Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 18:16

conservatief links noemt hij zich, en dat zal ten koste gaan van stemmen voor sp, bbb, cda en pvv. Tenminste zo lees ik op een nieuwssite.
Om de grootte in te perken kan hij er voor kiezen om maar een beperkte kieslijst in te leveren, de overige zetels worden dan verdeeld onder de partijen... lijkt mij erg raar.
of inderdaad niet in alle kiesdistricten meedoen. Ook dat is denk ik niet fijn voor de kiezers.

Maar ja, zoals de peilingen nu lijken te zijn zal hij tussen de 30 en 40 zetels kunnen gaan halen. Dat zou wel een stunt zijn zeg. Hoop dat hij bekwame mensen kan vinden voor de lijst.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 18:21

Nu bij een vandaag!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 19:39

30 tot 40 zetels zou ik echt absurd vinden...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 19:41

Ja, zelfs LPF kwam toen volgens mij op 26, dat was al een unicum.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 19:42

Hij is enorm gehypet natuurlijk en mensen willen echt graag verandering denk ik..?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 19:49

nps schreef:
Ha, wist ik niet en helemaal eens. Ik vind dat zelf dus super interessant, de methodieken worden al sinds het begin der tijden gebruikt. Speel in op de onvrede, benoem een gezamenlijke vijand (de joden, de EU, de buitenlanders, de elite, verzin maar iets) en verkoop "het volk" het idee dat alles echt helemaal volkomen poedersuiker is en dat jij de énige bent die wél luistert en alle problemen op kan lossen. Trump is er ook meester in. Je zou inderdaad verwachten dat men ervan leert, maar dat lijkt helaas niet het geval. In Nederland loopt een groot gedeelte ook vrij gemakkelijk achter de eerste de beste persoon met een grote waffel aan.

Ik heb hier zelf niks over gehad bij geschiedenisles trouwens, erg jammer. En weet niet of digitalisering wordt meegenomen in het huidige lespakket. Als ik me ooit nog omschool zou ik wel politicoloog of socioloog willen worden ;).

Super leuke studies, maar je kunt er zo 'weinig' mee. Had ik ook toen ik op het onderwijs was uitgekeken... wat dan? Maargoed, ik ben nu pensionstalhouder... schiet je ook niks mee op :')

Ik heb geschiedenis gegeven zo'n 10-15 jaar geleden. Toen was leren bronnen lezen, zaken interpreteren maar ook standplaatsgebondenheid juist 1 van de hoofdlijnen door het geschiedenis onderwijs heen.

Vooral standplaatsgebondenheid vond ik erg leuk. Dan begon ik de les met: ' Ik heb hier straks iemand en die komt met een boot en die heeft allemaal andere vmbo kinderen uit een ander land opgehaald, als je geld bij je hebt, mag je zo iemand kopen, kan je die je huiswerk laten maken.'

Hele klas in rep en roer, de ene helft leek het wel wat, de andere helft vond dat het echt niet kon. En dan uitleggen dat of je iets normaal vind hoort bij de tijd waar je in leeft, wat voor land, etc.

Ik mis het wel eens :+ .

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 19:49

Bij eenvandaag hadden ze het er al over dat de kans bestond dat hij maar in enkele provincies mee ging doen.
Pieter Omtzigt is zelf heel realistisch en zegt zelf dat hij niet zo snel zo groot wil worden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 19:50

Plus dat hij getoond heeft een doorbijter te zijn met dat toeslagenschandaal :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 20:57

Loretta schreef:
Bij eenvandaag hadden ze het er al over dat de kans bestond dat hij maar in enkele provincies mee ging doen.
Pieter Omtzigt is zelf heel realistisch en zegt zelf dat hij niet zo snel zo groot wil worden.

Dat is dan toch niet eerlijk tegenover de mensen die op hem willen stemmen maar dat dan dus niet kunnen...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 21:16

Als je echt heel graag op hem wil stemmen, maar hij in jouw district niet mee doet, kun je altijd nog je stempas om laten zetten zodat je in heel Nederland mag stemmen en dan even uitzoeken in welk district hij wel op het stembiljet staat en dan daar een stemlokaal opzoeken 8-)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 21:43

Marije_jiplover schreef:
Als je echt heel graag op hem wil stemmen, maar hij in jouw district niet mee doet, kun je altijd nog je stempas om laten zetten zodat je in heel Nederland mag stemmen en dan even uitzoeken in welk district hij wel op het stembiljet staat en dan daar een stemlokaal opzoeken 8-)

Maar wie doet dat... ik denk niet veel hoor

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 22:11

Dan wil je ook niet echt, denk ik dan :P

Maar goed, ik hoef niet op hem te stemmen, dus ik heb dat probleem ook niet.

