Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
nps schreef:Ha, wist ik niet en helemaal eens. Ik vind dat zelf dus super interessant, de methodieken worden al sinds het begin der tijden gebruikt. Speel in op de onvrede, benoem een gezamenlijke vijand (de joden, de EU, de buitenlanders, de elite, verzin maar iets) en verkoop "het volk" het idee dat alles echt helemaal volkomen poedersuiker is en dat jij de énige bent die wél luistert en alle problemen op kan lossen. Trump is er ook meester in. Je zou inderdaad verwachten dat men ervan leert, maar dat lijkt helaas niet het geval. In Nederland loopt een groot gedeelte ook vrij gemakkelijk achter de eerste de beste persoon met een grote waffel aan.
Ik heb hier zelf niks over gehad bij geschiedenisles trouwens, erg jammer. En weet niet of digitalisering wordt meegenomen in het huidige lespakket. Als ik me ooit nog omschool zou ik wel politicoloog of socioloog willen worden.
Loretta schreef:Bij eenvandaag hadden ze het er al over dat de kans bestond dat hij maar in enkele provincies mee ging doen.
Pieter Omtzigt is zelf heel realistisch en zegt zelf dat hij niet zo snel zo groot wil worden.
Marije_jiplover schreef:Als je echt heel graag op hem wil stemmen, maar hij in jouw district niet mee doet, kun je altijd nog je stempas om laten zetten zodat je in heel Nederland mag stemmen en dan even uitzoeken in welk district hij wel op het stembiljet staat en dan daar een stemlokaal opzoeken
Loretta schreef:Het is nog maar de vraag of het zover gast komen.
Omtzigt gaat tijdens de verkiezingsprogramma gewoon het eerlijke verhaal vertellen.
Daar houden de meeste kiezers niet van. Dus komt het waarschijnlijk vanzelf goed en blijft er een hanteerbaar aantal zetels over. En hoeft die geem provincies over slaan.
nps schreef:Ik denk en vrees het ook. Mensen vullen een keer een kieswijzer in, kiezen een knap of leuk hoofd op tv die ze wel aanspreekt... sommigen zullen altijd hetzelfde stemmen, want dat doen ze nou eenmaal en er is nog een berg kiezers die nooit tevreden is en van de ene nieuwe belofte naar de andere hobbelt. Ik lees zelf ook niet complete partijprogramma's door, maar heb wel op de punten die ik erg belangrijk vind (digitalisering, EU, euthanasie en abortus, zorg, onderwijs, milieu) de partijen die op m'n kieslijstje stonden vergeleken qua programma.
Ik vind het gek dat ie zegt dat ie niet te groot wil worden. Hij ziet toch zelf ook hoe hij ervoor staat in de peilingen? Dan kan je wel zeggen dat je niet te groot gaat worden, maar daar heb je niks over te zeggen. Als je veel stemmen krijgt moet je met een blik verse mensen de kamer in, punt. Komt nogal schijnheilig over voor mij.
karuna schreef:Ik pluis altijd de verkiezingsprogrammas uit van de partijen waartussen ik twijfel.
Wat betreft de cu en sgp. Ik ben geen christelijke persoon en vanwege een paar fundamentele punten waardoor ik nooit op ze zal stemmen hebben ze ook best veel punten wat betreft normen waarden en sociale dingen waar ik achter sta. Maar daar zit ik met meer partijen mee. Veel goede punten maar een paar principiele dingen waar ik gewoon niet achter sta en er dan ook niet op ga stemmen.
Wel een interessante verkiezing met Omzicht erbij. Ik vrees alleen een beetje dat links nog meer versplinterd hierdoor waardoor vvd/rechts alsnog de meerderheid van de stemmen gaat krijgen en er uiteindelijk niks veranderd behalve wat nieuwe gezichten
juval schreef:vvd/rechts kon altijd steunen en rekenen op CDA, dat gaat nu lastig worden aangezien de kans dat CDA nog enige rol van betekenis gaat kunnen spelen heel klein is geworden. Ik denk dat het helemaal open ligt allemaal.
Loretta schreef:juval schreef:vvd/rechts kon altijd steunen en rekenen op CDA, dat gaat nu lastig worden aangezien de kans dat CDA nog enige rol van betekenis gaat kunnen spelen heel klein is geworden. Ik denk dat het helemaal open ligt allemaal.
Yeşilgöz heeft al aangegeven dat ze open staat voor samenwerking met de PVV. Als ze dat doet is de kans groot dat we volgend jaar nog een keer naar de stembus mogen en staat het land wederom een jaar stil.
juval schreef:nps schreef:Ik denk en vrees het ook. Mensen vullen een keer een kieswijzer in, kiezen een knap of leuk hoofd op tv die ze wel aanspreekt... sommigen zullen altijd hetzelfde stemmen, want dat doen ze nou eenmaal en er is nog een berg kiezers die nooit tevreden is en van de ene nieuwe belofte naar de andere hobbelt. Ik lees zelf ook niet complete partijprogramma's door, maar heb wel op de punten die ik erg belangrijk vind (digitalisering, EU, euthanasie en abortus, zorg, onderwijs, milieu) de partijen die op m'n kieslijstje stonden vergeleken qua programma.
Ik vind het gek dat ie zegt dat ie niet te groot wil worden. Hij ziet toch zelf ook hoe hij ervoor staat in de peilingen? Dan kan je wel zeggen dat je niet te groot gaat worden, maar daar heb je niks over te zeggen. Als je veel stemmen krijgt moet je met een blik verse mensen de kamer in, punt. Komt nogal schijnheilig over voor mij.
niet schijnheilig, maar realistisch. Een nieuwe partij in oprichting zal moeite genoeg hebben om echt goede mensen om zich heen te verzamelen zonder lijken in de kast. De media springen overal bovenop om alle vuile was van iedereen naar boven te halen. Dat moet je ook maar willen en aankunnen als aspirant kamerlid. Een club van 20 mensen is makkelijker te vinden dan 40.
Hij mag zeggen dat hij niet te groot wil worden, maar denk dat dat heel lastig te regiseren is. Zeker als hij geen kiezers teleur wil stellen door niet in alle districten mee te doen of een beperkte lijst in de dienen.
Loretta schreef:Yeşilgöz heeft al aangegeven dat ze open staat voor samenwerking met de PVV. Als ze dat doet is de kans groot dat we volgend jaar nog een keer naar de stembus mogen en staat het land wederom een jaar stil.