. De afschrikwekkende werking daar is het hem natuurlijk juist om te doen om aanvallen te voorkomen zodat NIEMAND hoeft te gaan vechten :(:)

En voor ons West-Europeanen is het heel lomp gezegd natuurlijk alleen maar comfortabeler naarmate de problemen / grensconflicten verder oostwaarts uitgevochten kunnen worden :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:22

Hnw, er is iets wat militairen zeggen, de beste manier om niet in een oorlog terecht te komen is om je zo goed mogelijk voor te bereiden op een oorlog en ik denk dat daar een grote kern van waarheid in zit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 15:07

De marine van Estland is een marineoperatie gestart in de Finse Golf om de onderzeese elektriciteitskabel EstLink 1 te beschermen, nadat zijn tweelingschip, de Estlink 2, beschadigd raakte bij een gebeurtenis die de autoriteiten 'sabotage' noemen.

De NAVO bereidt samen met Finse strijdkrachten ook een reactie voor.
https://x.com/Osinttechnical/status/1872562042529619979
Het onderzoek is al gaande, maar nu al is aangegeven door de Finse autoriteiten dat 3 van dit soort voorvallen in korte tijd niet aan toeval kan worden toegeschreven.

Ben benieuwd wat dat dan voor reactie mag zijn.
Ik las al ergens dat Finland en Estland overwegen de Finse Golf af te sluiten. Dan heb je de poppen aan het dansen want dan kunnen er geen schepen meer in- of uit st Petersburg.

Estland vreest het volgende doelwit te worden van Rusland, De stad Narva op de grens tussen Estland en Rusland heeft een grote etnisch Russische bevolking en wordt geconfronteerd met constante bedreigingen zoals satellietnavigatiestoringen, propaganda en bewaking vanuit Rusland. Estische functionarissen geloven dat Moskou opzettelijk probeert een reactie uit te lokken die kan escaleren tot een groter conflict. Er is angst dat Rusland zou kunnen proberen Oost-Estland in te nemen, verwijzend naar de Russisch sprekende bevolking van de regio, zoals het heeft gedaan in andere landen zoals Georgië en Oekraïne.
https://x.com/Gerashchenko_en/status/18 ... 0289133833

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 15:56

Yep Klopt Babootje de angst voor inname. Zag je ook in Zembla.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:04

Hier het bericht over een gezamenlijk noodplan van Estland en Finland om de Golf van Finland af te sluiten als dit nodig is.
https://x.com/igorsushko/status/1838294470846222706
De legers van Estland en Finland werken aan een gezamenlijk noodplan om de Finse Golf af te sluiten voor Russische schepen, mocht dat nodig zijn.
Een dergelijke actie zou Sint-Petersburg volledig neutraliseren.

Er gaan al wel geruchten over een ophanden zijnde actie van Rusland tegen de Baltische staten en Finland.
Ik las ook ergens dat dat voornamelijk afkomstig zou zijn van Russische bronnen. En kan natuurlijk ook niet meer zijn dan provocatie. Maar Rusland is natuurlijk allang bezig met een hybride oorlog (mn cyber oorlog) tegen het westen. En vooral in dat gebied.
https://x.com/YourAnonCentral/status/18 ... 5263093819
Rusland bereidt een invasie van Finland en de Baltische staten voor. Preventieve militaire actie tegen Moskou is nodig. Door de NAVO of een nieuwe coalitie.
https://x.com/JackStr42679640/status/18 ... 1550654522
BREAKING WO3 – Rusland probeert mogelijk een deel van Oost-Estland in te nemen en blokkeert al de satellietnavigatie en lanceert verkenningsdrones, - schreef Politico

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:28

Is nog te vroeg imo. Rusland kan niet op zoveel fronten vechten en als geprobeerd wordt om oost Estland in te nemen dan is het gelijk bal. De NAVO pikt dat echt niet en terecht. En ook Estland pikt dat niet. Ik geloof er niets van. Is nu nog niet aan de orde.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:53

pien_2010 schreef:
Is nog te vroeg imo. Rusland kan niet op zoveel fronten vechten en als geprobeerd wordt om oost Estland in te nemen dan is het gelijk bal. De NAVO pikt dat echt niet en terecht. En ook Estland pikt dat niet. Ik geloof er niets van. Is nu nog niet aan de orde.

Als het afkomstig is van Russische bronnen kun je het rustig zetten onder niet serieus en provocatie.
Maar toch moet je het niet helemaal afschuiven, want met de provocatie is Poetin wel aan het kijken hoe ver hij kan gaan zonder dat de NAVO reageert.
Als je nu ziet wat er allemaal gebeurt aan hybride oorlogvoering, cyber aanvallen op NAVO landen, verstoring van het vliegverkeer, het doorsnijden van de kabels. We krijgen het een beetje mee, maar nog niet in de volle omvang. Rusland gaat natuurlijk allang veel te ver. En er wordt niet gereageerd.
En dan moet je je afvragen, als het dan ook echt gebeurt, in hoeverre alle NAVO landen er nog wel bij blijven.
Van Hongarije en Slowakije weet je dat die niet mee zullen doen. Maar Turkije heb ik ook grote twijfels over. En de US.. Die zorgen zijn er echt wel. Deze periode is echt een testcase. Blijft spannend. Ik blijf het met grote interesse volgen. Aan beide kanten wordt er met spierballen gerold.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:47