Ik heb hooguit dat ik voor m'n werk zo'n algemene kiezerspas moet aanvragen, niet om op iemand te stemmen die in mijn eigen regio mogelijk niet op het stembiljet staat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 22:25

Het is nog maar de vraag of het zover gast komen.
Omtzigt gaat tijdens de verkiezingsprogramma gewoon het eerlijke verhaal vertellen.
Daar houden de meeste kiezers niet van. Dus komt het waarschijnlijk vanzelf goed en blijft er een hanteerbaar aantal zetels over. En hoeft die geem provincies over slaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 23:33

Goed dat hij nu al een realistisch beeld probeert te schetsen. Ik ken best wel wat mensen die op de persoon stemmen en daarbij zich amper verdiepen in waar die voorstaat. Niet dat ik Omzigt zo zie trouwens. Maar goed dat hij al aangeeft dat de wereld er echt niet morgen anders uit zal zien als zijn partij mee gaat regeren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 07:18

Loretta schreef:
Het is nog maar de vraag of het zover gast komen.
Omtzigt gaat tijdens de verkiezingsprogramma gewoon het eerlijke verhaal vertellen.
Daar houden de meeste kiezers niet van. Dus komt het waarschijnlijk vanzelf goed en blijft er een hanteerbaar aantal zetels over. En hoeft die geem provincies over slaan.

Als mensen geen verkiezingsprogramma lezen, zouden ze dan wel luisteren naar wat hij zegt?
Als er nu al handenvol mensen zeggen op hem te willen stemmen, zonder dat ze weten welke richting zijn partij precies op gaat?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 07:23

Ik ben heel benieuwd hoeveel procent van de kiezers daadwerkelijk een partijprogramma leest :+
Ik denk dat de meesten gewoon afgaan van wat ze in de media horen, wat ze een beetje van campagnes meekrijgen en wat politici (en media) over elkaar zeggen..

En de mensen die niet stemmen, lezen sowieso geen programma denk..

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:03

Ik denk en vrees het ook. Mensen vullen een keer een kieswijzer in, kiezen een knap of leuk hoofd op tv die ze wel aanspreekt... sommigen zullen altijd hetzelfde stemmen, want dat doen ze nou eenmaal en er is nog een berg kiezers die nooit tevreden is en van de ene nieuwe belofte naar de andere hobbelt. Ik lees zelf ook niet complete partijprogramma's door, maar heb wel op de punten die ik erg belangrijk vind (digitalisering, EU, euthanasie en abortus, zorg, onderwijs, milieu) de partijen die op m'n kieslijstje stonden vergeleken qua programma.

Ik vind het gek dat ie zegt dat ie niet te groot wil worden. Hij ziet toch zelf ook hoe hij ervoor staat in de peilingen? Dan kan je wel zeggen dat je niet te groot gaat worden, maar daar heb je niks over te zeggen. Als je veel stemmen krijgt moet je met een blik verse mensen de kamer in, punt. Komt nogal schijnheilig over voor mij.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:08

Ik pluis altijd de verkiezingsprogrammas uit van de partijen waartussen ik twijfel.

Wat betreft de cu en sgp. Ik ben geen christelijke persoon en vanwege een paar fundamentele punten waardoor ik nooit op ze zal stemmen hebben ze ook best veel punten wat betreft normen waarden en sociale dingen waar ik achter sta. Maar daar zit ik met meer partijen mee. Veel goede punten maar een paar principiele dingen waar ik gewoon niet achter sta en er dan ook niet op ga stemmen.

Wel een interessante verkiezing met Omzicht erbij. Ik vrees alleen een beetje dat links nog meer versplinterd hierdoor waardoor vvd/rechts alsnog de meerderheid van de stemmen gaat krijgen en er uiteindelijk niks veranderd behalve wat nieuwe gezichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:49

Een onderwerp waarvan velen zich afvragen waar Omtzigt nu precies staat is Klimaat.

Vanaf 10:20 verteld Omtzigt iets over hoe hij er in staat qua klimaat en waarom hij niet alle klimaatmaatregelen heeft gesteund.

https://www.youtube.com/watch?v=FAum9YmCc1w

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:50

nps schreef:
Ik denk en vrees het ook. Mensen vullen een keer een kieswijzer in, kiezen een knap of leuk hoofd op tv die ze wel aanspreekt... sommigen zullen altijd hetzelfde stemmen, want dat doen ze nou eenmaal en er is nog een berg kiezers die nooit tevreden is en van de ene nieuwe belofte naar de andere hobbelt. Ik lees zelf ook niet complete partijprogramma's door, maar heb wel op de punten die ik erg belangrijk vind (digitalisering, EU, euthanasie en abortus, zorg, onderwijs, milieu) de partijen die op m'n kieslijstje stonden vergeleken qua programma.

Ik vind het gek dat ie zegt dat ie niet te groot wil worden. Hij ziet toch zelf ook hoe hij ervoor staat in de peilingen? Dan kan je wel zeggen dat je niet te groot gaat worden, maar daar heb je niks over te zeggen. Als je veel stemmen krijgt moet je met een blik verse mensen de kamer in, punt. Komt nogal schijnheilig over voor mij.

niet schijnheilig, maar realistisch. Een nieuwe partij in oprichting zal moeite genoeg hebben om echt goede mensen om zich heen te verzamelen zonder lijken in de kast. De media springen overal bovenop om alle vuile was van iedereen naar boven te halen. Dat moet je ook maar willen en aankunnen als aspirant kamerlid. Een club van 20 mensen is makkelijker te vinden dan 40.

Hij mag zeggen dat hij niet te groot wil worden, maar denk dat dat heel lastig te regiseren is. Zeker als hij geen kiezers teleur wil stellen door niet in alle districten mee te doen of een beperkte lijst in de dienen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:52

karuna schreef:
Ik pluis altijd de verkiezingsprogrammas uit van de partijen waartussen ik twijfel.

Wat betreft de cu en sgp. Ik ben geen christelijke persoon en vanwege een paar fundamentele punten waardoor ik nooit op ze zal stemmen hebben ze ook best veel punten wat betreft normen waarden en sociale dingen waar ik achter sta. Maar daar zit ik met meer partijen mee. Veel goede punten maar een paar principiele dingen waar ik gewoon niet achter sta en er dan ook niet op ga stemmen.

Wel een interessante verkiezing met Omzicht erbij. Ik vrees alleen een beetje dat links nog meer versplinterd hierdoor waardoor vvd/rechts alsnog de meerderheid van de stemmen gaat krijgen en er uiteindelijk niks veranderd behalve wat nieuwe gezichten

vvd/rechts kon altijd steunen en rekenen op CDA, dat gaat nu lastig worden aangezien de kans dat CDA nog enige rol van betekenis gaat kunnen spelen heel klein is geworden. Ik denk dat het helemaal open ligt allemaal.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:02

juval schreef:
vvd/rechts kon altijd steunen en rekenen op CDA, dat gaat nu lastig worden aangezien de kans dat CDA nog enige rol van betekenis gaat kunnen spelen heel klein is geworden. Ik denk dat het helemaal open ligt allemaal.

Yeşilgöz heeft al aangegeven dat ze open staat voor samenwerking met de PVV. Als ze dat doet is de kans groot dat we volgend jaar nog een keer naar de stembus mogen en staat het land wederom een jaar stil.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:08

Loretta schreef:
juval schreef:

Yeşilgöz heeft al aangegeven dat ze open staat voor samenwerking met de PVV. Als ze dat doet is de kans groot dat we volgend jaar nog een keer naar de stembus mogen en staat het land wederom een jaar stil.

En daarmee jaagt ze de kiezers regelrecht naar de partijen die pvv en FvD een gruwel vinden. Hele domme zet van haar .

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:15

juval schreef:
nps schreef:

niet schijnheilig, maar realistisch. Een nieuwe partij in oprichting zal moeite genoeg hebben om echt goede mensen om zich heen te verzamelen zonder lijken in de kast. De media springen overal bovenop om alle vuile was van iedereen naar boven te halen. Dat moet je ook maar willen en aankunnen als aspirant kamerlid. Een club van 20 mensen is makkelijker te vinden dan 40.

Hij mag zeggen dat hij niet te groot wil worden, maar denk dat dat heel lastig te regiseren is. Zeker als hij geen kiezers teleur wil stellen door niet in alle districten mee te doen of een beperkte lijst in de dienen.

Maar hij weet dat hij op heul veel zetels in de kamer staat als er nu verkiezingen zijn. Ik vermoed dat dat ook 1 van de redenen is dat hij die partij opricht. Precies wat jij als laatste zegt - hij weet dat hij groot gaat worden en wil dat kennelijk ook, ander start je niet. Dan is praten over dat je niet te groot wil worden in mijn ogen gewoon schijnheilig.

Loretta schreef:

Oei, ik ben wel benieuwd wat de vaste VVD stemmers daarvan vinden. Ik schat die niet zo euh, racistisch in.
Laatst bijgewerkt door nps op 22-08-23 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:16

Is er een tussenweg? Dat hij als eenmansfractie had moeten blijven zitten, misschien?