steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:02

Kinke schreef:
bigone schreef:
Dan moeten ze hun planning wat betreft hoeveelheid te slachten dieren naar beneden bijstellen.

Dit zegt genoeg over de 'kennis' hier. Moeten de varkensboeren dan hun zeugen vragen om de biggetjes nog ff te laten zitten en niet te bevallen? Waar laat je dan de dieren die later geslacht worden dan normaal?

Ik heb wel iets geleerd hier. Iedere Bokker die z'n paard meegeeft of haalt via een transporteur is schuldig als er iets mis gaat onderweg. Gaat er iets mis bij het bekappen of bij de veearts? Jammer dan, jouw schuld.
Overigens herken ik dat verhaal van slachthuis die niet vroeger kan beginnen bij hitte want NVWA veearts wil/mag niet vroeger beginnen

Wil hier wel een kleine nuance aanbrengen.
Tijdens de dagen dat er temperaturen boven de 27 graden worden voorspeld, treedt het hitteplan in werking en kan er wel vroeger worden begonnen met slachten/exporkeuring van levende dieren.
Echter, er is een capaciteitstekort, niet alleen onder de dierenartsen van de NVWA, een nog groter tekort onder de keuringsassistenten van de KDS, die aan de band staan en de daadwerkelijke vleeskeuring uitvoeren.
Op het moment dat er voor warm weer verruimde openingstijden gelden, moet dat wel kunnen worden ingeregeld in het rooster.
Als rijksoverheid heb je je als werkgever natuurlijk ook gewoon te houden aan de arbeidstijdenwet en de CAO. Het is misschien op wel meer plekken opgevallen dat er een personeelstekort is.
Iets met wachttijden op Schiphol, een tunnel die dicht ging omdat de beveiliging van de tunnel onderbezet was, etc. Het is nu ook vakantietijd, waardoor de druk die afwijkende werktijden op het rooster legt, nog eens groter wordt.
Het is niet een kwestie van niet willen, maar als je de ene dag tot 22.00 uur s avonds aan het werk bent (ipv tot 18.00 uur) kun/mag je niet de volgende morgen om 4.00 uur starten (ipv 6.00 uur). Waar iemand dus normaal die 2 diensten wel achter elkaar kon draaien, past dat nu niet in het rooster meer door verschoven tijden.

Verder gelden er dus vanaf 27 graden maatregelen voor transport, waarbij de handelaren en transporteurs wel degelijk hun verantwoordelijkheid nemen.
Oa de bezettingsgraad van de veewagen gaat naar beneden (soms tot wel 20-25%).
Transport langer dan 8 uur mag Europees gezien niet worden begonnen wanneer er ergens op de route tijdens het transport een temperatuur van boven de 30°C wordt gemeten.
Binnen Nederland geldt een transport verbod wanneer het warmer is dan 35°C ter plaatse. En van mij zou dat best naar 30°C mogen, maar zolang dat nog geen wet is, kan geen individuele medewerker van de NVWA dat verbieden.
Uitgezonderd transport in volledig geconditioneerde veewagens, waarbij de temperatuur in de veewagen actief gekoeld wordt (dus niet dmv ventilatoren, maar echt gekoelde lucht in de wagen laten circuleren).

Verder geldt dat al het grensoverschreidend transport bij vertrek gecontroleerd wordt door de NVWA. Binnenlands transport wordt bij aankomst op het slachthuis gecontroleerd en evt nog onderweg door de vervoerscontroles. Het is dus niet zo dat er bij binnenlands transport al aan de voorkant, bij het inladen controle is.
Voor wat betreft dierwelzijn zijn alle houders in de keten, dwz veehouder, transporteur én slachthuis verantwoordelijk tijdens het transport. Veehouder óók, die mag alleen fitte en gezonde dieren aanleveren en er niet meer aanleveren dan er in de vrachtwagen passen.

Daarnaast, voor wat betreft de planning over de aantallen te slachten dieren: die kan natuurlijk wel anders.
Elk jaar komen er in juni, juli en augustus steeds meer warme dagen bij.