Ik blijf het zeker volgen. Maar wat je ziet is dat er minder gepikt gaat worden. Kijk naar die kabels bv. En ook dat Estland patrouileert. Hey is wel een gevaarlijk spel dat Rusland speelt en ik heb al eerder geschreven dat er te soft wordt gereageerd.
Toen de Russen "per ongeluk" over Turks gebied vlogen, werd er gelijk een straaljager neergehaald. Het is niet meer voorgekomen. In Europa bleef reactie uit en schendt Rusland regelmatig "per ongeluk" het luchtruim. Rusland kent maar een taal, en dat is lik op stuk beleid. Daar mag wel meer van komen want anders worden de schendingen alleen maar erger.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:02

De Finnen hebben trouwens meer lef dan de hele navo bij elkaar. Ze enteren gewoon dat schip en wat blijkt, het zit vol met spionageapparatuur.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:35

BigOne schreef:
De Finnen hebben trouwens meer lef dan de hele navo bij elkaar. Ze enteren gewoon dat schip en wat blijkt, het zit vol met spionageapparatuur.

Die Finnen beleven de Russen ook echt als vijanden en dat is niet omdat het zo'n aardige buren zijn geweest in de geschiedenis. Goed bezig die Finnen. Schip mooi aan de ketting laten liggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 15:59

En de Russen doen niets, dikke rode lijnen :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 16:46

Weet je wat ze nuet het schip doen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 17:31

pien_2010 schreef:
Weet je wat ze nuet het schip doen?

Ze onderzoeken het, anker is foetsie en van binnen hebben ze ladingen technische apparatuur gevonden die niet op een vrachtschip hoort . Spionage dus, dat spul zullen ze zonder meer onderzoeken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 14:18

HET IS NU VAN ONS: Finland heeft de aan Rusland gelinkte tanker die opzettelijk het anker liet vallen om belangrijke onderzeese kabels door te snijden. Het schip vervoerde gesanctioneerde aardolieproducten en bleek ook Russische spionageapparatuur aan boord te hebben.
https://x.com/ChuckPfarrer/status/1873481726837899553

De Finse politie bevestigt dat ze een spoor van bijna 100 km lang op de zeebodem hebben gevonden vanaf het anker van het Russische schaduwvlootschip "Eagle S"
Finse speciale troepen enterden het schip en namen het in beslag nadat het vier onderzeese elektriciteitskabels en telecommunicatiekabels had vernietigd
https://x.com/jurgen_nauditt/status/1873619800234262576
https://x.com/visegrad24/status/1873529449804914826

Per 1 januari stopt de gasdoorvoer vanuit Rusland naar de EU door Oekraine. Oekraine verlengt het contract met Gazprom niet. Dit hing natuurlijk al langer in de lucht, maar degenen die zich daarop niet hebben voorbereid zijn met name Hongarije en Slowakije die zeer ontstemd zijn uiteraard. Slowakije (Fico) is al gaan klagen bij Poetin
Fico heeft gedreigd om de elektriciteitstoevoer naar Oekraine af te sluiten, maar Polen heeft zich bereid verklaard om dit te compenseren.
https://x.com/Tendar/status/1873428037431103746
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/18 ... 2435236248

Kaart van Russische sabotage-aanvallen en actieve maatregelen tegen Europa en de Verenigde Staten sinds februari 2022, samengesteld door de Amerikaanse Helsinki Commissie.
https://x.com/igorsushko/status/1873454821224923263

Daaruit kun je wel concluderen dat Rusland al een aantal jaren de oorlog tegen het westen is gestart.
James Appathurai, die een NAVO-strategie aan het bijwerken is, vertelde Sky News dat de kans dat een onconventionele aanval van Rusland op de NAVO - zoals een sabotage- of brandstichtingsactie - "substantiële" slachtoffers zal veroorzaken, reëel is.
De NAVO verkeert in een "boiling frog" situatie, aangezien de vermoedelijke Russische hybride aanvallen een omvang hebben bereikt die vijf jaar geleden nog 'volstrekt onaanvaardbaar' zou zijn geweest.
(Het "boiling frog" of gekookte-kikkersyndroom gaat over de kikker die al zijn energie besteedt aan het zich voortdurend aanpassen aan zn omgeving. Op een kritiek moment ontdekt hij ineens dat hij helemaal geen energie meer over heeft om zichzelf te redden.)
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/18 ... 2801121522

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 15:05

Precies. De NAVO zou er goed aan doen om iets meer te luisteren naar landen die ervaring hebben met Russische agressie zoals Estland , Finland ea Baltische landen. En Polen niet te vergeten. Die zien die houding al jaren met pijn aan omdat het volgens hen zo'n fout signaal is
Helaas ziet de NAVO en EU nog niet het belang van deze landen denk ik wel eens.
Een voorbeeld vond ik dat Duitsland en Frankrijk vinden vanuit de EU dat ze betrokken dienen te worden bij de vredes besprekingen terwijl ik dan denk waar blijven dan deze landen. Heb ik eerlijk gezegd veel meer vertrouwen in als zij naast Zelensky mee de vredes besprekingen voeren. Die liggen veel meer op een lijn.
Ik heb dat echt als schokkend ervaren dat die landen totaal niet genoemd werden.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:41

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 22:18