Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:42

@Bigone, ik heb 3 maanden elke dag alles afgespit, ik kan ze best vinden, maar dat kost mij zoveel tijd...kunnen we afspreken dat ik geen onzin post.? Vanaf nu zal ik bronnen proberen te plaatsen. Ik lees veel mee op allerlei redditfora waar ook weer linken komen, ukrainers en russen posten, probeer 2 kanten propaganda te volgen op russische en ukrainse kranten. Ik heb zoveel geleerd van het internationale postgedrag met linken naar officiele stukken.....razend boeiend. Google vertaald alles, of in duits en engels te volgen.
Maar ik zal zeker mooie links posten.....sommigen zullen jullie wel tijd kosten. Maar zeer noodzakelijk om een eerlijk oordeelte vormen

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:44

pien_2010 schreef:
Citaat:
Heb je daar bronnen van? Over de oligarchen en geld afstaan? En dat het eigenlijk van Poetin is?

Wat grappig dit, want gisteren was in een Franse nieuwsprogramma een man die vertelde dat in Rusland die oligarchen allemaal verbonden zijn met Poetin in die zin dat bij elke transactie een aantal procent minstens naar hem gaan. Poetin zou geobserdeerd zijn door geld en door die afdrachten ongelooflijk rijk waarvan de echte bedragen niet eens bekend zijn.
Ik wist dat dus ook niet.

De vraag is of China wel op die problemen zit te wachten.

Putin is de rijkste man ter aarde...400 miljard wit gewassen door heel Europa.

Ik ben nu bezig met een boek van Bill Browden...ook een aanrader,
Laatst bijgewerkt door Bobbejaan op 24-05-22 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:44

Bobbejaan schreef:
Ik lees al een tijdje met jullie mee.....helaas eerst een hoop onzin berichten moeten plaatsen om te kunnen posten :o .

Interessante posters zitten er in dit topic.
Ik volg alles heel nauwgezet en ik ben ook niet meteen een goedgeloviger.

Mochten jullie het interessant vinden dan kan ik wat informatieve links plaatsen.

Bv over het vermeende nazi zijn van Ukraine. Dat vond ik echt interessant, de historie dus. Want dit is nl een stukje geschiedenis. De geschiedenis van rusland, de ussr en ukraine is best diepgaand en wij in het westen weten daar te wei ig over...doordat het zo oppervlakkig is, oordelen we snel en ook makkelijk uit onze eigen visie.

Al een tijdje meelezen?? Je bent vandaag pas lid geworden en je eerste bericht was rond 17.14 uur. Valt wel reuze mee toch? Sterkte in de wilde Bokt wereld.

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:46

CharleyT schreef:
Bobbejaan schreef:
Ik lees al een tijdje met jullie mee.....helaas eerst een hoop onzin berichten moeten plaatsen om te kunnen posten :o .

Interessante posters zitten er in dit topic.
Ik volg alles heel nauwgezet en ik ben ook niet meteen een goedgeloviger.

Mochten jullie het interessant vinden dan kan ik wat informatieve links plaatsen.

Bv over het vermeende nazi zijn van Ukraine. Dat vond ik echt interessant, de historie dus. Want dit is nl een stukje geschiedenis. De geschiedenis van rusland, de ussr en ukraine is best diepgaand en wij in het westen weten daar te wei ig over...doordat het zo oppervlakkig is, oordelen we snel en ook makkelijk uit onze eigen visie.

Al een tijdje meelezen?? Je bent vandaag pas lid geworden en je eerste bericht was rond 17.14 uur. Valt wel reuze mee toch? Sterkte in de wilde Bokt wereld.

Ja ik lees al ten tijde van de invasie, Nou....heb veel moeten posten hoor :)) , alleen omdat ik dit topic interessant vind....absurde regel van die 25 posten en toen had ik ook nog de verkeerde fora, dus mocht weer vrolijk verder :+ zonde van mijn tijd.....hummmm ga nu peerdebeest doen
Laatst bijgewerkt door Bobbejaan op 24-05-22 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:49