Daar kun je natuurlijk wél op plannen. Men weet exact hoelang een ei in de broedmachine moet en op welke dag die uitkomt. Men weet exact op welke dag een zeug gaat biggen als je die vandaag insemineert.
Vervolgens weet men exact de doorlooptijd van geboorte tot slacht in weken.
Men zou dus aan lange termijnplanning kunnen gaan doen en ervoor kunnen zorgen dat er in de maanden juni, juli en augustus minder dieren slachtrijp zijn, zodat er minder aanvoer hoeft te zijn naar de slachthuizen én de stallen niet continu tjokvol zitten, dat wanneer het een aantal dagen warm is, er dieren langer zouden kunnen blijven zitten, tot het weer wat is afgekoeld.
Dat vergt een wijziging van het systeem, dat kun je niet zomaar als individuele boer gaan doen, zonder jezelf enorm in de weg te zitten kwa inkomsten.
Maar is echt niet onmogelijk. In andere, warmere landen, is er echt seizoenswerk mbt de vleesproductie.

Sorrie, hele lap tekst geworden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:06

En wat is je eigen mening nu Cer? Want door het hele topic heen zie ik je alleen maar vragen stellen en nergens zelf eens met wat te komen. En worden de vragen niet beantwoord dan standaard een redelijk negatieve opmerking tegen diegene aan wie je de vraag stelde er tegenaan.

Marije, mooie post. Helaas kost dat de grote jongens, vooral Vion , nogal wat centjes. Die hebben in totaal 28 vestigingen in Europa en willen alleen maar zoveel mogelijk productie.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:27

Janine1990 schreef:
Als ik heel brutaal vragen mag, waarom alleen om deze schandalen? Er zijn toch voldoende ambachtelijke vleesverwerkers die hun eigen dieren slachten? Zou je daar wel vlees van willen eten bijvoorbeeld?
Even een stap verder, maar in mijn optiek zou het verhogen van de consumptie van dergelijk vlees (en dat kan jij niet in je eentje natuurlijk, ik wil je niets opleggen) een heel duidelijk signaal afgeven richting de grote 'boemannen'.

In mijn beleving is de tijd van meer, meer, meer, een beetje voorbij en wordt men kritischer op het wat meer, hoe meer, waarom meer. En is de mindset van meer, meer, meer echt achterhaald en zullen de bedrijven die zich hierin niet gaan aanpassen binnen een paar jaar de deksel op de neus krijgen. Maar dat is een gevoel hoor, niet te staven naar cijfers.

Nogmaals, ik zou niemand willen verplichten om vlees te eten, ik vind het gewoon een interessante ontwikkeling en hoor graag hoe mensen er in staan.

Ik koop soms vlees bij een boertje die zo nu en dan een koe minder heeft en dan een volle vriezer. Dan weet ik dat ze een prima leventje gehad hebben en de boer krijgt eerlijker geld. Ook hebben ze varkens en kippenvlees liggen van boeren uit de buurt die er net zo in staan. Zeker wanneer de familie toch echt vlees hoopt zoals met kerst. Dan vind ik het fijn dat het van beter leven dieren komt en de boer een betere prijs krijgt.

Ik hoop dat men vlees minder vanzelfsprekend vindt zodat de keren per week dat we vlees eten er eerlijk voor betalen willen en er ook echt een lekker gerecht van maken. Dat de boer hetzelfde geld verdient bij het slachten van 1 koe dan nu 2.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:28

Citaat:
En wat is je eigen mening nu Cer?

Moet ik een eigen mening hebben? :) ik was me daar niet van bewust..

Ja ik stel vragen, en als er geen antwoord komt dan zeg ik daar wat van (deed jij ook constant mbt bijv Covid, net zoals om bronnen vragen en iets zeggen van linkdropping..dus dat). Buiten dat het niet perse 'standaard' is.. maar dat ook terzijde.

Als jij een vervoersbedrijf op het conto van ALLE boeren schuift, dan vind ik daar ook wat van en dat schrijf ik dan. Je hebt het zelf alleen gewoon helemaal niet in de gaten. Ik vind dat best bijzonder..

