Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:41

De propaganda aansich is niet zo misleidend hoor en Rutte heeft willens en wetens dit gedaan om de wereld eens wakker te schudden en of je dat op deze manier moet doen daar kun je over discussiëren! De man geeft alleen aan dat het propaganda is en hoe zich dat uit. Hij spreekt zelf ook over een ongekende brute oorlog.

De Baltische Staten zijn al geruime tijd in opperste paraatheid want de vraag is :_ wat gebeurt er met hen als het duidelijk is hoe en wat met Oekraïne "? Die zijn er totaal niet gerust op. Dus deze man heeft vanuit het veilige Frankrijk ook wel gemakkelijk praten. Dus nuanceer het aan beiden kanten. Europa zal echt moeten accelereren als het om bewapening gaat want het zijn gevaare tijdens. En dat vond ik al voor de inval van Oekraïne die ik voorspeld had overigens. Tot nu staat Oekraïne met zeer veel moeite nog overeind maar het zucht en kraakt. Heel gevaarlijk voor Europa als Oekraïne geen stand houdt.

Afgelopen nacht
https://www.hln.be/buitenland/zware-exp ... ~a2c6d779/

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 10:41

Er wordt erg weinig aandacht aan besteed: enkele dagen begon het plaatselijk maar sedert vandaag is het een feit Rusland heeft besloten zich meer te isoleren mbt communicatie. WhatsApp, YouTube was al offline maar nu ook Viber. Viber was de standaard. In de praktijk werkt nog Telegram voor berichten app en VoIP voor bellen.

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 10:54

Trump heeft laten weten door te gaan met wapensteun aan Oekraine, mits EU-landen hun NATO bijdrage naar 5% brengen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 10:59

Er is een heuse opstand gaande in Rusland onder gepensioneerden. De hoge inflatie maakt het leven voor hen onmogelijk. In winkelcentra, banken, Russische postkantoren en zelfs op de straten van Moskou en Sint-Petersburg gooiden Russen met vuurwerk, molotovcocktails en overgoten politieauto's met benzine, waarna ze probeerden ze in brand te steken
https://x.com/front_ukrainian/status/18 ... 6092759435

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:02

Wouw Babootje dat is wel wat in dat land.
Nico heb jij een idee waarom Rusland meer plat gooit? Is dat om communicatie tussen mensen te beperken hetgeen je wel vaker ziet gebeuren bij dictaturen? Of heeft het een andere reden volgens jou?

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:21

pien_2010 schreef:
Nico heb jij een idee waarom Rusland meer plat gooit? Is dat om communicatie tussen mensen te beperken hetgeen je wel vaker ziet gebeuren bij dictaturen? Of heeft het een andere reden volgens jou?

Strikvraag van u? Veel wat ik hier lees zijn eenzijdige meningen van personen anti poetin. Die personen zeggen daarom .... De meeste Russen hebben geen enkel probleem met Viber offline immers het wordt ook gebruikt door terroristische groeperingen. Telegram is volledig gratis bellen in en naar Rusland en werkt ook op dit moment vanuit Nederland uitmuntend.Ik verwacht wel dat deze ook offline gaat waardoor VoIP overblijft hetgeen gedeeltelijk tegen betaling is.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 22-12-24 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:23

Nico12 schreef:
pien_2010 schreef:

Strikvraag van u? Veel wat ik hier lees zijn eenzijdige meningen van personen anti poetin. Die personen zeggen daarom .... De meeste Russen hebben geen enkel probleem met Viber offline immers het wordt ook gebruikt door terroristische groeperingen. Telegram is volledig gratis bellen in en naar Rusland en werkt ook op dit moment vanuit Nederland uitmuntend.

Strikantwoord :j
Dat volgens jou de meeste russen er geen probleem mee zouden hebben, maakt het feit toch niet anders dan dat het aantal communicatiemogelijkheden beperkt wordt?
Enne... werd Telegram ook niet gebruikt door terroristen?

