Karl66 schreef:Sorry dat ik het zeg, maar de Rus of de Chinees bestaat niet. In beide landen hebben ze geen fabriek staan waar standaard inwoners van de lopende band af komen rollen. Het zijn allebei totalitaire landen, waar mensen geleerd hebben dat je het beste kan zeggen wat de staat van je verwacht. Maar wat ze zeggen en wat ze denken hoeft echt niet overeen te komen.
.
Dat dacht ik dus ook altijd. Maar dit is een Westerse gedachte. In een land waar het individu niet wordt gewaardeerd maar juist het grote eensgezinde “ staats” gedachtegoed er in wordt gepompt vanaf de geboorte zijn mensen niet in staat vrij te denken zoals wij. Ik heb er iedere dag mee te maken met mn schoondochter. Ze kan geen keuzes maken. Dat is haar nooit geleerd. Alles werd voor haar besloten. Bij haar vrienden idem. De tranen die ik heb zien vloeien omdat ze maar niet begrijpt dat wij haar niet vertellen wat ze moet doen. Ze voelt zich stuurloos en vind het heel moeilijk haar individualiteit te ontwikkelen. Laat staan een vrij gedachtengoed, een eigen mening over politieke zaken. Ik vrees dat je niet goed door hebt hoe dat in iedere vezel ingebakken zit in de geboren en in China getogen Chinees.
Ik snap het ergens ook, want hoe wil je als land 1,4 miljard mensen onder controle houden als het allemaal Nederlandse IKJES zijn....ik geef het je te doen...