Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:19

Schijnheilig is zorgen dat je zoveel mogelijk zetels binnenhaalt met op je lijst mensen die totaal niet geschikt blijken te zijn. Kijk naar de FvD bij de Staten verkiezingen en wat er daarna gebeurde.( en een aantal bbb ers ) Hij wil geen eendagsvlieg worden maar een partij neerzetten die er toe doet en niet door schandalen en afsplitsingen herinnerd wordt.
Dat is geen schijnheiligheid maar zeer realistisch.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:22

Cer schreef:
Is er een tussenweg? Dat hij als eenmansfractie had moeten blijven zitten, misschien?

En hoe zie je het voor je? Verkiesbaar stellen is nodig om in de 2de kamer te komen en om verkiesbaar te zijn heb je een partij nodig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:27

herr_balou schreef:
Cer schreef:
Is er een tussenweg? Dat hij als eenmansfractie had moeten blijven zitten, misschien?

En hoe zie je het voor je? Verkiesbaar stellen is nodig om in de 2de kamer te komen en om verkiesbaar te zijn heb je een partij nodig.

Nee hoor.

Je meldt je aan bij de kandidaatsstelling. Je moet een serie handtekeningen van Nederlandse staatsburgers bij je hebben en je betaalt wat legeskosten.
Of je lijst 1 of 100 personen lang is, is je eigen keuze.

Of de mensen op de lijst allemaal lid zijn van één en dezelfde club, partij, vereniging - eigen keuze, hoeft niet van de wet.

En we hebben al jaren een partij die geen vereniging is (en 'dus' geen interne democratie) in de Tweede Kamer.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:35

karuna schreef:
Ik pluis altijd de verkiezingsprogrammas uit van de partijen waartussen ik twijfel.

Wat betreft de cu en sgp. Ik ben geen christelijke persoon en vanwege een paar fundamentele punten waardoor ik nooit op ze zal stemmen hebben ze ook best veel punten wat betreft normen waarden en sociale dingen waar ik achter sta. Maar daar zit ik met meer partijen mee. Veel goede punten maar een paar principiele dingen waar ik gewoon niet achter sta en er dan ook niet op ga stemmen.

Wel een interessante verkiezing met Omzicht erbij. Ik vrees alleen een beetje dat links nog meer versplinterd hierdoor waardoor vvd/rechts alsnog de meerderheid van de stemmen gaat krijgen en er uiteindelijk niks veranderd behalve wat nieuwe gezichten

Ik denk eerder dat rechts versplinterd, in de zin van CDA, BBB, SP, etc. Voor zover ik kan zien is Omtzigt geen super links persoon.

@Loretta: bedankt voor de link! Jammer dat hij alleen praat over wat er slecht is, in plaats van met voorbeelden te komen wat hij zou doen. Maar wie weet komt dat nog in zijn programma.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:36

herr_balou schreef:
Cer schreef:

Ja, dat dus precíes wat ik vraag :j

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:43

BigOne schreef:
Schijnheilig is zorgen dat je zoveel mogelijk zetels binnenhaalt met op je lijst mensen die totaal niet geschikt blijken te zijn. Kijk naar de FvD bij de Staten verkiezingen en wat er daarna gebeurde.( en een aantal bbb ers ) Hij wil geen eendagsvlieg worden maar een partij neerzetten die er toe doet en niet door schandalen en afsplitsingen herinnerd wordt.

Dan moet je niet aan de verkiezingen meedoen als je op 40 zetels staat, want inherent daaraan is dat je op zéér korte tijd een competent blik mensen mensen moet opentrekken en hij snapt zelf hopelijk ook dat die niet al te makkelijk te vinden zijn. Plus dat ie uit een burn-out komt.

Ik ga er zelf niet op stemmen maar vind hem wel héél waardevol in de kamer. Denk dat ie het beste tot zijn recht komt in de oppositie. Zijn speerpunt lijkt het veranderen van de bestuurscultuur, maar ik ben ook erg benieuwd hoe dan. Met alleen schoppen kom je er denk ik niet (weet ik ook uit ervaring ;)).