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:27

Nico12 schreef:
pien_2010 schreef:

Strikvraag van u? Veel wat ik hier lees zijn eenzijdige meningen van personen anti poetin. Die personen zeggen daarom .... De meeste Russen hebben geen enkel probleem met Viber offline immers het wordt ook gebruikt door terroristische groeperingen. Telegram is volledig gratis bellen in en naar Rusland en werkt ook op dit moment vanuit Nederland uitmuntend.

Strikantwoord :j
Dat volgens jou de meeste russen er geen probleem mee zouden hebben, maakt het feit toch niet anders dan dat het aantal communicatiemogelijkheden beperkt wordt?
Enne... werd Telegram ook niet gebruikt door terroristen?[/quote]
Tekst aangepast, Telegram zal m.i. vervangen worden door VoIP

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:47

Volgens mij heb ik geen strikvraag gesteld want ik weet dat u andere mening erop na houdt dus ben ik benieuwd wat u denkt dat de reden is. En volgens mij hebt u geen antwoord gegeven op die vraag. Ikzelf denk dat de dictatuur meer en meer info vanuit buiten Rusland zal beperken, en ik vraag dus wat u denkt dat de reden is.

En in Rusland zijn er mensen die het regiem adoreren en zij (veelal jongeren) die kotsen op het regiem
Tevens zijn er generatie problemen tussen generaties, denk aan ouders die het nieuws van de Staat volgen en de jeugd die zich ook internationaal orienteert (bron vriendin uit Moskou die inmiddels is weggevlucht via Georgia en in Canada mag blijven. Zij is niet de enige die Rusland is ontvlucht. Georgia heeft het er maar druk mee en daar is niet iedereen blij mee).

Tevens is het zo, dat in Oekraïne het gros tegen de Russische inval is, maar er nog steeds Russische sympathieen aanwezig zijn (bron wandelmaatje die Russisch familie in Oekraïne heeft en vertelt dat die familie echt niet alleen staat daarin ......ook al zijn de sympathisanten met de Russen in de minderheid nawat er in Buscha en andere veroverende gebieden is gebeurd aan moord en verkrachtingen.).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 15:23

Nico, vertel jij je vrienden in Rusland ook hoe het er echt aan toegaat in de Oekraïne?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 23:59

Zonet het nieuwe ijzeren gordijn gezien. Een documentaire van Rudi Vranck uitgezonden door de VPRO 1 in een serie. Vandaag ging het over de geschiedenis vertelt door de mensen zelf van Estland, Letland en Litouwen de Baltische staten dus. Heel erg interessant daar er bv in een gezin in een streek in Estland ,vlak bij de Russische grens, de ouders Russisch zijn, de kinderen Lets en alles praat Russisch. Zeer interessant want de kinderen hebben ook bv in Moskou gestudeerd.
Ik vind het echt een aanrader voor iedereen om dit te kijken. Ik vond het leerzaam!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 12:02

Ik had het ook al langs zien komen, maar nog geen gelegenheid gehad om te kijken. Dus goede tip Pien.

Al een paar dagen gaan geruchten over de coupe d'etat in Belarus. De VS roepen Amerikaanse burgers op om Belarus direct te verlaten.
Dit geldt ook voor Transnistrie waar ook Russische soldaten zitten.
https://www.ad.nl/buitenland/verenigde- ... ~a6410ab9/

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 13:04

Babootje schreef:
Ik had het ook al langs zien komen, maar nog geen gelegenheid gehad om te kijken. Dus goede tip Pien.

Al een paar dagen gaan geruchten over de coupe d'etat in Belarus. De VS roepen Amerikaanse burgers op om Belarus direct te verlaten.

Datum is 15-02-2022?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:13

Babootje schreef:

tamary schreef:
Datum is 15-02-2022?

Oeps wellicht een 2e dreiging?
Ik zocht even NL berichtgeving ervan en had niet in de gaten dat dit een ouder bericht was.
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/18 ... 5209016421
https://x.com/astraiaintel/status/1871225864853348620

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:21

Babootje schreef:
Babootje schreef:

tamary schreef:
Datum is 15-02-2022?

Ik zocht even NL berichtgeving ervan en had niet in de gaten dat dit een ouder bericht was.

Of je was niet de enige die het even verkeerd gelezen heeft. Kan ook.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:41

Babootje schreef:
Babootje schreef:

tamary schreef:
Datum is 15-02-2022?

Cowboy55 schreef:
Of je was niet de enige die het even verkeerd gelezen heeft. Kan ook.

Dat kan zeker :D Maar zitten er niet weer verkiezingen aan te komen daar?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:53

Hebben ze toch net gehad? Of niet?

Check: februari 2024…..

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:59

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 16:31

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 10:25

Babootje schreef:
Trump heeft laten weten door te gaan met wapensteun aan Oekraine, mits EU-landen hun NATO bijdrage naar 5% brengen.

WTF ! Ik hoop dat België hier niet op ingaat, we zitten nu al met zo'n gat in de begroting. Vredesbewegingen beginnen gelukkig stilaan in gang te schieten om al dat geld voor wapens naar beneden te halen. Iemand die een vredesprijs kreeg van Pax Christi (weet nu niet of het Reginald Moreels was of een andere), roept op tot betogen, en om op te roepen tot diplomatie tussen Rusland en Oekraïne (en dat niemand het waagt om vandaag een voortzetting van de oorlog te promoten, wacht daar tenminste mee tot na kerstmis -:(- )

Ik zou een gat in de lucht springen als België uit de Navo zou stappen, maar zo wijs zullen ze niet zijn.

Ik weet niet of de wapenindustrie beursgenoteerd is, maar indien ja, durf ik er donder op zeggen dat Trump

De visie van Pax Christi vind ik mooi, moet me alleen nog in een paar termen inlezen. https://www.paxchristi.be/rusland-oekraine

Ik heb sowieso al gezorgd dat mijn bijdrage aan defensie hier via de belastingen wat beperkt zal worden, door nog snel wat geld over te maken aan enkele vredesorganisaties, daar krijg ik een fiscaal attest voor. Alle beetjes helpen, al zullen ze het geld dan wel weer elders halen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 11:14

Tja HWN wat moet ik er over zeggen....vrede is een mooi goed net als democratie. Ik ga toch echt niet Europa verkwanselen aan een dictator rupsje nooit genoeg. Wat er nl gebeurt met de oorspronkelijke bewoners van de bezette gebieden in Oekraïne vind ik daarvoor te erg. Nee, dan ga ik strijden voor het behoud van de democratie en het terugkeren van de vrede zsm.
En België zal nooit uit de NAVO gaan. Ze weten wel beter en zijn wijzer. Dus blijf maar lekker dromen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 11:26

Ik denk dat het belangrijk is om iets als de NAVO / een "samen staan we sterk, blijf van ons af"- organisatie te hebben. Voor het geval er weer iemand landjepik wil gaan doen en 1 voor 1 omliggende landen gaat bezetten.

Rusland toont zich niet echt als een goede buur helaas.

Maar daarnaast ben ik wel van mening dat het wel verstandig is om naar elkaars noden te luisteren zodat je met zijn allen kan proberen om hele diepe onvrede (die vooraf gaat aan oorlog en aanslagen) te voorkomen. Zodat invallen, aanslagen en oorlog hopelijk niet nodig worden gevonden door een partij die het gevoel heeft dat die tekort gedaan wordt.

Alleen dat zal ook niet zaligmakend zijn wanneer een agressor simpelweg een buurland van de kaart wil vegen en wil absorberen.....

Ik weet ook niet of de inval en oorlog in Ukraïne voorkomen had kunnen worden door een betere samenwerking met Rusland, want hadden ze er wel voor open gestaan of wilden ze alleen maar hun way or the highway zeg maar, over de rug van Ukraïne.....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 12:51

pmarena schreef:
Ik weet ook niet of de inval en oorlog in Ukraïne voorkomen had kunnen worden door een betere samenwerking met Rusland, want hadden ze er wel voor open gestaan of wilden ze alleen maar hun way or the highway zeg maar, over de rug van Ukraïne.....

Hier heb je je antwoord
https://x.com/Doktor_Klein/status/1871286091145458008

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 13:08

pmarena schreef:
Ik denk dat het belangrijk is om iets als de NAVO / een "samen staan we sterk, blijf van ons af"- organisatie te hebben. Voor het geval er weer iemand landjepik wil gaan doen en 1 voor 1 omliggende landen gaat bezetten.

Rusland toont zich niet echt als een goede buur helaas.

Maar daarnaast ben ik wel van mening dat het wel verstandig is om naar elkaars noden te luisteren zodat je met zijn allen kan proberen om hele diepe onvrede (die vooraf gaat aan oorlog en aanslagen) te voorkomen. Zodat invallen, aanslagen en oorlog hopelijk niet nodig worden gevonden door een partij die het gevoel heeft dat die tekort gedaan wordt.

Alleen dat zal ook niet zaligmakend zijn wanneer een agressor simpelweg een buurland van de kaart wil vegen en wil absorberen.....

Dat was indertijd de reden dat de Navo opgericht werd. Echter heeft in de geschiedenis de Navo nog nooit een eigen lidstaat verdedigd/moeten verdedigen. Maar in plaats van gewoon "dreigend" aanwezig te zijn en niet te moeten vechten (waar ik dan wel nog kan inkomen, al snap ik niet dat je er dan nog ieder jaar zo'n massa geld moet inpompen) (na de val van de sovjetunie waren ze niet meer nodig) hebben ze zichzelf "heruitgevonden". Dit artikel illustreert het mooi:

https://vrede.be/nl/nieuws/75-jaar-navo ... en-te-gaan

Ik haal er even het voor mij belangrijkste fragment uit:

Het uiteenvallen van het Oostblok leidde midden 1991 ook tot de ontbinding van het Warschaupact. Met het wegvallen van de beoogde tegenstander van de NAVO verdween haar officiële bestaansreden. In plaats van dit te erkennen, stond de westerse militaire alliantie erop zichzelf heruit te vinden. Er volgde een expansieve transformatie tot een militaire macht die overal ter wereld kan interveniëren “ter verdediging van de vrijheid en de veiligheid”. Dit proces verliep via een combinatie van ondoeltreffende internationale interventies (zie Irak, Afghanistan en Libië), het opzetten van wereldwijde militaire partnerschappen en de eigen territoriale uitbreiding.

Wat de dreiging van Rusland tegenover de Navo-landen betreft het volgende fragment:

In 2023 besteedden de NAVO-lidstaten samen 1.341 miljard dollar aan militaire uitgaven (goed voor 55% van het wereldtotaal!). (...) Rusland besteedde 109 miljard dollar, en pompt het gros van zijn mankrachten en militaire middelen in de Oekraïne-oorlog. Het is bijgevolg weinig realistisch om te beweren dat Rusland een tweede front zal openen tegen een NAVO-lidstaat. Toch blijven de spreekbuizen van het militair-industrieel complex -de NAVO op kop- het gevaar voor de Russische dreiging er bij de bevolking inpeperen. Dat is niet zo verwonderlijk als je weet dat de VS 42% van de wereldwijde wapenexport voor zijn rekening neemt. De kassa moet blijven rinkelen.

Ik ben dan, ipv de Navo, meer voorstander van een internationale vredesmacht indien dit nodig is, in het kader van een wereldwijde organisatie, voor zover we er eentje vinden/kunnen maken die rechtvaardig is en zich baseert op internationaal recht en niet op vriendjespolitiek. Ik kan bijvoorbeeld UNIFIL, de VN-vredestroepen in Libanon wel appreciëren, die zich niet laten wegjagen door Israël en effectief een oogje in het zeil houden (en de stand bijhielden van het aantal inbraken op het staakt-het-vuren). Ik zou zo'n initiatieven graag zien in de Palestijnse gebieden, als de Palestijnen hiervoor openstaan (want het is tenslotte hun land), maar vast wel, in de West Bank nodigen ze nu al Israëlische vredesactivisten uit om te blijven slapen om hen te beschermen tegen de kolonisten (wat ik een nog beter inititatief vind, "vijanden" die samenwerken).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 13:16

Art 5 is in werking gesteld na de twin towers. En zonder NATO had Poetin niets gedaan denk je? Of noord Korea? Ik vind het nogal naïef.