Ik vind dat er in NL een heel mooi product geproduceerd kan worden, als de keten daar de kans voor krijgt. Ik vind het idee dat er slechter geproduceerd spul binnen kan komen, niet gaaf.
Ik vind dat de overheid het mensen behoorlijk lastig kan maken (bijv met de toeslagenaffaire) en dat het in dit proces ook niet altijd heel chique gegaan is..
en dat (en andere dingeN) heb ik ook al meerdere malen geschreven .maar dat heb je misschien niet gelezen... :)

Verder vind ik communicatieprocessen altijd erg interessant. ik ben er niet goed in, maar ik vind het wel interessant.. dus ik zal meer daarop reageren :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:32

996981 schreef:
Jessix schreef:
Zijn er dan boeren die hun dieren laten vertrekken op zulke dagen?

Zijn de boeren op dat moment überhaupt nog eigenaar? Hebben ze nog zeggenschap? Ik weet niet hoe het zit, maar ik kan me zo voorstellen dat de dieren op het moment van vertrek al verkocht zijn. Er is vast iemand hier die dit weet.

Volgens mij zijn dat de cruciale vragen en niet jouw retorische vraag.

Ik stel een vraag, net als jij. Maar blijkbaar mag dat niet?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:36

Kinke schreef:
Jessix schreef:
Zijn er dan boeren die hun dieren laten vertrekken op zulke dagen?

Wat doe je er dan mee Jessix? Ter plekke even een extra stal uit de lucht toveren? Zeugen mogen ff geen biggen krijgen want het is ff vol?

Joh kom even van de kast af. :') Ik stel hier gewoon een vraag.

Ik kom nooit bij een varkensboer, dus geen idee hoe dat in zijn werk gaat. Met temperaturen boven de 35 graden zou ik inderdaad denken wacht even twee dagen. Ze staan al in een stal dus die hoeft er vast niet bij gebouwd te worden en met twee dagen hoeven ze ook niet perse biggen te krijgen. Maar dat is mijn gedachten en ik vraag hier hoe het in zijn werk gaat.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:38

Jessix schreef:
996981 schreef:

Zijn de boeren op dat moment überhaupt nog eigenaar? Hebben ze nog zeggenschap? Ik weet niet hoe het zit, maar ik kan me zo voorstellen dat de dieren op het moment van vertrek al verkocht zijn. Er is vast iemand hier die dit weet.

Volgens mij zijn dat de cruciale vragen en niet jouw retorische vraag.

Je vraag is al beantwoord. Er zijn gisteren varkens getransporteerd. Dus ja; er zijn boeren die hun dieren laten vertrekken op zulke dagen.

Ik ben benieuwd wat je vraag áchter die vraag is.

Het is interessant om te weten wie op het moment van vervoer eigenaar is en welke afspraken eromtrent gemaakt zijn. Dán weet je wie er aansprakelijk is bij misstanden. Jij suggereert dat het de boer zijn fout is, omdat hij “zijn” dieren meegeeft.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:49

Sakura789 schreef:
Deze haal ik er even uit. Deze varkens zijn geen dieren meer maar dingen die van A naar B worden vervoerd. Die uit de stallen moeten omdat de volgende lading eraan komt. Het verschil met dingen is alleen dat varkens een hartslag hebben en ook nog eens intelligent zijn.

Hoe lang laten we dit proces nog in stand? De misstanden bij de varkensboeren en in de slachterijen zijn niet meer op één hand te tellen. In mijn ogen gaat het structureel fout in dit deel van de branche. Daarom heb ik zo’n moeite met steun aan alle boeren. Dit soort boeren die industrieel hun dieren houden, steun ik zeker niet. Zelfs de NVWA medewerkers worden bedreigd bij de boeren en in de slachthuizen, met o.a. het resultant dat niemand meer voor de NVWA wil werken.

Ik lees dat de regels voor de bio varkens anders zijn, dat is fijn om te horen. Ik vind de manier waarop wij met deze dieren omgaan stuitend. Wat mij betreft worden de bio varkens de norm. Vanwege alle misstanden in de sector eet ik al jaren geen varkensvlees meer.