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:49

denk dat het verstandig is, hij weet hoeveel betrouwbare mensen hij achter zich heeft en beter met een kleine groep beginnen die betrouwbaar zijn en geen egotrippers die afhaken en met een eenmanszetel verder gaan, daar heeft hij genoeg voorbeelden van in de kamer (plus zijn eigen ervaring)

je hoeft niet de grootste te zijn om de beste te zijn, toch!!, beter klein en sterk dan groot en slap.
Laatst bijgewerkt door mce op 22-08-23 11:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:02

BigOne schreef:

+1

En nee, op iemand of een partij stemmen zonder je in standpunten te verdiepen, ik ook niet, maar je wil ze de kost niet geven.
Ik heb iemand ooit horen zeggen, ik stem op Jesse Klaver, vind hem er zo leuk uitzien %)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:22

Sansevieria schreef:
BigOne schreef:

+1

En nee, op iemand of een partij stemmen zonder je in standpunten te verdiepen, ik ook niet, maar je wil ze de kost niet geven.
Ik heb iemand ooit horen zeggen, ik stem op Jesse Klaver, vind hem er zo leuk uitzien %)

Off topic, maar: als het nou andersom is? Als je wel achter de plannen van de partij staat maar enorm jeuk krijgt van bijvoorbeeld een lijsttrekker?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:25

Dan moet ik wel heel hard gaan nadenken of ik daar op wil gaan stemmen -O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:30

Citaat:
Off topic, maar: als het nou andersom is? Als je wel achter de plannen van de partij staat maar enorm jeuk krijgt van bijvoorbeeld een lijsttrekker?

... ik stem nooit op de lijsttrekker.
En "het imago", al dat gedoe van 'de mannetjesmaker, spindoctor, etc' kan mij ook niets schelen.

En meestal laat ik mijn stem afhangen van wat een politieke partij zoal gedaan heeft.

Omdat ik niet bezig ben met dat soort zaken krijg ik die jeuk niet.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:37

Cowboy55 schreef:
Sansevieria schreef:

+1

Tja, is dat iets persoonlijks, allereerst, draagt die diegene wel de standpunten van die bewuste partij uit zou de vraag voor mij zijn?

Ik zou dan niet op die persoon stemmen, maar kijken of er voor die partij iemand anders verkiesbaar is.

Mits ik achter (het merendeel van) de standpunten van bewuste partij kan staan.

Janneke2

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:53

Uit de beginselen van de partij Nieuw Sociaal Contract:
'Nederland verkeert al meer dan tien jaar in een bestuurlijke crisis.
Dwz het ontbreekt aan gezaghebbende democratische besluitvorming,, met goede voorbereiding, brede afwegingen en open inspraak'.

Omtzigt heeft in zijn boek genoemd dat Tweede en Eerste Kamer een wet aannamen, de Koning (v/m) tekende - en in de wetstekst stond dat de minister het moment van ingang bepaalde.
Meer dan ééns verdween zo'n wet in een la...
"Dat hoort niet in een democratie."

Verder pleit hij voor 'persoonlijk bezit in handen van velen en niet geconcentreerd bij weinigen'.

Ik ben blij dat hij de stap heeft gezet, aan zo’n soort partij hebben we wat.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:04

Ik heb me de laatste dagen iets meer ingelezen over Omtzigt, en denk inderdaad ook dat Nederland iets aan een partij als deze heeft.
Velen zullen meteen denken aan "Toeslagen-schandaal", maar er zit meer achter.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:05

Janneke2 schreef:
herr_balou schreef:

Nee hoor.

Je meldt je aan bij de kandidaatsstelling. Je moet een serie handtekeningen van Nederlandse staatsburgers bij je hebben en je betaalt wat legeskosten.
Of je lijst 1 of 100 personen lang is, is je eigen keuze.

Of de mensen op de lijst allemaal lid zijn van één en dezelfde club, partij, vereniging - eigen keuze, hoeft niet van de wet.

En we hebben al jaren een partij die geen vereniging is (en 'dus' geen interne democratie) in de Tweede Kamer.

Ja tuurlijk kun je in je eentje meedo. Maar als er dan 35% van de stemmen naar 1 persoon (Omtzigt in dit theoretische geval) gaan, kan die persoon niet een evenredig aantal zetels bezetten en zijn mensen weer teleurgesteld...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:36

Citaat:
persoonlijk bezit in handen van velen en niet geconcentreerd bij weinigen'.

geen idee wat deze zin losstaand betekent.. ?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:48

Janneke2 schreef:
Dwz het ontbreekt aan gezaghebbende democratische besluitvorming,, met goede voorbereiding, brede afwegingen en open inspraak'.

Omtzigt heeft in zijn boek genoemd dat Tweede en Eerste Kamer een wet aannamen, de Koning (v/m) tekende - en in de wetstekst stond dat de minister het moment van ingang bepaalde.

Verder pleit hij voor 'persoonlijk bezit in handen van velen en niet geconcentreerd bij weinigen'.

Waarom hebben we dan wat aan deze partij? Dat hij de misstanden ziet, wil niet zeggen dat hij ze ook kan en gaat oplossen, of dat hij ook andere problemen aanpakt. Zijn stemgedrag in het verleden maakt dat ik niet op hem zo stemmen, tenzij zijn partijprogramma mij aan gaat spreken, daar kan ik nog niks van vinden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:52

veneri schreef:
Dat hij de misstanden ziet, wil niet zeggen dat hij ze ook kan en gaat oplossen, of dat hij ook andere problemen aanpakt.

Daar zit hem voor mij ook in. Zien, signaleren, aankaarten. Maar oplossen is een hele andere koek. Omzigt doet het heel goed in de oppositie, als waakhond. Daar mogen van mij meer in de oppositie zitten. Een controlefunctie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:02

Janneke2 schreef:

Wat zou dat betekenen: "persoonlijk bezit in handen van velen en niet geconcentreerd bij weinigen"? Dat klinkt enigszins SP-achtig. Maar mogelijk begrijp ik niet wat hij precies bedoelt. Dat is verder ook wat ik van hem denk, dat het allemaal erg vaag is zonder preciese standpunten. Ik hoor dan weer dit en dan weer dat. Gisteren heb ik op de tv naar hem gekeken maar ook daar werd me niet duidelijk wat hij nou precies wilde. Ik denk dat zijn beoogde partij nog in ontwikkeling is en niet uitgekristalliseerd.Ik volg het met belangstelling want het was de laatste tijd wel een zootje in de politiek waardoor velen hun hoop op iets nieuws vestigen denk ik. Maar ik ben zelf geen partijhopper dus ik blijf mijn eigen partij (PvdD) trouw alhoewel ik het niet altijd met ze eens ben. Maar ja,een partij waar je het 100% mee eens bent vind je waarschijnlijk alleen in de spiegel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:19

Ik vond het interview bij Nieuwsuur qua taal ingewikkeld. Hij draaide er bij bepaalde zaken omheen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:28

Wat ik nu lees over Omtzigt laat me toch twijfelen over die man. Zijn vrouw in de wef, er waren al dingen in 2020 bekend, terwijl hij toen nog niet 'een baantje elders' moest hebben, hij heeft bij veel belangrijke moties tegengestemd en is daarmee hetzelfde als de andere partijen. Ook wil hij niet samenwerken met fvd en pvv.
Ik ga me dus er eens goed in verdiepen. Ik dacht dat dit mogelijk een optie kon zijn, maar nu twijfel ik weer. Ik moet nog even de waarheid en de onwaarheid van sommige berichten filteren, maar het geeft wel te denken natuurlijk.
Dus waar ik straks op moet stemmen, totaal geen idee. Ik denk ook niet dat de fvd of pvv moeten regeren, maar ik vind het niet leuk als men bij voorbaat dingen uitsluit. Dan doe je het niet goed in mijn ogen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:33

Cowboy , net zo min dat ik op iemand stem omdat het zo’n leuk mens is zal ik niet nalaten op iemand te stemmen waar ik jeuk van krijg maar die wel bijna volledig beantwoord aan mijn verwachtingen. Want dat is het wanneer je stemt, een verwachting. Want na de kabinetsformatie is het altijd maar afwachten wat er van een verkiezingsprogramma overblijft.

Germie, het World Economic Forum is ook levensgevaarlijk natuurlijk. :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:45

BigOne schreef:
Germie, het World Economic Forum is ook levensgevaarlijk natuurlijk. :+

het WEF is een clubje hele rijke zakenlieden die over wereldzaken praten, toch?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:51

germie schreef:
Wat ik nu lees over Omtzigt laat me toch twijfelen over die man. Zijn vrouw in de wef, er waren al dingen in 2020 bekend, terwijl hij toen nog niet 'een baantje elders' moest hebben, hij heeft bij veel belangrijke moties tegengestemd en is daarmee hetzelfde als de andere partijen. Ook wil hij niet samenwerken met fvd en pvv.
Ik ga me dus er eens goed in verdiepen. Ik dacht dat dit mogelijk een optie kon zijn, maar nu twijfel ik weer. Ik moet nog even de waarheid en de onwaarheid van sommige berichten filteren, maar het geeft wel te denken natuurlijk.
Dus waar ik straks op moet stemmen, totaal geen idee. Ik denk ook niet dat de fvd of pvv moeten regeren, maar ik vind het niet leuk als men bij voorbaat dingen uitsluit. Dan doe je het niet goed in mijn ogen.

Ik vind ook dat geen enkele legaal gekozen partij mag worden buitengesloten. Want dan is het hier geen democratie meer!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:55

Maar hoe doe je dat als die partij geen consessies wil doen, iets wat toch echt nodig is als je gaat samenwerken?