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:54

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:21

https://youtu.be/gglefkq6YOQ
Hier moet je even tijd voor nemen, maar ik vond hem interessante achtergronden geven. Van Dalton Thomas van FAI organization (frontier alliance international) hij heeft meer youtube lections. Niet de eerste de beste met een goede visie en veel achtergrond ervaring. Voor de geinteresseerde een lecture over het nazisme in Ukraine e het azov batiljon. Wat feitelijk een burgerbatiljon was die het juk van het kremlin kwijt wilde, westers georieneert is en dus hierdoor nationalistisch . De tekens die ze gebruiken en misbruikt zijn door hitler legt hij uit, de hitlergroet is van oorsprong een Romeinse soldatengroet. M.i, fout om dit te hergebruiken, trekt nl ook hitlerminnend volk aan, wat het deed ,maar al lang niet meer in het tegenwoordige azov bataljon toegelaten.....maar in tijde van oorlog wel.icht wel, alhoewel ik ook weer zag dat zij een eigen gewapende groep hebben...maar goed ten tijde van oorlog welk de hardvochtigste krijgers, immers voor vrijheid van hun vaderland
Laatst bijgewerkt door Bobbejaan op 24-05-22 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:25

Laatst bijgewerkt door Bobbejaan op 24-05-22 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:26

Telpeva schreef:
Welkom Bobbejaan!
Er zijn zo ver ik weet 2 actieve topics (of ik moet wat hebben gemist) over de oorlog in Oekraïne, deze heb je al gevonden, misschien vind je de andere ook interessant:
[NM] Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Deze heb ik ook gelezen. Toppie dat er bokkers zijn die opvangen :knuffel: .

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:29

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:37

pien_2010 schreef:
Citaat:
Heb je daar bronnen van? Over de oligarchen en geld afstaan? En dat het eigenlijk van Poetin is?

Wat grappig dit, want gisteren was in een Franse nieuwsprogramma een man die vertelde dat in Rusland die oligarchen allemaal verbonden zijn met Poetin in die zin dat bij elke transactie een aantal procent minstens naar hem gaan. Poetin zou geobserdeerd zijn door geld en door die afdrachten ongelooflijk rijk waarvan de echte bedragen niet eens bekend zijn.
Ik wist dat dus ook niet.

De vraag is of China wel op die problemen zit te wachten.

Laatste nieuws van Nu.nl waarin oa het verdrietige bericht dat in een kelder ve appartement van Mariupol de lichamen gevonden zijn van 200 mensen die er al langer liggen

https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... redirect=1

Chinezen steken anders in elkaar dan wij. Zij denken niet in ohjee daar komt wellicht een probleem aan. Ze hebben zich allang voorbereid op problemen want een Chinees wil alles onder controle hebben. Ze zijn gestructureerd geprogrammeerd op succes falen is geen optie. Daarnaast hebben ze moeite met keuzes maken. Die laten ze graag voor zich maken, iemand die de route uitstippelt voor ze. En dan volgen ze....zoals het een goed Chinees betaamt. De bruiloft van onze oudste en zijn Chinese bruid probeerde ze door de “ partij “ tot hier toe aan te sturen. Het mocht niet te groots van dan zouden er partij Chinezen gekwetst kunnen worden het mag natuurlijk niet grote dan de locale leider.. Heb bij schoondochter moeten kletsen als brugman dathet haar dag was en dat ze mocht doen en laten wat ze wilde. Maar zelfs dan nog zat de angst er in het fout te doen. Daarmee haar ouders, familie en vrienden in discridiet te brengen. Zo is het er in gedramd bij de Chinezen nauwelijks besef van zelf beschikking.

Dus ja als je 1,4 miljard Chinezen mobiliseert is dat een dingetje. Een iets groter dingetje dan alle Russen bijelkaar

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:47

enzino schreef:
Ik probeer uit te vinden of we het hier over een fictief verhaal hebben dat verzonnen is voor propaganda redenen of dat dit echt heeft plaats gevonden. Dat zou niet de eerste keer zijn. Lijkt me niet zo vreemd, of wel soms?

Tot nu toe is er dus alleen het woord van Zelensky zelf, iets dat natuurlijk niet heel betrouwbaar is.

Bijzondere opmerking.
Hoezo niet heel betrouwbaar? Vind ik behoorlijk kwalijk, als hij fantaseert is de hulp snel voorbij hoor. Dit leger verdient zeker een heldenaandacht. Zoveel moed om te vechten tegen een overmacht van wreedheid zonder zeevloot en weinig vliegtuigen, geen langeafstand en geen juiste luchtafweer. Je hedt geen fan te zijn van Zelensky, maar het is ook geen flapdrol.