Dit ligt niet alleen bij de boeren, het is de hele sector en als belangrijke schakel de consument. Als er geld in om gaat, dan trekken dieren altijd aan het kortste einde. Als wij goedkoop vlees op ons bord willen, dan is het heel goed mogelijk dat hier dierenleed aan te pas komt. Ik heb mijn ogen er jarenlang voor gesloten omdat mijn familie bestaat uit boeren en slagers. Alleen ben ik er nu wel echt anders over na gaan denken.

De keurslager waar ik mijn vlees haal heeft vlees van Het Wroetvarken: https://www.wroetvarken.nl/
Ja, goed, oké, het blijft een tak voor het fokken/mesten van varkens maar ik vind het een sterk verbeterd concept. De stallen hebben ramen op zichthoogte (voor de varkens). De varkens leven in groepen, hebben een dichte vloer met een lekkere laag strooisel zodat ze kunnen wroeten en krijgen non-GMO voer. En daar betaal ik graag wat meer voor/eet wat minder vlees.
(En als je dit gewend bent aan varkensvlees laat je die ranzige lap lekker in de supermarkt, ik eet wel wat anders dan.)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:53

996981 schreef:
Jessix schreef:

Je vraag is al beantwoord. Er zijn gisteren varkens getransporteerd. Dus ja; er zijn boeren die hun dieren laten vertrekken op zulke dagen.

Het is interessant om te weten wie op het moment van vervoer eigenaar is en welke afspraken eromtrent gemaakt zijn. Dán weet je wie er aansprakelijk is bij misstanden. Jij suggereert dat het de boer zijn fout is, omdat hij “zijn” dieren meegeeft.

Ik heb geen vraag achter deze vraag, want met deze vraag begint het.

En ik suggereer niets. Als ik er iets van vind dan zeg ik het gewoon. Ik heb niets te verbergen. Ik vind iedereen fout die dieren met plus 35 graden op transport zet. Het was al een week bekend dat het zo heet zou worden. Je kan dan maatregelen nemen. (ik zou dan kiezen voor uitstel)

Blijkbaar kan dat allemaal niet, aldus de reacties in dit topic. Nou dan weet ik weer genoeg.

Cer

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:57

wat 'kan allemaal niet'?
Er is toch nog niet gezegd dat dat niet kan.. ik lees 1 reactie die iets zegt over biggen ofzo..
Ik had vragen over die hele keten, en hoe dat dan werkt, en wie inderdaad besluit om die dieren op transport te zetten enzo.. ik weet nog niet hoe dat werkt eigenlijk... dat antwoord heb ik nog niet gelezen..

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:02

Cer schreef:
Citaat:

Ja ik stel vragen, en als er geen antwoord komt dan zeg ik daar wat van (deed jij ook constant mbt bijv Covid, net zoals om bronnen vragen en iets zeggen van linkdropping..dus dat). Buiten dat het niet perse 'standaard' is.. maar dat ook terzijde.

Als jij een vervoersbedrijf op het conto van ALLE boeren schuift, dan vind ik daar ook wat van en dat schrijf ik dan. Je hebt het zelf alleen gewoon helemaal niet in de gaten. Ik vind dat best bijzonder..

Ik vind dat er in NL een heel mooi product geproduceerd kan worden, als de keten daar de kans voor krijgt. Ik vind het idee dat er slechter geproduceerd spul binnen kan komen, niet gaaf.
Ik vind dat de overheid het mensen behoorlijk lastig kan maken (bijv met de toeslagenaffaire) en dat het in dit proces ook niet altijd heel chique gegaan is..
en dat (en andere dingeN) heb ik ook al meerdere malen geschreven .maar dat heb je misschien niet gelezen... :)

Verder vind ik communicatieprocessen altijd erg interessant. ik ben er niet goed in, maar ik vind het wel interessant.. dus ik zal meer daarop reageren :j

Ik vind jou juist een prettige manier van forummen hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:03

Cer schreef:
Citaat:

Laat mij eens even lezen waar ik een vervoersbedrijf uit de wind houd en ALle boeren als schuldige aanwijs?

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:04

Onze kippen zouden gisteren deels weg volgens de planning. Ik heb maandagmorgen al overleg gehad met de slachterij en die zeiden meteen we gaan niet laden. Vandaag gaan ze nu dan en er komt idd zoals Janine al zegt een ventilatorauto. Dat er ergens iets mis gaat , is geen teken dat het overal mis gaat. Als er ergens door een paardenhouder een paard verwaarloost wordt dan betekent dat niet dat alle paardenhouders hun paard niet goed verzorgen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:18

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:22

Jessix schreef:
996981 schreef:

Ik heb geen vraag achter deze vraag, want met deze vraag begint het.

En ik suggereer niets. Als ik er iets van vind dan zeg ik het gewoon. Ik heb niets te verbergen. Ik vind iedereen fout die dieren met plus 35 graden op transport zet. Het was al een week bekend dat het zo heet zou worden. Je kan dan maatregelen nemen. (ik zou dan kiezen voor uitstel)

Blijkbaar kan dat allemaal niet, aldus de reacties in dit topic. Nou dan weet ik weer genoeg.

Die vraag is al beantwoord? Het is immers de start van de discussie op de laatste pagina’s.

Ja, er zijn boeren die vee op transport zetten met warm weer. Dat heb je toch gezien? De vraag is of ze überhaupt een keuze hebben. Over varkens die al verkocht zijn heb je bijvoorbeeld geen zeggenschap meer. Ook kan ik me niet voorstellen dat verantwoordelijkheid van verantwoord vervoeren op de schouders van de boeren rust. Die zouden met gerust hart vee moeten kunnen afgeven.

Je weet niet of uitstel mogelijk is en dat was ook je vraag niet, terwijl dat imo wel cruciaal is. “Ik zou kiezen voor uitstel” zonder enige onderbouwing op welke wijze dat mogelijk is en welke consequenties dat heeft. Zo kan ik het ook….

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:23

Cer schreef:
bigone schreef:
Wanneer er twee dagen achter elkaar deze berichten opduiken ben je zo heel snel steun kwijt:
https://twitter.com/tonvanderham/status ... 58VjKUIg6g

Ik vind dit daarop lijken... :j
en daar had ik dus ook wat over gevraagd, om het te verduidelijken... :)

Er op vinden lijken en dan beweren dat het zo is. Communicatie ?
Oké duidelijk .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:25

bigone schreef:
Oké duidelijk .

Negeer de rest gewoon :j +:)+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:28

Cer schreef:
bigone schreef:
Oké duidelijk .

Negeer de rest gewoon :j +:)+

Het feit dat jij iedereen die geen antwoord geeft op jouw “ vragen” waarvan je zelf een heleboel antwoorden kunt vinden de maat wil nemen zegt mij voldoende.
Wanneer je een bericht met vervelende filmpjes die slecht zijn voor de steun van de boeren als anti boer bericht classificeert zegt dat misschien meer over jouw denkwijze dan de mijne.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:35

bigone schreef:
Het feit dat jij iedereen die geen antwoord geeft op jouw “ vragen” waarvan je zelf een heleboel antwoorden kunt vinden de maat wil nemen zegt mij voldoende.
Wanneer je een bericht met vervelende filmpjes die slecht zijn voor de steun van de boeren als anti boer bericht classificeert zegt dat misschien meer over jouw denkwijze dan de mijne.

"iedereen" vind ik een beetje een overstatement..
ik snap niet helemaal hoe je hier zo fel van leer over kan trekken.. Jij plaatst een link met 1 zin erbij. Ik vraag dan een paar keer of dat aan de boeren is of aan de transporteurs.. ik vraag het zelfs nog een keer aan jou. Dan gaat het niet over 'iedereen', dan gaat het over jou :j
Ik neem niemand 'de maat'... (wat is dat eigenlijk, de maat nemen). Ik stel gewoon een vraag ter verduidelijking.. "is dit aan de boer of aan de transporteur'.. Ik vraag notabene om uitleg voor het te veroordelen.. die uitleg komt niet. Dat veroordeel ik verder niet, maar ik ga er dan wel vanuit dat je het blijkbaar zo bedoelt..

Jij wil graag een soort strijd voeren tegen mensen die het niet met jou eens lijken te zijn. Maar ik ben het niet perse met jou oneens. Alleen dat kan je al niet uit mijn berichten halen :)
Ik doe iets wat jou niet zint blijkbaar... terwijl ik gewoon vragen stel over ketens, over procedures, over andere gevallen, bedrijven, omstandigheden etc.
Ik heb namelijk niet alle wijsheid in pacht, en al helemaal niet over een sector waar ik geen verstand van heb.... ik vind het knap dat mensen wel overal verstand van hebben en het ook zo brengen :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:52

Aangezien het van jou alleen over boeren en niet over transport gaat was verduidelijken niet nodig toch?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:54

bigone schreef:
Aangezien het van jou alleen over boeren en niet over transport gaat was verduidelijken niet nodig toch?

Deze vraag snap ik niet.. ? Hoe bedoel je dit?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:55

996981 schreef:
Die vraag is al beantwoord? Het is immers de start van de discussie op de laatste pagina’s.

Ja, er zijn boeren die vee op transport zetten met warm weer. Dat heb je toch gezien? De vraag is of ze überhaupt een keuze hebben. Over varkens die al verkocht zijn heb je bijvoorbeeld geen zeggenschap meer. Ook kan ik me niet voorstellen dat verantwoordelijkheid van verantwoord vervoeren op de schouders van de boeren rust. Die zouden met gerust hart vee moeten kunnen afgeven.

Je weet niet of uitstel mogelijk is en dat was ook je vraag niet, terwijl dat imo wel cruciaal is. “Ik zou kiezen voor uitstel” zonder enige onderbouwing op welke wijze dat mogelijk is en welke consequenties dat heeft. Zo kan ik het ook….

Waar zie jij dat deze varkens op het heetst vd dag op transport zijn gezet dan?

Ze kunnen ook 5 uur smorgens opgehaald zijn en vroeg gearriveerd bij het abatoir en daar hebben ze stil staan wachten.
Daar ziet het er namelijk wel naar uit als je de beelden bekijkt. Wagen staat stil dus geen luchtcirculatie in de wagen en dus word het bloedheet voor die beesten.

Daar kan een boer die smorgens om 4..half 5 ze liet halen weinig aan doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:56

Cer schreef:
*leest topic titel*

“… dat is t punt niet..” ?

Ik ben in de war …

Het gaat om de boeren hier, niet om de transport bedrijven .. als ik t goed heb..

En wat betreft transport, van de regering of liever EU uit verplichten dat er op elke veewagen een goed koelsysteem zit. Dat verplicht gebruikt moet worden bij 18 + en zonneschijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:03

ja, ik vraag of het transport uitgevoerd wordt door de boeren of door de transport bedrijven, omdat er uitgelegd werd dat transport ingehuurd wordt (waarbij je dan dus kan denken dat zij daar verantwoordelijk voor zijn, en niet de boeren, denk ik.)

Op die vraag wordt gezegd 'dat is het punt niet'. Maar het gaat in dit topic toch voornamelijk over boeren, dan is de vraag om verduidelijking toch logisch? Ik vind dat wel het punt. De vraag is wat de boeren kunnen doen aan misstanden tijdens transport of bij het slachthuis. Daar is dan waar ik dan verduidelijking over vraag. Of hoe dat dan werkt.
Dat die keten met elkaar te maken heeft, dat snap ik dan weer wel :)
Ik vraag hoe je een filmpje van een te hete vrachtwagen toewijst aan boeren..

En daarna kan je lezen dat het bedrijf uiteindelijk eigendom is van de boeren (dat heb ik dan zelf gegoogled want het werd hier op zich niet uitgelegd, dus kudo's voor mij) , dus dat ik van mening ben (oh, heb ik toch een mening) dat je je dan af kunt vragen of boeren daar dan toch niet wat over moeten zeggen om dat te verbeteren. Dat staat ook ergens...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:14

Ik wijs het niet toe aan de boeren maar geef aan dat door dit soort uitwassen de steun wel eens flink af kan nemen voor de boeren.
Dat is een constatering en geen oordeel over boer, transport. Wanneer je inderdaad al mijn berichten zo goed leest had je ook kunnen lezen dat de “ schuld” bij vion ligt omdat ze achterliepen met de productlijn.