Dit zijn special ops en zijn onder supervisie met de Nato gedaan. Azovstal is gigantisch groot met 4 diepe lagen ondergronds door ussr gebouwd, inclusief atoomkelders, bedden, voedsel, water, medicatie en verbandmiddelen en een enorme generator ruimte. Er zijn diverse gangen en diverse uitgangen, we praten over een complex van tig kilometers. Meen ergens te hebben gelezen voor 3000? mensen ruimte? Wellicht om alle fabrieks arbeiders ruimte te bieden.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:48

pien_2010 schreef:
Pareltjes schreef:
Wat niet weg neemt dat hij alle voorafgaande jaren toch heeft deel genomen aan dezelfde pratijken. En een oorlog kennelijk pas een brug te ver was. Vind het altijd erg dubbel.

Inmiddels begint het tussen USA en China ook weer te rommelen. Nu weer mbt de Oeigoeren. Dat er ineens een lijn moet worden getrokken mbt een de heropvoedings kampen van 2 miljoen oeigoeren. Mag hopen dat Taiwain en deze kwestie de relaties met China niet op scheep gaat zetten. Er is tenslotte al geuit dat de USA zich goed moest bedenken of ze het op wilde nemen tegen 1,4 miljard Chinezen...

Nu Rusland zich steeds meer zal moeten richten op China ben ik er niet gerust op...

Klopt pareltjes het was op TV en die hele opvoedingskampen blijkt zo grootschalig te zijn en willens en wetens vanuit de overheid geïnitieerd dat dit na WOII nog niet vertoond is en het veel verder gaat en rngrootschaliger is als men tot nu toe dacht.
Een hacker heeft de foto's en info gehacked en gegeven aan internationale deskundigen in de USA die dit materiaal hebben onderzocht en volgens hen klopt het.
China wijst het als laster vd hand.

Welkom Bobbejaan.

Yep......en intern weten de Chinezen van niets. Zoals ze van zoveel zaken niet weten. Ik heb het hier al vaker gezegd, het echte gevaar zal vanuit China komen. Ze zijn berekenend en zeer geduldig hebben zich overal ingekocht zeker tijdens de creditcrisis. En dan niet uitsluitend grote bedrijven, ook de middenklasse heeft bakken met geld te besteden. Schulden doen ze niet aan.

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:49

Een Chinees denkt collectief, alles voor het leger, alles voor een groot China. Gevaarlijk.

@ pareltje, moet er niet aan denken, 1,4 miljard chinezen en een 144 miljoen orc's over Europa banjeren Y;(
Laatst bijgewerkt door Bobbejaan op 24-05-22 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:52

Hi Bobbejaan welkom hier, altijd fijn als er weer een nieuwe (kritische) invalshoek bij komt :j

Ik denk niet dat er veel vertrouwen tussen Rusland en China is. China heeft Rusland nodig voor de doorgang van de zijderoute en (mijn speculatie) om Afrika onder de duim te houden zodat China daar rustig zaken kan doen.

Ik heb begrepen dat de leider van China er alleen zit bij de gratie van het volk. Zodra er een schijn is dat de leider slecht voor het volk is, dus economische teruggang, dreiging van onrust,..., dan wordt deze vervangen. Voor Xi is het daarom balanceren tussen verschillende werelden en doelen. Europa afvallen kan in ieder geval niet omdat dan het grootste gedeelte van de klanten wegvallen en het enorm prestigieuze project, de zijderoute waar de hele economie aan hangt, ineens dood is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:54

China vind ik ook gevaarlijk en heel erg slim. Overal waar ze zich vestigen, of het nu in Africa is of in Europa, maakt niet uit, werken ze ongelooflijk hard en komen er steeds meer Chinezen naar het land , hebben hun eigen winkels, hun eigen taal, integreren niet → de uitzondering nagelaten en uiteindelijk zie je dat de autochtone bevolking wegtrekt.

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:57

Ai, maar de Ruskies zijn ook zo trots en nationalistisch hoor, alles voor de leider, maar als ze moeten volgen dan moet hij wel een rots in de branding zijn, dus successen boeken...gaat hij zijn gezicht verliezen, dan is het gedaan met hem en dat maakt het zeer spannend en gevaarlijk...koste wat kost te winnen....er is al veel kritiek, een heel concertpubliek brult tegen oorlog, steeds meer soldaten geven zich over omdat ze niet willen vechten, niet willen sterven, steeds meer jong volk geeft toe niks met ussr gedachte te hebben, kennen het ook niet, kennen alleen de westerse luxe...
Laatst bijgewerkt door Bobbejaan op 24-05-22 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:57

Bobbejaan schreef:
Een Chinees denkt collectief, alles voor het leger, alles voor een groot China. Gevaarlijk.

@ pareltje, moet er niet aan denken, 1,4 miljard chinezen en een 144 miljoen orc's over Europa banjeren Y;(

De jongere generatie begint wel anders te denken maar oude triggers zitten er nog in. Ze reizen meer maar kijk naar Covid en ze laten zich met miljoenen tegelijk opsluiten. Gezichtsherkenning gebruikt door de overheid maakt individueel denken er niet makkelijker op. Laat we eerst de ellende met Rusland maar tot een fatsoenlijk eind brengen alvorens China teveel op de teentjes te trappen. Dat er een conflict met China gaat komen is zeker, de vraag is wanneer. China wacht af tot het juiste moment en dat is niet nu...
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 24-05-22 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Bobbejaan

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:59

Het gaat er nu inderdaad om hoe diplomatiek is men, ennnnntja zoveel hebben we er niet :( , want het kan zo maar ploffen e oude zere tenen die uitgestoken worden.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:59

irmaz schreef:
Hi Bobbejaan welkom hier, altijd fijn als er weer een nieuwe (kritische) invalshoek bij komt :j

Ik denk niet dat er veel vertrouwen tussen Rusland en China is. China heeft Rusland nodig voor de doorgang van de zijderoute en (mijn speculatie) om Afrika onder de duim te houden zodat China daar rustig zaken kan doen.

Ik heb begrepen dat de leider van China er alleen zit bij de gratie van het volk. Zodra er een schijn is dat de leider slecht voor het volk is, dus economische teruggang, dreiging van onrust,..., dan wordt deze vervangen. Voor Xi is het daarom balanceren tussen verschillende werelden en doelen. Europa afvallen kan in ieder geval niet omdat dan het grootste gedeelte van de klanten wegvallen en het enorm prestigieuze project, de zijderoute waar de hele economie aan hangt, ineens dood is.

Nee Xi zit er door de gratie van de partij. De partij is niet het volk. Xi heeft zich te houden aan wat de partij wil.

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 22:01

pien_2010 schreef:
China vind ik ook gevaarlijk en heel erg slim. Overal waar ze zich vestigen, of het nu in Africa is of in Europa, maakt niet uit, werken ze ongelooflijk hard en komen er steeds meer Chinezen naar het land , hebben hun eigen winkels, hun eigen taal, integreren niet → de uitzondering nagelaten en uiteindelijk zie je dat de autochtone bevolking wegtrekt.

Klopt, enorme eerzucht om de beste te zijn en alles te bezitten wereldheerser te worden. Maar ja ach alles is inferieur, misschien wel plastic D3 geprinte oorlogstuig :+ , misschien nog hoop :+

Pareltjes

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 22:09

Achja de Britten hadden opblaasbare tanks.....

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 22:11

Echt? Wist ik niet :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 22:13

Sorry dat ik het zeg, maar de Rus of de Chinees bestaat niet. In beide landen hebben ze geen fabriek staan waar standaard inwoners van de lopende band af komen rollen. Het zijn allebei totalitaire landen, waar mensen geleerd hebben dat je het beste kan zeggen wat de staat van je verwacht. Maar wat ze zeggen en wat ze denken hoeft echt niet overeen te komen.

Het zit wat mij betreft heel erg dicht tegen racisme aan, groepen mensen op zo'n manier weg te zetten. Dat past helemaal niet in dit topic, dan doe namelijk eigenlijk hetzelfde als Poetin doet. De Oekraïners, als één groep, namelijk neonazi's, wegzetten en zo de inval in Oekraïne te rechtvaardigen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 22:15

Bobbejaan schreef:
Echt? Wist ik niet :D

Een onderdeel van Operation Fortitude aan de vooravond van D-Day. Militair niet super belangrijk, wel een goed verhaal.

Net als het verhaal/de legende(?) dat de Duitsers in WW2 nep (houten) vliegvelden bouwden die de RAF bombardeerde met…….een houten bom. :D
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 24-05-22 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt